Gå til innhold

Du er for gammel til å få barn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

er 42 år , i uke 22 og stolt av det, ble gravid ved naturmetoden så det må nå være en menning med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 år må da være noe av den mest perfekte alderen!!! Du har fått oppleve litt, og samtidig er du fremdeles ung :)

 

Jeg venter mitt første barn, nå i juni og er 36 år. Dette er dessuten selvvalgt. I sommer sa gynokologen til meg vedr det å klare å blir gravid "det eneste du har imot deg er alderen" - da var jeg 35 år. Jeg skal innrømme at jeg bel litt stressa av det, men så ble jeg graid på 1 -2 -3.

 

På ulleål under ultralyden, så sa jeg til jordmoren noe i den duren "ja jeg er vel litt "gammel" / moden, til å være førstegangsfødende. Hvorpå hun ropte ut: Du gammel!!! å nei, ikke her i Oslo.

 

Når man velger å få barn er veldig individuelt, noen vil være ung mor, andre vil være moden mor - Så lenge man selv er komfortabel med det å bli mamma, så er alle aldre bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 18 år og ville bli en ung mor.Trodde det ville være perfekt.Vel,det ble ikke sånn...jeg prøvde og prøvde.år etter år!

Fikk så en utredning hos legen i en alder av 26 år.Viste seg at jeg ikke ville kunne klare å bli gravid på egenhånd :(

Da ble det prøverør etter ett par mislykkede graviditeter (kroppen klarte ikke å holde på spirene lengre enn 7 uker.).Kroppen min så på sperm,egg og fostre som fremmedlegemer,og derfor frastøtet seg de :(

Men nåååå er jeg gravid i uke 15 - ny rekord!!!! Og jeg fyller snart 31 år! 11 år etter planen min,men gud hvor jeg gir blaffen i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette starta som en sinnatråd, så løfta det humøret mitt her jeg sitter. Mye gode innspill, mange selvsikre svar her!

 

Trådstarter - du bør kanskje rett og slett jobbe litt med din egen selvtillit? Lettere sagt enn gjort midt i denne hormonjungelen, men det hadde nok vært deilig for deg å kunne gi blaffen i hva andre mener. :) Det finnes mange enkle og gode tips, og en hel del kjisjefylte bøker som faktisk (!) hjelper godt.

 

Selv er jeg 21, og for meg er det en helt ypperlig alder å bringe et barn til verden. Jeg er virkelig klar, og jeg ble gravid uten å planlegge eller egentlig prøve, så kroppen min er tydeligvis enig. Hurra!

 

Og lykke til til deg Fighter'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og de prøvde i 11år før de ble gravid med meg. da var ho 33 år når eg ble født.. Har hatt verdens beste barndom og meg og mamma har et veldig bra og tett forhold i dag.. Vi kan snakke om alt sammen.. Ho er og verdens beste mormor til mitt barn:) Det negative med at mamma var så "gammel"? hmmm... kommer ikke på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Må bare slutte meg til alle svarene her, hvem skal bestemme når det passer å få barn?

 

Selv er jeg 40 og venter nr. 3. Har ikke hatt problemer med å bli gravid noen av gangene, og har vært i fin form bortsett fra kvalme og hodepine de første mnd. Jeg trener fortsatt (8 mnd på vei), og tror ikke kroppen min takler dette dårligere enn om jeg hadde vært 10 år yngre.

 

Jeg møtte mannen i mitt liv sent, og visste egentlig ikke om jeg ville ha barn i det hele tatt før jeg traff ham. Så slike ting er det vanskelig å bestemme! La kvinner få barn når de ønsker det, vi behøver ikke å kritisere hverandre for individualisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først til HI :)

GRATULERE så masse med en baby i magen! :)

Kooz deg og nyyt svangerskapet! :)

 

Og dette med alder.... ;)

Fikk min første da jeg var 28, så 31, 35, 38, 42 og 44 alle med naturmetoden og samme far til alle! :)

Den siste satt på 1 forsøk selv om jeg nattammet ennå var da 43 år ;)

Alle svangerskapene og fødselene har vært like enkle og fine, altså ingen forskjell når man 28 eller 44! :)

Så stå på alle dere som ønsker dere mange barn og i moden alder....DET ER LIKE STORT HVER GANG! :-) <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blitt blandede følelser her kjenner jeg...

Alltid ment at for meg så skulle barna komme tidlig å fikk min første i alder 22 år ånr 2 skulle komme 2 år ca etter. men så startet problemene å forhold til barne far ryk desverre som en konsekvens og slit. men hjelp ikke bytte man heller for sliter forsatt.

 

Nå er jeg 35 fort 36 men lysten endrer seg jo ikke.. å like viktig for meg i dag som når det startet.....

