Gå til innhold

Skuffer over legen min :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til legen min på alle svangerskapskontrollene, og det er fordi jeg synes det var lettere fordi jeg trengte ny sykemelding hver eneste mnd. så da tok jeg svangerskapskontrollene hos legen min.

 

men jeg er utrolig skuffet, hver eneste svangerskapskontroll jeg er hos henne, så har hun ikke tid til noen ting, fra jeg går inn til kontoret og timen er ferdig tar alt 2-5 min.

 

det hun gjør er å sjekke blodtrykket, høre på fosterlyden, måle symfysemålet. FERDIG hun snakker ikke om ting og tang, hun spør ikke om jeg lurer på noe , og hvis jeg spør henne om noe, så virker hun så utrolig sint og sier bare at slik er det å være gravid, feks. jeg har sagt til henne at jeg har slitt mye med soppinfeksjon og hemoroider og blir ikke kvitt dette.

 

istedet for å fortelle meg bra ting jeg kan gjøre for å bli kvitt plagene så sier hun bare >" dette er normalt hos gravide"

 

 

jeg var idag på kontroll og jeg er 39+4

til nå har jeg enda ikke fått beskjed om hodet til babyen er festet eller ikke.

dette er min første graviditet, og har ikke så mye peiling.

så jeg fortalte dette til min mor, og hun fortalte meg at så lenge jeg ikke vet om hodet til barnet er festet, så må jeg legge meg ned og ringe ambulansen hvis vannet går. dette er noe legen min heller ikke har fortalt meg.

 

var ofte plaget med kynnere siden uke 16, og fortalte dette til legen min, hun bare sa det var normalt, ikke noe mer. Så jeg har måtte lese meg rundt på netttet og spørre rundt i familien min om diverse ting og plager jeg har hatt for å få svar, fordi legen min har tydligvis ikke peiling.

 

huff! skulle ønske jeg hadde gått til jordmor istedetfor legen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leit aa höre at du har fölt det saann hele svangerskapet. Var ogsaa ufornöyd med förste legen og bytter derfor midt i svangerskapet. Hos henne gaar det bedre, faar korte svar paa det jeg lurer paa, men slik er det nok med leger generelt.

 

Du sier jo selv: "skulle önske jeg hadde gaatt til jordmor istedetfor legen". Der har vi jo egentlig svaret. Er nok best aa gaa til jordmor (eller avvekslende jordmor/lege) hvis en har behov for litt "dulling" (mener det ikke paa noen negativ maate) i tillegg til det rent medisink nödvendige.

 

Haaper du faar en en fin födsel og en fin barseltid med stötte fra en hyggelig jordmor =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg valgte å gå til jordmor for første gang jeg var hos legen bare så hun på meg og sa: "og du skal beholde babyen?" Da var valget ganske lett med å gå til jordmor. =P har nå også byttet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også førstegangs, og har gått annenhver gang hos lege/JM. Har opplevd som deg at legene egentlig ikke har tid til oss, så på denne måten har jeg fått det beste av to verdener. Det er fortsatt ikke for sent for deg å få en avtale med en JM om det finnes en i nærheten av deg. De har så mye bedre tid til å svare på spm om plager, fødsel, barselstid o.l.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt jordmor i morgen og hørt om hun hadde en ledig time denne uken, da får du sjekket om barnet er i hodeleie/festet, snakket litt om fødselen og stilt spørsmål du eventuelt måtte ha. Jeg har som flere andre her sier også erfaring med at leger egentlig ikke har tid til oss, så har denne gangen gått til jordmor og gynekolog (tvillingsvangerskap). Hun setter av en time hver gang og vi har god tid til å prate om eder jeg måtte ønske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leger er ofte overarbeida, men synd det skal skinne sånn igjennom. Jeg gikk annenhver lege og jm med nr én fordi jeg hadde en håpløs jordmor som kristiserte strekkmerkene mine og uoppfordret gav meg kostholdsråd enda det var hun som var tykk og ikke jeg!

Denne gangen har jeg en super jordmor, så denne gangen går jeg ikke til legen. Er ikke misfornøyd med svangerskapskontrollene legen min gir, men hun har alltid dårlig tid, og vet ikke alt om svangerskap til minste detalj slik en jordmord gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig individuelt på hvilken lege/ jordmor du går til.

Første gang gikk jeg annenhver gang. Jordmor var hyggelig å prate med, men på det medisinske fikk jeg ikke bra hjelp.

Jeg hadde endel komplikasjoner som legen tok fulgte veldig bra opp, men jordmor tok ikke tak på samme måte.

Jeg har derfor kun gått hos lege de to andre svangerskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lignende opplevelse i mitt andre svangerskap.

Mulig listen var lagt høy pga opplevelsene jeg hadde hos lege i mitt første svangerskap hvor jeg gikk annen hver gang til fødselslege/gynekolog og jordmor. De har peiling for å si det sånn.

Og jeg følte at både jeg og baby ble ivaretatt på den beste måten.

 

I mitt andre svangerskap opplevde jeg som du, en fastlege uten særlig mye kompetanse på området.

