Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Vi vil ha tette barn, så er vi ferdig med det...

• Logg inn for å svare
35 svar til dette emnet

#1 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 578 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 17:57

Hører jeg ganske ofte. Da lurer jeg på hvorfor man får barn i utgangspunktet? Er det fordi det er noe som liksom hører med voksenlivet? Fordi "alle gjør det"?

Det er greit at småbarnstiden kan være stri og strevsom, men om man får barn med innstillingen om at det er noe som man må få gjort unna mens man gidder så skurrer det litt hos meg.

Jeg får rett og slett litt vondt av de små barna som ikke blir store fort nok...

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Iselilja

Iselilja

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 546 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:05

Den kommentaren fikk jeg ofte da jeg gikk gravid med nr 2 (18 mnd mellom nr 1 og nr 2). "Så bra, så er dere ferdige med det". Jeg hadde lyst til å si at vi ikke fikk barn for å bli "ferdige med dem", men sa bare at vi ikke var ferdige og ønsket oss flere. Venter nå nr fire :)
Nothing is impossible, the word itself says "I'm possible" Audrey Hepburn

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:09

Jeg kan finne på å si akkurat det, men ikke fordi jeg bare får barn bare for å få, uten et ønske om det. Grunnen er fordi jeg da får gjort meg ferdig med småbarnstiden når vi først er i gang. Jeg tenker når jeg først er blitt vandt med våken-netter, bleieskift og travle hverdager, så er det lettere å få et nytt barn mens man allerede er i denne perioden. Men jeg stortrives med de små barna mine, og ønsker ikke at de skal bli voksne helt enda.

#4 Bonanza

Bonanza

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 738 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:10

Veldig veldig enig med dere! Det høres så fælt ut!! "Ferdig" med det liksom, akkurat som det er et "must"! Det er jo ikke det, det er et privilegie å kunne gå gravid og få barn. Jeg har alltid reagertt på det der, SÅ "negativt ladet"!
Termin 21/2-13 med nr 3  :)
Planlagt KS den 14/2 pga to tidligere akutte snitt.

#5 Gjest_Hemmeliganonym_*

Gjest_Hemmeliganonym_*
  • Gjest

Skrevet 20 mars 2012 - 18:11

Nei huff. Vil ikke ha tette jeg :P
Fikk en baby for 5 mnd. siden og skal vente 4-5 år til nestemann :)
Får ikke barn fordi det hører til voksenlivet, men fordi jeg vil ha barn :)

#6 Bonanza

Bonanza

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 738 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:12

Det er vel bare det at det er et "veldig negativt ladet" utsagn... Forstår at ikke alle mener det bokstavelig...;-)

#7 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:15

Mange synest at det er greitt å ha ein periode med babyar/småbarn og ikkje fleire. Dersom aldersforskjellen er for stor mellom syskna, så betyr det at ein må ha fleire baby-/småbarnsperiodar.

Alle som får barn er ikkje like glade i våkenetter, amming, bleieskift m.m., sjølv om dei ønskjer seg barn og koser seg med barna sine - også i tida etter at barna er blitt "store" (over 3-4 år).

#8 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:20

Jeg var nok en av de som sa jeg skulle ha tette barn, men det var ikke pga at jeg ville bli fort ferdig. Jeg hadde en vanskelig fødsel og jeg vet med meg selv at om jeg ikke hadde fått barn ganske kjapt igjen hadde jeg aldri fått fler. Så jeg fikk tette barn, og nå er jeg ferdig.

