Gå til innhold

endelig gravid :) ny her...


<3 oktobernurk <3

Anbefalte innlegg

jeg er nå 5+4 og har nettopp funnet det ut og vi er super happy da vi har prøvd en stund :)

 

dette er vår første baby og har fått time til lege 5 mars, og syntes det er lenge å vente for å få det bekreftet selvom jeg har fått to positive hjemmetester fra apotek 1.

 

er det vanlig å ta tester jevnlig hjemme før legebesøk for fremdeles å vite at man er gravid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke vanlig, men sikkert noen som gjør det for å være sikker... Som regel vil du merke det med f.eks blødninger hvis du ikke er gravid lenger:)

Så har du tatt en test å den er positiv, så er du gravid å du vil nok fortsette å være det i 8 mnd til:):)

 

Gratulerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vanlig, men sikkert noen som gjør det for å være sikker... Som regel vil du merke det med f.eks blødninger hvis du ikke er gravid lenger:)

Så har du tatt en test å den er positiv, så er du gravid å du vil nok fortsette å være det i 8 mnd til:) :)

 

Gratulerer:)

 

tusen takk for det :) har ikke hatt noen blødninger i det hele tatt så regner jo med at jeg fortsatt er gravid, men er bare så rart siden man ikke merker så mye til det og lurer derfor på om det er noe der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar lang tid før man merker noe, men du vil nok merke ømme pupper og mulig kvalme å sånne ting etterhvert da... men lenge til du merker noe inni magen:)

 

Husker jeg ble veldig skremt av å lese innpå her når jeg ble gravid. Skulle tro alle msita... Men sjansen er størst får at det går bra... Ingen blødninger så er nok alt veeeldig bra inni der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar lang tid før man merker noe, men du vil nok merke ømme pupper og mulig kvalme å sånne ting etterhvert da... men lenge til du merker noe inni magen:)

 

Husker jeg ble veldig skremt av å lese innpå her når jeg ble gravid. Skulle tro alle msita... Men sjansen er størst får at det går bra... Ingen blødninger så er nok alt veeeldig bra inni der:)

 

puppene er forferdelig hehe :) og ganske oppblåst med mye luft (beklager ;)) og ofte tissetrang, så merker jo at det er noe i gjerdet hehe, lite energi :)

ja blir litt skremt av å lese innpå her, men siden jeg ikke har hatt noen blødninger så regner jeg med alt er bra inni der :)

gratulerer så mye til deg og forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk:) jeg har kommet meg til uke 17 jeg. Var veldig bekymret i starten, så jeg dro på ultralyd i uke 13 for å roe nervene etter å ha lest altfor mye på nett..

Da har du masse symptomer du kan kjenne på:) deilig å kjenne på dem for da føler man noe iallefall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo takk:) jeg har kommet meg til uke 17 jeg. Var veldig bekymret i starten, så jeg dro på ultralyd i uke 13 for å roe nervene etter å ha lest altfor mye på nett..

Da har du masse symptomer du kan kjenne på :) deilig å kjenne på dem for da føler man noe iallefall:)

 

ja helt klart :) har og en veldig rar følelse nederst i magen og blir fort sliten i korsryggen :)

ja jeg eller vi tenkte å bestille tidlig ultralyd til uke 12 så fortelle det til familie etter det, selvom jeg mest av alt har lyst å si det nå siden vi er så glad :)

da er jo du kommet deg et godt stykke på vei du da :) er det førstemann for deg og??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er første bebis:) Aldri vært gravid før heller... Deilig når man har kommet over uke 12, da går tiden litt fortere syntes jeg... Virkelig verdt pengene å dra på tidlig ul... var så nyedlig å se den lille på skjermen, roer nervene veldig også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg tenkte bestille etter jeg har vært hos legen, syntes og det er verd pengene, får liksom litt ro innvendig og når en ser hjertelyden og at alt er bra :) gleder meg til jeg og er 12 uker og kan dele den gledelige nyheten med venner og familie for nå syntes jeg tiden går sent hehe :) har jo så lyst å si det til dem :)

jeg heller har aldri vært gravid før så dette er kjempe spennende, håper alt kommer til å gå bra med den lille i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør som regel det, å så lenge det ikke er blødninger er sjansen enda mindre... Har lest meg til at blødninger ikke alltid trenger å bety noe negativt heller.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det gjør det ikke, har en venninne som blødde gjennom hele svangerskapet, men hun fikk en nydelig liten jente :) når kan jeg kjenne toppen på livmoren over bekkenet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm... er det etter uke 12 så skal livmoren ha kommet over skambenet el noe... Jeg kjente en kul på magen sånn rundt uke 12 tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja okei :) en stund til da m andre ord, leste bare om noen her innpå som hadde kjent det i uke 8-9 når de lå på magen :)

