Gå til innhold

Du som har tatt hastekeisersnitt (ikke planlagt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg venter nummer fire om et par uker, og har samme frykt nå som da jeg fikk de andre barna.

Nemlig at ting skal ende med keisersnitt. Ingen grunn til det, for alle mine er født den vanlige veien, men man vet jo aldri.

 

Frykten min er helt tullete,... nemlig slangen.. Den slangen man bruker for å pumpe magen før operasjoner.

 

Gjør de det hver gang? Var det grusomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags slange?! Jeg har hatt to hastesnitt, og fikk ingen slange for å pumpe magen med :-)

 

Fikk en sprøyte i ryggen som bedøvde alt nedenfor brystet. Kjente ingenting og var våken under inngrepet som tok kanskje 10-15 minutter.

 

Altså - ingenting å grue seg for - skulle det skje at du må ta hastesnitt, er ikke det så galt! Man får jo litt smerter i operasjonssåret etterpå, men det var egentlig det værste :-)

 

Så prøv å ta det med ro - har du født naturlig tre ganger før, så kan nok kroppen din dette og keisersnitt blir nok ikke nødvendig.

 

Men som sagt, dersom det skulle bli nødvendig, så er ikke et hastesnitt så dramatisk som du kanskje tror - det var positive opplevelser for meg begge ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pumper ikke mageinnholdet med mindre du nettopp har inntatt mat og du skal ha full narkose! Jeg hadde hastesnitt sist og fikk være våken under inngrepet :) helt problemfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slangen du snakker om, brukes ikke.

Ved K.S har du enten spinalbedøvelse(epidural-og er våken), eller hvis det er virkelig akutt, legges du i narkose.

Da får du anestesimed. intravenøst og sovner, før du blir intubert -som er en slange ned i lungene -så anestesilegen/spl kan puste for deg frem til du vekkes...

å pumpe magen har jeg aldri sett bli brukt, selv ved akutte oprasjoner. (men jeg jobber ikke på anestesien, som vet mer om det en meg) Det kan være at det blir lagt inn en magesonde, men det er etter at du(pasienten) har sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da vet jeg at slangen ikke brukes når man har epidural. Godt å vite.

 

Det er altså ikke slangen ned i lungene jeg mener, den vet jeg settes når man er i narkose.

 

Moren min fødte sin siste i 1986, og da ble det hastesnitt. Da løp de nedover gangen mens de satt slangen ned i halsen for å pumpe ut. Også ble hun lagt i narkose.

 

Mannen min fikk akutt blindtarmbetennelse i 2001, og da måtte de sette slangen på han for å pumpe ut mageinnhold. Han synes det var ubehagelig, men hadde så vondt at han ikke brydde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man pumper magen på grunn av tarmene og vet keisersnitt kommer man ikke bort til tarmene.

 

?

 

Man pumper evt magen for å unngå aspirasjon ved intubering, det har ingenting med tarmer å gjøre.

 

-Og ved keisersnitt flytter noen ganger man fysisk vekk tarmene jo, evt tar de ut av buken for så å legge de på plass igjen...

 

hilsen #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 hastesnitt og et planlagt, i henholdsvis 1991, 1997, og 2011. De bruker ikke slange for å pumpe magen dersom man har spist, jeg hadde spist en god frokost på sykehuset halvannen time før snittet og jeg måtte drikke et middel for å nøytralisere magen og som skulle hindre at jeg kastet opp under narkose. Det smaker ganske bittert, men er bare et lite beger. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på anestesien og vi tømmer alltid magen med en ventrikkelsonde, men det er etter at pasienten har sovnet og er intubert. Dette fordi man ikke skal aspirerer ved ekstubering. Ventrikkelsonde legger vi ned på alle som skal laparoscoperes forøvrig, men det er også etter de har sovnet. Fastende og ikke fastende pasienter blir narkoseinnledet på forskjellige måter. Men du slipper slange ved spinal el epidural ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde haste/katastrofe-keisersnitt med full narkose. men kan ikke huske noen slange. det må i så fall ha blitt gjort etter at jeg sovna, men tror egentlig ikke det heller, for det var det nok ikke tid til...

 

hvorfor bekymre deg for keisersnitt? de gjør det som er best for ungen - og deg... og skulle det bli keisersnitt, så er vel ikke det verdens undergang..

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...