Gå til innhold

Deg som ikke klarer å slutte røyke..

10 svar til dette emnet

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 14:19 #1

Jeg vet at dette er et tabubelagt emne, men jeg føler for å lufte mine tanker her... Jeg er i 8. mnd. og har røykt hele svangerskapet. Og nei, ikke alt uten dårlig samvittighet. Jeg har da virkelig forsøkt og slutte, men har bare ikke hatt viljen helt på plass, så jeg røyker enda. Røyker en treddel av det jeg gjorde før jeg ble gravid, og har byttet til svakere merke... Er jeg helt alene som ikke klarer å slutte her inne? Vet selvfølgelig om all risiko o.l. Men det når ikke dypt nok likevel...

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 14:36 #2

Tøft av deg å være ærlig om dette, regner med at du har lest andre innlegg her hvor røykerne blir lynsjet..
Er ikke alene du, det er nok bare frykt og skam som gjør at folk holder dette for seg selv.
Trenger ikke lete lenger enn meg selv, er 6 mnd på vei og røyker fortsatt 1-2 om dagen og jeg skammer meg halvt i hjel!

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 14:47 #3

Uff, det er trist å høre. Jeg kan tenke meg at samvittigheten plager deg. Jeg regner med du allerede har lest og hørt alle formaninger om hva det gjør med blodomløpet i morkaken og næringen til babyen osv, så jeg kommer heller med et tips. Jeg har en søster som har sluttet med "Endelig ikke-røyker" boken til Alan Carr. Den finnes også som lydbok, og man kan også ta 1-3 kurs hvis man føler man trenger det. Dersom man ikke er røykfri etter alle tre så tror jeg man får pengene tilbake. Det opplegget har visst noe med en form for selvhypnose tror jeg. Søsteren min begynte å røyke igjen etter flere år, og har nå nettopp sluttet igjen etter å ha tatt et sånt kurs, selv om hun ble med på kurset uten full motivasjon.
Det finnes også noen som driver med hypnoterapi som jeg så om på God Morgen Norge, og da skal vist sluttingen gå som en lek. Han har skrevet en bok og har en CD (det kalles Vitakoden) og mener at boken og CD'en skal være nok til å klare å slutte. http://www.tv2.no/gm...lp-3692062.html. Oversikt over terapeuter som driver med hypnose finnes på www.medicor.no. Jeg håper du klarer å finne motivasjon til å prøve, det er jo viktig for resten av livet ditt og barna dine sin oppvekst, selv om du nå er nesten ferdig med svangerskapet. Lykke til!

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 16:04 #4

Du sier at viljen ikke helt er der... Hvorfor ikke? Når du vet om allt det gjør med barnet? Vil ikke alle mødre det beste for sitt barn?
Jeg spør fordi jeg selv røkte, men kunne ikke tenke meg en enklere grunn til å slutte enn at jeg har en fantastisk liten gutt i magen:D

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 16:15 #5

Vis innleggAnonym bruker skrev 01 februar 2012 - 16:04:

Du sier at viljen ikke helt er der... Hvorfor ikke? Når du vet om allt det gjør med barnet? Vil ikke alle mødre det beste for sitt barn?
Jeg spør fordi jeg selv røkte, men kunne ikke tenke meg en enklere grunn til å slutte enn at jeg har en fantastisk liten gutt i magen:D

Ja, det var tanken min også, har alltid sagt at jeg skal slutte å røyke når jeg blir gravid, men så enkelt var det altså ikke for meg, og jeg har mange rundt meg som også har røyket i svangerskapet, og mange av de har friskere barn enn de som ikke røykte, og ja, selvfølgelig vil man det beste for barnet sitt, men sist jeg var gravid og sluttet og røyke mistet jeg barnet, så jeg har vel en frykt for at noe galt skal skje om jeg slutter også.. Jeg har også redusert veldig. Men slik er det altså, at alle har ikke den samme psyken, og jeg er en av de.. det jeg lurte på om det var andre her inne i samme situasjon, for til dere andre, jeg har hørt alt før.. men det hjelper meg ikke..

