Gå til innhold

FØDEBAG - TIPSLISTE - NY JANUAR 2012


Dini

Anbefalte innlegg

LES;

Det er mange som har etterlyst en egen pakkeliste, så håper denne kommer til nytte for noen av dere. Denne listen er klippet og limt fra andres lister.

Husk at dette er bare en TIPS-liste, plukk ut det du mener er nødvendig og pakk det ned, ingen som tvinger deg til å pakke alt sammen. Og sånn som stelleprodukter, bleier og bind får man som ofteste på sykehuset, men på noen sykehus er det begrensninger på antall (maks 10 bleier f.eks.). MEN skal du evnt oppholde deg på barselhotell ville jeg forsikret meg om hva disse hadde å tilby av stelleprodukter, bleier og bind, da mange opplever at hotellene kan være mangelfulle for slike ting.

 

Det er mange som mener det er lurt å pakke en egen bag til selve fødselen, og en bag til barseltiden, altså tiden etter babyen er ute. Bag nummer 2 kan ligge i bilen evnt frem til babyen er ute, sammen med bilstolen, bare vær OBS på evnt toalettsaker som ligger i denne ved kalde vinterstider da disse kan fryse/bli ødelagt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

FøDEBAGEN:

 

1. HELSEKORTET! Dette må medbringes pga det er lettere for legene på sykehuset å vite tilstanden din i forhold til tidligere svangerskapskontroller, og evnt tidl komplikasjoner. De har jo ikke innblikk i journalen din ellers..

 

2. Matpakke til mor og far! (kjøp noe salte kjeks og brus - sukkerholdig). Ha klart i kjøleskapet når det nærmer seg.

-Mange sverger til ENERGIDRIKK på sykehuset da det er lettere å drikke enn å spise mellom rier. Og et ernæringsråd er visstnok å begynne å drikke litt energidrikk i uka før termin for at kroppen lettere skal ta til seg stoffene som er i energidrikken.

 

3. Kamera og/eller videokamera + lader - grunnen er rimelig logisk :)

 

4. Mobil + lader. Greit å kunne fortelle om babyen til familie + venner når det er overstått. Sykehuset har ikke lov til å gi ut opplysninger om fødende kvinner, så det står på mannen/ledsager å utgi denne informasjonen.

 

5. Blader, aviser, magasiner, kryssord, strikketøy/hekletøy (om det skulle ta lang tid og riene kommer sjelden, velg det du føler for, selvfølgelig)

 

6. Radio/ CD-spiller + CD, mp3-spiller, IPOD (noe med musikk, veldig mange mener det er godt å høre på litt beroligende musikk under fødsel/i åpningsfasen, bare pass på å ikke forstyrre andre med musikken :P)

 

7. Lommebok +kontanter - til korttidsparkering, sjokolade og brus automat/ kaffe osv, står gjerne på gangen på sykehuset (De fleste sykehus har både [Narvesen] kiosker som tar bankkort, minibanker og parkeringsautomater som tar kort, så det er ikke alltids det er nødvendig med kontanter)

 

8. Nattkjole. Om du ikke ønsker å føde i sykehusklær.

 

9. Varme sokker + ekstra sokker (dette er individuelt, men noen fryser på beina, mens andre koker nesten over)

 

10. Badebukse til mannen om han skal oppi badekaret med deg, om du velger å føde i vann eller være i smertelindrende badekar.

 

11. Et par ekstra sokker, ekstra t- skjorte, joggebukse og sko som du kan trå inn i (slippers/ crocks) etter du har dusjet og stelt deg etterpå, for man blir jo svett og gørrete under fødsel.

 

12. Brillene dine

 

13. Toalettmappe (hvis du vil ordne deg etter fødsel før du flytter over til barsel/hotell).

 

14. Egen notatbok + penn til fødselen og tiden etterpå.

Greit å huske evnt detaljer rundt fødselen (ble lagt inn da og da, vannet gikk da og da, riene kommer med så og så mange min mellomrom osv)

-Spesielt når man ammer er denne lur å ha, til å huske hvilken pupp du brukte sist, eller andre spesielle ting som er lurt å huske på (hos noen inntreffer ammetåka rimelig fort etter fødsel)

 

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

BARSELBAG;

 

(tenk litt her på om du trenger alt eller ikke, bor du nærme sykehuset er det lettere å dra hjem og hente noe om du skulle mangle noe enn om du bor 5 timer unna sykehuset)

Og hvis sykehuset ikke har stelleprodukter etter hva du ønsker, eller dine behov, pleier sykehus å ha sykehusapotek der du kan skaffe det mest nødvendigste om dette ikke er pakket på forhånd.

