Gå til innhold

Hvordan få permisjonen til å strekke seg til 1 år?


Toolose

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og BF tar ut 80% permisjon, og permisjonen vår vil ikke starte før lillemann har kommet hjem fra sykehuset (når han er 4 uker ca)

 

Syns det med permisjon er frustrerende nå.. Barnefaren ønsker å ta ut de 3 månedene sine i strekk og ta ut ferien sin etterpå, og han ønsker ikke å være alene hjemme med barnet når jeg er på jobb, så vi vil ta ut permisjonen vår "sammen". Jeg vil også fryse permisjonen min i sommer og ta ut ferien min da, så ta ut resten av permisjonen min. Dette tidsrommet strekker seg akkurat nok til at poden blir et år? Gjør det ikke? Vi har 25 dager ferie hver, jeg og BF.7

Men er det vanlig å sette en 1-åring i barnehage 100% fra første start? Eller pleier man å begynne med et mindre tidsrom, og så tilvenne med litt og litt mer tid i barnehage før 100% (dvs fra kl 7-15)

 

Må evt sette han i barnehagen før permisjonen min er ferdig da vi ikke har råd til at jeg går uten jobb (eller 50% jobb) og da vil han jo være under året...

 

Vanskelig dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er kjempevanskelig!!!

 

Min førstefødte måtte begynne i bhg da hun var 9 mnd gammel.... Ikke noe kjekt!!!

 

Nå skal jeg også prøve å strekke permisjonen ut så langt som mulig! Tror jeg skal få til ett år med ferie fra i år og neste år.

 

Det er jo mulig å be om redusert stilling de første månedene etter permisjonen - jeg vil ihvertfall ikke begynne rett på igjen... Har bare 80 % stilling, men likevel.

 

Vurderer å ta et år fri ubetalt, hvis jeg får det til, og heller prøve å tjene litt på en annen måte det året, på kveldstid eller hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ikke er mulighet for at BF og jeg tar ut permisjonen vår likt... Hvordan kan man da gjøre det uten at BF skal være alene hjemme med barnet?

Han kan ta ut ferien sin samtidig som jeg har permisjon de første ukene, og måneden etter, så kan jeg ta ut min ferie, og han bruke sn permisjon. Går dette???

 

Kan det evt bli at på slutten av permisjonen min, så kan jeg og BF stykke opp permisjonen vår? At BF f.eks tar ut permisjonen sin på torsdager og fredager og jeg man,tir, ons og tar ulønnet de dagene BF har permisjon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta "pause" i din permisjon mens BF tar ut sin - du må da ta ut ferie eller avtalt ubetalt permisjon med arbeidsgiver.

 

Hvorfor vil han ikke være hjemme alene med babyen? Er han bekymret? Tror de godt av å være hjemme alene med babyen, og det er jo det som er meningen med pappapermen, og det er derfor de gjør det vanskelig for mor å ta fri samtidig....

 

Min BF gleder seg heldigvis til å være hjemme alene med bebisen - selv om jeg personlig synes pappapermen er i overkant lang nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes innviklet ut!! Du bør ta en telefon eller ta en tur på ditt lokale nav kontor for å finne ut av det. Hvorfor vil ikke far være alene med barnet? Om det er noe psykisk eller fysisk med far som gjør at han ikke kan så bør du søke om å få alle ukene overført på deg. Det går jo veldig utover barnets tid hjemme at dere skal ta permisjon og ferie samtidig.. Vi har ei som blir ett år nå og med permisjon og ferie (vi hadde 5 uker fra i fjor +2 fra året før) så blir jenta vår 14 mnd før vi begge er i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi barnet har Gastroschise, og det er krevende med et Gastroschise barn, og hvis ikke ting går som det skal i hverdagen, så må han inn på Rikshospitalet. Dette gjør at BF er endel bekymret, og ønsker å ha meg tilstede når han har permisjon!

