Gå til innhold

Ei jeg kjenner røykte i svangerskapet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

og nå lider ungen av høyt blodtrykk og ufungerende nyrer.

 

Jeg aner ikke om det har noe med røykingen i svangerskapet å gjøre..

Noen her som vet?

 

 

Skal selvfølgelig ikke "hovere" om det viser seg at det kan komme av røykingen hennes. Hun har det mere enn tøft nok nå.

 

Men jeg bare lurer sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er så mye som kan gå galt med dem som røyker, jeg kjenner ei som måtte ta hastekeisersnitt fordi morkaken hadde løsnet, dama mistet over 2 liter blod, og babyen trengte blodoverføring. dette skjedda da dama var 34 uker på vei.

 

og dette skjedde fordi hun røyka i svangeskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at morkaka løsner har ikke automatisk noe med røyking å gjøre. Det er bare tull. Hvorfor trengte babyen blodoverføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var det legene fant ut av, derfor jeg skriver det her. jeg vet ikke hvorfor babyen også trengte blodoverføringa hadde noe med morkaka og navelstrengen å gjøre. og JO det var pga hu røykte.

 

og til alle dere som røyker og er gravid/prøver å bli gravid!

SKAMM DERE

stakkars barn som har foreldre som røyker det er det verste jeg vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk bevist at morkaken kan løsne hvis kvinner røyker i svangerskapet. spør jordmor eller lege. det er så mye som kan skje med fosteret dersom mor røyker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ei jeg kjenner vetdu! Hun vetdu! Hun holdt på å stryke med pga akutt svangerskapsforgiftning...

men vet dere hva? Hun røyka ikke, men levde derimot kjempesunt i alle de 9 månedene, tok både folat, vitaminer og trantabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Røyking=økt trombetendens(blodpropp).

Røyking under svangerskap=stor risiko for tromber i placenta (de fleste røykere kan man se det på morkaken, større eller mindre blodpropper)

Tromber i placenta=redusert blodtilførsel-lavere vekt-dårligere næring og oksygenopptak(varer pr røyk i 20min hos mor,men opptil 4timer hos foster)-stor fare for 1)placenta previa og 2)delhvis eller total løsning av morkake.

 

....jada, det kan hende alle, men røking øker risikoen for sykdom og skader enormt.

Hva andre velger er opp til de, men ikke sitt og fornekt fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slutta på dagen vi fant ut at vi var gravide etter å røkt 20 om dagen i 14 år. så ikke kom her å si at det ikke går ann og at det er vannskelig å slutte!! du hadde ikke stappa en sigarett i munnen på en ettåring, så da gjør du det søren meg ikke på et ufødt barn heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også sluttet å røyke når jeg har blitt gravid. 3 ganger. Denne gangen skal jeg ikke begynne igjen! (Har ikke sakt det de andre gangene,men har bestemt meg for det nå)

Morkaken kan løsne. Spontan abort. Lav fødselsvekt. Skrive og lesevansker. Og masse masse annet som ikke er gunstig for hverken mor eller barn. Jeg mener at man bør slutte å røyke. Hvertfall nå som vi alle vet om konsekvensene for hva som kan skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kan være en sammenheng, men det er like sannsynlig at det er andre grunner og at babyen kanskje ville vært syk selv om mor hadde vært kjernesunn under hele svangerskapet.

 

Slike historier er enda en grunn til at jenter burde klare å stumpe røyken. Ikke bare kan det skade barnet, men dersom barnet er sykt tror jeg aldri man helt vil kunne slippe tanken om at dette er noe man selv muligens er skyld i. Jeg er helt sikker på at moren du snakker om også har tenkt tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor var storrøyker i sin tid, hun har heldigvis sluttet nå. Men hun dampet i alle svangerskap.

 

Morkaken har løsnet på 3 av 4 barn. Hun har mistet to barn i slutten av svangerskapet pga morkakeløsning. Meg reddet de ved flaks siden hun tilfeldigvis var på sykehuset når det skjedde. Min søster er tatt med planlagt keisersnitt.

 

To barn er gravlagt, jeg ble så vidt reddet, hun har hatt mange spontanaborter. Jeg husker fire av de.

