Gå til innhold

Er det greit å amme barn over to år?


Journalist Anita 1

Anbefalte innlegg

At barnet ditt fikk tenner når det var 2 måneder er okei og har ikke noe med saken her å gjøre.....

 

Det normale er jo at barna får tenner rundt 10 mnd og når de er ett år trenger de ikke puppen mer. Det er bare tull!

 

Så du mener du vet bedre enn masse forskere på området?

 

 

Aøtså, så klart kan barna klare seg uten. I våre dager er det faktisk sånn at man kan vokse opp helt uten å få brystmelk. Det er bare det at brystmelk langt på vei er et bedre alternativ enn mange andre.

 

På samme måten at du godt kan spise finbrød, du MÅ ikke ha grovbrød, men det sunneste for kroppen din, er grovbrød.

 

 

Jeg skjjønner ikke helt hvorfor så mange tar det personlig om andre ammer lengre enn dem selv.

 

Men når langtidsamming blir likestilt med overgrep og incest, da skjønner jeg veldig godt at folk føler seg tråkket på. Ærlig talt.

Og når tunge argumenter som tall og anbefalinger fra who og staten avfeies med at " det er bare tull" og "det er ekkelt" faller den argumentasjonen på sin egen urimelighet, syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge trenger man jo ikke det... derfor blir det ikke naturlig for oss heller...

Jeg amma til jenta mi var 15 mnd, da fikk hun en skvett på kvelden for å roe seg.

det er vel ofte det folk som ammer lenge gjør...

Syns vel å amme en 2 åring offentlig er litt rart.

Pluss at morsmelk er søtt, og ikke så bra å få i seg masse påfyll av søtt om natta etter tannpussen.

Jenta mi slutta selv da hun var 15 mnd (fikk fremtennene da - vondt for henne å suge). jeg hadde vel satt gransa på 18 mnd.

Ikek fordi det var ekkelt eller noe, men fordi jeg ville at hun skulle sovne av seg selv. Og jeg villa ha friheten til å kunne være ute... Ikke måtte vente til etter leggetid fordi hun var avhengig av puppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det å amme etter at barnet er i ett års alderen, handler om helt andre ting enn barnets behov for morsmelk. Jeg tenker at når et barn er så stort, vil jeg som mamma finne andre måter å føle meg nær barnet mitt enn det å amme.

 

Uansett er det opp til enhver å bestemme. Jeg vil ikke si at det er ekkelt, og å kalle det incest er langt over grensen!! Men må innrømme at jeg synes det ikke er veldig sjarmerende når barnet selv sier "mamma, jeg vil ha pupp"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Preggie.

Når barnet er over ett år tror jeg det mer handler om mors behov enn barnets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i de innleggene som mener det er 'ekkelt'.

 

Jeg mener ikke å være negativ, og jeg er en grunnleggende positiv person, som er åpen for nye tankesett. Jeg er gravid for første gang nå, og jeg har akkurat begynt å venne meg til tanken på å amme.

 

Amming er naturlig og fint, men jeg syns fortsatt at det er litt rart å skulle tenke på at et spedbarn skal ha mitt bryst i munnen. Jeg regner med at det er en prosess, og den er godt i gang. Jeg er innstilt på det, og gleder meg til det.

 

Jeg tror ikke at grunnen til at mange reagere med avsky er fordi det er naturlig å amme til barnet er ett år. Det henger vel mer sammen med at det er den norske anbefaling de siste årene. Hadde vi bodd i et land hvor man ble anbefalt å amme til barna var to, hadde flere etterhvert syntes at det var naturlig også.

 

Jeg ammer til jenta var fjorten mnd, da passet det liksom å slutte, og vi hadde bare morgenpupp de siste mnd. Men kunne sikkert ha holdt på lengre. Vi fortsatte med å ligge senge og kose oss om morgenen, og gjør det fremdeles. Så hun savnet ikke puppen i det hele tatt.

 

Men jeg kjenner en som ammet til ungen var godt over to og ett halvt, sikkert lengre uten at jeg vet det og. Det spesielle var at gutten fikk pupp gjerne fem-seks ganger om dagen. Da blir det litt sært. På tide å klippe den navlestrengen da....

