Gå til innhold

Kinagutt 7 år trenger oss hjemme - permisjonsregler?


Trollmor__

Anbefalte innlegg

Endelig er det vår tur! Underveis i adopsjonskø har vi lenge fulgt med på sidene hvor barn med spesielle behov presenteres (grunner: blitt litt eldre/søsken som skal adopteres sammen/sykdom el.l). I juni i år oppdget vi en gutt som virket helt perfekt. Eneste "problem" var at han er 7 år. Vi har gått noen runder og kommet til at det er strengt tatt ikke HANS feil. Vi føler vi er blitt litt kjent med ham gjennom bilder og historier om hendelser i hans liv, og kjenner at vi vil ha akkurat han!

 

Men så er det det praktiske:

Gutten er nå 7,5 år. Tilknytningsmessig er det en utfordring som vi tenker best kan løses ved at vi begge er hjemme sammen med ham de første ukene. Det er mye mulig at vårt behov for å være hjemme blir kort. En gutt vi kjenner som ble adopterte i samme alder ble fort rastløs og begynnte på skolen etter bare 2 uker i Norge.

 

For vår del kan altså permisjonstiden komme til å bli "kort men intens". Språkproblemer og andre problemer vil nok stå i kø i starten, og vi mener det beste mtp senere utvikling og tilknytningen er om vi voksne står sammen om utfordringene i starten.

 

Spørsmålet er: Åpner foreldrepengeordningen for at begge kan være hjemme samtidig? Hvordan ordner folk seg som reiser til utlandet i forbindelse med permisjonen?

Har noen ellers tips om det å adoptere større barn?

Takknemlig for alle innspill. Samler på kunnskap :-)

 

- Hilsen spent mor til skolegutt (!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har han nå blitt tildelt til dere, eller er det fortsatt bare et ønske om å adoptere han? Jeg håper uansett at dette går i boks for dere. NAV er nok de som kan svare på hvor mye foreldrepermisjon dere har krav på ved adopsjon av eldre barn. Det er mye å sette seg inni, søke skoleplass, kontakte helsestasjon for råd og evt. henvisning til eksperter på tilknytning osv. Det finnes klasser for barn som akkurat har flyttet til Norge for å lære det norske språket. Han vil sikkert bli plassert i en slik klasse før han begynner på vanlig skole. Ellers er det jo masse kjærlighet, tålmodighet og raushet som kreves, særlig i tilfelle han skulle reagere på omstillingen. Kanskje han kan begynne på fotball, kampsport eller en annen aktivitet i tillegg til skole? Det hjelper på selvfølelsen, særlig hvis han ikke kan språket, så er en aktivitet som ikke krever så mye språk kanskje bra for han? Har han gjort noen aktiviteter i Kina (er ikke sikkert hvis han har vært på barnehjem men kanske hvis han har vært i fosterhjem?), men da kan han evt. fortsette med en aktivitet han er vant med eller er interessert i? Jeg ønsker dere uansett masse masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Skal prøve å finne ut av når vi ankommer Kina om han har noen særskilte hobbyer/aktiviteter vi kan viderføreher hjemme. Lurt. Han har bodd i fosterhjem som virker veldig bra. Men situasjonen hans er nok at dette er hans siste sjangse før han blir overført til barnehjem. Det er harde bud, som det også er for norske barn i tilsvarende situasjon. Det er sannelig heller ingen enkel sak å komme til et fremmed land hvor alt er uvant. Vi er forberedt på "alt" av rekasjoner (tror vi). Har nettopp snakket med PP-tjenesten igjen og med rektor på skolen han skal begynne på. Blitt enig om ikke satse på mottaksklasse i første omgang (må da bytte miljø om noen måneder for å inn i vanlig klasse). Tenker at han ved lekekamerater på trinnet sitt + støtte fra oss og evt. hjemmeskole i starten skal gli inn. Jeg trodde forresten vi hadde krav på noe tolketjeneste i starten. Den lille kineser-karen vi kjenner fikk det. Men det er visst ikke så lett i vår kommune. Noen vet om rettigheter her? Hyl ut!

 

Uansett blir det nok stort fokus på elektonisk oversetter og en ekstra bønn til Gud... Men det SKAL gå bra. Vi SKAL få det til... Skriver under de siste papirer i dag og henter om ca. 4 uker. Plutselig går det fort i svingene etter at vi har ventet og ventet og ventet....

