Gå til innhold

Er det greit å amme barn over to år?


Journalist Anita 1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei det syns jeg virkelig ikke,syns 9-12 mnd er toppen. Jeg hadde aldri ammet min sønn lengre en det ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei synes ikke en 2 åring har så mye med puppen å gjøre. De er nå virkelig gammel nok til å gå i seg ett glass med kumelk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg folk må få avgjøre helt selv uten at jeg trenger å mene noe om det. Selv har jeg ammet mine 6 barn til 1-års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen grense er rundt 1 år. Men hva andre gjør er opp til dem. Ammet storesøster til hun var 9 mnd og regner med det blir noe av det samme med lillebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir litt ekkelt jeg..Hadde planer om å amme til han var litt over året,ca til barnehagestart,men han sluttet selv da han var 8mnd..

Skal prøve med nestemann til h*n er litt over året..

Men 2 år er litt for lenge.Tanta til mannen ammet til di var 3,5 år.."kom å smak,det er godt" sa jenta til kusina si..unormalt å rart/ekkelt i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg venter nå mitt 3. barn i Juni. Min første ammet jeg til han selv ikke ville mer, og da var han 12 mnd. Det var kun morgen og kveld fra han var 9 mnd. Med nr 2, ammet jeg til jeg måtte sette strek og da var hun 2 år og 8 mnd. Syntes selv dette var altfor lenge, men fra hun var 1,5, var det kun morgen og kveld og aldri offentlig. Tror noe av grunnen er at førstemann omsider tok flaske når han var 7,5 mnd og tok smokk, mens 2. mann ikke ville ta noen av delene, og hadde et stort suttebehov. Avvenning utsettes når man står mye alene om legging på kveldstid, men måtte bare ta støyten til slutt og gikk faktisk veldig bra ;). Jeg skal også amme 3. mann og ammer gjerne i 2 år, men da holder det ;). Det er mye allergi på mannen min sin side, og ser jo at vi har faktisk friske barn uten astma eller allergier, så har tro på at amming har en positiv effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt nok melk hadde jeg ammet til barnet fikk tenner :P Tror ikke jeg hadde taklet biting i puppen.. Men grensen burde vel gå ved 1 år. Synes det blir meget spesielt når barnet kan gå å forsyne seg selv av puppen til mor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 år.

Jeg er visst en ekkel person, som ammet datteren min til hun var 1,5 år... Dette var en kos hun ønsket selv og hadde veldig god nytte av. Hun var nesten aldri syk det første året, enda hun begynte å barnehage da hun bare var 10 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke helt at noen synes det er ekkelt, men ;) Vi har alle forskjellige grenser, men syns EKKELT er et litt for negativt ord....

 

Ammet lille jenta til hun var ca 19 måneder. De siste månedene bare som kos på morgenen. Hun sluttet av seg selv:) Trappet ganske godt ned etter at hun ble 1 år og aldri overalt og nårsomhelst ute blandt folk.

(var alltid en "sjenert" ammer så har igrunn alltid gjemt meg vekk)

Syns det er greit med offentlig amming så lenge barnet lever av det, men når det etterhvert blir mer kos syns jeg kanskje det passer best på privaten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet barnet mitt til hun var 2 år. Da var det tvangssavvenning og jeg vet ikke helt hvorfor. Familie og venner mente det var nok...Selv syntes jeg det var trist å ikke skulle gi henne den kosen hun ville ha, men hun glemte heldigvis fort. Jeg tenker å ta det som det kommer med nr. 2, men kommer ikke til å ha noe mål om å være ferdig ved 2 år denne gangen. Synes ikke det er ekkelt som andre her sier. Skjønner ikke hva som er ekkelt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun var forresten så og si aldri syk før hun var to år! Med en gang vi kuttet ut amminga kom alt og hun var syk og snørrete konstant. Tror ikke det var tilfeldig....#13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet datteren min til hun var 18 mnd, og det var virkelig trist å slutte. Hun gikk rett fra pupp til glass, og ville aldri ta hverken flaske eller tutkopp. Jeg ammet henne et par ganger i løpet av barnehagedagen de første månedene hun gikk i barnehagen, før vi trappet ned fra hun var 16-17 mnd.

 

Denne gangen har jeg også tenkt å amme lenge, gjerne enda lenger en sist. Jeg har ingen sperrer mot å amme utover 2 år, det kommer helt an på hva dette barnet ønsker. Erfaringen min sist var at det var en veldig god stund for oss begge, ungen var rolig og jeg syns det var fint med en liten kosestund når tempoet ellers var ganske høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet barnet mitt til hun var 2 år. Da var det tvangssavvenning og jeg vet ikke helt hvorfor. Familie og venner mente det var nok...Selv syntes jeg det var trist å ikke skulle gi henne den kosen hun ville ha, men hun glemte heldigvis fort. Jeg tenker å ta det som det kommer med nr. 2, men kommer ikke til å ha noe mål om å være ferdig ved 2 år denne gangen. Synes ikke det er ekkelt som andre her sier. Skjønner ikke hva som er ekkelt??

 

Skjønner heller ikke hva som er ekkelt med en toåring.... Er liksom ikke snakk om en tenåring med regulering heller :P

Så lenge man ikke syns det er ekkelt selv så er det vel bare å kjøre på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er greit å amme så lenge mor og barn ønsker det. Det jeg derimot IKKE synes er greit er å amme offentlig så lenge de ønsker det, men mest fordi kulturen sier at "sånn gjør man ikke".