men er det vanlig å ha ganske sterke menssmerter i korsrygg og mage?? som ett slags belte rundt nederste del??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ryggen er jeg ikke helt sikker på, men mensmurring neders i magen er normalt... Stikninger i lysken er også normalt:) Stikninger og smerter i nedre del av magen er vist også normalt i laaang tid fremover, grunnet at livmor strekker seg... Mulig noen kjenner livmoren tidlig... alle er jo forskjellige:) Men det sies at di ikke lytter etter hjertelyd før uke 12 fordi det er vanskelig å høre mens livmoren ligger nedi bekenet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja okei :) merker jeg lurer på mye, så legetime før 5 mars hadde ikke gjort noe hehe :) nei, men en får vell se det på en evt tidlig ultralyd i uke 12??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ul i uke 13. da så vi masse, men ikke rumpa:P fordi bebis lå litt langt nede enda.. di ville egentlig ta innvendig ul men det nektet jeg:/ jeg sa jeg kun ville se at det var ett liv der:) det var det viktigste får meg... Men skal du ha en god ul tidlig hvor di kan sjekke alt mulig rart tror jeg di vil ta innvendig:)

Du kan jo ringe jordmor der du bor å se om di har mulighet til å ta deg inn til en samtale da sånn før du skal til legen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass hehe :) ja jeg ønsker å se liv og høre hjertelyden på ul, derfor jeg tenker uke 12 ca kan være greit? er det noen grunn til du ikke ville ha innvendig ultralyd? ja tenkte ringe jordmor etter jeg har vært hos legen, er det for tidlig å gå til jordmor nå da evt? er 6+0 i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er får tidlig.. er jo bare å ringe å høre om du kan komme inn på samtale:) er jo valgfritt om du vil gå til lege eg jordmor el begge deler... :)

Grunnen til at jeg ikke ville ha invendig er bare fordi jeg syntes det virker ubehagelig:) Det viktigste for meg var bare å se liv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei :) da får jeg ta og ringe til jordmor og høre med henne :)

ja å få se liv er jo det viktigste og høre hjertelyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shanti ♥

såpass hehe :) ja jeg ønsker å se liv og høre hjertelyden på ul, derfor jeg tenker uke 12 ca kan være greit? er det noen grunn til du ikke ville ha innvendig ultralyd? ja tenkte ringe jordmor etter jeg har vært hos legen, er det for tidlig å gå til jordmor nå da evt? er 6+0 i dag :)

 

Hvis du bare er ute etter å se hjertet som slår kan du bestille UL seinere i uka (hvis du er sikker på dateringen). Jeg så (og hørte! men vil ikke anbefale å høre pga at embryoet utsettes for sterkere ultralydbølger da.. legen satte det på før jeg rakk å si noe)- hjertet i uke 6+6 på UL... :)

 

Uke 12 kan du se de viktigste indre organer, og i tillegg se etter tegn på Down syndrom (ikke alle undersøkere vil gjøre det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar legen ultralyd på første kontroll for å stadfeste hvor langt en er på vei? jeg vil se liv og høre hjertet, derfor jeg tenkte at rundt uke 12 kan være greit :)

men jeg tok en clearblue i dag m ukeindikator bare på gøy for å se om antall uker stemte overens, men på den kom det opp gravid 2-3, og det stemmer ikke med det jeg har kommet fram til. er den helt nøyaktig eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen tar ikke ul i det hele tatt. Det må bestilles privat eller med henvisning av lege:) Du har krav på 1 ordinær ul i løpet av graviditeten så langt alt er normalt.... 2-3 uker på test er vel ca 5 uker på vei:) hvor langt du er på vei regnes ut fra første ddag siste mens av legen/jordmor:) Høre hjertelyd gjøres heller ikke før ca etter uke 12 når livmoren har kommet over skambenet:)

 

Vil du se liv må du nok bestille privat ul og betale den selv... ca. 1000 kr.... vil du høre liv, må du nok vente til etter uke 12:):) Di ønsker helst ikke å høre før grunnet stor sjanse får at du ikke vil høre noe så tidlig å di vil ikke skremme deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men etter første dag i siste mens er jeg 6+3 nå, derfor jeg ikke skjønte hvorfor det kom opp 2-3 når jeg hadde forventet 3+.. men får høre m legen selvom de regner termin på samme måte.

 

ja okei, bestiller privat ul til uke 12, da får du jo se babyen og høre hjertet gjør en ikke?? vet det bare er 1 ordinær ul, men lurte på om legen tok en på første undersøkelse for å se sånn ca hvor langt en er på vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...