Lille-my-april: Ifølge norsk lov har ikke arbeidsgiver lov til å spørre om ev. graviditet ved et intervju, og ifølge norsk lov har man overhodet ingen plikt til å oppgi at man er gravid. Skjønner?
I praksis er det svært få arbeidsgivere som ansetter gravide. Likestillingsombudet får daglig inn klager. Mener du virkelig at kvinner skal gå glipp av drømmejobben kun fordi de skal ut i permisjon noen måneder? Og hva med menn - håper virkelig du mener at disse også skal oppgi at de venter barn?
HI: Jeg hadde kanskje sagt det når du evt. får tilbud om jobben. Si noe à la "Jeg har oppdaget at jeg er gravid. Jeg håper det går greit for dere?"
Da blir det svært vanskelig for dem å ombestemme seg, men du har sagt det som det er.
Er det umoralsk å søke jobb uten å fortelle at man er gravid?
Opprettet av
Anonym bruker
, feb. 21 2012 21:36
25 svar til dette emnet
Skrevet 24 februar 2012 - 10:35
Snarvei til forumene
Annonsebilag
Annonsebilag
Skrevet 24 februar 2012 - 10:46
lille-my-april skrev 23 februar 2012 - 17:50:
Jeg vil si det er råtent gjort å ikke si at du er gravid!!! Det er som flere påpeker her, at det er ikke alle arbeidsgivere som har "råd" til å ta inn ei som ikke skal jobbe i første omgang likevel.
At det ikke skal ha noe å si er nå en ting, men i noen tilfeller Må det ha noe å si.
Du må jo klare å se det fra andre siden også. Skal de da først bruke tid og ressurser på å lære opp deg... Så skal jo du ha permisjon. Så skal de bruke tid å ressurser på å lære opp en vikar. Når du så er tilbake igjen, trenger du gjerne opplæring på nytt. Nei, ærlig talt..
At det ikke skal ha noe å si er nå en ting, men i noen tilfeller Må det ha noe å si.
Du må jo klare å se det fra andre siden også. Skal de da først bruke tid og ressurser på å lære opp deg... Så skal jo du ha permisjon. Så skal de bruke tid å ressurser på å lære opp en vikar. Når du så er tilbake igjen, trenger du gjerne opplæring på nytt. Nei, ærlig talt..
Er helt enig!!!
Skrevet 24 februar 2012 - 10:49
Jeg trodde greia var at arbeidsgiver ikke hadde lov til å spørre angående PLANLEGGING av graviditet osv.
Der i mot er min tolking av lovverket at når du ER gravid, så skal du være ærlig å si det.
Der i mot er min tolking av lovverket at når du ER gravid, så skal du være ærlig å si det.
Skrevet 24 februar 2012 - 12:36
Nei, det ble heldigvis forbudt å spørre om en arbeidstaker er gravid i 2010.
Fra Aftenposten: Ulovlig å spørre om graviditet
Det skal bli lovforbud for arbeidsgivere å spørre om graviditet, adopsjon og familieplanlegging i en ansettelsesprosess.
Forbudet blir tatt inn i likestillingslovens paragraf 4 etter et enstemmig vedtak i Stortinget tirsdag. Inkludert i begrepet familieplanlegging er planlagt graviditet, planlagt adopsjon, infertilitetsbehandling og planlegging av hvordan man har tenkt å ta ut foreldrepermisjon.
- Forbudet mot å spørre om graviditet vil styrke kvinners rettigheter på arbeidsmarkedet og er spesielt viktig i en situasjon hvor arbeidsmarkedet blir vanskeligere, sa barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) i en pressemelding da det ble klart at regjeringen ønsket å endre loven for å sikre gravide mot diskriminering i april i fjor1.
Les hele saken her: http://www.aftenpost...icle3556693.ece
Fra Aftenposten: Ulovlig å spørre om graviditet
Det skal bli lovforbud for arbeidsgivere å spørre om graviditet, adopsjon og familieplanlegging i en ansettelsesprosess.
Forbudet blir tatt inn i likestillingslovens paragraf 4 etter et enstemmig vedtak i Stortinget tirsdag. Inkludert i begrepet familieplanlegging er planlagt graviditet, planlagt adopsjon, infertilitetsbehandling og planlegging av hvordan man har tenkt å ta ut foreldrepermisjon.
- Forbudet mot å spørre om graviditet vil styrke kvinners rettigheter på arbeidsmarkedet og er spesielt viktig i en situasjon hvor arbeidsmarkedet blir vanskeligere, sa barne- og likestillingsminister Anniken Huitfeldt (Ap) i en pressemelding da det ble klart at regjeringen ønsket å endre loven for å sikre gravide mot diskriminering i april i fjor1.
Les hele saken her: http://www.aftenpost...icle3556693.ece
Skrevet 25 februar 2012 - 21:56
Supert at så mange engasjerer seg i dette spørsmålet. Det ser ut til at det er noen delte meninger, selv om de aller fleste mener at man er beskyttet av lovverket, og av den grunn ikke skal føle seg presset til å nevne graviditeten under intervjuet.
Som nevnt, så har jeg fortsatt ikke bestemt meg for hvordan jeg går frem, jeg må nesten se an konteksten under intervjuet. Men som en av innleggerne her foreslår, så går det an å nevne graviditeten hvis man blir tilbudt jobben (før man skriver kontrakt), slik at man har sitt på det tørre, samtidig som arbeidsgiver da ikke kan trekke avtalen på bakgrunn av en graviditet.
Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger!
HI
Som nevnt, så har jeg fortsatt ikke bestemt meg for hvordan jeg går frem, jeg må nesten se an konteksten under intervjuet. Men som en av innleggerne her foreslår, så går det an å nevne graviditeten hvis man blir tilbudt jobben (før man skriver kontrakt), slik at man har sitt på det tørre, samtidig som arbeidsgiver da ikke kan trekke avtalen på bakgrunn av en graviditet.
Takk for alle konstruktive tilbakemeldinger!
HI
Skrevet 26 februar 2012 - 07:35
Jeg har søkt jobb, fått den også uten å ha signert på kontrakten. Nå oppdaget jeg at jeg var gravid med nr 2. Er for tiden hjemme i permisjon og skal etter rett begynne å jobbe i midten av juni ( da er jeg halveis om dette går bra). Problemet er at jeg skal jobbe natt i akuttpsykiatri og vet faktisk ikke om jeg får lov til å jobbe nattarbeid ei heller på post på dagtid på grunn av voldsrisiko.
Jeg er glad for graviditeten da vi virkelig sleit med første mann, men nå sitter jeg er og føler meg så skyldig og har så dårlig samvittighet med tanke på jobben, samtidig priser vi oss lykkelige for at vi kan gi vår eldste søsken.....det var sannelig ikke sikkert kom til å skje.......detta er bare så utrolig vanskelig tidspunk. Er det noen som har noen gode råd og gi meg i henhold til å fremlegge for den nye arbeidsplassen?
Jeg er glad for graviditeten da vi virkelig sleit med første mann, men nå sitter jeg er og føler meg så skyldig og har så dårlig samvittighet med tanke på jobben, samtidig priser vi oss lykkelige for at vi kan gi vår eldste søsken.....det var sannelig ikke sikkert kom til å skje.......detta er bare så utrolig vanskelig tidspunk. Er det noen som har noen gode råd og gi meg i henhold til å fremlegge for den nye arbeidsplassen?