Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Utsette til andre trimester?

• Logg inn for å svare
8 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 290 946 Innlegg:

Skrevet 17 mars 2012 - 15:20

Hei, jeg har en midlertidig fylling i en jeksel i underkjeven som ble lagt for fem mnd siden. Jeg skulle egentlig gått til tannlege nå, men har valgt å utsette timen noen uker for å komme til andre trimester først. Det må tas nye røntgen, deretter enten fylling eller rotfylling. Jeg mistet i u11 i forrige svangerskap og er engstelig. Er det noen rasjonell grunn til å vente? Følelsen er bare at fosteret da er mindre sårbart. Noen tanker? Fyllingen ligger foreløpig fint

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Knerten's mamma <3

Knerten's mamma <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 242 Innlegg:
  • StedØstfold

Skrevet 17 mars 2012 - 15:38

Jeg har også en midlertidig fylling som jeg har hatt i 1 år!!! Fikk den da jeg var gravid sist, og da kunne han ikke ta røntgen så lenge jeg var gravid. Hadde tenkt å ordne det etter plutten kom, men midt i ammetåka glemte jeg det, og nå er jeg gravid på ny :) så må vente lenger :-/ den gjør litt vondt til tider, så håper den holder noen mnd til :-/

Jeg fikk derimot en spesialbedøvelse, men røntgen ville han ikke ta på meg.

Du får ringe og høre :) lykke til!

#3 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 290 946 Innlegg:

Skrevet 17 mars 2012 - 21:34

Takk for det :) tannlegen sier både røntgen og bedøvelse er uproblematisk..men jeg vet det er litt delte meninger og vil være forsiktig. gratulerer med spiren :) og fyllingen;)

#4 anonym91

anonym91

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 073 Innlegg:

Skrevet 17 mars 2012 - 21:39

tror det går fint.. men fortell tannlegen at du er gravid.. tror det er noen ting de ikkje kan bruke da.. muligens enn anna bedøvelse.

#5 Aveyeja

Aveyeja

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Skrevet 18 mars 2012 - 09:26

Jeg har også midlertidig fylling og har fått time i 2. trimester for påsetting av krone. Ikke anbefalt i 1. trimester

#6 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 290 946 Innlegg:

Skrevet 18 mars 2012 - 18:18

Takk for svar jenter :) jeg har utsatt timen til u13. Har egentlig lyst til å utsette til barnet er født..men så lenge tviler jeg på at fyllingen holder? ;) Tannlegen mente fyllingen holdt ca 6 mnd, fått ny time ca 7 mnd etter at den ble lagt nå. litt forvirrende med ulik praksis ulike steder..men så lenge det er usikkerhet vil jeg utsette så sant jeg kan.

#7 Tannpleier Ellen

Tannpleier Ellen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Skrevet 20 mars 2012 - 09:51

Hei!

Jeg ville ha ventet litt. Men hvis du kjenner smerter i tannen bør du ta kontakt med tannlegen din. Det er viktig å unngå å du får betennelse. Hvis du må ta røntgen er dosene små, men best å vente til lengre ut i svangerskapet.

Hilsen fra tannpleier Ellen

• Novembernurkimagen<3 liker dette

#8 Novembernurkimagen<3

Novembernurkimagen<3

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 301 Innlegg:

Skrevet 22 mars 2012 - 22:33

Hei!

Jeg ville ha ventet litt. Men hvis du kjenner smerter i tannen bør du ta kontakt med tannlegen din. Det er viktig å unngå å du får betennelse. Hvis du må ta røntgen er dosene små, men best å vente til lengre ut i svangerskapet.

Hilsen fra tannpleier Ellen

Tusen takk for svar :) tenker du at jeg gjør lurt i å utsette til senere enn uke 13 også, hvis fyllingen ligger og det ikke er betent eller smerter? Det må tas røntgen for å se om det holder med vanlig fylling eller om den må rotfylles.

#9 Gjest_Shanti ♥_*

Gjest_Shanti ♥_*
  • Gjest

Skrevet 04 april 2012 - 11:48

PS - fosteret er mest sensitivt for stråling mellom uke 8 og 14. :)
  • Novembernurkimagen<3 liker dette