Gå til innhold

adoptivbarn oppsøkt av biologiske foreldre..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei.

Noen som kan hjelpe meg?

Er adoptivbarn (fra Norge), og har alltid visst det, og har hatt ett godt hjem hele mitt liv. For en liten stund tilbake ble jeg kontaktet av min biologiske far, og jeg synes dette er utrolig ubehagelig!!! mine foreldre forteller meg at det må ha skjedd en svikt i systemet, da mine bio. foreldre alltid har visst mitt, og mine foreldres fulle navn.. Ennå de fikk beskjed om at alt skulle være anonymt. Jeg har aldri hatt noe som helt behov for å finne mitt biologiske opphav, da ingenting rokker ved hvem som er mine foreldre; nemlig de jeg vokste opp hos.. hele situasjonen har gått over spinn, til at biologiske tanter, onkler, mor, kusiner osv kontakter meg på facebook osv. resultatet er hemmelig mob nr og ingen faceb,konto.

 

er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å finne ut hva som har skjedd i min rett til anonymitet? skulle så gjerne hatt dette ut av verden...

 

takk=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme har skjedd meg, er også adoptert fra norge. Fikk vite fra min bioligiske mor at hun hadde fått hjelp fra en i barnevernet til å få mappen min med all info. Dette bekreftes ved at da jeg selv kontaktet barnevernet for å få se mappen for å få klarhet i hva som var løgner og hva som er sannhet i historien min, så er mappen forsvunnet... Dette er jo ikke lov, og jeg vurderte å anmelde vedkommende som jobber i barnevernet, for mener at sånne ikke burde få jobbet der. Men jg gjorde det ikke av div. årsaker.

Hvis du snakker med din bio far kan du jo prøve å få ut av han hvor han har fått informasjonen din fra. Men skaden for din del er vel allerede skjedd:/ Skjønner at dette er vanskelig, fikk selv en haug med slektninger etter meg da det skjedde meg, men de ga seg etterhvert da de skjønte at jeg ikke var intr. Nå er det mest pes med den nærmeste bio familien, søsken osv som ikke skjønner at jeg ikke ønsker den samme kontakten som de gjør. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og åpenheten din=)

Jeg visste faktisk ikke at adoptivbarn hadde mappe/sak i BV, jeg. Men siden d er uaktuellt for meg å kontakte noen i min biologiske familie for å komme til bunns i dette, så kommer jeg til å kontakte BV for å høre hva de sier om saken. og jeg er helt enig med deg, og skjønner godt du vurderte å anmelde BV i din sak.

 

alt dette får meg til å stille spørsmål rundt rettighetene våre, og verdien av anonymitet.. Jeg hadde nok ikke ønsket å kontakte min biologisk familie i d hele tatt, og hadde etter flere år med refleksjoner rundt dette, forsonet meg med at det var d rette valget for meg. Desverre gikk ikke planene mine som jeg hadde tenkt:(

 

men takker for godt og åpent svar.. hjalp meg veldig=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filifjonka

Jeg kan nok ikke hjelpe deg med noen gode og konkrete svar, dessverre, men jeg fikk lyst til å skrive et svar likevel siden dette er noe jeg har lurt på. Jeg husker så en episode med "Tore på sporet" for noen år siden hvor han hjalp en kvinne å finne et barn hun hadde adoptert bort ved fødselen. Hele greia var utrolig pinlig og litt klamt, og det var tydelig at ungdommen syntes det var ordentlig leit. Jeg mistet litt sansen for Tore etter det.

 

Jeg tenker at den anonymiteten som skal være rundt adopsjonssaker må være temmelig full av huller når de som lager et slikt tv-program forholdsvis lett kan finne ut av slike saker. Og det synes jeg er synd.

 

Jeg har stor forståelse for at det skal oppbevares saksopplysninger og navn og slikt i adopsjonssaker, men jeg tenker at det burde være slik at den som er adoptert er den eneste som har rett til å få disse opplysningen. Ikke biologisk familie - i det de velger å adoptere bort et barn sier de fra seg alle rettigheter ifht dette barnet, nå og for alltid. Barnet derimot hadde ikke noe valg, og bør derfor ha rett til å få opplysninger om biologisk familie hvis han/hun vil. Men det må ALLTID være den adoptertes valg.

 

Mener jeg.

 

Jeg skjønner at du syns det er vanskelig dette her, så jeg sender deg en støtteklem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nærmest sjokkert over dette som dere har opplevd. Det snakkes jo hele tiden om "adopsjon til BARNETS beste", og da skal biologiske foreldres følelser og behov settes til side så lenge de har frasagt seg rettigheter til barnet gjennom adopsjon. HELT enig med filifjonka, skal det opparbeides kontakt med bio-foreldre skal dette utgå fra barnets ønske, ikke bio-foreldrenes. Trodde virkelig at det var dette som var regelen, det skal jo i utgangspunktet praktiseres lukket adopsjon i Norge, dvs. anonym. Min onkel har en datter som er adoptert bort, men dette var fordi han skilte seg fra barnets mor når hun var liten og så ville morens nye mann overta omsorgen, så de har alltid visst om hverandre. De har kontakt nå fordi hun ville ha kontakt, men dette er jo en helt annen type sak - en såkalt åpen adopsjon. Dere kan kontakte bufetat i deres region og klage, det er disse som er "sjef" for bv i kommunen dere bor. Vi skal utenlandsadoptere og da er det klare føringer på at skal man evt. spore opp bio.foreldre så er dette noe som barnet må ta initiativ til, man er veldig nøye på å beholde barnets identitet anonym for bio-foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...