Gå til innhold

Greit barna har besøk. Men det irriterer meg at de alltid er sulten.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har en venninne som ringer veldig ofte på rett før vi skal spise middag.

Vi spiser seint i forhold til mange og skulle tro hun hadde spis hjemme. Men hun er alltid sulten og spiser like mye som en voksen mann.

Vi er 6 personer i familien og jeg betegner til oss 6 når jeg lager.

Jenta er grei hun. Men jeg vil ikke stå for middag til denna jenta hver dag. Det koster faktisk litt når hun spiser så mye.

Og kommer hun til andre tider er hun også sulten. Kan spise 3-4 skiver med speilegg til kvelds.

Føler meg veldig kjip for er vanligvis en gjestfri dame. Men merker det går en f i meg når jenta ringet på rett før tacoen og vi går tom for kjøttdeig fordi denne jenta spiser som en hest.

Nå er hun her og fant de i kjøleskapet. De tok mat uten å spørre og hun har nå spist 5 kyllingvinger.

Utblåsning!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går fint an å fortelle et barn som kommer uanmeldt på besøk at dere dessverre ikke har nok mat til henne også og at hun må gå hjem og spise hvis hun er sulten og at hun kan komme tilbake igjen etterpå.

 

En gang eller to kanskje, men når det blir hele tiden så skjønner jeg irritasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor hun rett i nærheten ?

Om det ringer på døra når vi skal spise/spiser her - må de enten vente på rommet eller ute. Alternativt sier jeg at jr kommer hjem til dem når han har spist.

 

Blir de sultne når de er her, sender jeg dem hjem for å få seg litt mat. Og blir de tørste, får de vann.

 

 

Dette har vi gjort helt bevisst, fordi enkelte utnytter enhver anlending til å tømme kjøleskapet når de er på besøk. Spesielt ett barn er sånn, og maser alltid om is, godteri etc.

 

Men noen ganger overassker jeg ungene med nystekte boller på trappa f eks, eller kakaokos til kvelds. Men det skal være på mitt initiativ, ikke noe de tar som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi gjesten noen brødskiver med ost, si dere ikke har nok middag til henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gjøre som meg For jenta mi har en slik venninne også og jeg vet at de spiser middag før oss og likevel kan hun de gangene jeg sier ja spise en hel stor porsjon middag.

 

Jeg ber henne enten komme igjen om ca. en time eller hun får vente på datterens rom. Jeg orker ikke å fø på henne hver dag.

Tror hun har lært nå for det er ikke like ofte at hun kommer før vår middag nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ei venninne som alltid var sånn hos oss og. Hun fikk beskjed om å vente ute eller gå hjem så kom jeg dit etterpå. Hun fikk ikke vente på rommet for ho alltid kom inn på kjøkkenet for å spørre meg om ting osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forslaget til #3 høres ganske greit ut. Hvis hun er sulten, så send henne hjem igjen og ber henne komme tilbake når hun har fått i seg litt mat hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det er irriterende hvis det skjer hver dag, men jeg hadde strukket meg langt for å servere de som dukket opp. Jeg vil gjerne ha det hjemmet der barnas venner vet de er velkommne når som helst.

Mat er uansett billig og det er som regel enkelt å lage i stand litt ekstra så alle blir mette. Varm opp bønner og sleng litt ris i trykkokeren så har du raskt nok mat til mange for eksempel.

 

Hvis jenta stadig er sulten ville jeg i hvertfal snakket med foreldrene til jenta og blitt sikker på at hun fikk det hun trengte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det er irriterende hvis det skjer hver dag, men jeg hadde strukket meg langt for å servere de som dukket opp. Jeg vil gjerne ha det hjemmet der barnas venner vet de er velkommne når som helst.

Mat er uansett billig og det er som regel enkelt å lage i stand litt ekstra så alle blir mette. Varm opp bønner og sleng litt ris i trykkokeren så har du raskt nok mat til mange for eksempel.