 

Når det gjelder spørsmålet her, så må jeg, om jeg får være helt ærlig, innrømme at den første følelsen jeg kjente på da det ble snakk om å amme over det omtrentlige året, var avsky. Jeg ble overrasket selv, men jeg rynket nesa og tenkte 'æsj'.

 

Det var en oppriktig og spontan reaksjon, og handler lite om hva jeg er vant til, da dette er noe jeg ikke har noe forhold til selv fra før, eller via andre.

 

Jeg tenker at siden min reaksjon var slik, så betyr det at kroppen min på ett eller annet stadie forteller meg at det ikke er hensiktsmessig, på samme måte som vi reagerer med 'æsj' hvis vi tenker på å spise avføring, eller å gå inn i seksuelle forhold med våre foreldre.

 

SIden flertallet her inne reageren spontant med en følelse av at et er ekkelt å amme barn over ca. et år, så tenker jeg at da ligger det et sted i kroppen vår, at det er nok for oss.

 

Spennende tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får gjere som dei føler er rett når det kjem til amming.

1.mann amma eg til han var litt over 1år, men då måtte eg slutte, pga søvnproblem (han begynte å vakne igjen på natta og ville ha meir), noko som gjor til at det var vanskeleg å kome seg opp på skulen morgonane.

Med den som er i magen no har eg ikkje gjort med opp nokon tankar, blir vel til ungen seier stopp, eller til det kjennes naturleg å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns de som kan velge så lenge de vil er heldige. Jeg mistet melka uforklarlig etter tre mnd.

Tror de som sammenlikner amming med incest har misforstått hele konseptet incest. For en grusom sammenlikning, å sammenlikne det at en mor gir bryst til sitt barn med seksuelle overgrep mot barn. Sånne svar burde taes vekk av moderator, da jeg syns de virker svært støtende på sanne incest-ofre.

 

Så over til spm. Jeg syns det er helt greit å amme barn til de er 2 år, fire år osv. Det er da ikke noe problem, det er ikke farlig, og kjennes det ikke belastende, men er hyggelig for både mor og barn, så why not?

 

Jeg tror ikke at jeg hadde gjort det selv, men det skyldes nok min egen latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de som kan velge så lenge de vil er heldige. Jeg mistet melka uforklarlig etter tre mnd.

Tror de som sammenlikner amming med incest har misforstått hele konseptet incest. For en grusom sammenlikning, å sammenlikne det at en mor gir bryst til sitt barn med seksuelle overgrep mot barn. Sånne svar burde taes vekk av moderator, da jeg syns de virker svært støtende på sanne incest-ofre.

 

Så over til spm. Jeg syns det er helt greit å amme barn til de er 2 år, fire år osv. Det er da ikke noe problem, det er ikke farlig, og kjennes det ikke belastende, men er hyggelig for både mor og barn, så why not?

 

Jeg tror ikke at jeg hadde gjort det selv, men det skyldes nok min egen latskap.

 

Synes slike incestkomentarer sier mye mer om de som komenterer enn om de som ammer. Jeg har ammet mine barn i hhv to år, 18 mnd og 18 mnd, og hadde det vært opp til barna hadde vi fortsatt lenger. Jeg ammet så lenge jeg i det hele tatt holdt ut, og det var absolutt ikke av egeninteresse på slutten.

 

Er mor og barn komfortable med å amme lenge, så stå på! Det må da være fullstendig opp til de enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kjempebra at det skrives artikler som denne: http://www.klikk.no/foreldre/baby/article730377.ece

Da det kan hjelpe de som bare rakker ned på andre pga dette til å se at det er utelukkende positivt og at ord som ekkelt, unødvendig og incest blir borte i denne debatten.

Barnet har godt av morsmelk så lenge og mor har godt av det så lenge det er ikke er problemer inne i bildet.

 

Jeg synes det er rart at så mange som ikke har fått barn enda har bestemt seg for å slutte den og den mnd før barnet en gang har kommet til verden. Jeg venter nr to og håper at ammingen går like knirkefritt med nr to som nr en og for alt jeg vet så kommer vi til å amme til han/hun er to år denne gangen også.

 

Ikke skammer jeg meg over dette, det burde ikke DU gjøre heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit å amme i 2 år. Ditt eget barn oppleves ikke som vemmeligere for deg selv etter ettårsdagen! (Hvis så er tilfelle bør du få undersøkt dine egne hang-ups).