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 16:35 #6

hadde aldri klart å gå rundt og lure på om det vil komme noen senvirkninger etter fødselen og med visshet om at det var min skyld.. den dårlige samvittigheten vil du aldri bli kvitt..

SnartOssTre
  • Medlem
  • 453 Innlegg
  • StedBergen

Skrevet 01 februar 2012 - 18:44 #7

Jeg er nå 25 og har røykt siden jeg var 11 år gammel, når jeg ble gravid så var det ikke noen enklere ting i verden for meg enn det å slutte å røyke, kun i visshet om hvilke risiko dette medførte for fosteret. For jeg vet, at dersom det skulle skje noe med barnet mitt, i magen eller etter det ble født så hadde jeg fått en slik skyldfølelse som jeg ikke hadde klart og levd med. Hva om barnet får en sykdom som vil følge det resten av livet? Vil ikke du lure konstant på om dette er din feil, at dersom du hadde sluttet med den røyken så kunne dette vært unngått? Og vil du føde en friskest mulig baby og gjøre alt som står i din makt for at DU skal gjøre det du kan, så hadde jeg definitivt sluttet nå, selv om du er i 8.måned.. Ønsker deg bare lykke til, håper du klarer det for barnet ditt, det er ingeting i verden som burde bety mer enn det.
Venter vår første gutt <3 04.Juni <3

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 19:33 #8

Vet akkurat hvordan du har det...har to friske og flotte barn, og røkte med begge to...svært lite da, må jo si det, kanskje 1-3 per dag, noen ganger mer, noen ganger bare noen få trekk... man kunne ikke se på morkaken til noen av dem at jeg hadde røyka, noe jeg og jordmora selvfølgelig var glad for. Men da barna hadde kommet ut av magen, da slutta jeg med en gang!! Og begynte igjen etter et år... :P Nå venter jeg nr 3, og sliter med det samme...ikkeno problem å kutte kraftig ned, men veldig vanskelig å slutte helt...og det er ufattelig frustrerende! Ser på meg selv som en ganske så oppegående person igrunn, men neida! Utrolig hvor stor "makt" røyken har over meg... :( Er bare 9 uker på veg nå, og håper at jeg denne gangen skal klare å slutte helt... :) Får vel ønske alle som sliter med dette masse lykke til :)

Mamma'n og engl-
ebaby'n
  • Medlem
  • 219 Innlegg

Skrevet 01 februar 2012 - 19:48 #9

Jeg har aldri røyket, men jeg vil bare si at du helt sikkert ikke er alene, og at det helt sikkert finnes hjelp for å greie å slutte :) Sikker på at du er en like god mor alikevel, selv om jeg personlig hater alt som har med røyk å gjøre :P Men det er meg :)

Masse lykke til! Håper det går bra med både deg og barnet, og at du får en drømmefødsel om en mnd :)

Anonym bruker
  • Medlem
  • 125 231 Innlegg

Skrevet 02 februar 2012 - 02:45 #10

80% av mine røykende venniner klarte ikke å stumpe røyken ,selv når de fant ut at dem var gravide.. Og jeg kan komme på minst 10 stykker! Dem røykte i all "hemmelighet".. Så det er nok mange fler som røyker, enn det vi vet..

Jeg klarte heller ikke å stumpe røyken!Tok en røyk på vei inn til føden til og med.. Men når lille prinsen min hadde kommet til verden så glemte jeg røyken helt! Har ikke hatt lyst på røyk i ettertid, for jeg vil gi den beste starten lillegutt kan få! Angrer meg utrolig for at jeg ikke klarte å stumpe røyken, mens han lå i magen.. Men bedre sent enn aldri :/

Desemberbejbi
  • Medlem
  • 39 Innlegg

Skrevet 02 februar 2012 - 02:57 #11

Jeg røyket dessverre også gjennom hele svangerskapet, kuttet kraftig ned, men still. Dårlig samvittighet, ja.. Jenta kom imidlertid ut 4,2 kg og 53 cm, null feil med morkake og fikk 10 på Apgar score. Sier ikke at jeg synes det var rett å røyke, men det nytter ikke å ta livet av seg selv i tankene, det fins verre ting.

Alle emner:

Snarveier

Siste innlegg