Gå til innhold

Er det greit å amme barn over to år?


Journalist Anita 1

Anbefalte innlegg

Jeg ble ammet til jeg var 2.5 år. Er født i 78. Har aldri syntes dette var rart før jeg fikk barn selv, nå synes jeg mamma dro den litt langt.

1 - 1,5 år synes jeg høres helt greit ut. Det er selvsagt opp til den enkelte, men det er noe litt merkelig med å skulle gi pupp til et barn som kan snakke ordentlig (jeg snakket selv rent da jeg var 2,5 år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig det er greit å amme så lenge mor og barn ønsker det. Det jeg derimot IKKE synes er greit er å amme offentlig så lenge de ønsker det, men mest fordi kulturen sier at "sånn gjør man ikke".

 

Jeg ammet min eldste til hun var 25 måneder, hun avsluttet det selv, og jeg var klar for det. Etter at hun var rundt 15-16 mnd så var det aldri offentlig. Minstemann ammet til hun var 3 år, og igjen, aldri offentlig etter 15-16 mnd. Fra hun var 2 år, fikk hun det kun på morgen, før luren, og om kvelden (gikk ikke i barnehage). Et par uker før hun var 3 år ble jeg syk og innlagt, og dermed ble ammingen avsluttet. Dette fungerte for meg, mannen min og barna mine - og heldigvis har jeg familie og venner som støttet meg i valget, selv om det kanskje ikke var et valg *de* ville valgt.

 

For meg handlet ikke amming så lenge om å gi dem melk ("Bare gi henne et glass melk!"), men trygghet og kos - akkurat som mange gir smokk til barnet er 3 år. Jeg vet at det er fortsatt fordeler med morsmelk selv når de er over året, men det var ikke det jeg tenkte mest på. Jeg visste helt sikkert de ville få i seg god ernæring hvis de ble syke (skjedde ikke med eldste, minste fikk omgangssyke en gang, litt over 2 år). Jeg visste at hvis de ble lei seg, så var det *jeg* som kunne trøste, ikke en smokk. Og melk, riskmelk eller soyamelk, men ikke kumelk (kumelk er ment for kalver, ikke mennesker), kunne de få hvis de ønsket det.

 

Til journalisten: jeg husket en artikkel jeg leste for et par år siden om amming, skrevet av en mamma fra Nord Amerika som flyttet til Mongolia, hvor de har et helt annet syn på amming enn det vi har her i Norge (som igjen er helt annet enn det de har i USA, som er hjemlandet mitt). På grunn av copyright kan jeg ikke legge ut en lenk til selve artikkelen, men om du vil lese den, så finner du den slik: websiden er www.drmomma.org. Artikkelen finner du arkivene, fra august 2009 og heter Breastfeeding in Mongolia. Interesant lesing, og åpner øynene for at andre kulturer tenker annerledes. Artikkelen gjorde at jeg tok valget å amme minsten til hun var 3 år, ikke 2 år, hvis hun ønsket det, for å stå for det jeg syntes var best for mitt barn og meg.

 

Hva er galt med kumelk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er disturbing å amme et barn som er over baby-stadiet og strengt tatt ikke trenger morsmelk lenger. Det blir incest i mine øyne når et så "gammelt" barn fremdeles suger pupp. Særlig pga. det faktum at det er normalt i enkelte tilfeller å bli kåt når barnet ammer. Jeg kjenner en som sluttet å amme da han var 6 år!!! 6 åR!!! Synes 6 år er like ille som når barnet ikke lenger er baby. Må gå an å finne en annen type kos som er mer egnet for alderen enn det som er laget for spedbarnsmating.

 

Får sikkert mange hat-svar av mødre som synes det er helt normalt å amme et barn som kan gå selv, men det er lov å ha en annen mening om det enn evt. du har så prøv å ta det med knusende ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig i de innleggene som mener det er 'ekkelt'.