Det stemmer heller ikke at mødrene gjør det fordi de selv har behovet, og liksom lar ungene stimulere seg! Det er jo helt merkelig å påstå. Ungene vet ikke hva som er den nasjonale standarden for amming, eller at brystmelka fra et visst klokkeslett skal erstattes med et glass kjøleskapskald tine melk? Hvor skulle de vite det fra?

De søker til mor og puppen så lenge de har behovet. Det er kroppskontakt i tillegg til melk. Og det er en assosiasjon eller et minne om "de gode gamle dager" da alt var trygt. For særlig mellom den første og den andre bursdagen blir barnets verden så mye mye større, de begynner å gå og utvide sin radius, mange begynner i bhg, noen får søsken, alt i alt er tida før og tida etter ettårsdagen to ulike epoker.

Hvorfor skulle de ikke ha enda sterkere trygghetsbehov? Og hvorfor skulle noen uvitende, kroppsfobiske menneskers vemmelse ha betydning for hvordan ei kvinne velger å trøste sitt barn og gi det trygghet? Mine ble amma i ulike antall måneder og på ulike måter, men det var ikke "samfunnet" som skulle bestemme hvor mye eller hvor lenge. Jeg har bare noen helt få anmerkninger å gjøre til det: Nattamming bør slutte når tennene kommer (sukkeret i melka ødelegger dem; og da er ungen ofte klar til å få grøt og sove litt lengre perioder også.)

Og amming på kafe er forbeholdt dem som gir bryst til sultne (spe)barn - ikke dem som gir bryst for å roe ned, kose og gjøre trygg. Trenger ungen din deg, kroppen og puppen for å bli rolig, bør du komme deg hjem fra bråkete kaffebarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit å amme i 2 år. Ditt eget barn oppleves ikke som vemmeligere for deg selv etter ettårsdagen! (Hvis så er tilfelle bør du få undersøkt dine egne hang-ups).

Det stemmer heller ikke at mødrene gjør det fordi de selv har behovet, og liksom lar ungene stimulere seg! Det er jo helt merkelig å påstå. Ungene vet ikke hva som er den nasjonale standarden for amming, eller at brystmelka fra et visst klokkeslett skal erstattes med et glass kjøleskapskald tine melk? Hvor skulle de vite det fra?

De søker til mor og puppen så lenge de har behovet. Det er kroppskontakt i tillegg til melk. Og det er en assosiasjon eller et minne om "de gode gamle dager" da alt var trygt. For særlig mellom den første og den andre bursdagen blir barnets verden så mye mye større, de begynner å gå og utvide sin radius, mange begynner i bhg, noen får søsken, alt i alt er tida før og tida etter ettårsdagen to ulike epoker.

Hvorfor skulle de ikke ha enda sterkere trygghetsbehov? Og hvorfor skulle noen uvitende, kroppsfobiske menneskers vemmelse ha betydning for hvordan ei kvinne velger å trøste sitt barn og gi det trygghet? Mine ble amma i ulike antall måneder og på ulike måter, men det var ikke "samfunnet" som skulle bestemme hvor mye eller hvor lenge. Jeg har bare noen helt få anmerkninger å gjøre til det: Nattamming bør slutte når tennene kommer (sukkeret i melka ødelegger dem; og da er ungen ofte klar til å få grøt og sove litt lengre perioder også.)

Og amming på kafe er forbeholdt dem som gir bryst til sultne (spe)barn - ikke dem som gir bryst for å roe ned, kose og gjøre trygg. Trenger ungen din deg, kroppen og puppen for å bli rolig, bør du komme deg hjem fra bråkete kaffebarer.

 

Liker innlegget ditt, men det med tenner er så individuelt at det kan ikke settes som standard for hverken grøtstart eller nattammeslutt. Våre barn får tenner tidlig, min første var 2 mnd da første tann kom.... Andre får når de er 10 mnd eller senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant nok, men det forandrer ikke på at sukkeret KAN være ugunstig for tenna. Så var dere uheldige... Hilsen hun over deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men det forandrer ikke på at sukkeret KAN være ugunstig for tenna. Så var dere uheldige... Hilsen hun over deg

 

Ikke i det hele tatt var vi uheldige, han er 4 år og vi har pusset hver dag siden tennene kom, med vann i begynnelsen etter tannlegens råd. Han har nydelige tenner og har ikke en skade eller har hatt et hull til nå. Det er bare å bestemme seg for å gjøre det beste ut av det.

