Gå til innhold

Hvordan slutte å amme? Erfaringer ønskes.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lest på ammehjelpen.no, men ønsker å høre andres erfaringer. Har slitt med brystbetennelse i ukesvis. Har til og med blitt operert p.g.a. det utviklet seg til abcess. To uker med åpent sår det renner melk av 24/7. Daglige besøk hos lege... Etter dette så det ut til at jeg var på bedringens vei, men nå har jeg fått brystbetennelse IGJEN! Vurderer å bare gi opp... Kjempesliten og lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffuffuff, stakkars deg! Jeg hadde det også slik, dog uten abcess og operasjon..! Stakkars deg!

Skal gi deg mine beste tips, men det er dessverre ingen quick fixes..

Salvie-te skal stoppe melka ifølge gamle kjerringråd. Det gjør det ikke, men det hjelper, samme med peppermynte-te.

Pakk puppene inn i kålblader, også gammelt kjerringråd. Det gjør ingenting for produksjonen, men lindrer mye!

Piller kan du ikke få, tror jeg, fordi de har ikke effekt når produksjonen først er i gang. Men du kan jo alltids spørre.

Uff igjen, føler virkelig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme med mitt første barn, da ungen var 3 mnd gammel hadde jeg omtrent gått på antibiotika konstant i 2,5 mnd. Legen på sykehuset så nok at jeg var fullstendig utslitt og sa ganske bestemt at nå er det på tide å gi opp.

 

Jeg fikk beskjed om å kjøpe den strammeste jogge-bh jeg kunne få på meg og gå med den 24 timer i døgnet til melkeproduksjonen avtok. Skulle bare stille meg i dusjen (varmt vann) et par ganger i døgnet og la utrdrivningsrefleksen drive ut det værste trykket men ellers ikke stimulere brystene i det hele tatt.

 

Det gikk mye lettere enn forventet. Hadde skikkelig pamela-pupper første døgnet, men den stramme toppen hemmet melkeproduksjonen så det ble aldri skikkelig vondt.

 

Ungen nektet selvfølgelig flaske første halve døgnet og det var helt forferdelig. Jeg sto på kjøkkenet og gråt men pappaen fortvilet prøvde på en hylende sinna ungen til å ta flasken i stuen.

 

Til slutt var ungen skikkelig sulten og skikkelig sliten så han kapitulerte, tok flasken, drakk den tom og sov i 4 timer etterpå.

 

Etter det gikk alt greit.

 

Men kan jo legge til at det gikk hakket bedre med neste barn, da gav jeg opp ammingen etter 4,5 mnd siden jeg da fikk min tredje betennelse, men jeg trengte aldri sykehusbehandling.

 

Tredje barnet ammet jeg i 12 mnd, og hadde bare en eneste betennelse.

 

Fjerde barnet ammet jeg i 15 mnd uten en eneste betennelse. Så det er håp. Legene på sykehuset trodde jo puppene mine var litt "defekte" så melken hopet seg opp i brystvevet med første barnet, men det gikk merkelig bra jo flere barn jeg fikk ;)

 

ønsker deg god bedring, vet alt om hvor sliten og lei du er nå. Klem.

Endret av Fire småtroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med det samme med mitt første barn, da ungen var 3 mnd gammel hadde jeg omtrent gått på antibiotika konstant i 2,5 mnd. Legen på sykehuset så nok at jeg var fullstendig utslitt og sa ganske bestemt at nå er det på tide å gi opp.

 

Jeg fikk beskjed om å kjøpe den strammeste jogge-bh jeg kunne få på meg og gå med den 24 timer i døgnet til melkeproduksjonen avtok. Skulle bare stille meg i dusjen (varmt vann) et par ganger i døgnet og la utrdrivningsrefleksen drive ut det værste trykket men ellers ikke stimulere brystene i det hele tatt.

 

Det gikk mye lettere enn forventet. Hadde skikkelig pamela-pupper første døgnet, men den stramme toppen hemmet melkeproduksjonen så det ble aldri skikkelig vondt.

 

Ungen nektet selvfølgelig flaske første halve døgnet og det var helt forferdelig. Jeg sto på kjøkkenet og gråt men pappaen fortvilet prøvde på en hylende sinna ungen til å ta flasken i stuen.

 

Til slutt var ungen skikkelig sulten og skikkelig sliten så han kapitulerte, tok flasken, drakk den tom og sov i 4 timer etterpå.

 

Etter det gikk alt greit.

 

Men kan jo legge til at det gikk hakket bedre med neste barn, da gav jeg opp ammingen etter 4,5 mnd siden jeg da fikk min tredje betennelse, men jeg trengte aldri sykehusbehandling.

 

Tredje barnet ammet jeg i 12 mnd, og hadde bare en eneste betennelse.

 

Fjerde barnet ammet jeg i 15 mnd uten en eneste betennelse. Så det er håp. Legene på sykehuset trodde jo puppene mine var litt "defekte" så melken hopet seg opp i brystvevet med første barnet, men det gikk merkelig bra jo flere barn jeg fikk ;)

 

ønsker deg god bedring, vet alt om hvor sliten og lei du er nå. Klem.

