Gå til innhold

ekteskap og barn


ho å hon

Anbefalte innlegg

Heisann!!

Jeg og samboeren min har akkurat flyttet fra sverige til norge.

Vi har kommet til det punktet der vi snakker om barn og prøver å planlegge litt hvordan fremtiden skal se ut.

Jeg har lest litt om det på internett og forstått det slik at om man vil vær medmor så må man vær gift innen barnets fødsel..??

Er det virkelig slik?

Samboeren er ikke så positivt belagt til det å gifte seg, men om det er tilfellet at man må vær gift så kan hun nok gifte seg.

 

Om noen av dere har erfarenheter eller noe kunnskap om det så skriv gjerne:)

 

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal være gift, eller leve i et ekteskapslignende forhold. Når man fyller ut skjemaet til fertilitetsklinikken, så skal man skrive opp hvor lenge man har bodd sammen/vært gift. :) Tror det er 2 år som er "grensen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanna&Alex

Man trenger ikke å være gift, men må leve i et ekteskapslignende forhold. man kan kalle det samboere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som de skriver over her, gift eller ekteskapslignende forhold! Som ekteskapslignende forhold menes feks samboere med samme adresse i folkeregistert i minimum 2 år :)

Vi valgte å gifte oss før vi satt igang prosessen, fordi vi hadde snakka om ekteskap lenge, men aldri fått gjort det, så det var en gyllen annledning :) Lykke til , uansett :)

(Skal man være medmor, må man også velge åpen donor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere ønsker å gjennomføre prosessen i Norge, og vil søke om medmorskap er det som de andre her sier, samboerskap er nok, 2 år, og åpen donor. Ellers må dere til Danmark og kan benytte dere av både åpen og anonym donor der. Anonym donor byr jo på litt mer papir arbeid og stebarnsadopsjon en stund etter barnet er født som jeg har forstått :) Det tok bare noen uker før vi fikk svar på medmor-søknaden, så det er ikke noe problem ihvertfall :) Søkte så snart vi visste at det var et lite liv der inne og alt var i orden. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...