Lille Miss Bebs skrev 17 februar 2012 - 23:05:
BABY-JENTE skrev 16 februar 2012 - 14:12:
Det er ingen fasit på dette.
Jeg hadde datteren min i barnehagen fra hun fra 10 mnd, og jeg angrer. Hun er og har alltid vært en veldig sosial og trygg jente, men jeg ser at med all jobbingen min og den lille tiden vi hadde sammen, så har det faktisk påvirket forholdet vårt negativt.
Jeg har jobbet masse helger og kvelder, og vet dere hva, denne gangen skal ikke barnet mitt i barnehagen før hun er 1,5-2 år gammel. Rett og slett fordi at jeg mener vi trenger den tiden for å bli kjent. Tiden går altfor fort. Barnehagene rundt omkring har gode tilbud, også til de minste barna, men her må hvert foreldrapar vurdere sin egen situasjon, og ikke følge strømmen. Enten den går til høyre, eller venstre...
Men angrer du fordi det ikke har vært bra for barnet ditt i forhold til at barnet ditt møter andre, at barnet ditt har endret seg negativt. Eller er det tiden med henne, deg og henne imellom?
Barn som går i barnehagen trenger ikke være der fra 7 til 5 om ikke det er nødvendig. Barn blir slitene etter mange timer, ofte 9-10 timer i forhold til foreldre som jobber 8timer.
Det jeg angrer på er all tiden jeg mistet med henne. Spesielt med den jobben jeg hadde som er veldig krevende å gjør at man må jobbe mye ubekvemme tider... Jeg hadde lite energi til overs til å være en god mamma og samboer.
Jeg fikk ikke det nære, gode forholdet en bør ha til barnet sitt. For meg handlet det om å overleve - det vil jeg ikke unne noen i en sånn situasjon hvor du skal være tilstede for barnet ditt. Pappaen fikk liksom hovedomsorgen både mens jeg var på jobb og da jeg faktisk var hjemme. Jobben hans er ikke like slitsom, og han hadde mye mer å gi på hjemmebane enn det jeg hadde. Det hele ble en vond spiral for oss - en spiral jeg ikke vil havne i igjen.
Jeg ønsket å gå ned i stilling, men samboeren min nektet meg det. Han sa at da skulle det være 100% likt, og da måtte han også gå ned like mye i stilling. Det hadde vi ikke hatt råd til med boliglån og i nyetableringsfasen som vi var i. Dette har han sagt unnskyld for, da han i ettertid ser at det ble helt feil for den lille familien vår. Jeg jobber nå deltid etter å ha gått 1 år på privat videregående skole og tatt opp fag for å få studiekompetanse.
Jeg kommer kun til å jobbe 40% (bare kvelder og helg)når pappaen er ferdig med sin foreldrepermisjonsdel med barnet vi nå venter.
På den måten er jeg hjemme på dagtid hver dag, og jobber ca 1 kveld i uken + lørdag og søndag hver 3.helg. Det tror jeg kan fungere for oss nå som kontantstøtten er på rundt 5000 kr.
Kontantstøtten går ned til rundt 3000 kr når barnet er 1,5 år. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg søkt om barnehageplass fra barnet er i den alderen, og så gå rett ut i min vanlige stilling på rundt 80%. Problemet er bare at vi sansynligvis ikke får plass, da dette blir på våren. Vårt ufødte barn nr to fyller to år først til sommeren. Men vi skal nok greie det også.
Dette innlegget har blitt redigert av BABY-JENTE: 18 februar 2012 - 13:46