Gå til innhold

Pergo... Skal det være så vanskelig da????...


cindy85

Anbefalte innlegg

Har prøvd å bli gravid i litt over 1år nå. Hatt en SA. De siste 4-5 md har syklusene mine dalt opp og ned. 1md 38 dager 2md 30 dager 3 md 40 dager 4 md 29 dager. Jeg har tatt el tester uten at de har blitt positive, brukt monitor som kun har holdt seg på laveste nivå, tempet og ingen økning(kun siste 2md). Snakket med legen i dag om pergo, han sa at vi må prøve i 2 år før de gidder å begynne med hjelpemidler. Etter mye om og men sa han at han kunne skrive ut resept. Da jeg begynte å forhøre meg om når jeg skulle begynne og gå videre frem begynte han plutselig å ombestemme seg. Og sa at gynekologen min måtte skrive ut resepten. Jeg har vært hos gynekolog og alt ser bra ut sa han. Jeg har forhørt meg rundt og alle sier at dette må fastlegen skrive resept på. Jeg er nå på 3 dag mens så hadde jeg fått resepten i dag slik det i utgangspunktet så ut til at jeg skulle få kunne jeg jo begynt nå. Er det vanlig at legene er så vanskelige? Jeg sa tom til han at dette kan jeg jo bestille på nett,, men at jg heller vil få det fra han. Han vet jo alt om min helsetilstand .lurer nå rett og slett på hva jeg skal gjøre, er så lei meg. Prøver å få hjelp men ikke noe går min vei. Noen andre med slike erfaringer.? Noen som har kjøpt på nett? Bør jeg bytte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, synes du skal bytte lege. Jeg fikk pergo da vi hadde prøvd i litt over et år, det var på Volvat da, men har fått inntrykk av at det ikke skal være sååå vanskelig ellers heller. Har også forstått det sånn at man IKKE skal få pergo av fastlegen, men av en spesialist/gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Skjønner at du ikke har det lett! Høres ut som du kunne ha prøvd en pergoresept spør du meg, og er av den oppfatning av at gynekologer er mer samarbeidsvillig til å skrive ut denne type medikamenter enn fastleger. Jeg fikk min resept kastet etter meg etter en oridnær gyn time med gu. Jeg har endo og hatt sykluser som varierer fra 24-45 dager siste året. Har selv gått uten positiv el-test i flere sykluser. Sist jeg fikk negative tester var faktisk den syklusen jeg hadde gyn time, og hun mente at el hadd vært til tross. Tror de ser det på ultralyden. Jeg gikk privat uten alt tullet med fastlege som henviser og ventetid osv. Ja, det koster skjorta, men hu hei hvor fort hele prosessen med befruktningshjelp og undersøkelse med diagnose gikk!

 

Når det er sagt må jeg bare få lov å si at pergo er steintøft for kroppen, så skulle virkelig ønske jeg slapp det. Jeg blir tydeligvis ikke gravid på dobbbel pergo heller, så man har ingen garanti for at det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg har lest så mange steder ,i innlegg osv at man får det av fastlegen, men kanskje jeg har sett helt feil,. Det er bare så kjedelig at han først sa ja også nei etterpå. Jeg kunne begynt på det denne md og sluppet og gå en md til å vente, mens alle andre rundt meg bare hopper i høyet og der sitter spira med en gang.. Føler meg helt utafor og deprimert, er snart bare meg igjen i venninne gjengen som ikke er gravid og er den som har prøvd lengst .huff.. Dette er så slitsomt.men hvordan fungerer det på Volvat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pergo av gynekologen på sykehuset. Vi fikk med en gang når jeg fortalte at vi har vært uten beskyttelse i 3 år. Har ikke vært aktive prøvere like lenge, men ikke passet oss heller.

