Hei,
Jeg er 22+3 i dag og har den siste uken lagt merke til det jeg selv tror er kynnere. Jeg vil ikke karaktirisere det som vondt, men magen (livmoren?) blir plutselig helt hard, spesielt den delen som befunner seg fra under navlen og ned. Dette kommer så og si utelukkende når jeg er i aktivitet, evt.etter at jeg har vært det, men har jeg først fått det, kommer det også når jeg får lagt meg ned. Jeg tenker ikke på aktivitet som i trening, men f.eks. ved husarbeid eller når jeg er på jobb (har en jobb som innebærer mye møteaktivitet med mye reising og relativt høyt tempo til tider.)
Jeg stresset f.eks. avgårde til et møte i går og da kom det en kynner (?) som var kjempe kraftig. Fikk mest lyst til å sette meg ned og huke meg sammen, men måtte jo fortsette. Det gav seg etter en stund. Jeg har forstått det som at kynnere ikke er farlige, men det jeg lurer på er om dette er en indikasjon på at jeg bør ta det litt med ro eller om jeg bare kan fortsette i samme tempo som før? Er selvsagt livredd for å gjøre noe som kan fremprovosere fødselen..
Hyppige kynnere
Opprettet av
Solbakken, junispire 2012 <3
, feb. 23 2012 14:03
1 svar til dette emnet
Skrevet 23 februar 2012 - 14:03
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 23 februar 2012 - 21:23
Hei du!
Kynnere er livmoren som trekker seg sammen, noe den gjør gjennom hele svangerskapet. Det er ulikt fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap hvor mye, hvor kraftig og hvor tidlig man kjenner disse sammentrekningene. Kynnere er normalt og vil ikke føre til fødsel i normale svangerskap. I enkelte tilfeller kan imidlertid hyppige/kraftige kynnere kunne føre til modning av livmorhalsen og være en risiko for en for tidlig fødsel.
Stress, aktivitet, samleie etc kan øke kynneraktiviteten. Det er ikke nødvendigvis at denne aktiviteten medfører noen økt risiko, men det er ubehagelig og er i mange tilfeller et tegn på at man burde roe ned tempoet litt i svangerskapet. Ofte er det ikke så mye som skal til for at kynneraktiviteten reduseres - ta opp dette med lege/jordmoren din om dette vedvarer - så kan dere sammen finne ut en god løsning ift aktivitet og arbeidssituasjon.
Masse lykke til videre i svangerskapet!
Kynnere er livmoren som trekker seg sammen, noe den gjør gjennom hele svangerskapet. Det er ulikt fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap hvor mye, hvor kraftig og hvor tidlig man kjenner disse sammentrekningene. Kynnere er normalt og vil ikke føre til fødsel i normale svangerskap. I enkelte tilfeller kan imidlertid hyppige/kraftige kynnere kunne føre til modning av livmorhalsen og være en risiko for en for tidlig fødsel.
Stress, aktivitet, samleie etc kan øke kynneraktiviteten. Det er ikke nødvendigvis at denne aktiviteten medfører noen økt risiko, men det er ubehagelig og er i mange tilfeller et tegn på at man burde roe ned tempoet litt i svangerskapet. Ofte er det ikke så mye som skal til for at kynneraktiviteten reduseres - ta opp dette med lege/jordmoren din om dette vedvarer - så kan dere sammen finne ut en god løsning ift aktivitet og arbeidssituasjon.
Masse lykke til videre i svangerskapet!