Gå til innhold

Barn, plikter og lommepenger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Hvor store var barna deres når de begynte å hjelpe til hjemme og kanskje hadde egne plikter?

Fikk de lommepenger for å gjøre noe? I såfall hvor mye?

 

 

Hva kan man forvente at 7-åringer og 10-åringer skal gjøre selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7-åringer må forventes å rydde rommet sitt og rydde opp etter seg etter en aktivitet. De er også i stand til å rydde av sitt servise og bestikk etter måltid.

 

Av en 10-åring hadde jeg økt forventningene til å også legge skittentøy til vask og å legge på plass klærne sine når de er nyvasket, samt å delta i felles plikter, som å rydde ut av oppvaskmaskin, bære ut søpka og annet forefallende når de får beskjed om det.

 

Etterhvert ville jeg oså økt forventningene til at de utfører faste oppgaver uten å få beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring må dekke på bordet, rydde inn tallerken, bestikk og glasset sitt i oppvaskmaskinen. Legge klærne sine på vaskerommet, rydde rommet sitt og rydde opp leker i stua og gå i postkassa.

 

For dette får han 50 kr på lørdag,som han kan kjøpe godteri for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 åringen he rydder av bordet etter seg. og dekker på bordet hver dag. han får 50 kr i uka, og vi kan også kjøpe litt utenom en del fordi han er flink.. vi tivger ikke barnet til og hjelpe til men han vil. og da får han lov. kjempe koselig

 

når han blir eldre så tømme oppvaskmaskin, gå med søppel, holde romme sitt ryddig,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 og 4 åring har litt plikter. De må rydde vekk talerken og glass etter seg selv når de har spist, de må rydde og støvsuge rommet sitt selv en gang i uka og de må rydde og vaske et bad hver. I tillegg må den eldste gå ut med søpla.

Foreløpig får de ikke ukepenger, men jeg regner med at vi infører det i løpet av et halvt års tid. Da må vi sette oss ned å bli helt enige om hva lommepengene skal dekke og hva vi voksne fortsatt skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at barn bør "tjene" penger fra de er små. La de leve bekymringsløst i forhold til penger en stund!

 

Dermed liker jeg ikke at huslige plikter skal ha pengebelønning, å holde orden skal man gjøre fordi det er det man gjør. En skal ikke holde orden for å få penger.

 

Det jeg kan være med på er et fast beløp lommepenger, aldersavhengig. Og så et fast sett med huslige plikter, også avhengig av alder. Men om barna gjør noe ekstra, utover vanlige plikter, så kan de få tjene litt penger. Og da tenker jeg ikke vanlig husstell heller, men mer noe som gjøres sjeldnere, som nedvask. Hva med å vaske ut av vitrineskapet for eksempel? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fireåring som vasker et bad i uka!!!! Unnskyld meg, men er du helt gal?

 

Jeg synes at barn skal være barn, og de har IKKE ansvar for hverken renhold eller andre huslige ting! Det er det da vi foreldre som skal gjøre.

 

At man lærer å rydde etter seg, og legge skittentøy der det skal være er jo en ting, men at barn skal vaske og holde bad o.l. rent er helt horribelt!

 

Jeg er også mot at eldre barn skal få penger for å rydde egne rom, ta inn/ut av oppvaskmaskin osv. I en familie samarbeider man og gjør det som trengs uten at man plent skal ha betalt for det.

 

Man får oppgaver (jeg hater ordet plikter) tilpasset alderen, men det er ALDRI barnas ansvar å holde huset rent!

 

Når din 6 og 4 åringe blir tenåringer da? Skal de ha ansvar for hele husvasken da?

 

Jeg er faktisk dypt sjokkert!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge må de holde rommet sitt ryddig, (3 og 5 år).

De må legge bort klærne sine om kvelden, skittentøy i skittentøyet og det som kan brukes igjen på riktig plass.

 

Sko og yttertøy må ryddes på riktig plass når de kler av seg.

 

Dersom de har tatt med leker i stua må disse ryddes av barna selv.

 

Vi begynner aldri med en ny aktivitet før den forrige er ryddet bort.

 

De hjelper til med å dekke bord og rydde etter maten.

 

Eldste får 5 kroner når han støvsuger rommet sitt og tørker støv. Dette gjør han hver lørdag morgen/formiddag og synes det er super stas.

Minsta er redd for støvsugeren, og slipper dette en stund til, men får heller ikke pengene.

 

Begge hjelper de til når søppel skal kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...