Gå til innhold

Godteri ...


liheka

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godteri skjønner jo de fleste barn veldig fort hva er; tenker da spesielt på bhg der det feires bursdag flere ganger i mnd, like ofte med kake og brus som med frukt.

 

Har en baby på 6 mnd selv så vi er heldigvis ikke der enda, men kommer sikkert til å starte et sted mellom 1 1/2 og 2 år. Vanskelig å holde igjen om man har eldre søsken som allerede får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på snart 3 år, vi har ikke innført lørdagsgodt ennå. Det er ikke fordi vi har noe imot det, han får litt godteri innimellom, men rett og slett for at vi liksom aldri har funnet tidspunktet det passer å gi det på lørdag. Ofte spiser vi jo litt sent på lørdagene og da gjerne noe godt foran tv - ofte til barne-tv. Etter det legger han seg jo. Tenker han kommer til å få lørdagsgodt når det faller seg naturlig at han får det. Er jo ikke noen hast akkurat, men nå er vi veldig lite restriktive til godteri sånn generelt, er litt anderledes hvis de ikke får noe godteri utenom kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi smakte godteri for første gang 2.jula hun levde. da var hun vel 1 år og 4 nd. Lørdagsgodt får hun nå, hun er litt over 2. Ikke bestandig, men når vi husker det ;-D Da får hun litt drops uten for mye "dritt" i som love hearts o.l. Så får hun saltstenger eller popcorn. Noen ganger ostepop som hun elsker. Prøver å holde igjen på E-godteriet. Hun har eksem og blir verre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Datteren vår på litt over 3 år får fortsatt ikke noe godteri hjemme. Det hender at hun har klart å knabbe til seg en sjokoladebit i bursdager og slikt, men jeg og faren hennes har aldri gitt henne noe godteri. Hun bryr seg ikke i det heletatt, hun vet hva godteri er, men har ikke noe behov for å få det hjemme :) Så lenge hun ikke maser, så skal ikke jeg stappe godteri på henne ;) Det er bare unødvendig.. Ikke drikker hun brus heller, foreldre som gir sine barn på 1 1/2 brus forstår jeg meg ikke på! Barn liker det som regel ikke de første gangene (på grunn av kullsyren) så hvorfor skal man tvinge de til å like det?? Nei, noen foreldre er litt merkelige, synes nå jeg..

 

Jeg mener at hvis barnet ditt ikke ber om det, maser ikke, bryr seg ikke, så skal du ikke fore det med godteri.. Unødvendig å begynne for tidlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

hei

tror ikke der er noe fasit svar på dette,vår første drakk kun vann og melk til han var nesten 3 og fikk heller ikke godteri før,men nr 2 var en annen sak for han skjønte fort at storbror fikk noe godt(der er 4 år mellom dem)så han var nok ikke mere enn 1 1/2 år når han fikk et par ostepop lørdags kveld.

Vi venter nå nr 3 og vi er ikke de strengeste foreldre,men vi kommer da til å vente til hun spør etter det,synes heller ikke man kan gi et barn noe og ikke det annet,men der er selvfølglig litt forskjell på mengde og innhold i godteriskålene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har sjelden opplevd at barn maser veldig om godteri dersom godteri ikke er tilgjengelig. Som regel blir de like fornøyde med litt oppskåret frukt, eller kanskje et pyntelig fruktfat. Jeg husker selv når jeg var liten at jeg ikke hadde spesielt behov for godteri, men at besteforelde/oldeforeldre var ganske flinke til å gi meg det fordi ;) Skjønner at det er vanskelig å holde barna unna godteri med store søsken som er vant med å få det i hus, men om de får det i barnehagen må man jo ikke gi det hjemme for det, hvis de ikke bruker å få godteri hjemme forventer de det som regel heller ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hvorfor mange foreldre skaper dårlige holdninger rundt litt sjokolade eller gotteri?