Doktoren videresendte meg til sykehuset med en gang, men hun turte vel ikke annet der hun satt 8 mnd på vei selv :-)

Men til ditt spørsmål, jeg ville definitivt byttet lege. Verdt et forsøk :-)

Lykke til! Si fra hvordan det går da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefie: så hvis jeg går privat mener du det er lett? Hvilken syklusdag begynner man på det?vet det er i begynnelsen. Hva slags undersøkelse må man igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 3 dag i dag, om jeg bestiller priv i morgen tidlig kanskje jeg rekker å få begynt denne syklus tenkte jeg.. Derfor jeg lurte på hvilke undersøkelser og om det var lettere priv. Alt går jo så tregt med fastlegen.. Er det utv eller inv UL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Volvat går det fort og greit, men det er jo veldig dyrt.... Tror det skulle holde med en samtale der i første omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror jeg får resept ved kun en samtale? Vil så gjerne få begynt denne syklusen.. Kan du huske hva det kostet deg?hva sjekker de på undersøkelsen, jeg har jo vært å sjekket for et par md siden hos gynekolog med henvisning fra fastlege..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kostet meg rundt 1000 kr for hver gang jeg var der, så økonomisk kan jeg ikke akkurat anbefale det. Men jeg var lei av ventetider og tull sånn som deg... Jeg TROR en samtale holder i første omgang, så kan de sikkert utrede deg etterhvert samtidig som fu går på pergo, men vil ikke villede deg heller da, så kanskje best hvis du spør om dette på tlf på forhånd, sånn at du ikke punger ut og blir skuffet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jeg tar en tlf i morgen. Er det Volvat jeg bør velge? Finnes jo en del private rundt om i Oslo omegn ,som aleris på strømmen, majorstuaklinikken,oslocity etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 3 dag i dag, om jeg bestiller priv i morgen tidlig kanskje jeg rekker å få begynt denne syklus tenkte jeg.. Derfor jeg lurte på hvilke undersøkelser og om det var lettere priv. Alt går jo så tregt med fastlegen.. Er det utv eller inv UL?

 

Det var invendig UL.

En gynekolog bør i grunnen undersøke deg før de evt skriver ut resept. Hvis det ikke er noe i veien med deg, så er ikke akkurat pergokur det morsomste å gå på... Det kan også være mannen din som er "problemet". Greit å vite årsaken før en begynner å behandle, og det vet de jo ikke ved bare en samtale.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare svare for Volvat, for jeg har ikke prøvd andre private, men servicen der var ihvertfall veldig bra :-)

Jeg kan forresten ikke si at jeg hadde noen bivirkninger/plager med pergotime, men det er sikkert forskjellig fra person til person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer i morgen og forhører meg litt jeg.. Takk for gode tips og råd jenter:)

Ett spm til tok det lang tid før dere ble gravide på pergo??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok det var trist :)rart at det skal være så vanskelig å bli gravid, vi har alltid vært så forsiktige og når vi så ønsker oss barn er det umulig .. Huff trodde virkelig dette skulle bli en stor glede å prøve å bli gravid men det er bare slitsomt og deprimerendes..men lykke til frufrog, håper spiren sitter hos oss snart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk rundt et halvt år på pergo uten å bli gravid, mnd etter jeg sluttet kuren ble jeg gravid og er nå 22+3 :-) Lykke til til dere begge, det er bare å stå på så går det til slutt! Vi prøvde i 2 år og jeg hadde 3 SA før det gikk bra, så her lønnet staheten seg til sist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også innvendig ul :) Jeg går til spesialist i kvinnesykdommer og barnløshet og betalte kr 1000 for en time. Jeg ringte en mandag og fikk time allerede fredag samme uka. Kjapp samtale om min historie og fortalte om smerter fre el til endt tr uke. Så la jeg meg i stolen og hun kjente på livmor på utsiden av magen, fikk tatt celleprøve ved utskrapning og innvendig ul, det er også vanlig å ta klamydiatest, men jeg trengte ikke det pga fikk negativ test i fjor etter jeg traff mannen min. Hun sa at livmorslimhinna så veldig fin ut, men oppdaget endometrier som ble målt på begge eggstokkene. (Av og til kan endo gi typiske resultat ved ul og sammen med sykdomshistorie kan man nesten ssikkert si det er endo.)