 

Jeg mener ikke å være negativ, og jeg er en grunnleggende positiv person, som er åpen for nye tankesett. Jeg er gravid for første gang nå, og jeg har akkurat begynt å venne meg til tanken på å amme.

 

Amming er naturlig og fint, men jeg syns fortsatt at det er litt rart å skulle tenke på at et spedbarn skal ha mitt bryst i munnen. Jeg regner med at det er en prosess, og den er godt i gang. Jeg er innstilt på det, og gleder meg til det.

 

Når det gjelder spørsmålet her, så må jeg, om jeg får være helt ærlig, innrømme at den første følelsen jeg kjente på da det ble snakk om å amme over det omtrentlige året, var avsky. Jeg ble overrasket selv, men jeg rynket nesa og tenkte 'æsj'.

 

Det var en oppriktig og spontan reaksjon, og handler lite om hva jeg er vant til, da dette er noe jeg ikke har noe forhold til selv fra før, eller via andre.

 

Jeg tenker at siden min reaksjon var slik, så betyr det at kroppen min på ett eller annet stadie forteller meg at det ikke er hensiktsmessig, på samme måte som vi reagerer med 'æsj' hvis vi tenker på å spise avføring, eller å gå inn i seksuelle forhold med våre foreldre.

 

SIden flertallet her inne reageren spontant med en følelse av at et er ekkelt å amme barn over ca. et år, så tenker jeg at da ligger det et sted i kroppen vår, at det er nok for oss.

 

Spennende tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om jeg skulle ha ammet en 2 åring.

Jeg jobber i barnehagen og en 2 åring regner vi som ett "stort" barn. De både drikker av glass, smører sin skive og spise.

Nei nei nei ikke amming over 1 år-max 1,5 år!!

 

Barna trenger faktisk ikke morsmelka når de er over to år!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg anonym bruker!

 

Jobber selv som førskolelærer og leder og kunne ikke sett for meg at barna på 2 år ammet!

Jeg synes personlig også at det er ekkelt. Jeg er gravid for første gan og vil amme babyen til den er ca 12 mnd.

Men når den fyller 1 år skal det bli Tine lett melk eller vann - men ingen pupp!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdens helseoranisasjon anbefaler å amme barnet i 2år, Norske mydigheter anbafaler å amme barnet i 12 måneder og gjerne LENGRE!

 

http://www.klikk.no/...ticle357273.ece

 

Grunnen til at mange slutter etter 1 år, er at mor begynner i jobb.

 

At noen greier å blande amming og insest er direkte kvalmt, mye mer kvalmt enn at ei mamma velger å amme barnet frem til 2 år. Da har man satt seg lite inn i amming.

 

Barnet lærer seg å spise selv om det blir ammet, for ingen full ammer et barn i 2 år. Barnet får mat og morsmelk i tillegg. Verdens helseorganisasjon anbefaler å amme barnet i 2 år, fordi dette er meget sundt og helse bringende for barnet.

 

Hilsen ei som er førskolelærer og jobber i barnehage ;)

Endret av KLP <3spire<3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er noe helt naturlig og jeg har ammet alle mine i alt fra 1 år og 4 mnd. til 2 år og 2 mnd.

 

Sjønner ikke at det skal være noe ekkelt og unaturlig med å amme opp til 2 års alderen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har da virkelig ikke ett BEHOV for melk over 12 mnd?!

Ikke spill på det , det blir for dumt. Prøv å amme offentlg med en 2 åring hvis det er så naturlig og like ekkelt som dere skal ha det til.

Fortell meg gjerne om reaksjonen etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLP -Spire:

Det at du er førskolelærer betyr ikke at du vet mer enn oss eller at du har rett for den slags skyld!

Det er MYE som blir ambefalt som ikke blir gjort hvis du tenker deg om..... Mange som mener at barna har det best hjemme til de er i en viss alder-men foreldrene sender dem likevell i barnehage i 10 mnd alderen.

