Gå til innhold

Valg av etternavn.. hjelp???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eks samboer skal sende inn skjema om navnevalg på vår datter, å har forsåvidt bestemt at hu skal ha begge våre etternavn, men det vi ikke blir enige om er hvilket som skal stå først og sist...

 

Hva er mest vanlig??

 

Moren eller farens etternavn først??

 

å har det egentlig så stor betydning når hu uansett skal ha begge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har forstått det slik at i norge har man kun ett etternavn, det andre vil være ett mellomnavn. Har selv etternavnene til begge mine foreldre, men kun min fars navn er mitt rette etternavn, mors navn er ett mellomnavn.

 

Om dere ikke bestemmer dere for det vil barnet automatisk få mors etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe som er mest vanlig. Har venninner hvor barna har begge navnene, hos sikkert 50 % er det ene eller det andre først.. Tror de bare har valgt utifra hva som klinger best.. Hos oss har barnet bare mitt navn..

 

Uansett er det det siste navnet som blir slektsnavn, altså etternavnet, det andre skal føres opp som mellomnavn. Hvis ikke dere velger å gi dobbelt etternavn, altså med bindestrek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har stor betydning, for hun kan faktisk ikke ha begge!!

 

Det ene blir mellomnavn.......

 

Hører det er mest vanlig med farens. Synes det er vanvittig teit, ville aldri gått med på det.

 

La oss si at du får en ny mann og et barn med ham. Da vil dine barn ha ulikt etternavn.

Skal barnet bo hos deg? Er det da rett at det skal ha hans etternavn og ikke ditt?

 

Ville insistert på mors etternavn, og strengt tatt kan han ikke overstyre deg når det er slutt imellom dere og dere ikke var gift - for da er det du som sender inn papirer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har barna kun mitt etternavn. Det er penest og etter å ha vært vitne til noen tøffe fødsler så gikk mannen med på det uten å mukke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere ikke skal ha de to navnene forbundet med bindestrek slik at det blir et helt nytt etternavn, så er det kun ett av dem som er etternavn, det andre blir et mellomnavn.

 

Er vel ingen "regler" på hva som skal være først og sist lengre.

Hos oss valgte vi mitt som mellomnavn og hans som etternavn selv om navnet hans er gørr kjedelig, men det var det som klinger best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi valgte å sette sammen mitt mellomnavn (som er etternavnet til moren min), og pappaens etternavn med bindestrek. Blir litt mer upraktisk og langt, men kompenserer ved å gi barnet et kort og lettfattelig fornavn.

 

Hadde aldri gått med på at barnet skulle hete noe annet enn meg selv, og jeg synes det var viktigere at VI som familie hadde felles etternavn, enn at jeg skulle ha felles etternavn med faren min og søsknene mine. Så da valgte vi samme løsning også for oss selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man "smaker" litt på de forskjellige navnekombinasjonene så vil det gjerne være et som klinger best.

Og hvis den ene heter Hansen og den andre et mer spesielt navn så velger mange det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...