Gå til innhold

Kan noen mene noe om navnet Aryan, please?


ticalinda

Anbefalte innlegg

Vi tenker på å kalle gutten for Aryan. Hvordan klinger navnet for dere? Det kan være et litt vanskelig navn pga betydning/ hentydning, betyr det noe for dere? Reagerer dere negativt?

 

Takk for hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hvis jeg skal mene noe, må jeg jo innrømme at jeg får litt assosiasjoner til raseproblematikk... Med det sagt er ordlyden i navnet pent nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fornemmelser til et fantasy eventyr jeg. Og kanskje også litt mot pakistanske/indiske navn. Og det er jo vel og bra hvis dere er det, men hvis dere ikke er det så ville jeg kanskje vurdert det. Hva med Aaron i steden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fornemmelser til et fantasy eventyr jeg. Og kanskje også litt mot pakistanske/indiske navn. Og det er jo vel og bra hvis dere er det, men hvis dere ikke er det så ville jeg kanskje vurdert det. Hva med Aaron i steden?

Må korrigere meg selv her. Jeg mener selvsagt REvurdert, ikke vurdert.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg skal mene noe, må jeg jo innrømme at jeg får litt assosiasjoner til raseproblematikk... Med det sagt er ordlyden i navnet pent nok...

 

Ja, det er jo dette vi er litt redd for. Men før vi undersøkte navnet, så syntes vi bare det var et veldig fint navn. Så jeg er litt spent på om du som tenker det raseproblematiske her, ville fått negative assosiasjoner til en gutt med det navnet, eller om det til syvende og sist ikke ville hatt noe å si for hvordan du oppfattet ham? Litt vanskelig å forklare dette, men vi fikk ikke negative tanker til navnet, til tross for at vi fann ut hvordan det kunne oppleves, så er litt spent på hva du tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig navn spør du meg :) Jeg kjenner en gutt som heter Arian, blir jo samme uttale, bare forskjellig måte å skrive det på . Skjønner ikke raseproblematikken dere snakker om?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Huf, huff, huff.

Dessverre, det er nok ikke brukbart som navn. Da må du være bombesikker på at gutten aldri får komme utenfor landets (helst bygdas) grenser i hele sitt liv. Aryan blir bare feil, det er ikke et navn, det er et adjektiv.

 

Ville jeg ha tenkt annerledes om barnet når jeg fikk vite navnet hans? Nei, men jeg ville ha tenkt mye rart om foreldrene, og at de var aktive nynazister siden de valgte å bruke "arisk" som guttens navn. Huff igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta en tråd for en tid tilbake der jeg spurte om tilbakemeldinger på navnet Arian. Det er jo så og si samme navnet, baret skrives forskjellig.

Der var det en del blandede tilbakemeldinger ja. Syns både Aryan og Arian er fint jeg. På norsk uttales det jo helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aryan er etter min mening helt ubrukelig pga av hva det faktisk refererer til på engelsk, som flere over her poengterer. Og selv om kanskje ikke alle trekker en tråd umiddelbart mellom navnet og aryan supremacy e.l. så hadde jeg aldri med viten og vilje valgt et slikt belastende navn til min sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tok mannen min og jeg oss en samtale om dette navnet i går kveld, og konklusjonen ble at vi ikke tar sjansen på å kalle ham Aryan. Det kan bli et belastende navn. MEN, jeg kommer ikke til å glemme det navnet! Det er også det eneste navnet vi begge to syns var fint, og som vi ble enige om, så nå frykter vi virkelig at gutten vår blir navnløs..... Typisk at det navnet vi fant, skulle vise seg å være så vanskelig....

 

Hvis noen kan hjelpe oss med navn, så er vi lutter øre altså!

Vi trenger noe som helst max 50-100 personer heter, gjerne utenlandsk, særlig gresk, hebraisk, latinsk, spansk eller italiensk. Det må være et sterkt navn, med fin/sterk betydning. Og det må passe til søstrene: Athina og Kiara.

 

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte navn på søstrene :) Har ikke sjekket alle navnene i detalj på hvor mange som heter det, men tviler på at disse er brukt av mer enn noen få her til lands. Her er ihvertfall et knippe latinske, hebraiske, gotiske, greske og noen få andre navn:

 

Athina, Kiara og Aurelius

Athina, Kiara og Baltazar

Athina, Kiara og Maximus

Athina, Kiara og Valemon

Athina, Kiara og Melkior

Athina, Kiara og Rohan

Athina, Kiara og Tristan

Athina, Kiara og Hector

Athina, Kiara og Silas

Athina, Kiara og Hadrian

Athina, Kiara og Maldevin

Athina, Kiara og Selmer

Athina, Kiara og Octavian

Athina, Kiara og Selius

Athina, Kiara og Cedric

Athina, Kiara og Othelius

Athina, Kiara og Neo

Athina, Kiara og Titus

Athina, Kiara og Sophus

Athina, Kiara og Sokrates

Athina, Kiara og Karelius

Athina, Kiara og Kastor

Athina, Kiara og Konstantin

Athina, Kiara og Aldrin

Athina, Kiara og Anselm

Athina, Kiara og Elion

Athina, Kiara og Ezekiel

Athina, Kiara og Eron

Athina, Kiara og Zaccheus

Athina, Kiara og Brutus

Athina, Kiara og Caius

Athina, Kiara og Calvin

Athina, Kiara og Justus

Athina, Kiara og Eridian

Athina, Kiara og Wolfgang

Athina, Kiara og Justinian

Athina, Kiara og Justinus

Athina, Kiara og Augustus

Athina, Kiara og Maximilian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig hvor negativt noen mennesker kan gjøre et navn :) Vi har en sønn som heter Arian, med i. Det er et eldgammelt PERSISK navn som betyr en "gylden dag" og er forbeholdt de av høyere status i persiske land i dag. Jeg er ikke persisk, men synes navnet er nydelig og minnet meg om en ridder. Vår sønn er 5 år nå og heter Arian, og vi har BARE mottatt positive tilbakemeldinger på vår sønns navn - aldri har noe med rase blitt nevnt - til og med av våre amerikanske venner. Da Arian og Aryan skrives helt forskjellig, og det er mange som heter Arian også i USA uten at det blir tolket mot rasisme. Etter at vi kalte sønnen vår Arian, har tre bekjente kalt sine barn det og ei arbeidskollega som er svart har kalt sin nyfødt baby det.

 

Hvis du synes navnet er vakkert, og du skriver det Arian, og du i tillegg har ingen planer om å bo i USA - kan du med full trygghet og en varm anbefaling fra oss kalle sønnen din Arian! Det er et NYDELIG og eldgammelt navn som har ingenting med nazisme å gjøre.

Endret av LadyLiberty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to som heter Arian, og har aldri tenkt noe annet enn at det er et fint og spesiellt navn.

 

Sammen med søstrenes navn er det tydelig at dette handler om deres smak, og ikke deres politiske holdninger.

 

Ikke bry deg, bruk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hyggelig gutt som heter Arian, men må innrømme at jeg aldri har klart å like navnet. En ting er at den egentlige betydningen er fin, men vi bor nå en gang i Norge, og navnet skal jo oppfattes positivt her. For meg gir navnet assosiasjoner om rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig navn. Jeg kjenner både norske og utenlanske som har kallet sønnen sin det. Navnet blir bare mer og mer populert blant norske familier også.

Om jeg får en sønn så vurderer jeg sterkt det navnet, men min sønn vil da være halvt norsk og halvt persisk så navnet passer sånn sett i begge kulturer føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...