 

At ikke hun valgte å stompe røyken når hun gikk gravid skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle reagerer ulikt på nikotin. Noen blir mer avhengig enn andre. Nikotinavhengighet kan virke sterkere en avhengighet av heroin, hos noen. Jeg har fysisk røyka siden jeg var 14, men var "en røyker" fra jeg var 8 år. Jeg sluttet samme uka som befruktningen skjedde, uten å vite at jeg var blitt gravid, det skjedde noe som motiverte meg den gangen. Likevel fødte jeg for tidlig pga tidlig vannavgang, sterke kynnere og infeksjon. Kroppen min var nok påvirket av mange år som storrøyker, og jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om jeg ikke hadde stumpet den når jeg gjorde. Nå er jeg gravid igjen, men jeg røykte hele første måneden av svangerskapet fordi jeg ikke visste at jeg var det. Lurer på hvordan dette skal gå. Røyking er farlig, men konsekvensen er forskjellig hos alle. Og det er ikke alltid man umiddelbart kan skylde på røyken, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klart det kan være en sammenheng, men det er like sannsynlig at det er andre grunner og at babyen kanskje ville vært syk selv om mor hadde vært kjernesunn under hele svangerskapet." -Skriver #13

 

Det er jo helt feil! :P

Jada, svangerskap kan gå galt og barn være sykt selv om mor er kjernesunn. Men risikoen for at det ikke er tilfelle er veldig mye større om mor røyker! -det er så godt som garantert en eller annen form for "skade". (alt ifra lav vekst til konsentrasjonsvansker hos barnet senere i livet..)

 

Derfor har jeg et problem med at man er villig til å ta den risikoen -for det er en kjempe risiko å ta.

Ikke minst, skulle barnet være sykt -eller i hverstefall dø, ville man da klart å leve videre uten å stille seg spørsmålet "hva hvis jeg ikke røyket?" ?!

 

Og bare så det er nevnt,hvis det gir mer troverdighet ved at jeg vet hvor vanskelig det er å slutte... jeg har selv vært røyker i mange år. Røyket i starten av et svangerskap, og mistet barnet -hadde det hendt uansett? hvem vet.. men denne gangen tok jeg ikke sjansen, og sluttet året før jeg ble gravid. Dette barnet vokser fint.

 

http://nhi.no/foreld...yking-7240.html

 

http://www.sinnetshe..._legemidler.htm

 

 

#10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på en ting er det samme person som har skreve alle svarene, når man ser på antall innlegg og kor lenge personen har vert medlem.. eller har eg missforstått???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på en ting er det samme person som har skreve alle svarene, når man ser på antall innlegg og kor lenge personen har vert medlem.. eller har eg missforstått???

 

Du har misforstått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Røyking=økt trombetendens(blodpropp).

Røyking under svangerskap=stor risiko for tromber i placenta (de fleste røykere kan man se det på morkaken, større eller mindre blodpropper)

Tromber i placenta=redusert blodtilførsel-lavere vekt-dårligere næring og oksygenopptak(varer pr røyk i 20min hos mor,men opptil 4timer hos foster)-stor fare for 1)placenta previa og 2)delhvis eller total løsning av morkake.

 

....jada, det kan hende alle, men røking øker risikoen for sykdom og skader enormt.

Hva andre velger er opp til de, men ikke sitt og fornekt fakta.

 

tusen takk! dette trengte jeg å lese. er 5 uker på vei, har visst om graviditeten i 5 dager. sliter med å slutte å røyke. men etter å ha lest dette vil jeg nok klare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det var unger som overlevde svangerskap på 60-70 tallet i det hele tatt!

 

flere som mista sent i svangerskapet og hadde dødfødsel og krybedød før en nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyket i hele svangerskapet og sønnen min er helt frisk.

Det samme som å anta at barn med downs har mødre som sikkert drakk mye alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at ting kan gå galt med alle i et svangerskap,MEN alle vet også at om man røyker øker risikoene for komplikasjoner veldig!!! Tåplig å si at jeg røykte og ungen min er helt frisk. Det vet du ikke. Senskader dukker gjerne opp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at ting kan gå galt med alle i et svangerskap,MEN alle vet også at om man røyker øker risikoene for komplikasjoner veldig!!! Tåplig å si at jeg røykte og ungen min er helt frisk. Det vet du ikke. Senskader dukker gjerne opp senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det var unger som overlevde svangerskap på 60-70 tallet i det hele tatt!

 

Var også dobbelt så mye barnedødlighet da. Krybbedød etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...