Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Ny strikketråd!

• Logg inn for å svare
681 svar til dette emnet

#41 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2011 - 21:18

Her er alt på det jevne. Jeg endte med å avlyse timen, jeg. Tror spesialisten jeg går til har sjekket det samme som gyn kunne sjekke, pluss gitt meg pergotime og henvist meg til røntgen for å sjekke egglederne. Da var det ikke så mye igjen. Timen jeg fikk var dessuten på samme tidspunkt i syklusen som timen til spesialisten, slik at det heller neppe gjør noe forskjell. Og ikke minst: utstyret hun hadde var atskillig mer moderne enn det han hadde sist jeg var der, så jeg tror ikke han kan si noe mer. Så da er neste time i slutten av november. Jeg har prøvd Solvipect én gang, merket at jeg fikk noe mer EL-slim, men vet ikke om det ble mer tyntflytende. Det jeg har gjort som ga _veldig_ mye EL-slim var å drikke grapefruktjuice. Jeg hadde en syklus i sommer der jeg gikk all inn. Da drakk jeg grapefruktjuice hver dag en uke før EL, et par store glass de første dagene og en liter hver av de siste to dagene. Det tok fullstendig av! Har ikke opplevd maken... Rillestrikk skal da være litt ruglete det :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2011 - 22:03

Stemmer det. Du sa jo det i forrige innlegg, jeg hadde helt glemt det jeg! Huff, snakk om å glemme fort! Og IKM er på tirsdag? Du leste kanskje om solvipect den gang, fant du mye om at det økte sjansen for SA? Leste et sted at det gjorde at svømmerne lettere kom fram, også de som ikke ville kommet fram uten bruk av solvipect. Dette kunne føre til at man kunne bli befruktet med ikke levedyktig spermie, som igjen førte til SA. Vil jo ikke det. Hehe, ser for meg deg og el-slim som ingen ende vil ta. Huff, hehe. Grapefruktjuice kan jeg jo prøve, for det er jo naturlig og burde jo ikke skade. Men en liter var jo ganske mye, du må ha blitt rimlig lei av det etter det!!! Var og tittet i oppskrifthefter fra vikinggarn istad (måtte slå ihjel litt tid) og la merke til at de hadde de samme oppskriftene i to av heftene. To sparkebukser, en jakke og et bukse-jakke sett var like. Det var i forskjellige farger, men allikevel. Det syns jeg var veldig dårlig!!!

#43 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 13 oktober 2011 - 22:40

En liter var kanskje litt overdrevet, men prøvde med littegrann de siste to dagene før EL her for et par måneder siden og da merket jeg ingenting - så for min del må det nok en god del til. Men ja, det smaker helt forferdelig! Men de siste dagene når jeg hadde drukket en del så hadde det forbedret seg til "ikke så verst" :) Jeg kan ikke huske at jeg leste det om Solvipect. Men det hender seg jo at det er ting en skal gjøre på forhånd, før EL, men ikke etter at egget har sluppet. Lurer på om det ikke var slik med Solvipect også? Hvor finner du oppskriftsheftene fra vikinggarn? De har jeg aldri sett. Dårlig når de bruker de samme oppskriftene i flere hefter - helt enig!

#44 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 14 oktober 2011 - 14:49

