Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online
Foto

hvor lite liv er for lite?

• Logg inn for å svare
1 svar til dette emnet

#1 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1 221 034 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2012 - 17:00

Jeg er nå i uke 24 og kjenner liv fra gutten min hver dag, men noe
n dager er det kun et lite dult her og der, og det kan noen ganger gå flere timer uten bevegelser, han reagerer heller ikke alltid på at jeg drikker noe kaldt/søtt eller om jeg tar et par hopp, mens andre dager får jeg knapt sove fordi han er så aktiv. Når bør jeg bli bekymret for at han beveger seg for lite? Takker for svar.

Annonsebilag
Annonsebilag

#2 Jordmor Kristina

Jordmor Kristina

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 444 Innlegg:

Skrevet 23 februar 2012 - 21:45

Hei du!

Det er normalt at bevegelsemønsteret til barnet forandrer seg flere ganger i løpet av svangerskapet. Hvordan barnet ligger i maven og hvordan morkaken er plassert er også medvirkende årsaker til hvor godt barnets bevegelser kjennes. På denne tiden i svangerskapet kan man også oppleve variasjoner i hvor godt du kjenner barnets bevegelser.

Barnet sover mange ganger i løpet av dagen, og da er det stille. På slutten av svangerskapet blir barnets søvnperioder lengre, men selv nær terminen er det sjelden at barnet sover mer enn én time om gangen. Er du i tvil om hva som er lite liv, bør du vite at det er svært sjelden et friskt barn sparker mindre enn ti spark i løpet av to timer på en tid av døgnet hvor du vet barnet pleier å være aktivt.

Har du følt at barnet har sparket lite hele dagen, bør du kontakte fødeavdelingen. Hvis du er bekymret for barnet ditt, bør du uansett grunn søke råd og hjelp hos jordmor eller lege.

I noen tilfeller bør du ta direkte kontakt med fødeavdelingen:
Hvis barnet ditt ikke sparker en dag, skal du aldri vente til neste dag.
Hvis barnet sparker stadig mindre i løpet av dagen/dager og/eller du kjenner lite liv.

Jeg håper dette kan redusere bekymringene dine noe - masse lykke til videre i svangerskapet!