 

ligt min lit til at kroppen stopper når vi blir for gamle jeg.....

 

å alder har ingen betydning på god eller dårlig mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg fikk høre at jeg var for ung da jeg fikk barn som 24 åring ;) I "gamle dager" fikk man barn i veldig ung alder, nå i våre dager har jeg inntrykk av at det er mange mange mange som får når de er passert 30 år. Og jeg syns det er fint jeg at man er produktiv, har et stabilt liv og klar til å ta seg av og føle opp et barn uansett alder. Ikke bry deg med hva folk sier. Svar evt tilbake at "jaja, da er vel du for ung/gammel til å ha sex du da?". Jeg hadde svart tilbake - for jeg lar meg ikke plukke på nesa så lett. Og ingen skal komme å "beskylde" meg for å være hverken for gammel eller ung til å få barn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, gratulerer med graviditeten :) :)

Jeg fyller 27 i år, og er 25 uker på vei med min første. Har fått høre hele veien av folk i OSLO at jeg er veldig ung enda til å få barn. Jeg kommer fra en liten sørlandsby, og der er jeg nesten i overkant en av de eldre som starter familie. Det er ganske ironisk det hele :) Viktigste er vel at man nyter det hele, uansett alder. Husk man er kun så gammel som man føler seg :) Jeg tror på at man er en like god mor uansett hva andre skal mene og henge seg opp i. Det er et privilegium å bli gravid, så ingen skal få lov til å knekke den gleden! :)

Masse lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til HI :)

GRATULERE så masse med en baby i magen! :)

Kooz deg og nyyt svangerskapet! :)

 

Og dette med alder.... ;)

Fikk min første da jeg var 28, så 31, 35, 38, 42 og 44 alle med naturmetoden og samme far til alle! :)

Den siste satt på 1 forsøk selv om jeg nattammet ennå var da 43 år ;)

Alle svangerskapene og fødselene har vært like enkle og fine, altså ingen forskjell når man 28 eller 44! :)

Så stå på alle dere som ønsker dere mange barn og i moden alder....DET ER LIKE STORT HVER GANG! :-) <3

ALL RESPEKT TIL DEG !!! HEHE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens ei vennine av meg, som er ifra en plass rett utenfor Trondheim, er 24 nå og sist ute iblandt sine venner derifra... Husker hun "stresset" litt med det for et par år siden, at hun ikke hadde fått barn enda... "Hun hadde jo tross alt snart bikket 22!!" hehe ;)

 

Virker som om det er store lokale forskjeller ja:) Bare man føler seg klar og fornøyd, så syns jeg virkelig ikke det spiller noen rolle jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandyBay1

......og her ligger jeg på barsel i alder av 39 år og fjerdegangs mamma. Har nå barn fra 0 -18 år:)

 

Snittalder på barsel her nå, er vel nesten 35 vil jeg tro. Kos deg og nyt graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For gammel når man har passert 30!?? Hihi! Du må flytte til Oslo....her blir folk sjokkert hvis du blir gravid FØR du er 30;-)

 

Nja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke man er for gammel til å få barn når man er i 30åra... Er 24år og venter nr 2.. jeg har ikke hatt problemer med å bli gravid, men for det så unner jeg ingen å gå igjennom hormonkurer etter hormonkurer når ønske om barn er så sterkt... Har en venninne som er noen år eldre enn meg, og hun har dessverre problemer, og går på kurer.. Jeg får så vondt i meg når vi snakker om hennes problem..

 

ønsker jo at alle skal oppleve det å bli mor, enten om det blir igjennom mange kurer / prøverør, og eller adopsjon..

 

Jeg mener vi alle kvinner står på liklinje uansett alder, ingen vits å hetse verken yngre eller eldre mødre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i de!!Strevde selv i mange,mange år og fikk førstemann da jeg var 34. Gikk mye fortere å bli gravid etter passert 35 faktisk!!Er 36 når nr 2 kommer :)

 

Synes det er helt fint når det nå ble sånn, har eget, gjeldfritt hus, formue og trygg jobb,noe som jo er en stor fordel :) Hadde det IKKE sånn i 20-årene, ikke så galt at det ikke er godt for noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 28 når vår første nå kommer, og synes det er utrolig godt å være ferdig med utdanning, ha en god inntekt og et forhold som har vart i 9 år... Synes ikke jeg har ventet for lenge. Jeg har fortsatt venninner som ikke har barn, og andre som er gift og venter nummer 3. Føler selv jeg går gravid sammen med de fleste jeg kjenner nå, så synes jeg er veldig gjennomsnittlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får første rett før jeg fyller 26, og for meg er det helt passe.

Men jeg dømmer ikke dere som er både 30 og 35 før dere får barn.

