Gå til innhold

hår eller ikke hår på "høna" under fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

eg trur eg berre lar det vokse :P ser ingenting lenger pga både stooore pupper og voksande mage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte meg frem til termin begge gangene. Men den siste måneden var jeg meget forsiktig slik at jeg unngikk sår og rifter.

 

Hadde 2dagers under begge fødslene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar det ikkje så nøye. Tippe jordmødrene har sett det som er å se :P trur det er lite som overasker dei når det gjelder underliv hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmødre anbefaler å ikke være helt glatt, men de sier at det kan lugge litt hvis det har fått gro vilt når/hvis det må syes litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberer "under" og på sidene, pluss "stusser" stripa -som jeg har gjort i alle år...(er nå 8mnd gravid) Ikke noe problem, men lettest når jeg sitter på do med et håndspeil ;)

 

-Men om det skulle være "2 dagers" den dagen jeg føder, så er det ikke krise kjenner jeg...

"Fritt vilt" varianten syntes jeg personlig at bare er ekkelt, så mannen får hjelpe meg siste mnd hvis det ikke går lenger... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så mye lettere å rengjøring seg når man er glatt eller har 2-dagers. Er dodusj på alle doene så enkelt å vaske seg ved hvert dobesøk uten søl. Så da har dere mitt svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødeavdelingene ønsker at vi lar det være ifred der nede den siste mnd før fødsel grunnet komplikasjoner/infeksjoner.

Lett klipp/frisering blir vel noe annet, så lenge det ikke er veldig kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barbert meg nedentil hver eneste dag i 18 år. Slutter ikke bare fordi jeg skal føde;)

 

Og uansett, så er det sikkert ekkelt med hår når man blør så mye, samt at det sikkert er ubehagelig med hår når man må sy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 uker igjen og fikk på sv.kontrollen i går STRENG beskjed om å ikke barbere meg mer. Det har visst vært en voldsom oppgang i infeksjoner. Er det noe jeg ikke vil ha så er det det ihvertfall!!! Kommer fra nå av til å klippe det kort bare.. Høvelen får ligge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barbert meg nedentil hver eneste dag i 18 år. Slutter ikke bare fordi jeg skal føde;)

 

Og uansett, så er det sikkert ekkelt med hår når man blør så mye, samt at det sikkert er ubehagelig med hår når man må sy.

 

Jeg tror jeg ville hørt på jordmødrene, de sier det ikke for at de synes at det er så fint med hårete "høner" men for ditt eget beste. Det er liksom de siste man ønsker etter en fødsel, en infeksjon nedentil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prinsesse x 2

Jeg barberte meg frem til fødsel sist. Hadde ikke orket tanken på vill vekst. Er jo noe med at man skal føle seg vel også mot slutten. Stripa var da en del bredere enn vanlig da, Hehe. kommer til å gjøre det samme denne gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammen med innkallelse til ultralyd på Haukeland lå et skriv hvor de oppfordret til å ikke barbere seg nedentil de siste 4 ukene før fødsel (mener jeg det var) pga økt fare for infeksjon! Forrige gang begrenset det seg selv på slutten, så jo ingenting annet enn den enorme magen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer til å barbere så lenge jeg får det til. Og får jeg det ikke til selv lengre, da får mannen trå til ;) Men skal nok høre på råd om ikke å gjøre det på slutten om jeg får dette fra de profesjonelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ukene før fødsel skal man ikke barbere seg pga infeksjonsfaren, har født to ganger, latt være å barbere meg siste mnd før fødsel, sydde masse første gang, ikke noe problem med hårene. Helt ærlig talt så er det viktigste for meg under fødselen at jeg er nydusjet, klarer ikke å konsentrere meg om utseende når jeg kun skal tenke på å presse en baby ut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det plutselig sectio barberer de deg før snittet legges, det gjorde de på meg.

Jeg kommer til å stusse litt lett rundt denne gangen helt til fødsel, har aldri hørt fra en jordmor at man ikke skal gjøre det. Er ganske så mobil foreløpig, så det fikser jeg.

Mulig jeg spør jordmor på neste kontroll i uke 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle ha sønnen vår barberte jeg det slik at det kun var en stripe der nede... Og jammen er jeg glad til, for det var lenge til neste gang jeg ville nærme meg med en høvel der hehe... Måtte sy masse.. I hvertfall kan man ta kanten litt :) Kommer nok til å gjøre det neste gang også, med litt hensyn til egen velvære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt glattbarbert høne, men tar bikinilinja og stusser jevnlig. Gjør det ennå, og helt sikkert fram til fødsel. Personlig følger jeg jordmors råd og foretrekker litt blod i musehårene fremfor en infeksjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt med masse blod i hårene da! Og blir det sectio er det kjipt m bandasje over masse hår....

 

Om de kutter der det er hår, så vil kirurgen avgjøre om det er fornuftig med eller uten. Dette vurderer nok kirurgen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte faktisk å shave hele greia en uke før fødselen.

Vet at man egentlig ikke burde, men jeg kjeda meg.

Det begynte å vokse før fødselen, men etter har det ikke vokst noe.

Det ser ut som jeg barberte for 4 dager siden, enda det er snart et år siden et barberblad var i nærheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å barbere noe de siste fire ukene før fødsel, nei, som flere har nevnt, pga større risiko for infeksjon ved keisersnitt. Og selv om du kanskje ikke tror du skal ta keisersnitt - det kan hvem som helst ende opp med, selv om de hadde "planlagt" en helt annen fødsel.

 

Jeg har venner som har hatt stygge sårinfeksjoner etter ks, og slitt voldsomt med det i flere måneder, så jeg ville på ingen måte tatt noen risiko for å få infeksjon i et ks-sår. Jeg har selv tatt to ks, et akutt og et planlagt, og det er da virkelig nok styr om man ikke skal få infeksjon i tillegg. Noen nevnte vansker med plasteret hvis man har "masse hår" - hvis det er behov barberer de litt helt øverst, det kommer an på hvor lavt snittet blir lagt. Uansett er bandasjen du får over ganske smal, de legger ikke den over hår hvis det er der (for det ville gjort grisevondt når man tar av bandasjen, kan jeg tenke meg, AU!). Jeg har ikke barbert meg før fødsel/ks, og hadde ingen problemer med plasteret noen av gangene.

 

En sårinfeksjon etter ks er IKKE verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vokse, det holder mye lenger. Gjorde det en uke før termin sist fødsel og planlegger det samme neste gang, så er ikke infeksjon noen risiko ;-) Og mye mer behagelig enn "skjeggstubb"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vokse, det holder mye lenger. Gjorde det en uke før termin sist fødsel og planlegger det samme neste gang, så er ikke infeksjon noen risiko ;-) Og mye mer behagelig enn "skjeggstubb"...

 

Har også vurdert dette ;) Det blir nok så lite oversiktlig der nede etterhvert at det er nok tryggest å la noen andre ta seg av den biten :)

 

Vokser du alt eller bare noe? Vokser du til vanlig også eller bare nå rundt fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vokse, det holder mye lenger. Gjorde det en uke før termin sist fødsel og planlegger det samme neste gang, så er ikke infeksjon noen risiko ;-) Og mye mer behagelig enn "skjeggstubb"...

 

Jeg mener egnetlig folk får gjøre som de vil, men skjønner ikke på hvilket grunnlag du sier det ikke er noen risiko med infeksjon når du velger å gjøre noe som frarådes av helsepersonell nettopp pga dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...