Det er jo ikke snakk om å stappe i barna gotteri hver dag, men for min del er det helt greit i ny og ne.

Og barna våre blir ikke heeeeeeeeelt ville når de ser en kjeks eller sjokolade. Jeg opplever mange venner som kommer m barna at barna blir helt i hundre når de får rød saft?????

 

Tragisk spør du meg!

 

Vi som er voksne koser oss jo også med litt godt? Hvorfor skal ikke barna våre få de gode opplevelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt med måte sier jeg bare...barna våre på 4 og 7 får godteri til barne tv på lørdager,da er det som regel kinderegg/melkesjokolade og en ting til,spesielt PEZ figurer er populært..de er ganske bevisste på at det er lørdag som er "godtedag",men er jo også mye annet man kan bruke for å kose seg litt ekstra,som å dele opp forskjellig frukt,smaker mye bedre når den serveres oppdelt syns jeg;)lage en fruktsalat med litt vaniljekesam til eller skjære opp gulrot,kålrot,blomkål osv og ha en god dip til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor mange foreldre skaper dårlige holdninger rundt litt sjokolade eller gotteri?

Det er jo ikke snakk om å stappe i barna gotteri hver dag, men for min del er det helt greit i ny og ne.

Og barna våre blir ikke heeeeeeeeelt ville når de ser en kjeks eller sjokolade. Jeg opplever mange venner som kommer m barna at barna blir helt i hundre når de får rød saft?????

 

Tragisk spør du meg!

 

Vi som er voksne koser oss jo også med litt godt? Hvorfor skal ikke barna våre få de gode opplevelsene?

 

Men kan man unngå godteri er det jo ikke noe dumt i det? Behøver ikke være helt nazi på det, men så lange det ikke er en vane å få servert godteri, så lenge de ikke selv spør etter godteri så er det jo ikke noe poeng i å gi dem det? Det finnes mange andre sunne alternativer til kos også, det gjelder for voksne og det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en på 6 år og samboer har ei fra før på 3 år, jeg har hele tiden hatt et fornuftig forhold til godterier, som har resultert i at sønnen min ikke er så interessert i det... LITT kos har aldri skada noen, det er overdrivelsen som skader. så vi spiser godteri i helga hvis vi får lyst på, noen ganger blir det og andre ganger ikke...

han syntes også at bris er godt, for han har fått det tidligere og liker bris... trenger ikke å være cola og mye sukker.

hva med de barna som får saft på tåteflaske , det er værre enn litt godteri i helga.

den lille frøkna som er hos oss har lært noe annet hos sin mamma, og maser og maser etter godterier... og når hun får litt, som f.eks et kinderegg, så lurer hun på hvor resten er ?! " jeg vil ha mere "

så oppdra barnet ditt slik du vil, lær det å ha den holdningen som du syntes er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ungene lørdagsgodterier, men de kan også få godterier i ukedagene. Ofte fordi de ikke spiser opp alt på lørdagen. Da synes jeg ikke det blir rett å straffe ungene med å si at" nei, det du ikke spiste i går får du vente til neste lørdag med."

Her får de en liten pose smågodt i løs vekt, og det som er igjen, kan de gjerne spise på onsdagen for min del.

 

Samme med bursdager. De kan ofte ha godteposen i flere dager fordi de bare spiser litt og litt.

 

Jeg har opplevd at de som kun får godterier på lørdagene blir veldig gira når de ser noe godterier. Hadde blandt annet besøk av en som hang over en liten skål sjokolade hos oss, til den var tom, mens mine barn, som var vant til noe godt på bordet ved besøk, lot den stå.

 

Jeg ønsker ikke slike barn, og synes det er mer fornuftig med et avslappet forhold til sukker...

 

Kan også nevne at elstemann var ca 2 mnd da han fikk smake pin up is for første gang (uten sjokoladen da), og han fikk smake kakefyll i sin egen barnedåp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...