 

1. Klær til deg selv etter fødsel.

-Husk MøRKE bukser er lurt å ha, da det ikke syns like lett som på lyse klær om en skulle blø igjennom. Husk også at for keisersnittpasienter er det IKKE behagelig å ha bukser som ligger rett ved keisersnittsåret. Tenk på det, selv om du ikke skal ha planlagt KS, for det KAN skje at det blir haste ks. - Topper/gensere som er lette på puppe-tilgangen for baby + at de går litt ned forbi rumpa, så man slipper å vise "bleie-rumpa" si :P. Og gjerne ha noen skift av topper/t-skjorter HVIS melkeproduksjonen skulle komme i gang og du "lekker ut" alle toppene.

- HUSK at man ikke mister alt av mage, rumpe og lår rett etter fødselen, så ikke ha for store håp om å få på deg bukser og gensere du fikk på deg før svangerskapet, det tar litt tid for noen, så pakk det du får på deg rundt fødsel, så er du sikker.

- Og ikke pakk ned de peneste trusene dine (hvis ikke du velger å gå for nettingtrusene en får på sykehuset, så er det lurt å ha med GODE truser som evnt kan kastes etter bruk og som har plass til store bind/bleier)

- Evnt morgenkåpe er kjekk å ha, eller en stor og god cardigan-genser

- Amme - BH (noen går fra str b til e på sykehuset, mens andre ikke får i gang produksjonen før de er hjemme, og så er det jo noen som dessverre ikke får til å amme i det hele tatt pga komplikasjoner eller sykdom e.l.)

- Varme og gode sokker til etter fødsel, noen fryser veldig, mens andre er glovarme

 

2. Pose til skittentøy

 

3. Et eget teppe til babyen (ja, du får låne på sykehuset, men er greit å ha et eget slik at lukta til babyen kan sette seg litt i dette til hjemkomsten)

 

4. Klær til babyen (du kan velge å bruke sykehusets babytøy når du er på avdelingen, men du må hvertfall ha klær som babyen skal dra hjem i, dvs body, strømpebukse, dress og lue)

- se det an på årstiden om du bruker ull eller bomull

- Her er mange usikre på str, noen babyer drukner i 50, mens andre såvidt passer 56, dette er så individuelt at det er umulig å si.

 

5. Stelleprodukter til baby + bleier skal fåes på sykehuset, men om du vil bruke egne spesifikke produkter så må du ta dette med deg.

- Noen babyer er mer ømfintlige på visse produkttyper enn andre, så er det mye allergier/eksemer/hudplager i familien ville jeg sett dette an, evnt hørt med sykehuset hva slags produkter de har.

 

6. Smokk/ sutt. Anbefales ikke før amming er på plass men den tar ikke mye plass og den kan være livreddende, for noen babyer har et større sugebehov enn andre.

 

7. Ammeinnlegg

 

8. Brystvortekrem. Lana eller purelan.

 

9. Lactasyd underlivssåpe, pumpeskum. Livreddende!

 

10. Silulen-salve til evnt sting etter fødselen.

 

11. Store bind, noen sverger til egne bind pga de er mykere enn de man får på sykehuset, men igjen dette er veldig individuelt. Kjøp de største som er evnt, hjelper ikke med bind i string-str når man er i renselses-fasen

 

12.Toalettsaker

 

13. ørepropper (hvis en velger å dele rom med en annen, så kan det være hun får besøk på rommet av faren til barnet + evnt tidl barn [flergangsfødende]. Noen sykehus har "siesta" midt på dagen så en får litt ro og fred.

 

14. Bilstolen bør stå klar i bilen:) (Og husk at bilen skal være ferdig oppvarmet når man skal hjem fra sykehuset [vinterstid]

 

15. Mannen bør ha en bag klar med sine egne klær + toalettsaker, om han skal være på sykehuset med deg og den lille. Denne bør også være klar. Den bør hvertfall inneholde et skift til etter fødsel, for mannfolk har lett for å bli svette og litt gørr etter fødsel de også. Skal han være der hele tiden med dere i flere dager og dere bor langt unna sykehuset så bør den jo inneholde litt mer enn et skift.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Håper du får nytte av noe på denne listen, og så er det jo bare å tilpasse listen etter ditt behov =)

Og er det noe som mangler/tips du har, skriv det under her =)

Og vær så snill å hjelpe til med å dytte litt på denne listen =D

 

øNSKER ALLE I 3. TRI LYKKE TIL MED FøDSELEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MYKT toalettpapir eller hårføner. Sykehusepapir er ofte altfor tørt/vondt oppi et herjet underliv. Hårføner er det mange som bruker til å tørke seg med, da papir ikke er behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye et par ting

-fin musikk/cd til fødselen om man ønsker

-innesko til kalde sykehusgulv

-om man har kjøpt lammeskinn til babyen er det fint å ligge på det slik at det får mammalukt, og ha det med :) fikk dette tipset sist og bruker det for andre gang nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥

Vil bare tilføye et par ting

-fin musikk/cd til fødselen om man ønsker

-innesko til kalde sykehusgulv

-om man har kjøpt lammeskinn til babyen er det fint å ligge på det slik at det får mammalukt, og ha det med :) fikk dette tipset sist og bruker det for andre gang nå

 