 

Men han får jo 2 uker permisjon mht fødsel, så får vi pleiepenger da barnet ligger på sykehus mht at han må ha en eller flere operasjoner, så begynner permisjonen når han kommer hjem fra sykehuset, noe som vi håper ikke tar mer enn 4 uker. Og da regner jeg med at BF tar ut ferien sin da jeg ikke tør eller makter å være alene hjemme med et gastroschisebarn i starten da mye er nytt og jeg vil trenge endel hjelp.. Etter det, så tar jeg ut min permisjon og lar den løpe i noen måneder, før jeg tar ut min ferie, så BF kan ta ut sin permisjon i en månede, så vi begge kan være sammen med barnet. Når jeg har ca 1 månede igjen av min permisjon, så må jeg ta 50% permisjon og resten ulønnet, og barnefaren tar da permisjon 2 dager i uken.

 

Legen min sa også at han kan sykemelde meg etter permisjonen da jeg sliter med en psykisk sykdom eller hvordan man kan pent si det, og at jeg er sykemeldt i et par måneder til jeg også har muligheten til å finne meg en ny jobb da jeg ikke vet om jeg går tilbake til jobben min da jeg ikke trives der og den er såpass psykisk krevende og legen min og tereapauten min har anbefalt meg å finne en ny jobb! Men hva sier NAV til at man blir sykemeldt etter permisjonen?? Blir det mye tull ut av det? Er jo bare et kanskje, men tilfelle kan komme opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NAV kan ikke si noe på at du blir sykemeldt etter permisjonen din, det har ikke de noe å si på!

 

Jeg ville gått og snakket med NAV om hvordan dere kan gjøre det - det er klart at det er en ekstra belastning med et barn med sykdom, og jeg er sikker på at NAV har ordninger som kan hjelpe dere med å få puslespillet til å gå opp.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som dere har funnet en ok løsning.

 

Vil børe føye til et par ting.

Dersom barnet deres skal ha flere operasjoner, så vil foreldrepengeperioden kunne utsettes når barnet er innlagt på sykehuset. Du kan evt da søke pleiepenger i forbindelse med operasjonene.

 

Dersom du blir sykemeldt rett etter du har hatt 50% ulønnet permisjon må du være obs på at du kun får sykepenger etter 50% av inntekten din.

 

Det er ikke helt riktig som nevnes over her, at nav ikke kan si noe på at du blir sykemeldt.

Nav har full rett til å vurdere din rett til sykepenger - det har de alltid.

Ved sykemelding rett etter foreldrepermisjon vil nav i de fleste tilfeller kreve en utvidet legeerklæring i tillegg til sykemeldingen for å vurdere retten til sykepenger.

Når det er sagt så er sikkert ikke det noe problem i og med at både legen og terapauten din anbefaler sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Tror vi har funnet et grei løsning nå egentlig... Vi dropper at jeg går i 50% permisjon, går heller ulønnet hvis jeg ikke skulle bli sykemeldt!

Er ikke noe problem å få en sykemelding som NAV vil godkjenne da legen min har kjent meg hele livet og vet hva jeg har gått gjennom, og han vet at jeg prøver å holde meg på jobb mest mulig og unngå sykemeldinger... Så hvis jeg ber han om en sykemelding, så skriver han gladelig en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke tar ulønnet permisjon før sykemelding. Du mister endel rettigheter til både sykepenger og pleiepenger ved ulønnet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer det! Takk for verdifull informasjon!

 

Jeg går nok rett til en sykemelding vil jeg tro. Men da vil sykepengene regnes etter det jeg får når jeg har 80% permisjon?

 

Stemmer at permisjonen vår ikke begynner før barnet er hjemme fra sykehuset. Og vi vil da få pleiepenger da vi har diagnose på barnets sykdom og alt. men vil både barnefaren og jeg få pleiepenger eller bare en av oss??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det høres ut som dere har bare et barn i vente og ikke flere fra før så er det bare en av dere som har rett på pleiepenger..men det avhenger litt av hvor dårlig barnet er og om dere må være tilstede 24 timer i døgnet altså at en alltid er våken eller om den ene som passer kan sove..