Det har vært fastlegen min siden jeg ble født og jeg opplevde det som vanskelig å bytte lege pga det. Dumme meg.

Heldigvis gikk jeg til jordmor annen hver gang, men det hun fortalte om legen min, var ikke bra.

Det var ikke det at hun snakket stygt om ham, men hun satte mer spørsmålstegn ved behandlingen av meg, og hun lrte på hva jeg synes om hans svangerskapskontrolltimer.

 

Legen min var av typen "jeg vet best, jeg er lege, du er pasient og skal vite å tie"..Så mageproblemer jeg har slitt med hele livet var ifølge han enkelt og greit halsbrann, noe jeg vet det ikke var, for den type smerter i magen har jeg blitt utredet for bla halsbrann..Men nei, det var halsbrann...

For det andre så foretok han underlivsundersøkelse HVER GANG og foretok den første strippingen i uke 37 (det skal dem ikke gjøre) Men tror ikke han hadde så enormt greie på hva han drev med, for det var ikke særlig vondt og hadde null effekt.

I tillegg sa han at jeg hadde 3 cm åpning i uke 34, og sa at jeg ikke burde bevege meg langt fra sykehuset.

Jeg ble skremt og trodde fødselen ville kunne starte hvert sekund omtrent, og å våken på nettene og bare ventet.

Lille gutt kom to uker OVER tiden.

Så jeg ventet fødsel hver dag i 8 uker!!!

 

Jordmoren min gjorde meg oppmerksom på at underlivsundersøkelse av gravide ikke hører hjemme som rutinekontroll, hva var det han ville finne ut hver gang lurte hun på?

Det lurte jeg også på etter dette,og det føltes vemmelig ubehagelig at han egentlig ikke hadde noe der nede å gjøre.

Han kunne heller ikke gi meg svar på det jeg lurte på, så lærte meg å spare spørsmål til jordmor.

Og ja, legen NEKTET å henvise meg til fødselslegen/gynekologen jeg hadde gått til før, for han var tross alt lege, hvorfor skulle jeg til en spesielt når det ikke var behov for det??

Neinei.

 

Da jeg var inne på sykehuset til kontroll pga maserier den dagen lillegutt ble født, ble åpningen sjekket til 1,5 cm!!! Jordmoren min ristet på hodet av legen som hadde målt det til 3 cm i uke 34.... Og lurte hva i alle dager han hadde målt på?

 

Jeg byttet fastlege rett etter fødselen, og har aldri angret et sekund.

 

Nå går jeg annenhver gang til fastlege og jordmor, men har lært den harde veien at det er hos jordmor jeg får svar på svagerskaps og fødselsrelaterte spørsmål.

Legen hjelper meg villig med alt annet, et skjønnt vesen.

Men hun er også mye bedre på svangerskap enn han forrige legen.

 

Men symfysemål, nei det er det ikke mange fastleger som er flinke til å måle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til legen min på alle svangerskapskontrollene, og det er fordi jeg synes det var lettere fordi jeg trengte ny sykemelding hver eneste mnd. så da tok jeg svangerskapskontrollene hos legen min.

 

men jeg er utrolig skuffet, hver eneste svangerskapskontroll jeg er hos henne, så har hun ikke tid til noen ting, fra jeg går inn til kontoret og timen er ferdig tar alt 2-5 min.

 

det hun gjør er å sjekke blodtrykket, høre på fosterlyden, måle symfysemålet. FERDIG hun snakker ikke om ting og tang, hun spør ikke om jeg lurer på noe , og hvis jeg spør henne om noe, så virker hun så utrolig sint og sier bare at slik er det å være gravid, feks. jeg har sagt til henne at jeg har slitt mye med soppinfeksjon og hemoroider og blir ikke kvitt dette.

 

istedet for å fortelle meg bra ting jeg kan gjøre for å bli kvitt plagene så sier hun bare >" dette er normalt hos gravide"

 

 

jeg var idag på kontroll og jeg er 39+4

til nå har jeg enda ikke fått beskjed om hodet til babyen er festet eller ikke.

dette er min første graviditet, og har ikke så mye peiling.

så jeg fortalte dette til min mor, og hun fortalte meg at så lenge jeg ikke vet om hodet til barnet er festet, så må jeg legge meg ned og ringe ambulansen hvis vannet går. dette er noe legen min heller ikke har fortalt meg.

 

var ofte plaget med kynnere siden uke 16, og fortalte dette til legen min, hun bare sa det var normalt, ikke noe mer. Så jeg har måtte lese meg rundt på netttet og spørre rundt i familien min om diverse ting og plager jeg har hatt for å få svar, fordi legen min har tydligvis ikke peiling.