Ammet til han var to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lite melk og ikke nok næring i melka til nr 1, så her ammet jeg i 1 mnd, for lillegutt gikk ikke opp i vekt! :/ Men nå så tror jeg at jeg skal amme til rundt ett årsalderen, HVIS det denne gangen lar seg gjøre :) hva andre velger å gjøre er opp til dem, men JEG hadde ikke ammet særlig mye lenger enn, som jeg sier, ett årsalderen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff for en diskusjon. Det vekker nok opp masse følelser og meninger hos mange.

Men for min egen del så tenker jeg at 1-1,5 år lenge nok å amme.

MEN i spesielle tilfeller som for eksempel disse stakkers små barna som blir født i slummen så syns jeg det er viktigst å få i dem den næringen dem kan få og da har ikke alder noen hindring, da kommer helsen og næringen først.

Men slik som vi har det hei i Norge så tenker jeg som så at vi har så mange bra alternativer for småtrollene våres.

Jeg selv mistet melken når datteren min var 8 uker gammel, jeg hadde et stort ønske om å kunne amme men slik er det bare ikke alltid.

Men hun har likevel vokst opp på NAN og blitt en stor frisk 13 mnd gammel jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er ekkelt, men unødvendig. Mange bruker kos og trygghet som argument for å fortsette, men det finnes da andre måter å kose på. Min 2-åring elsker å sitte på fanget mitt mens jeg stryker han i nakken eller på armen. Føles litt mer som ekte mamma kos enn da han hang i puppen. Det var et evig puppemas til jeg avvente han i ved 14 mnd alder. Følte til slutt at det var puppen som var fokus, ikke mamma som person. Han kunne sikkert fortsatt lenge, men for meg var dette lenge nok. Har kosestund hver morgen og kveld likevel, men nå uten pupp :) Men folk får gjøre som de vil for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til han var 3 år. Målet var 2 år, men han hadde sterkt ønske selv å bli ammet mer, så etter å ha snakket med en kollega som også ammet til barnet var 3 år så gav jeg opp etter noen dager og så fortsatte jeg til han var 3 år. Har aldri sett han så glad som når han da fikk drikke melk igjen. Han slapp taket, såg på meg og sa MEEEELK :) smilte rundt... Det siste året var det kun om morgenen. Gro Nylander sier at selv om du har lite melk så er det ei daglig vaksine med antistoffer. Sønnen min var veldig lite syk i barnehagen. I tillegg er amming godt for barnet for fremtidig helse som mindre sjanse å få diabetes, kreft, tarmsykdommer som ulcerøs kolitt og mb crohn, krybbedød, fedme, høyt blodtrykk, allergier, høyere iq osv. I tillegg til den umiddelbare effekten med mindre mellom ørebetennelser- min sønn har aldri hatt ørebetennelse. Og andre infeksjoner. Gunstig for mor mot brystkreft, eggstokk eller livmorhalskreft? husker ikke helt... og mot leddgikt. Mange gode grunner for amming og jeg husker her bare noen. Who anbefaler amming i 2 år. Men her er det ekkelt???? Naturlig! Jeg jobber med syke nyfødte og har lært mye på kurs. Var derfor helt naturlig for meg å amme lenge. Men jeg ammet ikke ute blant folk når han ble så gammel som halvannet år ca... da var det morgen og kveld, og kun morgen fra han var 2. Jeg ønsker å komme ut med sånne historier heller, for er jo mye uvitenhet også på at folk ikke vil amme lenger. Pga amminga har jeg aldri hatt en morgenfugl i hus, han ammet og sov så videre. Har dermed alltid fått mange timer med søvn som er godt for vekst og hjerneutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel tidenes brannfakkel, men jeg tar sjansen. Jeg venter førstemann i juni og har ikke tenkt å amme en dag. Amming er ekkelt uansett hvor stort eller lite barnet er. Her blir det flaske fra første dag. Da kan far i huset også mate ungen. Og jeg kan gå på jobb med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns folk må få lov til å avgjøre hvor lenge de vil amme selv, uten å bli kalt ekkel eller bli fordømt på noen slags måte.

selv har jeg ammet mine 3 barn ihhv 10,16 og 19 mndr. Sistemann kunne sikkert fortsatt ei god stund til men jeg avvente ham pga nytt svangerskap og mye kynnere i forb. med ammingen.

skjønner ikke at noen skal legge seg opp i hva andre gjør hele tiden....live your own life..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel tidenes brannfakkel, men jeg tar sjansen. Jeg venter førstemann i juni og har ikke tenkt å amme en dag. Amming er ekkelt uansett hvor stort eller lite barnet er. Her blir det flaske fra første dag. Da kan far i huset også mate ungen. Og jeg kan gå på jobb med god samvittighet.

