Skrevet 23 oktober 2011 - 11:15
HEI JENTER!!!!!!!!!!!!!!
Snakk om å følge lite med på hva som skjer og leve helt i sin egen boble......... :o) Så utrolig moro å se at en ny strikketråd er på plass, og jeg har akkurat oppdaget den :o( Har ikke lest gjennom hele tråden, det får jeg ta en annen gang... Nå bare måtte jeg skrive litt til dere.
Og jeg lover å følge nøyere med fremover ;o)
Siden sist har det skjedd veldig mye hos meg. Det har vært mye drama, for å si det mildt. Husker ikke helt, men jeg rakk vel å si at det var tvillinger på gang hos oss??? Jepp, to stykk... Sjokket lå ganske tungt over oss en periode, men det roet seg ned ganske greit etterhvert. Jeg ble jo vanvittig kvlam en periode og ble jo også innlagt på sykehuset for intravenøs veske. Ble heldigvis bare en natt på sykehuset, og de tok ultralyd slik at jeg visste at begge hadde det bra. Hadde en tidlig ultralyd i uke 12, hvor det ble konstatert at det var bare en morkake og eneggede tvillinger. Så da ble det bestemt at jeg skulle ha tett oppfølging fra sykehuset. Ganske greit syntes jeg. Etter dette fikk jeg ferie og bare slappet av, kvalmen ga eg litt og jeg kjente at jeg begynte å glede meg litt. Fikk 50 % sykemelding for å starte litt rolig på jobb igjen, og for å kjenne hvordan kroppen fungerte etter sykehusoppholdet og kvalmen. Jeg jobbet en dag og så hadde jeg time til kontroll hos spesialist på sykehuset. Jeg var da i uke 16. Der ble det oppdaget at babyene led av tvilling transfusjonssyndrom (TTTS). JEg fikk ny time 4 dager etter for å sjekke om det var noe endring. På denne ultralyden ble det konstatert en endring i kritisk negativ endring og jeg ble henvist til Rikshospitalet dagen etter. TTTS vil si at en tvilling får mere næring enn den andre, og det rammer bare eneggede som deler morkake. Uten behandling dør som regel begge to. Den som får mest næring dør av hjertesvikt og den minste dør av mangel på næring. Vel, på Rikshospitalet ble det bestemt at jeg måtte opereres, og dette er noe de ikke gjør i Norge så jeg skulle sendes til Hamburg i Tyskland. Det var en stor endring fra dagen. De måler dette med å se på mengde fostervann rundt begge fostrene. Ca 1 1/2 time etter jeg kom hjem fra Riksen satt jeg med flybillettene til Tyskland. Dette var en fredag, og søndag reiste jeg og min mann nedover. Eldstedattera vår var allerede sendt på campingtur med farmor, men minstejenta hadde jo akkurat begynt på tilvenning på SFO. Våre nabovenner var på ferie og vi visste rett og slett ikke hva vi skulle gjøre. Heldigvis har jeg verdens beste pappa, så han kom fra nord på en dags varsel og ble her for å passe lille jenta vår. <3
Vi kom til Hamburg søndag ettermiddag og ble innlagt på sykehuset. Det ble tatt prøver og tester og vi ble forberedt på at det ble operasjon neste dag. Jeg måtte faste hele dagen og vi ble operert ca kl 1630 mandagen, en uke etter at TTTS ble oppdaget. Gikk fort i svingene kan man jo si. Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse, så både jeg og mannen min fikk se alt. De stikker en nål inn i magen inn i fostersekken til den største (også kalt recepient). Gjennom røret stikker de et kamera og en laser inn. Så går de over morkakens overflate, det hele mens vi ser alt live på en tv-skjerm. Så man kan jo si at vi fikk et godt bilde av babyene :o) Oppi alt var det en fantastisk opplevelse. Eneggede tvillinger med delt morkake har jo begge festet navlestrengen på samme overflate, og det er da noen blodårer som er knyttet til hverandre. De fleste balanserer dette bra, mens ved TTTS så klarer ikke fostrene å balansere fordeling selv. Disse blodårene som er forbundet mellom de to blir da brent og kuttet. På den måten får de hvert sitt område på morkaken til disposisjon.
Etter operasjonen er det bare å vente. Vi fikk oppgitt 70 % sjanse for at begge overlevde og 90 % at den ene overlevde. Første to døgn er de kritiske, men heldigvis overlevde begge to :o) Ja, forresten, begge to er jenter... :o) Det fikk vi sett ganske tydelig i Tyskland ;o)
Vi kom hjem onsdagen etter operasjonen og har siden hatt tett oppfølging fra Riksen. Har vært på mange ultralyder siden da. Nå er vi kommet til uke 28, dvs runder 28 fullgåtte uker i morgen. Alt står bra til med begge jentene i magen og vi har fått beskjed om at nå kan vi slappe helt av. Jeg har vært sykemeldt helt siden dramaet startet og får ikke lov til å jobbe eller stresse noe. Har vært en tung høst, men nå begynner jeg endelig å smile og glede meg til de små kommer. Har termin i januar, men regner egentlig med at de kommer før jul :o) Vi vet ikke neda om det blir KS eller vaginal fødsel, det skal avgjøres om en uke, det kommer litt an på noen blodårer som muligens ligger over åpningen. Mye utstyr er på plass, men mangler enda litt. Har vært litt tilbakeholden med å styre med det oppi alt.
Så til strikkingen... He he.. Jeg har da sent men godt klart å bli ferdig med buksen til min nevø. Strikket jo en i merino ekstra fine. Ble veldig bra, og søstra mi ble kjempeglad for den. SÅ tenkte jeg at jeg kanskje skulle ta noe til mine egne to. Så jeg gikk igang med en dress i et nytt type garn kalt Lerke (tror det er nytt) fra Dale garn. Litt bomullsaktig. Men jeg må jo ha to....Jeg holder på med nr 2, men det går ganske sakte med denne. Desverre oppdaget jeg at man skal hekle krage og knapperad, og hekle kan jeg ikke... Så da har jeg meldt meg på heklekurs.. Jepp, nå skal jeg klare å lære meg det :o) Skal legge ut link til dressen litt senere, hvis jeg finner den.
Huff, dette ble visst veldig langt. Ja ja, sånn går det når man ikke følger med.. He he
Klem til dere alle :o)