Jeg synes det høres ut som dere har funnet en god løsning på permisjonen deres, og skjønner at dere ønsker at dette barnet blir hjemme så lenge som mulig. Men til ditt første innlegg så er det helt vanlig at barnet går ut i 100 % tid ved 1 års alder eller ved 9 mnd alder avhengig om en tar permisjon med 80% el 100% lønn. Barna klarer det helt fint, for de blir jo trygge på sine omgivelser i barnehagen og de voksne der veldig fort..så føles nok verst for foreldrene..Mitt første barn kom i barnehage fra 7.5. mnd alder pga jobbsituasjonen min og hun er nå skolejente og er ei flott jente uten noe vansker av tidlig start i barnehagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en av oss?

Spesielt da et lite prematurbarn skal ha en eller flere operasjoner, og odene er jo ikke 100% på at han vil klare dette, så vi begge vil jo være på sykehuset mest mulig, jeg vil bo der under hele oppholdet, ca 4 uker og det samme vil jo barnefaren.... Men regner med at han kan få en sykemelding hvis bare en av oss får foreldrepenger... barnefaren vil ikke klare å jobbe under disse omstendighetene, og plutselig så må han til sykehuset i hu og hast og da er det ikke bare å kaste alt og dra fra jobb akkurat....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleiepenger kan gis etter 2 forskjellige paragrafer.

 

§ 9-10 gis i forbindelse med sykehusinnleggelser, planlagte operasjoner ol. Det gis fra 8. dag etter innleggelsen. Kun en av foreldrene kan få pleiepenger etter denne bestemmelsen.

 

§ 9-11 gis når det er alvorlig sykdom og tilstanden er å anse som kritisk og alvorlig. Her kan begge få og det gis fra første dag.

 

Når det gjelder nyfødte barn som er født med en sykdom som krever operasjon og/eller opphold på nyfødtintensiv gis det i de fleste tilfeller pleiepenger til begge foreldre. Det er legen som sykehuset som fyller ut krav om pleiepenger.

Dersom barnet skal gjennom flere operasjoner der tilstanden er usikker og kritisk får dere selvfølgelig pleiepenger begge to.

Det er ikke av betydning om dere har barn fra før eller om dere har fått tvillinger el. Pleiepenger søkes på bakgrunn av det nyfødte barnets tilstand.

 

Når barnet skrives ut og tilstanden er å anse som stabil har ikke du lenger rett på pleiepenger. Dette fordi foreldrepengeperioden kun kan utsettes når barnet er innlagt, og du skal derfor over på foreldrepenger når dere kommer hjem.

Dersom barnets tilstand da er slik at det ikke er mulig for deg å klare omsorgen alene kan far søke pleiepenger. Her stilles det imidlertid strengere krav til barnets tilstand. Det må dokumenteres i legeerklæringen at du ikke klarer pleien alene pga barnets tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for verdiull informasjon!!!

 

Permisjonen min starter når vi får barnet hjem fra sykehuset, så vi får se hvordan tilstanden til barnet er, og om jeg klarer det fulle ansvaret alene. Hadde håpet at barnefaren kanskje kunne være sammen meg en ukes tid, da det er mye som skal følges opp med et gastroschisebarn når man kommer hjem ra sykehus, og det hadde vært godt å ha han der. Jeg får evt legen min til å skrive at jeg trenger hjelp, eller så regner jeg med at barnefaren enten tar fri, eller får en sykemelding.