 

Dette er så individuelt-men jeg ville aldri amme ett barn på to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er direkte ufyselig og ekkelt med temaet å amme når et barn er 2 år og over det. Synes det er ekkelt å tenke på at et barn som begynner å bli litt selvstendig og kan spise og drikke selv, faktisk ligger på fanget til mor og utover sofaen og suger pupp i tillegg. Samme hva Verdens Helseorganisasjon kommer med. Det er sikkert ikke usunt rent næringsmessig, men hallo, det er uvanlig, og ikke uten grunn! La meg poengtere at ordet uvanlig ikke er det samme som unormalt. Tør anslå at 95% av svarene i tråden her mener det er ekkelt, og det sier sitt. Når barnet kan gå i barnehage, er det gammelt nok til å greie seg uten morsmelka si, og har påbegynt en ny epoke i livet der de skal sosialiseres, og læres opp og innbefinne seg samtlige timer om dagen til ting som hører hjemme i alderen de er i. Det er mer vanlig å synge og fortelle eventyr på sengen til en 2-3 åring som kosestund, enn å la krabaten ligge å amme.

 

Som en digresjon tipper jeg samtlige av de som ammer 2 og 3 åringer lar ungene gå med smokk til de er 5-6 år og, selv om det er sterkt frarådet å la et barn ha smokk etter det er 1.5 år pga. 40% "risiko" for saksebitt. Sikkert kjempekult å gå med tannregulering som foreldrene må betale 30 000 for, når man er 14 år og midt i puberteten pga. smokkbruk langt over suttebehov stadiet. Det er incest i mine øyne når et barn med begynnene utviklet tankegang for hva som er rett og galt blir ammet, og flere jeg har nevnt dette for i husstanden her er helt enig. At du synes det er kvalmt at folk mener det er ekkelt får du bare mene. En 2-3 åring vet h*n har gjort noe galt når det får tilsnakk, mens et spedbarn uttrykker sult og andre behov som må dekkes ved gråt og lyder med tydelig misnøye. H*n som ammet til h*n var 6 år kranglet med faren sin om brystene til mora. Først måtte hun hoppe over nintendospill inn på gutterommet å amme en person som straks skulle begynne på skolen, for så å legge seg i senga med sin mann. Er meg en gåte at du mener dette ikke er galt. Jeg synes det er kvalmt å ikke mene det er galt, så da er vi like uenig. Er glad jeg klarer å se hvor ekkelt det der er.

 

Takker høyere makter for at jeg ikke hadde smokk når jeg var liten, og kun ammet morsmelk den tiden det strengt tatt var nødvendig. Jeg er fullstendig oppegående helsemessig og psykisk, med bra bitt, og forholdet meg og mamma imellom er fantastisk. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#34

 

Det er ikke noe å spille på, det er ren fakta.

 

Jeg stoler litt mer på verdens helse organisasjon og norske myndigheter enn på deg anonym! Sorry!

 

Det er jo helt greit at folk slutter etter 1 år, man Må ikke amme barnet frem til det er 2 år. Det er en anbefaling!

Men at man kritserer andre for å gjøre noe for barnet sitt som faktisk bare er bra for barnet, det syns jeg ikke er greit!

 

Skal ikke si at jeg selv kommer til å amme mitt barn frem til 2års alderen, men det er slett ikke perverst, ekkelt eller har noe med insest å gjøre. Slik en del av de anonyme kommentarene inne er!

 

å amme barnet over 2 år er slett ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du det synes jeg folk har veldig lite med altså...

Jeg ser feks at noen sier at de ikke kunne amme etter at barnet fikk tenner, men min gutt fikk tenner da han var 2 mnd, skulle jeg ha sluttet da??

Jeg ammet gutten til han var 2 år, slik ble det fordi det rett og slett ikke var noe problem for oss. Who anbefaler det og for oss var amming bare kos og ikke noe problem så hvorfor skulle noen legge seg oppi om det er greit eller ikke?