Mine barn er det ikke noe syns på selv om jeg ville ha tette barn og ferdige med det. Barn syns jeg er kjempekoselig og bruker all min tid sammen med de, men det med å være gravid og hvordan kroppen min er etterpå er ikke noe jeg vil igjen. Fikk nok skallevanker under første fødsel, og er veldig glad for at kroppen min har klart å stabilisere seg litt. Bekkenløsningen merker jeg enda, endel jeg ikke kan gjøre lenger som jeg kunne før, og den ble værre og værre etter hver fødsel jeg hadde. Så det er ikke det at jeg har est litt ut og ikke har former jeg bryr meg om, men bare det å løfte litt tunge ting er ikke lenger en selvfølge. Her om dagen knakk jeg sammen når jeg prøvde å løfte noe, så for meg skulle det bli tette barn så jeg ble ferdige med det slik at jeg kunne nyte tiden med ungene etterpå.

Vi har nok barn vi har laget selv, men vi snakker ofte om at når de eldste begynner å flytte ut så blir vi kanskje fosterforeldre. Meg og min mann har ingen felles barn, og ingen av oss vil ha felles barn. Men flere barn i huset vårt er noe vi kan tenke oss, men nå er hans barn så store at de etterhvert begynner å forlate redet, da har vi plass og mer tid til eventuelle forsterbarn.

#9 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:22

Det som ligger i det for meg er egentlig bare at man ikke ønsker seg en atpåkladd.

Vi ville gjerne ha barna "på rappen", ikke for å bli ferdig med det, men for at vi synes det er naturlig å ha en småbarnsfase i livet, en fase med skolebarn, en fase med tenåringer og til slutt fasen hvor barna flytter ut. Så kommer fasen med barnebarn :)

Jeg elsker babytiden, men ville likevel ha barna forholdsvis tett. Bruker ikke uttrykket at vi vil bli ferdig med småbarn da, men det er likevel sånn vi har valgt det. Vi har fått fire barn i løpet av drøye 7 år og er kjempefornøyd med det, nå er vi ferdige med å reprodusere oss ;)

Tror ikke folk nødvendigvis mener det så negativt som det høres ut...

#10 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Kanskje mange som legger litt for mye i det? Høres ut som dere vil at det skal være negativt sånn at dere selv høres bedre ut... Jeg vil ha tette barn fordi jeg synes det er viktig for søskenforholdet. Da blir det ikke to enebarn, men søsken som virkelig har glede av det. Og så får vi tid til å bli gamle sammen og ikke ha barn i alle aldre.
Dumt når folk begynner å overtolke andre folk sine helt uskyldige utsagn.

#11 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Mange sier dette som et utrykk(kanskje fordi de er litt slitne?)
Og tror også at mange får et nytt barn litt før det helt var planlagt fordi man er usikker på fruktbarheten i ammetiden. Ble helt sjokkert jeg når helsesøster på 6 ukers kontrollen ville ta en graviditetstest på meg, men visstnok var mange blitt gravide alt etter noen måneder!

#12 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:23

Å gÅ gravid, føde ogta seg av ungene den første tiden er et nødvendig onde mn mÅ gjennom for Å fÅ gleden av Å ha større barn. Hva er sÅ galt med det? Man trenger davel ikke like alle sider ved foreldrerollen for Å være gode foreldre.

#13 Bonanza

Bonanza

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 738 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:27

Men da er det vel bare å formulerer seg litt annerledes da 18.22, feks å si at vi ønsker de tette pga sånn og sånn... Jeg sier bare at "bli ferdig med det" er veldig negativt ladet, ikke mer enn det.

#14 ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 578 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:29

Vis innleggAnonym bruker skrev 20 mars 2012 - 18:23:

Å gÅ gravid, føde ogta seg av ungene den første tiden er et nødvendig onde mn mÅ gjennom for Å fÅ gleden av Å ha større barn. Hva er sÅ galt med det? Man trenger davel ikke like alle sider ved foreldrerollen for Å være gode foreldre.

Vet du, at der er jeg veldig uenig med deg! Jeg mener at om man ikke elsker Å ha baby i hus, sÅ bør man hvertfall LIKE alle sider av foreldrerollen. Ikke som i at man syns det er superhyggelig Å ha vÅkenetter og spysyka i hus i ukesvis, men nÅr du sier at Å føde og ta seg av et nyfødt barn er et nødvendig onde, syns jeg det høres ganske ille ut!

