Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

Hovent underliv

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 233 799 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2012 - 21:43

Jeg er ca 28 uker på vei, og har fått veldig nedpress og hovent underliv. Er dette veldig vanlig? Kan ikke huske at jeg var så hoven i mitt første svangerskap. Kjennes nesten ut som om jeg har født.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Kristina

Jordmor Kristina

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 444 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2012 - 22:32

Hei du!

Et generellt økt blodvolum under graviditeten kan føre til økt "fylde" i underlivsorganenene. Sammen med tyngden av barnet, kan dette gi symptomer som de du beskriver. Det kan være en følelse, men det kan også bli reelt hovent. Trykket og det økte blodvolumet kan forårsake varicer (åreknuter) i underlivet.

åreknuter er utsvellinger eller betente vener som ofte buler ut mot hudoverflaten. De ses som krøllete, blåfiolette eller mørkfargede vener. Noen kvinner får også åreknuter rundt endetarmen, som jo er hemoroider, og de kan få åreknuter rundt kjønnsåpningen og på kjønnsleppene (åreknuter i vulva). Dette er ikke farlig, og har sjelden noen betydning for fødselen. Hos de fleste forsvinner åreknutene i underlivet etter fødselen.

Du kan evt. forøke å legge isbiter på stedet i en tynn vaskeklut mens du hviler for å få åreveggen til å trekke seg sammen.Spør også på helsekost etter Arnica salve og se om den kan hjelpe deg.

Masse lykke til!