Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Overtid :)

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 chriskris

chriskris

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 17:20

Hei! Skrev til dere før i uka om at jeg er noen dager over tida (idag 40+5). Er førstegangsfødende og ikke moden i følge legen. Satt å leste på nettet og kom over en artikkel på NRK som sa at de med BMI over 25 når svangerskapet startet skal settes igang en uke på overtid fordi det er ekstra risiko for dødfødsel. Min BMI var på 28.7.. Har jeg rett til å bli satt igang 41+2? er så sykt redd for at noe skal skje med lillegutt i magen. Å vil helst bare få han ut så jeg vet han er ok. Er det risiko ved å bli igangsatt?

Takk for svar :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Siw

Jordmor Siw

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 2 147 Innlegg:

Skrevet 29 februar 2012 - 17:45

Hei, på deg!
Retiningslinjene sier at kvinner med pregravid BMI over 25 skal vurderes for igangsetting ved 41+3-kontrollen.
Imidlertid viser det seg at dette gjelder så mange gravide at dersom dette er eneste indikasjon, og dersom kvinnen i tillegg er umoden vil det kunne være fornuftig med ekspektans, som det heter, dvs vente på spontan fødselsstart.
Jeg har full forståelse for at du engster deg siden det har vært mye fokus på dette med risiko knyttet til overtidige svangerskap.
Jeg kan likevel bare opprettholde deg jeg sa til deg sist at dersom babyen din sparker som normalt er dette en meget god indikasjon på at det står bra til der inne.
Klarer du ikke roe deg, kan du sikkert be om en registrering av fosterlyden innimellom bare for å få bekreftet at det ser greit ut med babyen din.
Lykke til med innspurten:)