Gå til innhold

Må man sende inn regnskapet sitt til skattetaten? Jeg gjorde ikke det....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men ser nå at det står siste frist var 1.august for alle som var regnskapspliktige. Jeg har ikke sett eller hørt noe om dette før jeg tilfeldigvis så det nå. Jeg sendte jo alle regnskapsdetaljene når jeg fyllte ut selvangivelsen. Trodde det holdt jeg.... Hva er "boten" for å evt sende inn forsent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hadde regnskapsdetaljer, det vil si at du eier en privat bedrift?

 

Hvis du sendte med papirene er det vel bedre enn ingenting, men du skal enten stå for regnskapet selv eller få et rekneskapslag til å gjøre det for deg.

Nå er det fare for at du blir skjønnslignet, det vil si at skatteetaten regner ut skatten for din bedrift etter skjønn, og det kan bli en ganske stor "bot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fylte inn selvangivelsen, fikk jeg med alle punkter fra regnskapet mitt. Men sendte ikke med regnskapet i tillegg. Driver privat ja, og dette er første gang jeg har gjort det, så jeg er helt fersk. Uff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sende inn årsregnskapet i tillegg til selvangivelse. Dette skal til brønnøysundregisteret og ikke til skatteetaten. Du blir ikke skjønnslignet sålenge du har sendt inn selvangivelse, men kan få ukesbøter ved å levere inn årsregnskapet for sent til brønnøysund.

Det raskeste er å fylle dette inn på altinn, og legge ved årsregnskap som vedlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: IKKE svar på innlegg når dere ikke har peiling!

 

Regner med du driver enkeltpersonsforetak? Da er du ikke regnskapspliktig med mindre du er revisor, regnskapsfører eller eiendomsmegler. Men det er du nok ikke, for da hadde du visst dette...

Regnskapet sendes forøvrig ikke til skatteetaten, men til Brønnøysund.

 

Her er en oversikt over hvem som har regnskapsplikt:

 

- Alle aksjeselskaper og ASA

- Ansvarlige selskaper (ANS/DA) og andre deltakerlignende selskaper (f.eks. KS) som oppfyller et av følgende kriterier:

- Mer enn 5. mill i salgsinntekt

- Gjennomsnittlig antall ansatte mer enn 5 årsverk

- Antall deltakere flere enn fem, eller

- Noen av deltakerne er juridisk person med begrenset ansvar

- Enhver som driver enkeltpersonforetak og som i året samlet har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk

- Samvirkeforetak og økonomiske foreninger med salgsinntekter over 2 mill.

- Andre foreninger som i året har hatt eiendeler med verdi over 20 millioner kroner eller et gjennomsnittlig antall ansatte høyere enn 20 årsverk

- Borettslag, boligbyggelag og eierseksjonssameier med et visst antall seksjoner (jf eierseksjonsloven § 44)

- Stiftelser

- Andre som etter særskilt bestemmelse i eller i medhold av lov har regnskapsplikt

- Utenlandsk foretak som utøver eller deltar i virksomhet her i riket eller på norsk kontinentalsokkel, og som er skattepliktig til Norge etter norsk intern lovgivning.

 

 

Revisor'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg drev familiebarnehage fra august til desember 2010. Og hadde en inntekt på ca 250 000 på de mnd. Er jeg da regnskapspliktig. Det jeg syntes er så rart er at jeg isåfall ikke har hørt noe om dette, og jeg har heller ikke fått noen purring. Ser jo nå at fristen var 1 august, og at ukesbøter påfølger etter dette. Burde jeg ikke da ha hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...