 

Takk for symp dere. Det ser heldigvis litt lysere ut her. Føler jeg faktisk har klart å fått tømt brystet litt bedre nå i stad:)

 

Det merkelige er at dette er andre barnet. Førstemann ammet jeg uten noen store problemer i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er det ene brystet som lager krøll, så går det fint an å bare amme med bare en pupp. Jeg hadde en baby som nektet å ligge den ene veien, og tilslutt ga jeg opp og droppet å bruke venstrepuppen. Jeg ammet i 10 mnd med bare høyre og hadde mer enn nok melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ble du ikke veldig skjev? Altså - den ene puppen mye større enn den andre?

 

Har vurdert å bare amme på det ene brystet også. Men en helsesøster anbefalte ikke dette pga det jeg skrev over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde mye brystbetennelse med første barnet spesielt, men fant etterhvert ut at jeg måtte sørge for holde meg varm på hendene (og kanskje føttene - husker ikke helt). Jeg fant i allefall ut at jeg måtte passe på å ikke få "gjennomtrekk" på kroppen fra den ene armen til den andre e.l. Om jeg skulle henge opp våte klær, eller hente noe i fryseren, så brukte jeg hansker. Også på butikken. Voktet meg vel for å holde meg lun og varm hele tiden, og da fikk jeg til slutt ingen tilfeller av brystbetennelse. så det var stort sett på mye med første barnet, og 0 tilfeller på den siste. Jeg kunne t.o.m sitte i vinden på stranda og amme, bare jeg pakket meg inn på riktig måte. Og om man skulle få betennelse: Sørge for å bli varm igjen. Ta seg en god, varm dusj og stryke forsiktig over området man har tett melkegang og mot brystvorten for å lede melken ut. (funket på meg i allefall) Spesielt på vinterhalvåret er det jo lett å litt for kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ble du ikke veldig skjev? Altså - den ene puppen mye større enn den andre?

Har vurdert å bare amme på det ene brystet også. Men en helsesøster anbefalte ikke dette pga det jeg skrev over...

 

Jeg ammet også kun med venstre puppen. Det ble ikke skjevt. Jeg var også redd for det, men det var virkelig ingen grunn til bekymring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig å ikke ta på brystvortene med fingrene. Det er som å dytte bakterier inn i melkekanalene. Bruk Q-tips! De megasvære ammeinnleggene i ull fra apoteket er utrolig gode. Tror dette gjorde at jeg ikke hadde en eneste brystbetennelse. men dette er jo bare forebyggende.....

Når det gjelder gode tips i den situasjonen du er i, har jeg ingen. Men ønsker deg god bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet ikke med noe slikt men hadde så ufattelig vondt hver gang jeg amma pga sår osv så ga opp etter 2,5 mnd. Da bråbestemte jeg meg for å slutte og slutta tvert (ellers hadde jeg ikke klart å slutte og det måtte jeg for å bevare min mentale helse. Det var et helvete hver gang og samvittigheten min fortalte meg hvor dårlig mor jeg var hvis jeg slutta så måtte bare hive meg i det). Å slutte å amme da er den beste beslutningen jeg har tatt noen gang. Jeg bandt opp puppene for å lure de til å tro de var fulle og så pumpa jeg så lite og sjeldent som mulig mens ungene gikk rett over på flaske til alle måltider. Amma to så hadde jo dobbelt opp. Men gikk ei uke med relativt sprengte jur før det gav seg nok til at det gikk ann å gå med armene normalt igjen :P Hvis det sliter deg helt ut så er det ingen skam å gi opp. Baby har det bedre med en glad mor enn et energiløst vrak som hulker seg gjennom hver amming og bare går å gruer seg til neste amming resten av tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørge for å ha varme rundt puppen (ullinnlegg). Bruk gjerne papirinnlegg innerst. Ikke utsett brystene for trekk.

Spis lecitin. Reduser meieriprodukter i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å amme førstemann etter at jeg var operert for brystbetennelse. Fikk da tabletter (tror det var 4 stk) og produksjonen avtok da drastisk. Det som jeg tror holdt produksjonen vedlike var sårstellene der det ble skylt grundig.

Før jeg fikk 2. mann leste jeg at det var anbefalt å slutte med amming når man var operert for abcess i brystet.

Når det begynte å hope seg opp i brystene med andremann valgte jeg å slutte med ammingen etter 14 dager.

Fikk begge gangene tabletter fra lege tilknyttet fødeavdelingen, min erfaring er at andre ikke vet hva som kan nyttes av tabletter og hvordan de skal taes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amme på ei side er en mulighet. Det går an å tømme brystet som er betent helt, så forbinde det ved å legge noe stramt over brystet så det blir lurt til å tro at det er fullt. Melkeproduksjonen vil gå gradvis ned, tøm brystet kun når det er nødvendig og sjeldnere og sjeldnere. Dette er en teknikk jeg har lært på kurs hos statens kompetansesenter for amming ved RH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...