Litt får man ofte for babylaging, så jeg skal nok klare å få det i meg. Tenker at det er bedre å prøve noe som er naturlig, enn hostesaft. Kunne jo være at jeg var av de som likte grapefruktjuice og drakk det regelmessig ;-) Hadde nok ikke sluttet med det før babylaging da. Kjøpte du det på vanlig matbutikk? Ang solvipect så varierte det veldig. Noen begynte rett etter tr og til el og andre tok bare et par slurker noen dager før el. Alle sluttet når el var eller litt før. Her var det vel mer at veien til egget ble så enkel at selv dårlige svømmere kom fram, og hvis de "vant" så kunne det føre til SA. Men var ikke veldig mye skrevet om det, og det var jo veldig mange som hadde prøvd det, med eller uten hell, så noe stort problem vet jeg ikke om det er. Det kan jo bare være andre tilfeldigheter som førte til SA også. Fant oppskriftene på Bogerud. Og så finnes de på nettet (altså bare bildene). Syns jo forsåvidt at det er mye likt hos Sandnesgarn og Vikinggarn. Og noe i Gjestal. Hvor mye er det vanlig at disse heftene koster? Syns det er kjedelig å betale masse for heftet hvis man kun liker ett av plaggene. Men så er vel jeg litt gjerrig når det gjelder slikt kanskje. Er det julegaver det går i hos deg eller? Ha en fin helg!

#45 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 16 oktober 2011 - 12:48

Lover du meg at jeg blir gravid av det  så skal jeg drikke/spise hva som helst :) Jeg kjøpte det på Meny, tror ikke de har det alle steder. Ikke så rart for jeg kan ikke skjønne at det er noe de selger så mye av :) Jeg tror heller jeg ville gått for grapefruktjuice enn Solvipect ja. Men mulig at du ikke skal drikke det etter EL det heller. Fant bare bilder av katalogene på viking-garn sin nettside, men fikk ikke til å bla i dem. Jeg er nok ganske ukritisk til å betale for oppskrifter. Har betalt 50 kroner for én oppskrift som jeg ikke kommer til å strikke med mindre jeg får en jente selv :) Har også betalt 5-6 dollar for enkeltoppskrifter på Ravelry flere ganger. Men til "vanlig strikk" så har jeg ofte valgt drops sine oppskrifter når jeg kan. Det er kanskje mest fordi en ikke får kjøpe sandnesgarn sine oppskrifter uten å kjøpe med garn derfra med det samme. Synes det er litt kjipt ettersom jeg ofte liker å bytte ut garnet i oppskriftene pluss at jeg godt kunne tenkt meg å kjøpe inn en haug av oppskriftshefter og så bestemme senere hva jeg skal strikke, når og med hvilket garn. Så da velger jeg ofte bort dem.. Her går det i julegaver, og ettersom det er flere søskenpar som skal ha gaver så har jeg vegret meg litt for å legge ut her hva jeg strikker. Tenker at det da fort lett blir gjenkjennelig for mødrene om de skulle være her inne.. Så da er jeg litt kjip her akkurat nå. Men jeg nærmer meg å være klar for å strikke den mariusgenseren, så kanskje blir det noe til meg selv i nærmeste fremtid også :)

#46 Lollo83 <3

Lollo83 <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 288 Innlegg:

Skrevet 16 oktober 2011 - 21:17

Jeg beundrer de som klarer å drikke Solvipect altså! Det smaker jo drit! Jeg prøvde det en dag, men måtte bare gi meg med det. Ble superkvalm av den. Hehe.... Så all ære til de som klarer den =) Grapefruktjuice har jeg også hørt er bra, men ikke prøvd. Testet ut bi-dronninggele et par pp'er, men ble faktisk gravid den mnd jeg droppet det. Den og skal heller ikke taes etter el. Så flink du er som er i gang med julegavene, Frk Hansen! Det er så kjekt å få hjemmestrikkede julegaver. Her går det kun i babystrikk for tiden. Skjerfet til farmor er snart ferdig, men måtte ta en liten pause fra det. Har fått fingeren ut med babydressen og er ferdig med 1,5 ben. Var på hytten i helgen (nettopp kommet hjem) så jeg fikk strikket en god del der i går. Var ikke noe spesielt fint utevær, så dermed ble det mye strikking istedenfor =) Mamma holder fortsatt på med hentesett til lille (vet ikke om dere husker at hun hadde begynt på samme mønster som teppet mitt). Hun fant et enda finere mønster etter at jakken var ferdig, så vi får heller det andre. Nå er hun snart ferdig med buksen, og skal bare lage en lue og sy på rosa knapper =) Gleder meg til å se det helt ferdig! Nå er det på tide å stupe til køys! Jeg skal tidlig opp og ha undervisning i morgen... Ha en flott kveld videre!

