Gå til innhold

"Pappa er barnevakt"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noe som jeg har reagert på mange ganger, i mange,mange parforhold rundt meg, er at hvis mamma skal gjøre noe, spør hun pappa om han "kan være barnevakt for barna". Men, i motsatt tilfelle, har jeg aldri hørt en pappa om mammaen kan "være barnevakt", hvis han skal ut feks. Er dette vanlig? Når det er på denne måten, høres det jo ut som at mammaen har alt ansvaret, mens pappaen kan hjelpe til hvis han kan..

 

Og, noe som er i samme gaten, er at hvis en pappa skifter EN bleie, så er han århundrets pappa, og man hører "han er såååå flink med barna sine", mens jeg hører veldig sjeldent sånt sagt om mødre..

 

Jeg synes det er på tide med litt mer likestilling på dette punktet, hvor det er den største selvfølge at begge gjør like mye med barna. Eller, så får vi begynne å rose mødrene og, når de er sååå flinke å skifter på barna sine;)

 

Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men jeg ser at det gjelder veldig mange jeg vet om ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av oss er barnevakt for egne barn. Vi er foreldre for barna våre. På samme måte som vi deler på alt som harmed barna å gjøre, fra bleieskift til nattevåk osv.

 

For enkelhetsskyld gjør vi det sånn at så lenge jeg ammer, har jeg "hovedansvaret" for babyen om natta etc, men når de slutter med puppen tar pappa over. Han er mmye mer tålmodig enn meg på natta. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det nok ofte slik det blir..

Det er iallefall slik hos oss, men det er fordi at selv om jeg tar det som en selvfølge at han tar ungene om jeg skal noe, så synes jeg det er bra for parforholdet at jeg spør først, om det er greit at jeg tar meg en tur ut.

 

Selv kjenner jeg at jeg blir irritert de få gangene han sier" Jeg stikker ut en tur" og gir klar beskjed om at han godt kan spørre om det er greit først. Jeg sier aldri nei, men det er litt med det at man skal vise respekt for hverandre.

 

På samme måte er det mest praktisk at jeg skifter bleier når vi er ute blandt folk. Det fordi at det er som regel avføringsbleier som da trenger å skiftes (får jo ren bleie rett før vi drar) og pappa har litt problemer med å skifte bleie uten å grise til klærne, og siden jeg er hjemme i permisjon og vant til å skifte bleie hvor som helst, så er det litt vanskelig for ham (mangel på trening ja..) å klare å ta slike bleier uten stellebord, rennende vann og klut...

 

Jeg gjør mest med barna, med det er mitt valg. Det er et bevisst valg. Jeg stenger ham ikke ute om han ønsker å bidra med noe. Etterhvert som de blir større tar han mer og mer over "oppgavene"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dæven dette irriterer meg også! Grenseløst!

 

Har venninner som spør om jeg får barnevakt til den og den anledningen - hvorpå jeg svarer at neida, pappaen er hjemme så det går helt greit. Da presterer de å spørre forsiktig: så han kan være barnevakt altså, så flott.......

Blir alltid litt sinna, og retter på det her med at: nei, han sitter ikke barnevakt, han er hjem med barna sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns og det er irriterende. Vi er jo ikke barnevakter for egne barn. Syns og det er irriterende med den eldre generasjon som skal dulle med mannen, og gi han applaus for å delta i et normalt familieliv. Vet at det var annerledes før, men tidene forandrer seg.

 

Har en mor som hele tiden maser om jeg har fått barnevakt til barnet om jeg må jobbe kveld osv, så sier jeg at mannen(pappaen) er hjemme, og da er det alltid såååå synd på mannen som må være hjemme med egne barn. Hurra for likestilling og 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik er det her også.

Om jeg er borte, spør folk om hvem som passer. Også åja, er det pappan som må passe no altso.

what?