Dette er veldig meningsfullt og spennede!

- Flere her med erfaring i å hente hjem store barn? Takknemlig for alt av tips og viktige ting vi må tenke på. Jeg er ikke sikker på om det er mulig å forutse alt, men jeg kan jo prøve...? Takker og bukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Jeg har en følelse over at dette vil gå bra, med slike reflekterte og kjærlige foreldre :) Er du sikker på at dere ikke vil ha han i en mottaksklasse? Det kan hende at han lærer norsk fortere på den måten. Jeg kjenner nemlig ei jente på 8 som har kjempegode erfaringer fra mottaksklassen sin. Hun har fått skikkelig gode venner derfra og koste seg veldig med de andre barna fra hele verden. Senere ble hun på en fin måte intergrert i sin nåværende klasse og har nå 2 sett med venner, og har fortsatt et spesielt bånd med mottaksklasse-vennene sine. Det et eller annet med å ikke føle seg helt alene som nyinnflytter som ikke kan språket i en klasse hvor alle kjenner alle (har vært gjennom dette selv som barn flere ganger). Ellers har dere krav på morsmålundervisning fra kommunen inntil barnet kan snakke det norske språket godt nok til å følge vanlig undervisning. Håper dere får svar fra noen som har hentet hjem store barn. Ellers er Google alltid en bra plass å fine informasjon :) Uansett ønsker jeg dere lykke til om 4 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Trollmor,

 

Jeg har adoptert en jente på 5 år for snart et år siden, og vil først og fremst si: Gratulerer og gled dere! Vi koser oss masse og jeg synes det blir morsommere for hver dag vi er sammen. Her er noen av mine erfaringer og tanker, som kanskje kan være nyttig for dere.

 

-Det høres lurt ut å være hjemme begge to i starten. Både så gutten deres blir kjent med begge, og fordi det kan være ganske slitsomt med et helt nytt barn som ikke ligger stille i en barnevogn....Vær forberedt på at det er ganske fysisk å få et større barn - og en sinna og sparkende 7-åring kan være tøft å takle for mor alene

 

-Han trenger å være MYE sammen med dere selv om han går på skolen. La ham ha så korte dager på skole (SFO?) som mulig og gjør det enkelt og nært, dvs kun dere og ikke masse besøk i ganske lang tid, gjør ting sammen hjemme og i nærmiljøet.

 

-Tenk på at gutten deres på en måte har to aldre; hans egentlige alder og alderen som starter når han blir sammen med dere. Dvs både 7,6 og nyfødt. Vær fysisk så mye som han er komfortabel med (vugg ham, sov i samme seng, bær ham det dere orker - evt sitt tett sammen, kos masse).

 

-Har dere noen venner/naboer med barn i omtrent samme alder? Det kan være fint å starte sosialisering under trygge omgivelser, kanskje det går an å avtale noen lekebesøk? Det er viktig for så store barn at det sosiale funker, og det kan være litt forskjellige kulturer for barn i ulike land. Synes også tipset om en fritidsaktivitet han kjenner fra før var smart.

 

Regner med at dere har lest heftet om å adoptere eldre barn? (http://www.adopsjonsforum.no/index.aspx?article=3649958)

 

Dere kan kanskje få hjelp av adopsjonsforeningen til å komme i kontakt med andre som har erfaringer med å adoptere eldre barn fra Kina?

 

Lykke til og god hentereise!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Kaller dere han for Kinagutt? Er dere rasister? Anonymous poster hash: e7038...575

Ikke helt oppdatert på adopsjon du skjønner jeg. Vanlig f.eks å bruke kinagutt før henting.

 

Anonymous poster hash: b1e1d...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en liten sønn. Dere går spennende tider i møte. vi var i kina i mars og hente vår lille vakre kinaprinsesse (og nei jeg er ikke rasist!). vi hadde en tøff start men det har heldigvis gått seg fint til. tror det er lurt å forberede seg på at det kan bli tøffe tak og så får man heller bli positivt overrasket hvis alt går helt greit. Tror jeg ville ha snakket med nav om mulighetene for at begge kan være hjemme den første tiden. Vet ikke om de har noen ordninger eller om dere er avhengig av velvilje hos arb.giver. Vær forsiktig med maten. Vi ble matforgiftet og det er noe man ikke trenger. God tur og masse lykke til :-)

Endret av peggy08
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...