#47 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 16 oktober 2011 - 22:28

Frk Hansen, hadde jeg visst noe du kunne ta så jeg kunne lovet deg å bli gravid, så skulle jeg sagt det, men dessverre ;-( Er det en ting jeg virkelig vil, så er det å lese her at du har fått positiv test!!!! Prøver grapefruktjuice. Tror jeg begynner i litt god tid før el for jeg har ikke helt stabil syklus. Så slutter jeg nok når første dråpe el-slim kommer! Kan ikke si jeg gleder meg, men det går nok ned. Kommer ikke inn på viking-garn sine sider her jeg er nå. Men du må trykke på den firkanten (ikonet til adobe) så kommer det opp. Kan se om jeg kan forklare bedre når jeg kommer inn selv. Snart ferdig med en sparkebukse jeg begynte med for en tid tilbake. Ble så sur når første beinet var ferdig (den er strikket ovenfra og ned), for det ble sleng på beina!! På bilde er den innsvingt!!! Må være feil i oppskriften. Har nå rekket opp og gjort om på det. Kjenner jeg er skikkelig sur på viking-garn nå. Dem blir det en stund til jeg kjøper garn fra igjen ja!!! (med mindre jeg finner noen gode tilbud,hehe). Jeg burde nok absolutt brukt litt mer penger på sånt! Men syns det er så kjipt å kjøpe et helt hefte, hvis man bare liker den ene oppskriften. Men når tiden er inne for å lage hentesett, da skal jeg nok koste på meg det! ;-) Så flink du er som har begynt med julegaver og det virker jo som du er godt i gang! Har bare noe i tankene jeg da. Tror det blir noen sjal til venninner og sånn. Tror ikke jeg orker å strikke til nevøene mine. Ellers hadde det jo vært morsomt å strikket monsterbukser til dem. Han eldste er 5,5 år så det tar nok lang tid å strikke!!!! I fjor sydde jeg one piece til dem, det var også litt av en jobb!! Lollo, så bra det går unna med dressen! Skjønner jo godt at det bare går i babystrikk hos deg. Det hadde det gjort hos meg også, hvis jeg snart ventet en baby ;-) Var det ikke moren din som hadde begynt på det settet før du hadde blitt gravid? Tror mamma kommer til å skjønne ganske fort at jeg er gravid, er umulig å skjule sånne ting for henne!! Når skal du teste Frk Hansen? Hvis du syns jeg maser mye om det, så må du bare si ifra altså. Er bare så spent;-)

#48 Lollo83 <3

Lollo83 <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 288 Innlegg:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:34

