Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

En røyk og et glass vin på styrten!

• Logg inn for å svare
54 svar til dette emnet

#41 BABY-JENTE

BABY-JENTE

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 506 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 02 februar 2012 - 11:13

Vis innleggFrenzia skrev 02 februar 2012 - 10:53:

Ah, ja, det skal bli godt. :) Jeg fikk en skikkelig fin flaske til jul som ligger og venter på meg i vinhylla. Den skal jeg sprette sammen med mannen min (eller med noen andre, eller alene) når anledningen passer seg en gang på sensommeren. Mmmmm, sommer-kveldsol og rødt i glasset... :)

Herlig. Når jeg tenker meg om, er vi heldige som får være gravide :-)

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Mel nok

Mel nok

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 094 Innlegg:

Skrevet 02 februar 2012 - 12:10

Javisst, er vi det! :) Og enda så mye jeg har savnet vinglasset i disse månedene, og enda så sliten jeg er og vet jeg kommer til å bli, så har jeg aldri glemt hvor heldig jeg er.

#43 BABY-JENTE

BABY-JENTE

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 506 Innlegg:
  • StedOslo

Skrevet 03 februar 2012 - 22:59

Vis innleggFrenzia skrev 02 februar 2012 - 12:10:

Javisst, er vi det! :) Og enda så mye jeg har savnet vinglasset i disse månedene, og enda så sliten jeg er og vet jeg kommer til å bli, så har jeg aldri glemt hvor heldig jeg er.

Never forget! ;-)
Det blir fort mye syting og klaging, vi fokuserer så mye på oss selv og hvor kjipt vi har det, at det nesten overskygger den gledelige begivenheten det er å kunne bære frem barn.

#44 Fridamor

Fridamor

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 103 Innlegg:
  • StedDrammen

Skrevet 04 juli 2012 - 21:34

Det er helt normalt å både få lyst på alkohol og nikotin under et svangerskap, men om man velger å faktisk drikke eller røyke/snuse er noe annet, men det bør ikke være tabu og tenke det! Så alle dere som kommenterer så negativt og reagerer med avsmak til dette, skjerp dere litt! Det er ikke vits å være super negativ til alt dere ikke føler og tenker selv.
Jeg snuste selv før jeg fant ut at jeg ble gravid, og sluttet på dagen med alt som er. Men tro meg!!! Jeg har tenkt på det flere ganger hvor godt det hadde vært med både snus, røyk og alkohol, men man rører det selvfølgelig ikke med tanke på at det er skadelig for barnet i magen. Jeg tror personlig at jeg bare får lyst på disse tingene fordi jeg vet jeg ikke kan benytte meg av det nå, så jeg overdriver hvor godt det er i hodet mitt og kanskje ikke finner noen nytelse ved det når jeg først kan benytte meg av det....

#45 Ingunn89

Ingunn89

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 356 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2012 - 00:31

Er man dum og et dårlig menneske om man kjenner på lysten på et glass vin og/eller en røyk? Er da forskjell på å ha lyst og å gjøre det. Har hatt lyst på et glass opptil flere ganger jeg, men gjør det ikke. Går helt greit! Men en lyst, ja den finnes! En ærlig sak det. De fleste drakk vel et par glass om helgene før de ble gravide. Naturlig å fortsatt ha lyst.

#46 Alessandro+baby i magen :)

Alessandro+baby i magen :)

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 393 Innlegg:

Skrevet 05 juli 2012 - 00:57

Blir gal av noen av de kjerringene her inne som ikke kan annet en å snakke stygt til folk de ikke er enige med ! Alle er for faen forskjellige !   Om du ikke gjør det så er det din greie , om jeg gjør det eller noen gjør så er ikke det din greie å rakke ned på ! Slutt å være så siiiiiiinnsykt kjipe . Vi er voksene folk her !

#47 Millamelis

Millamelis

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 57 Innlegg:
  • StedTroms

Skrevet 05 juli 2012 - 17:00

Vis innleggBABY-JENTE skrev 01 februar 2012 - 19:04:

Vis innleggAnonym bruker skrev 01 februar 2012 - 17:24:

Og joda, en halv dag var jeg vekke fra sykehuset, men satt ikke hele tiden på puben. Og joda, jeg drakk bare én øl. (Resten av tiden satt jeg og gjemte bort barseltårene mine i en park.) Og: Rekk opp hånda alle som har en mann eller far, eller kjenner en mann eller far, som har tatt en sigar eller lignende og et glass med noe i, for å feire at han er biltt far? Gjorde det virkelig noe, skadet det barnet? Fordi jeg er kvinne og har båret barnet så er jeg umoden? Jeg gjorde absolutt ingenting som skadet barnet. Ikke en gang litt røyklukt den ene dagen tok hun skade av. Fy faen, med så mange dumme kjerringer her i landet så er det jaggu ikke rart at likestillinga er så forunderlig som den er. En gang måtte kvinnfolka gjøre som mannfolka for å komme frem. Nå må mannfolka begynne å gjøre som kvinnene, og det blir det jo bare tøfler av. Jeg har en tøffel, denne gangen skal han ta hele foreldreperminsjonen, og han gleder seg til å trille turer sammen med dere kuer. Mens jeg kan få dra på jobb, og slippe å gå hjemme å dulle. Det betyr forøvrig ikke at jeg skal sitte på puben og jodle hele dagene. Det betyr bare at jeg jobber mens noen andre tar seg av spedbarnstiden og sitter på kafe med venninner hele dagen.
Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert hvis jeg hadde vært i den situasjonen du var i, for jeg har ikke opplevd det. I utgangspunktet kan du si at det ikke akkurat høres fornuftig ut å røyke og ta seg en øl når man omtrent nettopp har født, men dette var en unntakssituasjon. Jeg dømmer deg i allefall ikke. Modig av deg å være ærlig og gå ut med dette, temaer som fødselsdeprisjon er veldig tabu, og vi må erkjenne at det ikke alltid er lett å handle ut i fra samfunnets "fasit" når vi har det tungt. Dessuten er hvert individ forskjellig....