Helt enig når det kommer til innesko/tøfler..., det hadde jeg nemlig glemt. Det var pyton å legge seg oppi sengen med sokker man hadde brukt når man gikk rundt i gangen, og det var heller ikke så enkelt å skifte dem pga operasjonssåret (ks). Så mannen ble sendt hjem etter tøfler med en gang;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ha med paracet også. Jeg opplevde det som "pes" å måtte spørre om litt smertestillende sist gang, så nå tar jeg med min egen pakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lå du på lammeskinnet hjeme før fødselen? å så brukte bayen lammeskinne i den sykehus sengen sin ? eller missforsto jeg helt nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har et i min seng nå som jeg sover på. Når fødselen starter tar jeg det med og babyen får det i "krybba" si, samt sengen når vi kommer hjem. Trygt og kjent, varmt og deilig :)

 

(cd så jeg etterpå at jo allerede stod på lista! sorry )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du sportsdrikk? eller mener du energi drikk sånn som red bull, burn osv.?

 

Gatorade/ powerade, cola,xl-1, iste, isvann, saft er det som er ok til deg. Har hørt at det var en jordmor som anbefalte Cola under fødsel, da går fødselen visstnok raskt... Men det vet ikke jeg.

En evnt mann kan få red bull, burn, battery e.l.

 

BTW, jeg har ikke født, jeg har bare videreformidlet denne listen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesespray! Det var noe jeg kunne trengt sist gang,ble pottetett!

En tomflaske til å fylle på med vann eller saft.Purelan er perfekt til såre lepper og såre brystknopper.

 

Ellers så støtter jeg tøfler og paracet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting som er kjekt å ha hjemme: engangskladder og microlax...Jeg blødde en god stund etter begge fødslene. Magen fungerte fint på sykehuset,men da jeg kom hjem sa det fullstendig stopp. Det var seriøst helt jævlig! Ergo,micro er gull for harde mager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jo! Støttestrømper! Jeg fikk veldig mye vann i kroppen,det var godt å tre på seg disse...Ellers ville jeg tatt med singlet. Det er ikke særlig behagelig å gå i bh med stramme,hovne,vonde bryst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta å ligge på lammeskinnet til mini også :) Så satser jeg på at jeg husker å ta det med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vasker dere lammeskinnet før bruk? evt hvor mange grader?

Jeg fikk beskjed om å vaske det før bruk på babyshop, og tok da å vasket det på ullprogram 30 grader med skyllemiddel for ull (neutral sin) :-) Da det var bløtt la jeg det flatt på tørkestativet, og børstet gjennom det ett par ganger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud.skal en pakke som til en sydenferie?? Da må en jo ha koffert? næh,jeg tar med helsekort,litt klær og toalettmappe,thats it! Klær til baby får samboer ta med før vi drar hjem. Sykehusene anbefaler å ta med minst mulig,hvis dere ikke har fått det med dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud.skal en pakke som til en sydenferie?? Da må en jo ha koffert? næh,jeg tar med helsekort,litt klær og toalettmappe,thats it! Klær til baby får samboer ta med før vi drar hjem. Sykehusene anbefaler å ta med minst mulig,hvis dere ikke har fått det med dere??

 

som skrevet i hovedinnlegg; en velger helt selv hva en ønsker å ta med. Jeg angrer på at ikke jeg helt fulgte pakkelisten selv da det ble haste ks på meg og jeg ikke hadde klær som kunne brukes pga arret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammeinnlegg i tilfellet melkeproduksjonen kommer igang.

Jeg husker at jeg hadde det ikke med nr 1, og måtte da klippe truseinnlegg i to for jeg lekte som ei sil.. Ikke hadde jeg noe særlig med klær med, ikke amme BH, og ikke ammeinnlegg...

 

Mat/ frikke kan en som regel kjøpe på sykehuset om fødselen drøyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde heller ikke med noe mat, jeg fikk mat på sykehuset under fødselen.. Mannen stakk faktisk på mc donalds innimellom riene, hehe.. Pluss at de hadde kantine i nærheten. I fredrikstad.. Jeg hadde med meg snacks og cola men orket ikke tanken på å spise noe som helst da riene sto på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste jeg hadde under fødselen var Imsdal flaska mi! Fy søren så tørr luft. Ellers var det mye jeg hadde pakket med som jeg ikke brukte.. En litt baggy bukse er godt og ha for å skjule "bleierompe", nettingtrusene på sykehuset er ikke mye sexy, men sitter godt og gir god støtte for bind/bleier.. ja, man blør mye, så stoooore bind er et must. Ellers syntes jeg det var ålreit å ha litt mer ok klær og ha på, da vi fikk besøk og gikk rundt på sykehuset.. følte meg litt freshere da jeg fikk av meg sykehus skjorta :) Anbefaler også en god krem.. ofte tørr luft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren FIKK mat på sykehuset vi...?

 

Ja, man får mat, men snacks og drikke som cola eller energidrikk må en stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...