 

God samvittighet???

Ville hatt elendig samvittighet hvis jeg med vitende vilje, uten god grunn nektet barnet mitt den viktige første råmelken og melken med mine viktige antistoffer.

Du vet at melken du kommer til å produsere er spesialtilpasset akkurat ditt barn..?

For at du skal jobbe??? Ja det er å sette barnet i første rekke ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeezes...

Har ammet våre fire i alt fra 9 - 26 mnd, og hva andre måtte mene om det er meg revnende likegyldig. Jeg VET at morsmelken er en fantastisk tilleggsnæring for barna våre, så da var det en selvfølge at de skulle få det, så lenge de var interesserte.

Min mening i denne debatten:

1. Hvorfor er det så forbasket viktig for enkelte av dere, å få påpekt at dette er noe "ekkelt", når dere vet at det egentlig er sunt og bra?? Om jeg synes naboen er stygg, eller du har ei brei rompe, så har jeg da vel ingen behov for å proklamere det??? Skjerpings, damer!! Er ingen grunn til å bli uforskammet..

2. Tror innerst inne at dette er et sårt punkt for mange. Morsrollen er ingen enkel oppgave, og mye usikkerhet rår. Tror faktisk dette er grunnen til at mange prøver å trykke andre ned, for at de kanskje føler at de selv kommer til kort? Dette er muligens en damegreiemen hva med å PRøVE å glede seg over en mamma som ønsker å gi sunn næring til sitt barn? Om en selv avenellerannengrunn må gi opp ammingen tidlig, er det vel ingen grunn til å lange ut mot dem som kan holde på lengre?

3. Har aldri skjønt den der endelige grensen ved 1 år.... Er det greit med en uke over? To dager??? Det blir bare for dumt.. Hva med å avvikle puppen når ungen føler for det? Ingen barn er like, og det er vel ikke så vanskelig å forstå eller godta. En annen ting er at mange barn begynner i barnehage når de er 1 år. Og aldri er vel melken med de viktige antistoffene Så viktig som akkurat da, når den lille blir utsatt for nye bakterier og virus.

4. Selv om jeg har ammet noen av ungene våre lenge, har min grense værtr at jeg ikke har ammet offentliug når de har nærmet seg 2 år. Hva andre gjør bryr meg ikke!

5. De som overhodet antyder at det er noesomhelst seksuelt over amming, bør søke hjelp snarest. Det er ikke sunne tanker... Og problemet ligger ikke hos mor eller barn, men i psyke tanker hos utenforstående..

5. Hvor ble det av normal folkeskikk? Bare spør..;)

 

Så amm i vei, det er det beste for den lille:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel tidenes brannfakkel, men jeg tar sjansen. Jeg venter førstemann i juni og har ikke tenkt å amme en dag. Amming er ekkelt uansett hvor stort eller lite barnet er. Her blir det flaske fra første dag. Da kan far i huset også mate ungen. Og jeg kan gå på jobb med god samvittighet.

Og det er vel helt greit? Det er synd for babyen som går glipp av den veldig sunne næringen, men bra siden forholdet til pappan kan bli veldig så bra:)

Og jeg har også begynt på jobb/skole med GOD samvittighet etter fødsel:) Tidligst etter 9 dager. 6 uker etter en av ungene, og noen måneder hos de to siste. Det gikk forresten heeelt fint å kombinere med fullamming;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal mene så mye om amming. Hvis du vil amme barnet ditt til det er to og dere koser dere med det, amm i vei! Og til dere som syns det er ekkelt, snu dere andre veien! Og til frøkna som likestiler amming med incest; håper virkelig ikke du har barn selv, for det høres ut som du har et ganske fordreid forhold til seksualitet og barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...