Veldig flott svar, og her er jeg helt enig. Er lettere å dømme, enn å prøve å forstå, men i sånne tilfeller der man faktisk ikke har vært i samme situasjon, kan man heller takke for at de tør og vil dele det med oss andre :)
Jeg kan ikke fly, verken med eller uten støttehjul!

#48 LØVEN1

LØVEN1

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 216 Innlegg:

Skrevet 06 juli 2012 - 17:32

Veldig lyst på røyk etter at det ble umulig. Røyket minimalt før, tror røykesuget bare har ed forbudet å gjøre. Ville ikke falle meg inn å faktisk gjøre det som gravid.

Dette innlegget har blitt redigert av LØVEN1: 06 juli 2012 - 17:33

#49 samu

samu

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 834 Innlegg:
  • Stedmellom oslo og drammen

Skrevet 21 juli 2012 - 17:03

jeg har termin 21.desember. nyttårsaften skal jeg ta meg VODKA-BATTERY OG FENALåR. gjett om jeg gleder meg

#50 1G+1G :D

1G+1G :D

Erfaren bruker

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 4 575 Innlegg:
  • StedTrondheim

Skrevet 21 juli 2012 - 17:41

ooooh, Jæger og battery, og en røyk i hver hand!!!! Det hadde vørt noe det, og Amarulla, god og kald :D
Ser ut som spira sitter etter 19 pp denne gang. 030413 er gutten ventet :D

#51 Mel nok

Mel nok

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 094 Innlegg:

Skrevet 07 september 2012 - 12:05

Jeg kom på denne tråden med en gang jeg så denne setninga, så bare må dele:

"Selve ordet barsel kommer av «barns-øl», og det var vanlig at mor tok en rus etter fødselen."

Fra Fødsler i gamledager

#52 marsgutt 2013

marsgutt 2013

Ivrig bruker

• Medlem
  • PipPipPip
  • 1 240 Innlegg:
  • Stedtrøndelag

Skrevet 07 september 2012 - 23:42

Vis innleggAnonym bruker skrev 31 januar 2012 - 21:42:

Vel, én uke etter fødselen lå vi fremdeles på sykehuset, og da stakk jeg av en halv dag for å sitte på puben og drikke øl og røyke. Det var redninga mi! Det skal sier at jeg fikk barseltårer fra helvette og en selvutslettende og nærmest eviglang fødselsdepresjon. Jeg tror den hadde blitt enda verre om jeg ikke hadde fått "luftet meg" litt den dagen. Den ølen og den røykpakka er det beste med bismak jeg noen gang har smakt. :)
hvis d var det du trengte der og da så se jeg ingen ting i veien med det. barnet hadde det nok bra der det var, og bedre at du kom deg ut og fikk samlet deg en å gå rundt på sykehuse og tilte.

#53 garcia

garcia

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 15 september 2012 - 08:26

tycker ni ska vara snällare mot henne, alla gör vi olika för att behandla oss själva genom deprissioner. jag är också sugen på alkohol, märkliga saker som jag aldrig drikker ellers, typ bailey med massa is, och har drömt om öl, men skulle aldrig dricka nu under graviditeten. dock röker jag, och har trappat ner nåt så kollosalt, og tar det i  min takt, barnet är fullt friskt och utvecklas normalt. alla har vi olika moral och normer och ser varken rätt eller fel i detta. jag förstår dig, du föler att du gitt opp så mye och vill ta till flaskan för den hjälpt dig förr( så är det med de flesta)

#54 sjeroks

sjeroks

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 268 Innlegg:

Skrevet 17 september 2012 - 21:26

Haha, ja jeg og har hatt lyst på vin og røyk flere ganger i svangerskapet. Har tatt meg en sup av vinglasset til ei venninne, men det var ikke mange dråpene for å si det sånn;P

Men er vel ingen ting galt i å ha lyst på det?
Er det ikke ofte slik at man får ekstra lyst på det man ikke kan få?

Tror det er et sundhetstegn å faktisk ha lyst på noe, og enda bedre når man faktisk klarer å la vær :D

#55 BinaBaby

BinaBaby

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 85 Innlegg:

Skrevet 15 oktober 2012 - 21:08

Selv jeg som ikke liker alkohol når jeg ikke er gravid så fikk jeg plutselig lyst på øl i 5-6mnd ca. Tenkte her er det kanskje noe kroppen trenger - alkohol er utelukket, men jeg dro på Kiwi og tittet litt på det alkoholfrie og kjøpte vørterøl for det skal visstnok være sunt. å herlighet så vondt det var - har ikke hatt lyst på øl siden!!! Jeg tenker at man må finne et sunt alternativ som kan dempe suget og som ikke skader fosteret. Tar ikke lett på at noe tar seg et glass vin eller en røyk når de er gravide, jeg synes det er skrekelig jævlig gjort ovenfor det lille sårbare barnet, selv om jeg forstår det for noen er en tøff kamp  - Det er utrolig hvor mye makt lovlig rus som alkohol og røyk har.