 

Hvis jenta stadig er sulten ville jeg i hvertfal snakket med foreldrene til jenta og blitt sikker på at hun fikk det hun trengte hjemme.

 

Alle har ikke trykkkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Det er en balansegang. Jeg spiste nok mange middager hos naboen, men jeg var alltid velkommen. De ble som foreldrepar nr 2 for meg.

 

Men jeg skjønner frustrasjonen, og til syvende og sist er det jo veldig ugunstig at jenta spiser to fulle middager hver dag - både for deg og henne. Jeg ville ha sagt det til foreldrene hennes, og spurt hvor mye hun får lov å spise. Så har dere en felles linje på det, og kan si det til jenta. "Jeg vet fra mammaen din at du allerede har spist, så du får ikke middag med oss. Men sett deg på rommet til XX og vent, så er vi snart ferdige."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater aldri ekstra barn før jeg vet at foreldrene synes det er greit, kanskje står mammaen hjemme og lager mat også får hun hjem en stappmett unge, kjipt.

 

Som regel når det er venner her ved middagstid (noe det er flere dager i uken) får de tilbud om en glass saft mens de venter. Noen ganger har jeg ekstra mye middag og da sier jeg de godt kan spise her om det er greit for foreldrene også må de ringe hjem å spørre. Ofte får de nei hjemme fordi de skal ha sen middag hjemme e.l. andre ganger er det greit og da er det bare koselig.

 

Men jeg forer ikke en haug med unger ekstra i løpet av en uke, blir kanskje 1-2 middagsbesøk i uken på denne måten og det er helt greit (har selv fire barn, så det er mange små venner innom her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

Noen foreldre syns det er veldig greit at barnet deres får mat hos andre. Min datter hadde en venninne som gjerne kom på besøk i 12 tiden om formiddagen - med refleksvest! Altså forventet ikke foreldrene at hun skulle komme hjem før det var mørkt.

 

I dette tilfelle fikk jeg vondt av jenta og ga henne mat på lik linje med våre barn fordi jeg mistenkte at det sjelden sto middag på bordet hjemme hos henne (noe hun også bekreftet når jeg "fisket" litt).

 

Men generelt har venner av barna ventet enten ute eller på rommet når det er middagstid, noe jeg regner med at mine barn også måtte gjøre når de var på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldra er skilt og har i grunn lite kontroll på hvor hun er. Går fritt rundt i nabolaget til hun skal legge seg.

Så jeg vet de bare er happy om hun spiser andre steder og.

Det står ikke en mor hjemme med klokka med økologisk grønssaksstuing for å si det sånn.

Derfor jeg synes det er litt tungt å si nei.

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det er irriterende hvis det skjer hver dag, men jeg hadde strukket meg langt for å servere de som dukket opp. Jeg vil gjerne ha det hjemmet der barnas venner vet de er velkommne når som helst.

Mat er uansett billig og det er som regel enkelt å lage i stand litt ekstra så alle blir mette. Varm opp bønner og sleng litt ris i trykkokeren så har du raskt nok mat til mange for eksempel.

 

Hvis jenta stadig er sulten ville jeg i hvertfal snakket med foreldrene til jenta og blitt sikker på at hun fikk det hun trengte hjemme.

 

Alle har ikke trykkkoker.

 

Koster ikke så mye. Greit å ønske seg til jul/fødselsdag hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde mistenkt at barnet ikke fikk skikkelig middag hjemme ville jeg ikke nølt med å tilby mat. Eventuelt ville jeg bestemt at en middag i uka, for eksempel på søndag, var fast forbeholdt bare familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er jenta, kanskje du rett og slett skal lage en avtale med henne?

 

F.eks kan hun få beskjed om at hun kan få spise hos dere en dag i uken, f.eks onsdager. De andre dagene må hun gå hjem og spise når dere skal sette dere til bords så kan hun heller komme igjen etterpå.

