Gå til innhold

x-er til pers


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

aahh.. Er "stemor" til eit barn på 3 år. Barnet bur med meg og barnefar annan kvar veke og derfor blir det no også til at eg som stemor også hjelper til med oppdragelse og slikt. For 2 månader sidan fekk vi han bleiefri på dagtid samstundes som smokkefri. Barnet sjølv var veldig motivert og vi hadde lenge i forkant motivert han og sagt at når det nye året kjem då skal han ikkje bruke smokk lenger og han var motivert for det. (Han skulle levere smokken til ein spesiell kar so det var no saker) :)

 

Når han kjem til mor, gir ho etter og gir han smokken. Fordi ho meiner vi har pressa han til dette. Men når barnet er 3 år og vi lenge i forkant har sagt att når det nye året kjem då skal han vere smokkefri so er det berre å minne på barnet på det. Men heldigvis spørr han ikkje om smokken her, sjølv om han får den der.

 

For 1/2 månad sidan oppdaga vi at han plutselig var torr på natta ei natt, vi tenkte at då skulle vi "hive" oss rundt og lage til eit klistermerke system der han fekk henge opp eit klistermerke for kvar gong han ikkje tissa i bleia. Han fekk eit par klistermerker før han for til mor. Når han kom tilbake tok vi av han bleia og han har ikkje hatt ett uhell i senga (!) Kjempe flinke onge! Men når samboaren min sa det til mor at han søv uten bleie med oss, sa ho berre at ho synst vi er alt for strenge med han og at han blir nervøs (!) av slikt og det liker ikkje ho. Ho seier at barnet skal ha ein oppdragelse basert på kjærligheit og ikkje på at ein er so streng.

 

Det kan også ha med at vi seier til barnet at han blant anna skal henge opp jakka si når han kjem inn, at vi seier at han skal spørre fint når han skal ha noko og ikkje kreve at vi skal hente ditt og datt. At han skal takke for maten (noko som vi også gjer) og bere bort talerkenen sin. Når han roter inne på stua skal han rydde opp att. Når han absolutt ikkje lyder og har fått advarsler må han inn på rommet sitt. Men eg meiner dette berre er vanlig oppdragelse? Vi viser no sjølvsagt at vi er glade i han og vi hjelper han vist han trenger hjelp og vi finner på morsomme ting med han. Eller er vi for strenge som mor seier? Eg sjølv ser ikkje den for å vere heilt erlig.

 

Vart vist eit langt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

orka ikke lese alt, men vet hvordan du har det... Samme her, mor har totalt annen oppdragelse enn oss... veldig synd....

 

Jeg er jo den stygge ulven når det gjelds alt, selv om jeg støtter og følger opp bedre enn mor selv..:P Disse exene!! FYSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orka ikke lese alt, men vet hvordan du har det... Samme her, mor har totalt annen oppdragelse enn oss... veldig synd....

 

Jeg er jo den stygge ulven når det gjelds alt, selv om jeg støtter og følger opp bedre enn mor selv.. :P Disse exene!! FYSJ!

 

Ja det er veldig synd. Ting tek meir tid og barnet blir kanskje meir forvirra. Men det er fasinerandes å sjå kor dei tilpasser seg og veit karr dei får love til dei forskjellige tinga.

 

Kjenner meg igjenn i denne stygge ulv saken. Det er no eg også! Samboaren min var no ikkje so streng før han traff meg og no har ikkje barnet det godt med oss (Seier ho ex-en). Sjølv om barnet seier han gler seg til å kome til oss. Men ja, er ikkje greit med dissa exane nei! Samboaren min rister berre på hovudet og er også frustrert so er ikkje aleine om desse tankane heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er jeg den strenge ( vi bor sammen far og jeg) og han den "snille"

 

Jeg ser resultatet nå når ungene begynner å bli store.