 

Men hva skjer med BF de 2 ukene han får permisjon mht fødsel? Han trenger jo ikke de da vi vil få pleiepenger når barnet skal være på sykehuset. Må de søkes bort? Samme som mine 3 uker permisjon før fødsel må søkes bort? Jeg trenger ikke de da barnet skal ut 4-6 uker før termin og jeg er sykemeldt ut svangerskapet... Greit å ikke miste de 3 ukene mine der og heller ikke barnefarens 2 uker ved fødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 ukene før fødsel mister du uansett, det gjør alle som føder for tidlig.. Ukene skal taes før fødsel og får du ikke tatt dem ut mister du dem.. De 2 ukene i forbindelse med fødsel pappaen har kan det være han kan få ta ut når du kommer hjem, men det er jo uansett opp til arbeidsgiver om disse er lønnet eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du mister ukene før fødsel avhenger av om barnet skal fødes med planlagt ks. Dersom det er fastsatt dato for ks vil dette være din termindato og foreldrepengen starter 3 uker før den dato.

Dersom du føder prematurt før foreldrepengeperioden har startet vil foreldrepengeperioden for deg begynne den dagen dere kommer hjem fra sykehuset.

Det er ikke riktig slik det skrives over her at alle som føder for tidlig mister de 3 ukene. Det står i retningslinjene til § 14-10 at dersom fødselen inntrer før avtalt tidspunkt om permisjon så starter foreldrepengene ved fødselsdato. I ditt tilfelle vil du imidlertid har rett på pleiepenger fra fødselsdato, og din periode med foreldrepenger vil derfor starte opp når dere blir skrevet ut fra sykehuset.

Du vil altså gå rett fra sykepenger til pleiepenger, og så over på foreldrepenger.

 

 

Når det gjelder behovet for pappan hjemme uken etter dere har kommet hjem så kan dere ta det opp med legen på sykehuset. Det er han/hun som fyller ut legeerklæringen i forbindelse med søknad om pleiepenger, og dersom det er behov for pappa hjemme en ukes tid så pleier legen som regel å skrive dette.

Men vær obs på det jeg skrev tidligere - at vilkårene for at begge skal få er strenge, og at det ikke er sikkert at nav innvilger selv om legen søker for begge.

 

Fars 2 uker med omsorgspermisjon i forbindelse med fødsel er hjemlet i arbeidsmiljøloven og har ingenting med nav å gjøre. I og med at det står at ukene kan tas ut "i forbindelse med fødsel" kan han jo høre med arbeidsgiveren om han kan få de 2 ukene etter han er ferdig med pleiepengene. Det er ingenting som tilsier at de to ukene må tas ut i direkte sammenheng med barnets fødselsdato.

På den måten mister han ikke de 2 ukene, og du får han hjemme 2 uker etter at dere har kommet hjem. Men det er opp til arbeidgsiver og han får lønn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Om du mister ukene før fødsel avhenger av om barnet skal fødes med planlagt ks. Dersom det er fastsatt dato for ks vil dette være din termindato og foreldrepengen starter 3 uker før den dato.

Dersom du føder prematurt før foreldrepengeperioden har startet vil foreldrepengeperioden for deg begynne den dagen dere kommer hjem fra sykehuset.

Det er ikke riktig slik det skrives over her at alle som føder for tidlig mister de 3 ukene. Det står i retningslinjene til § 14-10 at dersom fødselen inntrer før avtalt tidspunkt om permisjon så starter foreldrepengene ved fødselsdato. I ditt tilfelle vil du imidlertid har rett på pleiepenger fra fødselsdato, og din periode med foreldrepenger vil derfor starte opp når dere blir skrevet ut fra sykehuset.

Du vil altså gå rett fra sykepenger til pleiepenger, og så over på foreldrepenger"

 

Her synes jeg du var uklar Nisand:

1) Slik jeg har skjønt det tar Nav utgangspunkt i UL termin uansett såfremst man ikke får jordmor/lege til å skrive KS dato som termindato... KS dao får man gjerne sent i svangerskapet - godtar da NAV å endre termindato om man allerede har søkt foreldrepenger?

Det andre alternativet er å søke om å ta ut foreldrepenger tidligere og da starte permisjonen 3 uker før ks dato.. Er dette feil?