For noen kan livssituasjonen tilsi at det er lurt å vente, og for andre tar ting tid....

Man vet selv når man er klar, og det er langt viktigere å være klar mentalt, enn i være i "riktig" alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år, ferdig med høyskoleutdanning, 100% fast jobb og gift i 3 år.

Jeg er nå gravid med første baby og synes det er akkurat passe.

 

Jeg mener kvinner nå til dags får barn i sen alder. Først barn når mann er 38-40 år synes jeg er aaaaaltfor sent.

Tenkt på barnet som skal ha foreldre som er 60 når de er 20??

 

Kunne aldri tenkt meg barn såå sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en av de som har fått barn sent. Første som 36 åring og nå er jeg 40 når jeg føder nestemann.

Det har bare blitt slik, møtte mannen min sent, som 35 åring. Heldigvis blir jeg lett gravid, noe jeg priser meg lykkelig for.

Ser såklart at mange mødre er yngre og "freshere" enn det jeg er. Er absolutt ikke en kul mor det er sikkert.

Men jeg har masse livserfaring og vært med på mye, og jeg mener at vi kan tilby mye som familie.

Er vel og et poeng at vi nå for tiden holder oss yngre lengre. 40 år er ikke hva det engang var for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var 19 når jeg ble gravid med nr 2 , å var 20 når hun ble født. å 3 mnd etter ble jeg gravid igjen å er nå 26+3... å jeg mener at uasett om du er 30 eller 40 når du får barn så blir du en like god mor forde !! er ikke alle som kan få barn tidlig.. er hul i hode å si at når du er pasert den å den alderen er du for gammel !! kjenner jeg blir irritert på dine veine !! igrunn så har de eldre mere ved en ka me unge har (ikkje for å kritisera meg sjøl altså) men de har levd lenger å har mere erfaringer. eneste jeg synes er idioti er nå folk oppi 70 begynner å få barn, der synes jeg grensen går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en del si på unge mødre at det er bedre å være ung mor, for kroppen takler graviditet og fødsel bedre når en er ung, dette er forsåvidt riktig, men det har jo ingenting og si for hva slags mor du blir!

 

Jeg er 31 når jeg føder, og jeg må si at jeg har hatt et ganske ukomplisert svangerskap. Hvordan fødselen blir, det vet jeg ikke - men at det er ille å føde førstemann uansett, tror jeg vel.

 

Det er alltid individuelt hvordan folk takler en graviditet. Noen har sprekere kropper enn 25-åringer når de er 35 år.

Blir irritert av all generalisering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år, ferdig med høyskoleutdanning, 100% fast jobb og gift i 3 år.

Jeg er nå gravid med første baby og synes det er akkurat passe.

 

Jeg mener kvinner nå til dags får barn i sen alder. Først barn når mann er 38-40 år synes jeg er aaaaaltfor sent.

Tenkt på barnet som skal ha foreldre som er 60 når de er 20??

 

Kunne aldri tenkt meg barn såå sent.

 

Mem hvis du ikke kunne bli gravid nå, og strevde med dette over flere år, men når du var nærmere 40, så klarte du endelig å bli gravid, hadde du ikke da ville hatt barnet fordi du er for gammel?? Det er mange som ikke kan få barn så tidlig som deg, da synes jeg det er ganske stygt å si at "du er for gammel til å få barn når du er så og så mange år". En kan passe på seg selv, og ikke kritisere andre for alt hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og har 3 barn. Første fikk jeg da jeg var 20 år. Hadde masse komplikasjoner i det svangerskapet med høyt blodtrykk og jeg gikk opp 30 kg i vekt.Fødselen ble komplisert og 3 uker før termin fikk jeg min lille keiserinne på 2.2kg. Hun var lita og jeg følte meg...altfor ung...Mye av ansvaret falt på min mor det første året.Ammingen var litt mislykket så jenta mi fikk tåteflaske fra hun var 6 mnd. Jeg skulle jo begynne på universitetet, og det stresset meg, barnefaren forduftet= mere stress...Da jeg var 34 var jeg nettopp blitt gift med min mann.Vi fikk vår sønn, greit svangerskap, gikk opp 13 kg, helt ok fødsel. Da jeg var 36 fikk jeg minsten, ei jente. Helt fine svangerskap, helt ok fødsler. Brukte bare lystgass:)Ammingen gikk også helt perfekt. Jeg skulle dog ønsket at jeg hadde møtt min mann tidligere, så hadde jeg kunnet fått mine barn mens jeg var litt yngre.Nå er eggene mine begynt å gå ut av dato, og 2 spontanaborter har jeg måttet tåle de siste årene, helt sikkert pga alderen min. OG det var alt jeg hadde å si om den saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...