Ungene respekterer meg mer enn ham, og vi har et mye bedre samarbeid enn de har med ham. ¨Når jeg gjør leksene med ungene så går det unna, og de blir korrekte og nøyaktige, og det blir masse tid til lek etterpå. Jeg aksepterer ikke tull med leksebordet, og er ungene trøtte tar vi heller et kappløp rundt huset (på utsiden av huset) og setter oss ned med masse frisk luft i ansiktet og gjør resten.

Far sitter stille og venter på at leksene skal gjøres, og det ender med timeslange lekser.

 

Samme med legging...når jeg legger er det lite tull, og ungene er i seng tidsnok, når far legger tar leggetiden eveigheter og ungene kommer for sent i seng, noe som resulterer i at de er veldig trøtte neste dag.

 

Jeg synes ikke du er for streng, men ville nok funnet en annen plass en soverommet som "straff" . Våre unger hadde ikke taklet det, da vi bruker mye tid på å lære dem å være trygge på soverommet sitt, og være der alene. Men det kan for all del være at deres 3 åring takler det veldig pent, og da er det ikke noe i veien å bruke rommet.

 

For meg hørest det ut som om dere gjør en fantastisk jobb.

Barn må ofte presses litt for å "ofre" godsakene (bleie og smokk) men det er jo til ungens eget beste.

Mye mer behagelig å bruke truse enn bleie, og tennene har ikke godt av smokk...

 

Jeg må si at jeg er litt lite tilhenger av de som media slår opp med som får bleietørre barn i en alder av 6 mnd, men det er da noe helt annet med 6 mnd enn 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så er jeg og barnefar 100% enig i oppdragelse:) Her blir leksene alltid gjort rett etter skolen og så blir det lek etterpå...Når guten er til mor vil han ikke gjøre leksene engang, han nekter. Hvorfor? Fordi hun er svak å gir etter såklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke den situasjonen at jeg selv er stemor, men kan på en måte sette meg litt inn i dette. Jeg kan bare tenke meg hvorden det selv skulle være å dele mine barn med en annen kvinne som skulle hat så mye i livet deres å gjøre. Det må rokke ved mange ulike følelser og det er kanskje det som er den egentlig grunnen for mange konflikter. Samtidig så er mange ofte ulike i sine meninger om oppdragelse og når det er to ulike hjem som skal oppdra samme barn vil det nok det nesten umulig at det ikke skal oppstå uenigheter.

Nå får man jo bare en side av saken presentert her, men om jeg skal gi ett svar i forhold til din beskrivelse så er jeg i grunn veldig enig med deg. Barn trenger grenser for å bli trygge. De trenger de voksne til å veilede seg. Noen barn slutter selv med smokken, andre må oppmuntres mye til det. Det samme gjelder bleieslutt. Noen barn gjør det nesten av seg selv når de er klare for det mens det hos andre er en lengre prosess. Jeg mener man slettes ikke er streng om man setter klare grenser og krav innenfor rimelighetens grenser. Dette er også en del av omsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Det er jo bra at han gjør det han får beskjed om når han er hos dere, det er det vikigste.

Noen mener kanskje at jeg kan være litt streng med barnet mitt (har ikke hørt noen sagt det) men jeg mener at barn skal ha regler og forholde seg til. Sønnen min må også rdde opp etter seg hvis han drar ut leker, må sitte ved matbordet til alle er ferdig med og spise, si takk formaten osv osv men det er ren høflighet ikke og være streng.

Men jeg får MANGE kommentarer på at jeg har en ordentlig unge som ikke finner på masse tull som andre barn (han er snart 4 så litt prøver han seg så klart) og er høflig.

 

Barn har forskjellige regler i forskjellige hjem. Han har det helt anderledes når han er hos besteforeldre eller andre men han vet hvordan regler det er hjemme.

Og det kommer hun til og merke etterhert som det barnet bli eldre.

Jeg mener dere gjør en god jobb :) kanskje hun missunder dere det etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...