Noen sier at det er ekkelt men da tror jeg de heller får gå i seg selv å se til å bli voksen.

 

La folk få bestemme dette selv, jeg synes det er mye verre å bestemme seg for å ikke amme enn å amme så lenge de ønsker.

 

Og han brukte ikke sutt, til deg anonyme over her...

Endret av Vilikke+1&Julibarn!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KLP -Spire:

Det at du er førskolelærer betyr ikke at du vet mer enn oss eller at du har rett for den slags skyld!

Det er MYE som blir ambefalt som ikke blir gjort hvis du tenker deg om..... Mange som mener at barna har det best hjemme til de er i en viss alder-men foreldrene sender dem likevell i barnehage i 10 mnd alderen.

 

Dette er så individuelt-men jeg ville aldri amme ett barn på to år.

 

Det mener jeg heller ikke, men det var ei anna som skrev at hun jobbet i barnehage og er førskolelærer og jeg ville bare vise at det er ikke alle førskolelærer som mener det samme som henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig overrasket over at så mange syns det er så galt. Og ikke er det noen gode argumenter for at det er galt, annet enn at det er ekkelt.

 

Når mamman min var liten var det generelt ekkelt for de "fine fruene" å amme, derfor fikk moren min kumelk med vann og sukker fra hun var nyfødt. Ingen vil vel i dag si at det er ekkelt å amme et nyfødt barn? Ting endrer seg ettersom vi erfarer mer og forskning viser hva som er bra og ikke bra. Ingen forskning har vist at barn ut over 2 år har noe vondt av morsmelk (jeg snakker ikke om fullamming dersom noen skulle ville vri svaret mitt til det).

 

Hvis man syns noe er ekkelt så er det jo greit å avstå fra det selv, men det er vel noe overdrevent å mene at mødre "forgriper" seg på barna sine så lenge begge har både glede og nytte av det. (Men jeg skjønner jeg skal holde lav profil så ikke noen kommer å klapper til meg når jeg sitter med puppen ute og ammer en toåring :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg syns ikke det.

 

Jeg har alltid tenkt slik ved amming;

Når ungen klarer å gå og si ting så er det for stort til å ligge ved puppene. Har sett en unge på 1 1/2 år stå ved puppen til sin mor og sagt; tørst. Der går grensen. Gi ungen vann istedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg syns ikke det.

 

Jeg har alltid tenkt slik ved amming;

Når ungen klarer å gå og si ting så er det for stort til å ligge ved puppene. Har sett en unge på 1 1/2 år stå ved puppen til sin mor og sagt; tørst. Der går grensen. Gi ungen vann istedet....

 

Men HVORFOR går grensen der? Hva er det med en gående/snakkende unge og pupp som er feil, bortsett fra at det er ekkelt? Jeg vil gjerne at noen svarer på hvorfor jeg. Er det bare at du ikke er vant med det kanskje? Det er fort gjort å syns at uvante, fremmede ting er ekkelt, men etterhvert blir man jo vant med det. Som homofili-kampen f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg syns ikke det.

 

Jeg har alltid tenkt slik ved amming;

Når ungen klarer å gå og si ting så er det for stort til å ligge ved puppene. Har sett en unge på 1 1/2 år stå ved puppen til sin mor og sagt; tørst. Der går grensen. Gi ungen vann istedet....

 

Men HVORFOR går grensen der? Hva er det med en gående/snakkende unge og pupp som er feil, bortsett fra at det er ekkelt? Jeg vil gjerne at noen svarer på hvorfor jeg. Er det bare at du ikke er vant med det kanskje? Det er fort gjort å syns at uvante, fremmede ting er ekkelt, men etterhvert blir man jo vant med det. Som homofili-kampen f eks.

 

Det er min personlige mening. Jeg har ikke sagt noe om at det er ekkelt, for jeg mente at der går grensen for meg.