2)Føder man prematurt starter foreldrepengeperioden når man kommer hjem fra sykehus skriver du - og det er jo vel og bra, men det betyr jo ikke at man får de 3 ukene som skal være før fødsel likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha planlagt ks søker du med denne dato som termindato. Det er ikke riktig at NAV bruker ul-termin for beregning av permisjon når du skal ha planlagt ks. Du må legge ved dokumentasjon fra lege/jordmor etter uke 26 når du søker om permisjon. I mitt tilfelle skrev legen på sykehuset på helsekortet at jeg skulle ha ks så regnet NAV etter den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her!

 

Det er vanskelig å fastsette en dato pga KS kan intreffe "plutselig" dvs; Vi er på kontroller hver uke på Riksen, og om noen uker vil vi på kontroller der 3 ganger i uken ca. Grunnen til så hyppige kontroller er for å se om tarmene hans er betente, om de vokser ukontrollert og mye så han får lite plass, om han får til seg nok næring mht at tarmene ikke fungerer som de skal,

De kan si på en kontroll at "I morgen må barnet ut pga ett eller annet", så det å sette en dato er så og si umulig, og syns det er synd at jeg mister de 3 ukene av permisjonen min på dette, skulle ønske det var mulighet for å søke dem bort pga ingen kan svare på når barnet skal ut, det blir avgjørt på en av kontrollene vi har fremover, og da vil det skje snarest etter kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å være uklar, og skal prøve å forklare.

 

Man kan selv velge om ks dato skal settes som termin dato. Det er så opptil en selv om man da vil gå ut i permisjon 3 uker før ks dato, eller 3 uker før ul-termin.

Dersom man er sliten og ikke sykemeldt kan det være lurt å velge å gå ut 3 uker før ks dato. Dette fordi ks dato ofte settes ca 2 uker for ul-termin, og da vil man miste 2 uker om man velger å gå ut 3 uker før ul-termin.

I hovedinnleggers tilfelle er hun sykemeldt så det har ingen betydning hva hun velger.

De tre ukene vil man miste uansett. Så når foreldrepengene starter når dere kommer hjem fra sykehuset vil foreldrepengeperioden starte, med fratrekk av de 3 ukene.

 

Håper jeg var litt klarere nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Såvidt jeg kan se har ikke dette blitt nevnt ennå. Det vil ikke dra permisjonen ut så veldig langt, men alle monner drar!

 

Det er lurt å ta ferieuker på taktiske tidspunkt, dvs i forbindelse med helligdager som faller på hverdager, typisk jul og påske. Tar du f.eks. ferie påskeuka, vil du bare bruke tre feriedager, men få betalt for en hel uke fra arbeidsgiver. Og du har spart inn en permisjonsuke. Enda bedre er det hvis du har avspasering til gode, min arbeidsgiver har i alle fall kortere arbeidsdager i romjula og påskeuka, dvs at hvis jeg kan avspasere nyttårsaften (hvis det er på en hverdag) bruker jeg bare to avspaseringstimer! Slik kan man drøye permisjonen, og likevel få max betalt. Det er viktig å være klar over at de første seks (??) ukene etter fødsel må du ha permisjon, da kan du ikke ta ut ferie. Men - sjekk kalenderen, tenkt taktisk!

 

Ellers kan deltidsjobbing dra ut permisjonen en hel del. Jeg jobbet litt deltid (max en dag i uka, da babyen nærmet seg året), og tok ut oppspart ferie og avspasering (hadde ca tre uker i tillegg til vanlig ferie) så taktisk jeg bare klarte. Jeg hadde 80% dekning, og var først ferdig med MIN permisjon nå, to uker etter at barnet fylte ett år. Og da har pappaen fremdeles sine 10 uker med pappaperm til gode! Nå er din situasjon litt annerledes mtp ditt barns tilstand, men dette kan også endres underveis. Kanskje finner mannen din ut at han fint klarer å takle barnet alene (og ærlig talt... Hvis du klarer det, burde vel han også gjøre det??). Jeg skjønner at det kan virke overveldende nå, når dere ikke aner hvordan ting vil bli, men dere vil ha flere måneder å omstille dere på. Kanskje pappaen vil synes dette blir greiere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...