Gå til innhold

Finnes det noe navn som alle kan være enige om at er fint??


Lady lovely locks

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Mathias er bibelsk, og det er relativt oppbrukt. Kriterier som gjør at jeg ikke vil bruke det. Men som sagt trur ikke man kan bli enig. Jeg veit ennå ikke om noen som har sagt noe negativt om Kornelius heller, men det er nok helt sikkert noen som er negative til det navnet likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Ville ikke brukt verken Kornelius eller Mathias. Da fetteren min fikk navnet Mathias for 26 år siden holdt vi på å le oss ihjel, det ar maksimalt jålete av tante, syntes vi. (I en tidsalder da alle het Lars, Vidar og Kristian). Men i dag er det andre grunner til at jeg ikke vil bruke det. Det er blitt vår tidsalders Lars og Kristian...

 

Det samme gjelder egentlig alle navn på -us og sånt.

Da jeg vokste opp het alle jenter noe på -e (Mette, Bente, Grete, Hege, Jannike, Janne, Anne, Lone) og nå heter de noe på -a (Alva, Thea, Anna, Emma, Linnea). Så Alva er like "spesielt" som Grete - i sin generasjon.

 

Med guttene husker jeg at de jeg vokste opp med var veldig mye enstavelsesnavn (Jan, Kai, Tor, Odd, Bent, Alf, Ken, Roy, Hans, Lars, Leif), noen ganger med mellomnavn, mens dagens babyer heter noe på 3-4 stavelser, og gjerne -us eller -ian til slutt (Linus, Markus, Kornelius, Julian, Adrian). Og hver enkelt syns de har funnet opp kruttet. Men den sjeldneste ungen i klassen blir jo Hege eller Tor, midt inni alle Thea Ceciliene og Adrian Amandusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke brukt verken Kornelius eller Mathias. Da fetteren min fikk navnet Mathias for 26 år siden holdt vi på å le oss ihjel, det ar maksimalt jålete av tante, syntes vi. (I en tidsalder da alle het Lars, Vidar og Kristian). Men i dag er det andre grunner til at jeg ikke vil bruke det. Det er blitt vår tidsalders Lars og Kristian...

 

Det samme gjelder egentlig alle navn på -us og sånt.

Da jeg vokste opp het alle jenter noe på -e (Mette, Bente, Grete, Hege, Jannike, Janne, Anne, Lone) og nå heter de noe på -a (Alva, Thea, Anna, Emma, Linnea). Så Alva er like "spesielt" som Grete - i sin generasjon.

 

Med guttene husker jeg at de jeg vokste opp med var veldig mye enstavelsesnavn (Jan, Kai, Tor, Odd, Bent, Alf, Ken, Roy, Hans, Lars, Leif), noen ganger med mellomnavn, mens dagens babyer heter noe på 3-4 stavelser, og gjerne -us eller -ian til slutt (Linus, Markus, Kornelius, Julian, Adrian). Og hver enkelt syns de har funnet opp kruttet. Men den sjeldneste ungen i klassen blir jo Hege eller Tor, midt inni alle Thea Ceciliene og Adrian Amandusene.

 

Veldig enig med deg. Omtrent sånn det var når jeg vokste opp og. Men de vanligste navnene da som jeg husker blant gutter var type Stian, Kjetil, Rune, Thomas, Robert i tillegg til de du nevner. Andre jentenavn var Linda, Lene, Silje, Linn, Line, Anette, Mona som var veldig vanlig. Jeg tenkte alltid når jeg var i tennårene at hvis jeg noen gang fikk barn skulle de da hvertfall ikke hete Linda eller Lene, Stian, Kjetil eller Rune. Men kanskje det nettopp er et av de navnene jeg skal satse på likevel. For det er jo "sjeldent" nå. Kanskje ikke helt klar for en renessanse, men likevel.

Endret av Kattla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her... :o)

Jo jeg er enig. Mitt poeng er bare aat når noen synes at man ikke kan bruke et navn for det er for vanelig for uvanelig, så finnes det andre som har kanskje akurat same mening om navnet du synes er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kornelius er altfor langt og tungt for min smak. Ikke syns jeg det er spesielt sterkt heller.

 

Jeg tror de eneste navnene jeg sjeldent har hørt noen snakke direkte stygt om er Ingrid og Anna. Jeg ville nok aldri valgt dem fordi de alltid er mye brukt, men jeg syns ikke de blir oppbrukt på samme måte som Leah og Emma.

 

I sum tror jeg ikke det finnes et navn alle kan være enige om, men enkelte navn er mindre forhatt enn andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Egentlig enig med LoveDove. Noen få navn er klassikere, f eks Ingrid og Anna. De er alltid en del brukt, men ikke overforbrukt. På guttesida er det jevnt over alltid noen unger som heter Martin og Sigurd, samme hvilke andre motebølger som går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...