Gå til innhold

11-12 åring helt tafatt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Konkret:

Sykle seg en tur

Spikke en seljefløyte

Gå på ski

Lete etter markblomster

Følge dyrespor

Ta med tegneaker og tegne noe

Bygge en barhytte

Lage seg en huske og huske

Sparke eller kaste ball mot en vegg

Sette seg i solveggen med en bok

Vaske familiens bil

osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hoppe tau

Plukke kongler og stein

Sparke ball/kaste ball

Gå tur

Klatre i trær..

 

Seriøst, dere som mener det er så forferdelig lite for en 11 åring å gjøre ute alene.. Har dere ikke vært barn selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satt nok bare inne selv... Jeg ser jo hvor feilen ligger her.. her har verken pappaen eller mammaen tatt med seg ungen ut siden hun var liten.. ikke lært gleden ved å være ute. Så det er egentlig ikke barnets feil... MEN fy søren så slitsomt. Og spesielt slitsom siden jeg ikke var så bortskjemt som barnets far var, jeg måtte bare, det tror jeg ikke han måtte.. Vi har litt forskjellig syn på barneoppdragelse.. pluss at siden det er skilsmisse barn, er det synd på henne, og skal helst ikke få plikter eller være streng med.... pluss at samboer er konfliktsky og gjør alt for å unngå krangling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte til og med yatzy med meg sel i den alderen. Kastet for hunden og undulaten husker jeg.. hehe. det kan du foreslå for henne.

 

Lær henne å legge kabal på gamlemåten.

Lime inn glansbilder.

 

åh, skulle gjerne vært 11 år igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte til og med yatzy med meg sel i den alderen. Kastet for hunden og undulaten husker jeg.. hehe. det kan du foreslå for henne.

 

Lær henne å legge kabal på gamlemåten.

Lime inn glansbilder.

 

åh, skulle gjerne vært 11 år igjen:)

 

HI her.

 

Jeg og.. la masse kabal... spilte også yatzi med meg selv.... Jeg lover deg, jeg har foreslått alt... ALT er kjedelig når det innebærer at det må gjøres alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke se en fin film sammen? Evt kan hun lese en fin bok eller finne på noe på pc'n. Finnes mange fine og lærerike programmer på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke se en fin film sammen? Evt kan hun lese en fin bok eller finne på noe på pc'n. Finnes mange fine og lærerike programmer på nett.

 

 

Alt er foreslått.. bare det innebar at hun måtte gjøre det alene, var helt utenkelig. Jeg kunne jo prøvd å foreslå å lese en bok, eller gjøre lærerike ting.... det ville jo vært det kjedeligste i hele verden... Har foreslått det mange ganger før... Hun var bare bestemt nå på at alt er kjedelig. Hun har i hele hennes liv, aldri gjort noe på egen hånd annet enn å se på tv eller sitte på dataen. Hun er ikke engang på rommet sitt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å gi beskjed om at det er lov å kjede seg, men at hun må gjøre det i et rom der det ikke er noen andre. Gå og legg deg på soverommet så det er tydlig at du er syk. Når du er frisk igjen bør du og faren ta en prat om hvordan dere skal takle dette. Det er klart dere bør gjøre ting sammen med jenta, men ikke hele tiden. Hun må lære å bli litt selvstendig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt at enten så finner du på noe å gjøre eller så går du på rommet ditt og kjeder deg der. Hun er stor nok til å høre sånt. Jeg er også stemor til en elleveåring som kjeder seg mye. Klarer bare å spille data hvis han ikke har noen å leke med. Faren vil ta ham med ut og fiske for å få litt far/sønn-tid, men det er han ikke interessert i...

Sett henne eventuelt i gang med å gjøre husarbeid. Jeg hjalp til med alt mulig i heimen da jeg var på samme alder, og det har ikke skadet meg i det hele tatt.

Det er i alle Dallas en bjørnetjeneste å leke med henne hver gang hun kjeder seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke fellesbarn før hans særkullsbarn var temmelig store, han hadde barna sine boende fast hos oss. Vi har alltid levd i tidsklemma, mer nå enn før, siden jeg også har barn nå, og fordi vi også til sammen har flere barn enn før ilsammen, tilross for at de er tenåringer og voksne så tar de fremdeles tid (og det er greit det).

Man man må akseptere at det tar tid å ha barn, man er nødt til å ta seg av dem. De krever sitt, og i perioder krever de mer.

 

Jeg merker at våre fellesbarn er lettere å sende ut, å kreve a de aktiviserer seg selv, enn hva han mene var grei med sine særkullsbarn. For oss kan det jo være en kombinasjon av at vi har flere barn/ungdommer å ta oss av, men har også følelsen av at det er greier å "hive ut" barn som allid er der. Barn som man ikke skal ta igjen det tapte med. Tror det er noe der.

Tiltross for at barna hans var fast hos oss, var de jo ofte hos sin mor også.

 

Hun savner nok bare pappaen sin, han bør ta seg litt tid sammen med henne. Men han bør også forklare henne at han er nødt til å jobbe, og når han er ferdig med det, kan de finne på noe.

Ser ikke bortfra at hun er bortskjemt med at det ska finnes på spesielle ting hver helg. Mora holder sikkert på akkurat på samme måte. Søtevennen har deg så skjeldent, vi må kose oss skikkelig de få helgene vi har sammen. Har venninner med delt omsorg som holder på sånn.

Bortskjemte bir barna av det, men kanskje det må være sånn?

 

Vi finner jo på ting i helgene med våre barn også, blir nok annenhver helg at vi gjør noe ekstra kos, men ikke hver helg, det har vi ikke kapasitet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjelden jeg aktiviserer min 12 åring. Det vil si vi gjør jo en god del ting sammen, som å gå på kino, besøk, shopping, turer etc. Men til vanlig når vi er hjemme styrer hun seg selv. Enten er hun på farten ute med venninner, er på besøk eller har besøk. Hun kan bli litt rastløs og sier hun kjeder seg om ingen av vennene er hjemme, men da sitter hun som regel på pcen eller noe.

 

Jeg tvinger henne ikke til å gå ut, men jeg kan gjerne si at du får bare kjede deg eller finne på noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...