 

huff! skulle ønske jeg hadde gått til jordmor istedetfor legen :(

Ps, du trenger ikke legge deg ned om vannet går, selv om hodet ikke er festet. Det var noe man mente før i tiden. Mine barn har aldri "festet" seg før fødsel, og jeg har hatt spontan vannavgang med begge. Eneste ulempen har vært at de har trodd fødsel har ligget lenger frem enn den har- med begge var jeg på kontroll dagen før jeg fødte uten at noen mistenkte snarlig fødsel. Det er ingen dramatikk, jeg har hatt lette og raske fødsler, selv om barnet sto høyt før fødsel og vannet gikk. Lykke til!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #10: Er du sikker på det med å legge seg ned? Jeg leste nettopp i boka til Gro Nylander at dersom hodet ikke er festet og vannet går, bør man legge seg ned. Rett og slett fordi navlestrengen kan bli med fostervannet og dermed sette seg fast/ kveile seg rundt halsen til barnet. Boka er jo ikke så gammel. Hvor har du den oppdaterte informasjonen fra? Jeg spør spesifikt fordi jeg er 41+5 i dag og hodet er ikke festet.

Endret av Nurkfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurkfrid; datteren min lå i tverrleie. jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle legge meg ned om vannet gikk pga fare for at navlestrengen kunne komme i klem.

 

i følge hun legen på haukeland var det kun når det var tverrleie de sa at man skulle legge seg ned og ringe ambulanse. ikke hvis det var hode eller sete leie.. (selv om det ikke var festet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #10: Er du sikker på det med å legge seg ned? Jeg leste nettopp i boka til Gro Nylander at dersom hodet ikke er festet og vannet går, bør man legge seg ned. Rett og slett fordi navlestrengen kan bli med fostervannet og dermed sette seg fast/ kveile seg rundt halsen til barnet. Boka er jo ikke så gammel. Hvor har du den oppdaterte informasjonen fra? Jeg spør spesifikt fordi jeg er 41+5 i dag og hodet er ikke festet.

 

Tror dette faktisk kommer ann på hvilke sykehus du hører til. Vet at de på feks Haukeland ikke praktiserer dette lenger, tror det handler om kompetansen de har til å oppdage å håndtere dette der i de tilfellene det kan skje. Ved mindre lokaaslykehus har de nok ikke samme kompetanse og er nok dermed mer forsiktige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke alle jordmødre som er like flinke heller. Har værtt hoss både lege og jordmor dette svangerskapet og er ikke imponert over noen av dem. Hadde det vert første barnet hadde jeg skiftet jordmor, men jeg har gjort dette før, så pytt,pytt. Hun sjekker de hun skal sjekke, kan stort sett ikke svare på de få tingene jeg har lurt på (litt kompliserte spørsmål kanskje, men dog..), men bedt meg google(!) Bruker stort sett 10 minutter av de 30 som er satt opp.Dama er treg, uten energi, virker ikke som hun trives sammen med mennesker og er lei jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert litt sent, siden du føder nårsomhelst, men det er mulig å gå til både lege og jordmor. Det er veiledende antall kontroller, men det er fullt mulig å få flere, altså presse inn et par besøk til jordmor imellom de standardtimene du har.

 

Mulig du kunne ringt jordmor i morgen tidlig og fått deg en liten hastetime slik at du føler at du får den informasjonen du trenger og snakket godt ut om det du har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik har jeg det også. i mitt første svangerskap var jeg inne på kontroller, å han veide meg aldri, sjekka aldri symfysemåla sjekka aldri hjertet. kun sente meg til å ta urin å blodprøver. så begynte da å kun gå til jordmor. denne gangen ville han ikke ta meg inn på første kontroll før fulgåtte 16 uker :s men jeg kranglet meg til det. var på en svangerskapskontroll hos han, så plutselig fikk HAN meg overført til en dame.. :S så han innså vel selv at han ikke dugde til de kontrollene. hun jeg har nå er Fantastisk :D hu lytter på meg, svarer på alt sjekker alt , å ja er rett og slett fantastisk :D så nå går jeg kun til legen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nurkfrid; datteren min lå i tverrleie. jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle legge meg ned om vannet gikk pga fare for at navlestrengen kunne komme i klem.

 

i følge hun legen på haukeland var det kun når det var tverrleie de sa at man skulle legge seg ned og ringe ambulanse. ikke hvis det var hode eller sete leie.. (selv om det ikke var festet)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #10: Er du sikker på det med å legge seg ned? Jeg leste nettopp i boka til Gro Nylander at dersom hodet ikke er festet og vannet går, bør man legge seg ned. Rett og slett fordi navlestrengen kan bli med fostervannet og dermed sette seg fast/ kveile seg rundt halsen til barnet. Boka er jo ikke så gammel. Hvor har du den oppdaterte informasjonen fra? Jeg spør spesifikt fordi jeg er 41+5 i dag og hodet er ikke festet.

 

Tror dette faktisk kommer ann på hvilke sykehus du hører til. Vet at de på feks Haukeland ikke praktiserer dette lenger, tror det handler om kompetansen de har til å oppdage å håndtere dette der i de tilfellene det kan skje. Ved mindre lokaaslykehus har de nok ikke samme kompetanse og er nok dermed mer forsiktige....

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet lege etter uke 12, da jeg overhodet ikke var fornøyd med min gamle lege. Den nye legen min er helt fantastisk, og i tillegg går jeg til jordmor og følges opp der. Får svar på spørsmål og føler meg virkelig godt ivaretatt. Bor du i Oslo, anbefaler jeg definitivt min lege. Vet hun har plass på listen sin og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...