Men han ser ikke slik på det, ikke jeg heller. Men ofte tror jeg det kan være en slags talemåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja den er det mange som kommer med. Skikkelig irriterende, for det er jo en selvfølge at pappa passer sine egne barn slik mamma også gjør! Hos oss har pappaen fått kjørt seg litt da han har vært alenepappa når jeg har vært på jobbreiser. Og jeg har strengt tatt ikke vært alene med snupp mer enn en kveld innimellom! Jaja, kanskje det endrer seg om et århundre eller to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den der er kjent ja :) Dersom noen ser meg uten lillemor, får jeg automatisk spørsmål om hvor hun er, ev hvem som passer henne. Næ hun er hjemme sammen med faren, er ofte svaret. å, så kjekt at han er barnevakt! Jæ. Jeg svarer muntert at barnevakt trengs ikke, hun har slik en enestående far atte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir også utfattelig provosert av setningen"pappa er barnevakt" .. ingen som passer sine egne barn i noen timer, mangler bare at de skal ha betaling... Liker veldig godt setningen over her Nithuviel " Barnevakt trengs ikke, hun som har en slik enestående far " :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever av og til omvendt jeg da, hvis jeg tar med minstemann ut (som er 6 mnd) så spør folk om ikke han kunne blitt hjemme med pappan, hehe. Men han er hjemme med storesøster og hun kan være litt krevende, så da tar jeg ofte med meg minstemann ut hvis jeg skal noe. Men generelt så er det like vanlig at jeg går ut og trener eller noe og at han er hjemme med barna. Vi som har ei på 2,5 må uansett være hjemme på ettermiddagene for hun legger seg ca 18.30. Men om vi BEGGE skal ut, da trenger vi jo barnevakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at dette er irriterende. Heldigvis så omgås jeg mest mennesker som ikke kommer med slike utsagn. Mulig det for mange blir en ubetydelig ting å irritere seg over, men for meg er det heller det som ligger bak ordene som irriterer. For selv om det ofte ikke er så dypt ment når det blir sagt så vitner det litt om holdninger som at far er supersnill som tar seg av sine egne barn iblant. Opplever også at er man far så får man mye mer applaus for sin innsats og ubegrenset med sympati om han skulle streve litt. Dette har flere ganger gjort mer forbanna! Var ikke mye sympati å høste fra annet enn nærmeste venninner da jeg på hele tre uker etter fødsel ikke som mer enn i gjennomsnitt 3 timer i uken og da aldri sammenhengende. Ikke en gang etter selve fødselen sov jeg. Men det gjorde pappan, for stakkars han var jo fullstendig utslitt etter den psykiske belastningen det var å være med på fødselen.. Husarbeidet var mitt alene ganske lenge. Tok han i støvsugeren kan du banne på at han minst var å betrakte som "supermann"! Det hjelper lite at mange rundt en tar det som en selvfølge at du som mor skal klare det helt fint på alle punkter mens far skal bli hyllet bare for å klare å gjøre om oksygen til Co2. Sakte men sikkert har det heldigvis blitt MYE bedre her i huset. Jeg har satt svært harde krav om det. Og skal jeg noen ganger gå med på ett barn til (det er nå to), så nekter jeg å være alene om alt her hjemme bare fordi jeg er i permisjon da en baby kan kreve ganske mye.

 

Så derfor klarer jeg rett og slett ikke utsagnet "pappa er barnevakt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det likt. Om han skal noe spør han om det er ok, om jeg skal noe spør jeg om det er ok. Han skifter like mye bleier som meg osv. Når har han begynt å jobbe igjen, men han har vært hjemme sammen med meg de første åtte månedene. Med andre ord, om vi har barnevakt er det mine foreldre som er det. Jeg har også sagt ifra til mennesker, eller spurt. Har hørt innimellom at folk må være hjemme fordi de skal være barnevakt, og jeg lurer på om han skal ha flere barn enn sine egne. De sier da at det er ens egne, hvor jeg spør om hvordan i all verden man kan være barnevakt for egne barn. Syns det er latterlig når folk sier de er barnevakt for egne barn. PS; min kjære er en fantastisk far, og har aldri vært barnevakt for sitt eget barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...