 

Jeg har alltid vært innstilt på at når min unge klarer å si ifra (med ord) at h*n er sulten eller tørst så trenger h*n ikke puppen .

Jeg kjenner ei som fortsatt ammer sitt barn flere ganger daglig, og hennes barn er snart 3 år. (må være fylt opp m melk :-P) Hehe!

 

Ja, kan skjønne at det blir tolket som ekkelt av mange nettopp fordi som du skriver; det er uvant. Jeg har bare innstilt meg på det jeg forklarte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt bare to mennesker som har noe med hvor lenge det er greit å amme, nemlig moren og barnet. Så lenge begge de synes det er greit, spiller det ingen rolle hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, nå skal jeg komme med en brannfakkel til dere som mener at amming utover en viss tid er ekkelt, og noe moren gjørnfor sin egen del, og ikke for barnets;

 

Jeg LIKER IKKE å amme en gang, jeg. Jeg blir rastløs og i begynnelsen gjør det forferdelig vondt. Men jeg hater det ikke, og barnet mitt trengte den ekstra næringen, kosen og tryggheten det gav.

Jg ammet aldri mitt barn for min egen del, jeg gjorde det for hennes,

 

Nr to var heldigvis kjappere enn søsteren sin, og brukte ikke så lang tid ved puppen, med nr følte jeg vel knapt at jeg gjorde noe annet de første par månedene...

 

Men jeg ammet dem til de selvavvente begge to, og alle er fornøyde med det, ingen usunne forhold til egen eller min kropp her i gården.

 

 

Jeg husker at jegogsp kunne uttale ting som at "når ungen er gammel nok til å be om pupp, da er det slutt, altså" -men det var før jeg fikk mitt første barn.

Hun hadde nemlignhelt tydelig signaler fra ganske tidlig av. Både for at hun ville ha pupp, var trøtt og andre ting.

( og jam det er helt sant, da hun var tre-fire mnd trengte hun feks ikke bleier, fordi vi hadde 100%treffprosent på potta. Selvom det er en helt annen ting, sier det noe om hvor gode spedbarn er på å kommunisere, skulle jeg da sluttet å amme henne da hun var fire uker og lagde sulten-lyden sin? Eller da hun var fem mnmd og hadde et tegn med hendene sine? Eller da hun var 9 mnd og kunne si pupp? Det er et fjollete skille, syns jeg)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å amme mitt barn mer enn 1 år.

Der går grensen uansett hva forskjellige organisasjoner og mennesker her inne måtte mene....

 

Det er ikke for ingen grunn at barna får tenner når de er ett år!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å amme mitt barn mer enn 1 år.

Der går grensen uansett hva forskjellige organisasjoner og mennesker her inne måtte mene....

 

Det er ikke for ingen grunn at barna får tenner når de er ett år!?

 

 

 

Min fikk da han var 2 mnd, skulle jeg ha sluttet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye og si om denne saken egentligt;

Det er opp til hver enkelte, men jeg personligt syns det er å gå over streken. det virker mer ut som om mor har et problem med å slippe taket rett og slett. skal du på død og liv amme barn over 2 år, så gjør det når du og barnet er for dere selv. min grense går til 1 år.

 

Dette er vel også individuelt, men om barnet fortsatt er interessert i puppen når det passerer et år så fortsetter det ikke av hensyn til mora si?

Så lenge man ikke trøkker puppen ned i halsen på ungen når den ikke vil mer så skader det da ingen å fortsette?

 

Nå var spørsmålet om å amme barn på over 2 år, og da sier jeg at det er og gå over streken, barn på over 2 år trenger ikke pupp..og ja, da tenker jeg at mor har problemer med å gi slipp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barnet ditt fikk tenner når det var 2 måneder er okei og har ikke noe med saken her å gjøre.....

 

Det normale er jo at barna får tenner rundt 10 mnd og når de er ett år trenger de ikke puppen mer. Det er bare tull!

Endret av Førskolelæreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...