 

Jeg ammet min eldste til hun var 25 måneder, hun avsluttet det selv, og jeg var klar for det. Etter at hun var rundt 15-16 mnd så var det aldri offentlig. Minstemann ammet til hun var 3 år, og igjen, aldri offentlig etter 15-16 mnd. Fra hun var 2 år, fikk hun det kun på morgen, før luren, og om kvelden (gikk ikke i barnehage). Et par uker før hun var 3 år ble jeg syk og innlagt, og dermed ble ammingen avsluttet. Dette fungerte for meg, mannen min og barna mine - og heldigvis har jeg familie og venner som støttet meg i valget, selv om det kanskje ikke var et valg *de* ville valgt.

 

For meg handlet ikke amming så lenge om å gi dem melk ("Bare gi henne et glass melk!"), men trygghet og kos - akkurat som mange gir smokk til barnet er 3 år. Jeg vet at det er fortsatt fordeler med morsmelk selv når de er over året, men det var ikke det jeg tenkte mest på. Jeg visste helt sikkert de ville få i seg god ernæring hvis de ble syke (skjedde ikke med eldste, minste fikk omgangssyke en gang, litt over 2 år). Jeg visste at hvis de ble lei seg, så var det *jeg* som kunne trøste, ikke en smokk. Og melk, riskmelk eller soyamelk, men ikke kumelk (kumelk er ment for kalver, ikke mennesker), kunne de få hvis de ønsket det.

 

Til journalisten: jeg husket en artikkel jeg leste for et par år siden om amming, skrevet av en mamma fra Nord Amerika som flyttet til Mongolia, hvor de har et helt annet syn på amming enn det vi har her i Norge (som igjen er helt annet enn det de har i USA, som er hjemlandet mitt). På grunn av copyright kan jeg ikke legge ut en lenk til selve artikkelen, men om du vil lese den, så finner du den slik: websiden er www.drmomma.org. Artikkelen finner du arkivene, fra august 2009 og heter Breastfeeding in Mongolia. Interesant lesing, og åpner øynene for at andre kulturer tenker annerledes. Artikkelen gjorde at jeg tok valget å amme minsten til hun var 3 år, ikke 2 år, hvis hun ønsket det, for å stå for det jeg syntes var best for mitt barn og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da overhodet ikke EKKELT. Det er helt naturlig.

Jg har reist litt, og truffet kulturer hvor det å amme frem til femårsalderen er helt naturlig.

 

Mine har derimot selvvavendt rundt halvannet år, og det er også helt greit. Brystmelk er utrolig praktisk, næringsrikt og godt for immunforsvaret. Supert!

 

Jeg har dog en grense, men den går egentlig ikke ut på det med ammingen i seg selv, det handler om oppdragelse. Amming i offentligheten også av større babyer/barn, er helt ok. Men når barnet bruker det som et middel for å få mors oppmerksomhet helt for seg selv, og det aldri går an å snakke en hel setning med moren forei trøya går opp og ned, det syns jeg er slitsomt. Men de tilfellene har jo egentlig handlet om helt andre ting enn amming.

 

 

Jeg syns faktisk det er litt ufint av kvinner å kalle andre "ekle" og dømme de som ammer lengre enn en selv jeg. Er det ikke nok fordømmelse i verden om ikke vi også skal rakke ned på hverandre hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil for meg når barn som går, spiser brødskive med leverpostei og snakker forståelig går hen til mamma og griper etter puppen. Det er nok mer mamma sitt behov enn barnets. Barnet går vel mer på gammel vane. Kunne jo liksågodt vært en smokk barnet ville ha. Barnesykdommene må de igjennom uansett. Skal man amme dem til de blir 6 år for å unngå å bli syk?

 

Hva folk gjør i det private rom skal man ikke si noe på, men man skal også reflektere over hvem som har det største behovet: mamma eller barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye og si om denne saken egentligt;

Det er opp til hver enkelte, men jeg personligt syns det er å gå over streken. det virker mer ut som om mor har et problem med å slippe taket rett og slett. skal du på død og liv amme barn over 2 år, så gjør det når du og barnet er for dere selv. min grense går til 1 år.

Endret av SurreGuri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye og si om denne saken egentligt;

Det er opp til hver enkelte, men jeg personligt syns det er å gå over streken. det virker mer ut som om mor har et problem med å slippe taket rett og slett. skal du på død og liv amme barn over 2 år, så gjør det når du og barnet er for dere selv. min grense går til 1 år.

 

Dette er vel også individuelt, men om barnet fortsatt er interessert i puppen når det passerer et år så fortsetter det ikke av hensyn til mora si?

Så lenge man ikke trøkker puppen ned i halsen på ungen når den ikke vil mer så skader det da ingen å fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ekkelt! Synes det begynner å bli ekkelt da baby ikke er baby lenger.... 1 år max!

Ammet selv i 6 mnd sist gang, og da var snuppa selv ferdig med puppen! Det var helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg amma førstejenta til ho var 13 mnd, då slutta ho sjølv, eg hadde egentleg planar om å halda på lenger, men gjekk heilt greit å slutta. Andrejenta blei alvorlig sjuk som halvtåring, og eg klarte ikkje oppretthalda prod ved pumping, så ho fekk ikkje meir. Det vat veldig tøft, for det var tydelig at morsmelk kunne hjelpt henne etter operasjonar og komplikasjonar på sjukehus.

Ventar tredjemann nå, eg håpar eg også denne gongen får til amming, og held gjerne på opp til eit par år, om det fell seg slik. Blir vel mindre offentleg etter kvart, men det plar begrensa seg sjølv sidan ungane oftast er for nyskjerrige på alt rundt seg til å finna roa.

Bryr meg mindre og mindre om kva folk rundt meg ville sagt om eg held på lenge, byrjar visst å bli vaksen ;-)

 

Håpar og at eg også denne gongen får til å vera melkedonor. Har sett behovet og nytten i samband med at nr to vart fødd sjuk(og eg har vore einmannsmeieri begge gongene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...