 

Du kan sikkert forklare henne at du gjerne lager middag til en gjest av og til, det er kjempekoselig, men dere kan ikke ha gjester til middag hver dag. Dette er egentlig normal folkeskikk som du gjør henne en tjeneste ved å lære henne, man blir ikke "ubedt" til middag nærmest hver eneste dag.

 

Men skjønner at du har vondt av henne, det hadde jeg også hatt, og hadde nok strekt meg langt for å få foret henne litt med frukt og litt sunn mat. Du trenger ikke bruke en formue på henne da, du trenger ikke tilby henne råflott mat. Grove knekkebrød med leverpostei holder i massevis, trenger ikke gi henne kyllingvinger og speilegg til lunsj liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen, men viss jenta ikke får middag hjemme, hadde jeg nok svelgt kanelen og satt på en tallerken til. Men hadde absolutt tatt det opp med foreldrene, og sagt at hun alltid er sulten. Kanskje litt sånn: Vi ødelegger vel stadig middagen for dere med at jenta er mett. Når pleier dere egentlig ha middag? Greitt å vite slik ar hun ikke spiser her rett før..osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint an å si at nå skal vi spise middag, men at dattera di har mulighet til å leke med henne etter maten.. så da kan hun komme bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mine ♥ ♥ ♥

Vi har en sånn en her vi og, vi sier bare at nå skal vi spise så da får du komme tilbake om en times tid eller vente på rommet. Men den gutten er sånn at han henger på bordet selv om han ikke spiser,så nå sier vi at vi skal spise at han kan gjerne komme på besøk senere. Sier han at han er sulten når han akkurat har kommet) så sier jeg at han kan gå hjem og spise litt. Er han her en hel dag så får han selvfølgelig mat, bare så det er sagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jenta har skilte foreldre og de virker som om de bryr seg lite om hvor hun er og hva hun gjør så synes jeg det stikker dypere enn at hun kommer og spiser middag. Kanskje hun rett og slett ikke får noe middag å snakke om hjemme?

Ei jeg kjente da jeg var liten fikk ofte bare makaroni og ketsjup til middag. Ikke rare middagen, og innimellom fikk hun middag når hun var på besøk hos meg.

Ville vurdert å ta en prat med foreldrene. Hvis de er interessert i at jenta skal få middag hos dere så kan dere komme til en avtale om at dere gir henne middag 1-2 ggr i uka fast? Hvis dere lager en avtale på det synes jeg det er rettferdig at dere blir kompensert for det økonomisk da det blir utlegg for dere på fast basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fult lov å sende henne hjem for å spise hjemme om hun er sulten. Og å gi beskjed at det er ikke lov å forsyne seg i kjøleskapet selv. (tross alt normal forlkeskikk at ikke en gjest går i kjøleskap og skap og tar seg mat så det trenger hun å lære)

Og de dagene hun får lov å spise hos dere så kan du jo for eksempel lage ferdige posjoner på tallerkene i stede for at hun og andre får forsyne seg selv slik at du begrenser mengden mat hun spiser.

Et barn har ikke godt av å spise like mye som en voksen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et slikt barn. Jeg spiste middag hjemme hver dag og så rak jeg på gårdene for å "tigge" etter middag nummer to. Jeg eide ikke magemål og da jeg var 15 veide jeg godt over 100 kilo.

Mamma og pappa skjønte selvsagt ikke hvorfor jeg ble så tykk og hvorfor jeg ble så mye tykkere enn mine søsken når vi spiste akkurat den samme maten, trodde de (mine søsken var alle slanke).

 

Jeg ville absolutt snakket med foreldrene om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et sånt barn som spiste mat hos andre. Jeg likte meg bedre hos noen av vennene mine enn hjemme. Jeg er så taknemlig for disse foreldrene som tok meg inn, ga meg middag og lot meg tro at dette ikke var noen big deal. De ga meg mye mer enn mat i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...