Skrevet 02 november 2011 - 22:05
Det ser ut som om det er mange fornuftige mennesker her.. og jeg håper de er i flertall... men jeg er ikke sikker
Det var jeg som hadde skrevet sitatet som det ble henvist til her oppe. (Jeg SKULLE skrevet bæres, ikke væres)...
Uansett: Jeg jobber i skolen, og ser mange foreldre som får panikk og takler dårlig at ungene møter motstand. Så fort det er krangel mellom venner, eller de har noen dårlige dager, så skal vi på skolen gjerne ordne opp... og helst med en gang.
Men HELDIGVIS hadde jeg absolutt flest foreldre som tenker slik som de fleste av dere.. Og jeg må innrømme at det absolutt var de ungene som greide seg best både skolemessig og sosialt. De som hadde foreldre som satte krav, som ikke fikk panikk over at ungene deres hadde dårlige dager, vennekrangler, etc..
Jeg hører jo om "unger" på 18 år som kommer på jobbintervju MED foreldrene.. det er jo utrolig.
Helst skal foreldrene ordne opp i alle kamper, konflikter, fikse ting for dem, skaffe dem jobb + + ++ Og hva greier de til slutt?? Det er jo synd - det er ungene som taper på det... De blir lite kapable til å klare livet senere...
Det blir å gjøre ungene en bjørnetjeneste.
Derfor er det så rart å lese om de som bare kan ha 1, maks 2 barn.. for de skal jo følge de opp.. Mitt inntrykk er at de som er flere i familien, som må stille opp og hjelpe til, og greie seg litt selv, er de som greier seg best i verden....
Min superkjekke barnevakt med 5 søsken, er en av de mest velfungerende "ungdommene" jeg kjenner.. og jeg kjenner familien også.. alle er flinke på skolen, gjør sitt beste, er pliktoppfyllende, både hos meg og i andre jobber.. og finner plutselig ut at de kan tømme oppvaskemaskinen e.l. bare for å glede meg... For de greier å se ting som kan glede andre, ting de kan ta ansvar for etc..
De som har foreldre som er der HELE tiden, fikser, ordner, kjører på trening, følger til skolen hver dag helt til 3.klasse - gjør de ungene selvstendige eller ikke?
Det er vel ingen ensidig fasit?
Men jeg tenker også: barn som aldri er skitne, har skrubbsår og bustete hår... de har ikke hatt det like morro som de som har.... er min teori :D Jeg var OVERALT, og kunne ikke ha hvite klær... jeg herjet og lekte.. og klatret i trær, syklet, hoppet på ski...
jeg er bare kjempeglad når mine unger vil klatre og herje.. Jeg holdt litt igjen før sommerens Spaniatur, da jeg tenkte 2 uker i Spania med gips ikke er så gøy!!