Et barn kommer som et komplett lite menneske som skal gjennom forskjellige faser før det blir voksent, og hvis foreldrene anser forskjellige faser som et nødvendig onde, bør man kanskje se litt pÅ holdningene sine?

#15 thricane

thricane

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 421 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 18:30

Kan svare for min egen del, når jeg sier ferdig med det, så mener jeg svangerskapet spesielt. å kaste opp hver dag i mange mnd er noe jeg helst vil bli ferdig med, jeg ble ogå alvorlig syk i ene svangerskapet. Og jo takk, nattamming og brystbetennelse er jeg også veldig glad jeg er ferdig med.

Sorry hvis det høres ille ut, men nå er de snart 3 og 8 år, og jeg elsker denne tiden. Så glad jeg er ferdig med svangerskap og nattevåk, og inne i en fantastisk givende alder med barna mine.

#16 Mel nok

Mel nok

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 094 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 19:02

Mennesket et først og fremst et artsvesen drevet av trangen til å reprodusere seg. I følge evolusjonsteorier er det vår mening i livet å overleve ved å videreføre våre gener. Dette har vi på individnivå fått hjelp til ved at vi opplever følelser som kjærlighet og omsorg når vi ser små hjelpesløse skapninger som ligner oss selv. Hadde vi kun fått barn fordi vi syntes det var så ille stas med svangerskap og spebarnstid, så hadde vi ikke slitt med at vi nå holder på å overbefolke verden.

Så til dere som ikke skjønner hva noen mener med å få "to tette og bli ferdig med det", dere kan nå ta til dere kunnskapen om at disse agerer kun slik det allerede er forutsett av evolusjonsteoretikere.

Med andre ord: Dere er noen uopplyste romantiske primater.

#17 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 558 734 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 19:09

Det må være bedre å se på graviditet og nyfødtperiode som et nødvendig onde enn å skaffe seg barn bare fordi man eeeelsker babyer.

#18 Hubro :)

Hubro :)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 347 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 19:20

Er et uttrykk jeg bruker mye! Vi har enda ikke blitt gravide, men holder på med assistert befruktning og håper at det snart er vår tur XD Hvis vi er så heldige å bli gravid og får en baby skal vi igang nesten med det samme for å prøve på nr. 2.
Vil så gjerne ha barn/søsken tette slik at de har mye glede av hverandre. Samboer er eldst av fem søsken, der de fire første kom iløpet av 4,5år og han sier at det var en utrolig oppvekst og at de hadde mye glede av hverandre.

Håper vi får barn som får like stor glede i hverandre så kommer til å fortsette å bruke det utrykket :)
Er godt i gang med sprøytene - gleder meg til ultralyd 16.mai :D

#19 Bonanza

Bonanza

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 738 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 19:27

hmmmmm... jeg er verken uopplyst eller romantisk jeg iallefall,  forstår at noen ønsker tette barn, andre med mer avstand mellom dem. Det var da bare ordene "ferdig med" jeg synes var negativt ladet.  Så er jeg vel en primat da;-////

#20 Gjest_Filifjonka_*

Gjest_Filifjonka_*
  • Gjest

Skrevet 20 mars 2012 - 19:29

Hvorfor må dette tas opp i verste mening da? Er det ikke greit at noen ikke synes amming, bleieskift, våkenetter og gulp ikke er det beste i verden og gjerne vil gjøre det unna i en fei?

Jeg synes det er en smule merkelig at utsagn som dette skal brukes til å dømme folk og komme med uttalelser som "Da lurer jeg på hvorfor de absolutt skal ha barn i utgangspunktet". Hva med å legge godviljen til og akseptere at vi er forskjellige. Utvis litt toleranse.