Gå til innhold

Kjønn, barneoppdragelse og farger


Lammelåret

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å skrive en bloggpost om temaet i overskriften og leter etter en artikkel om en familie som nektet å fortelle om barnet var jente eller gutt. Barnet bruker aldri kjønnsspesifikke farger. Dette er temmelig sprøtt, spør du meg. Hva mener du?

 

Og jeg lurer på om du kan hjelpe meg å finne artikkelen jeg snakker om? Jeg tror den var lenket til her for noen dager siden, forstår du hva jeg tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig merkelig å skulle holde barnets kjønn skjult. Kjønnet er jo kun en faktakunnskap om barnet. Man kan jo likevel kle barnet i nøytrale farger, gi nøytrale leker osv, men å holde det skjult virker uvirkelig... Aner ikke hvilken artikkel det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig å skulle holde barnets kjønn skjult. Kjønnet er jo kun en faktakunnskap om barnet. Man kan jo likevel kle barnet i nøytrale farger, gi nøytrale leker osv, men å holde det skjult virker uvirkelig... Aner ikke hvilken artikkel det er snakk om.

 

Enig, det er ekstremt. Tror det skaper mer forvirring enn det gagner ungen. Det er forferdelig unaturlig å overse kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke Fryd <3

 

Takk!!

Jeg husker at artikkelen så annerledes ut, men det er samme familie det er snakk om. Nå kan jeg fortsette å skrive, og diskutere saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemor og lillefrøken

Hva gjør de når barna i førsteklasse skal inn i jente- eller guttegarderobe? I verste fall så er jo ungen bare 5,5 år når dette blir tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke Fryd ♥

Skjønte nesten at det var den. Hvem andre sier "hen" om barna sine enn han Linus i Sverige, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte nesten at det var den. Hvem andre sier "hen" om barna sine enn han Linus i Sverige, hehe ;)

 

Det kan bli litt trøbblete når ungen lærer engelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykke Fryd ♥

Skjønte nesten at det var den. Hvem andre sier "hen" om barna sine enn han Linus i Sverige, hehe ;)

 

Det kan bli litt trøbblete når ungen lærer engelsk!

 

Haha! Ja, ikke sant? :D

 

"Den tid, den sorg", sier Linus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål faren stiller er hvorfor kjønn er viktig. Det er et godt spørsmål, men det blir veldig feil å la ungene fronte hans protest mot et kjønnsdelt samfunn. Hvorfor bruke ungene i et sosialt eksperiment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte land har jo innført et tredje kjønn.. for de som er "hverken eller". Synes faren har mange poeng, men i et samfunn som er kjønnsdefinert, blir det raskt vanskelig for barna å vokse opp... Så får vi se hvor trenden går, snart er det kanskje flere som har samme oppfattelse.. spennende synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google venuspedagogikk så er det masse lesestoff om dette, mange av tingene de sier er jeg enig i, men de drar det så langt at det blir altfor ekstremt.

 

Lurer på hvordan de takler i en venusbarnehage at guttene nekter drikke lettmelk fordi kartongen er i "jentefarge" ;)

Det kom nemlig min 4-åring hjem å sa, at guttene må drikke helmelk for rødt kan begge bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google venuspedagogikk så er det masse lesestoff om dette, mange av tingene de sier er jeg enig i, men de drar det så langt at det blir altfor ekstremt.

 

Lurer på hvordan de takler i en venusbarnehage at guttene nekter drikke lettmelk fordi kartongen er i "jentefarge" ;)

Det kom nemlig min 4-åring hjem å sa, at guttene må drikke helmelk for rødt kan begge bruke...

 

Det er nettopp i barnehagealderen at ungene er særlig opptatt av kjønn for å finne sin identitet, skremmende å ta fra barn dette. Regner med at det var gutten din som fant på at han måtte drikke H-melk fordi han er gutt, og ikke personalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...