 

Jeg fikk skrevet ut dobbel pergo for 4 sykluser som skal taes fra dag 4-8. Dersom vi ikke er blitt blivende foreldre innen da, må vi tilbake og gå hardere til verks.

 

Har lest mange steder at fastleger er vrange på pergo, og tror det har en sammenheng med at det kreves grundig gynekologisk undersøkelse før man får det. Det står også i pakningsvedlegget. Eggstokkene bør altså sjekkes med ul før man får pergo. Man kan fort få f.eks 7 modne egg pga overstimulering og det blirr kanskje ikke så artig å bli gravid med sjulinger :) Noen gyn krever sædtest før vi får pergo og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-) Og ja, etter disse to årene føler jeg meg veldig heldig, endelig :-) Begynte å få litt panikk kan du si... så nå er det ihvertfall ikke mer prevensjon på meg, for jeg vil ihvertfall ha to til ;-) Nå er dte bare å kjøre på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillefie: jeg hadde innvendig ul med alt det du nevner utenom klamydiatest,syntes ikke innvendig ul er noe ålreit så skulle håpe jeg slapp det siden jg hadde det kun for noen md siden. Men får vel bare ringe å spørre ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnen Collargol

Har prøvd å bli gravid i litt over 1år nå. Hatt en SA. De siste 4-5 md har syklusene mine dalt opp og ned. 1md 38 dager 2md 30 dager 3 md 40 dager 4 md 29 dager. Jeg har tatt el tester uten at de har blitt positive, brukt monitor som kun har holdt seg på laveste nivå, tempet og ingen økning(kun siste 2md). Snakket med legen i dag om pergo, han sa at vi må prøve i 2 år før de gidder å begynne med hjelpemidler. Etter mye om og men sa han at han kunne skrive ut resept. Da jeg begynte å forhøre meg om når jeg skulle begynne og gå videre frem begynte han plutselig å ombestemme seg. Og sa at gynekologen min måtte skrive ut resepten. Jeg har vært hos gynekolog og alt ser bra ut sa han. Jeg har forhørt meg rundt og alle sier at dette må fastlegen skrive resept på. Jeg er nå på 3 dag mens så hadde jeg fått resepten i dag slik det i utgangspunktet så ut til at jeg skulle få kunne jeg jo begynt nå. Er det vanlig at legene er så vanskelige? Jeg sa tom til han at dette kan jeg jo bestille på nett,, men at jg heller vil få det fra han. Han vet jo alt om min helsetilstand .lurer nå rett og slett på hva jeg skal gjøre, er så lei meg. Prøver å få hjelp men ikke noe går min vei. Noen andre med slike erfaringer.? Noen som har kjøpt på nett? Bør jeg bytte lege?

 

Når jeg tok pergo for mange år siden var det kun gynekolog som kunne skrive ut resept. Da kunne ikke faslegen skrive den, kanskje det fortsatt er slik?

Fraråder å bestille på nettet, synes ikke det er trygt i det hele tatt, vet liksom ikke hva man får....

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelljenten: ja vi vil også ha flere enn bare en så blir litt stresset. Men nå konsentrerer vi oss selvfølgelig om nr 1.jeg gikk også på p piller i mange år,men hadde jeg visst at dette skulle ta sånn tid hadde jeg kunnet slutte mye før enn for to år siden.så etter første fødsel er det vel bare å kjøre på så fort man kan igjen for har lært nå at dette kan ta tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenktpå dette her med pergo, jeg får nemlig ikke det jeg heller. Jeg har vært på 3 innvendig ul under utredningen. De fant ikke endometriose eller pcos hos meg, men de syntes mine eggstokker er små, dvs jeg produserer lite egg. Vi har prøvd i snart ett år. Siden jeg får eggløsning og mens hver måned så mener de at jeg ennå ikke trenger pergo. Jeg vil nok tro at gyn vil ta en ny ul hos deg for å se om du trenger pergo. Jeg har også lest at noen måtte ta blodprøver for å sjekke hormoner før de får pergo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...