Ojoj, er spent på testing jeg også, Frk Hansen! =) Når har du ikm, Babysyk? Jo, det var min mor som begynte på hentesett før jeg var gravid... Hun var helt vill og mente at det kom nok til å komme en baby hos noen hun kjenner snart. Hehe... Det gikk jo bare noen uker før jeg var gravid. Min svigerinne var allerede gravid da, men mistet, og tremenningen min sin kone har termin 5 uker etter meg. Så hun hadde jo rett da. Min søster og samboeren prøver også (vi sluttet faktisk på pillen nesten samtidig uten å vite om hverandre), men jeg vet ikke om det er noen andre enn meg og mannen som vet om det enda. Enkelte mødre får meg seg mye mer enn man tror ja. Er liksom ikke så lett å skjule noe for de (synes jeg da). En jeg jobbet med i bhg har nettopp fått vite at hun skal bli bestemor til våren, men hun har visst ikke fått med seg noen ting. Selv om datteren har vært kjempetrøtt og slappet av på sofaen hennes, har hun ikke tenkt tanken på at datteren kunne være gravid. Så man vet jo egentlig aldri.. One-piece er jo kjempestilig julegave da! Blir ingen strikkede julegaver fra oss i år. Søstrene mine og den ene broren min skal få en hjemmelaget dørkrans av meg, og så blir det kanskje noe karameller eller brente mandler til besteforeldrene våre. Jeg liker egentlig best å gi gaver som jeg har laget selv, men det blir nok ikke tid til sånt i år (regner jeg med). Vet jo ikke hvordan lille blir da, men regner med at jeg ikke har ork eller tid til å lage noe mer enn det jeg får gjort før hun melder sin ankomst. Håper bare jeg får tid å lage kransene. Lurer på om jeg skal få gjort det allerede til helgen.. Så er jeg sikker på at det blir gjort. Må jo lage en til meg selv også ;-) Vikinggarn har jeg aldri prøvd. Har egentlig vært ihuga Gjestalgarnbruker, men har begynt å eksperimentere litt med andre typer nå. Er ikke alt Gjestal sitt garn kan brukes til... Selv om det er billig i forhold til mange andre merker. Kjipt at buksen fikk sleng på beina da. Tror jeg også hadde blitt litt sur da. Hvertfall hvis det ikke skal være sånn! Men bra at du begynner å nærme deg slutten på den da =) Jeg har det litt sånn med Dale sitt Falk garn som du har det med Vikinggarnet... Utrolig drit å strikke med synes jeg. Fikk noen nøster fra min farmor med det, men prøver å bruke det minst mulig (utenom til heklekant... da er det supert).

#49 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 17 oktober 2011 - 20:48

Så kjedelig med feil i oppskriften Babysyk. Det er skikkelig dårlig! Tror jeg hadde blitt ordentlig sinna og sendt mail til dem da om det var meg som oppdaget noe slikt underveis! Sånn må de bare få beskjed om! Sydd en one piece du! Det er jo ganske avansert det? Skulle ønske jeg også kunne sy, men jeg blir så utålmodig og raser i vei - og så blir det bare skjeve sømmer overalt... Kranser høres ut som en ordentlig bra gave Lollo. Det er sånn jeg har tenkt et par år at jeg skal ordne til meg selv, men ikke helt har fått ut fingeren på fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal gjøre det. Så jeg hadde ihvertfall blitt ordentlig glad for en slik gave :) Jeg har heller ikke prøvd vikinggarnet, men akkurat nå høres det ikke så fristende ut når :) Men tror egentlig at jeg har strikkeprosjekter nok til godt utpå nyåret nå :) Jeg skal nok ikke teste. Jeg vet at jeg ikke er gravid, det eneste jeg ikke vet er når mensen skal kommer, så det er det ingen vits i.

#50 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 17 oktober 2011 - 21:23

Så flink du er som lager kranser Lollo! Alltid gøy å gi bort hjemmelagede gaver. Tror det er lurt å gjøre det nå ja, for det er ikke lenge til du snart får masse og henge fingrene i! Da er du nok glad du har gjort det. Kan jo vente med å pakke de inn til det nærmer seg jul. Nå fikk jeg lyst til å ha mitt eget lille juleverksted en av de nærmeste helgene. Får se hvor langt jeg kommer med den planen.... One piece var et stort prosjekt, og jeg tviler ganske sterkt på at jeg gjør det igjen. Men det var morsomt, og guttene ble helt ville når de fikk de på seg. Tidligere har de ikke akkurat blitt glad for mye pakker, så jeg var litt spent Så kjedelig at du ikke er gravid Frk Hansen. Jeg har enda et håp, men ofte stemmer kanskje sånne følelser man har. Men dere la inn aksjer, så det kan jo være? Skulle så gjerne ønske at du var gravid!!!! Lollo, jeg har IKM en gang i uke 45. Tror jeg, tar bare utgangspunkt i forrige syklus. Jeg har kjøpt meg grapefruktjuice idag, syns ikke det var så ille jeg. Ettersmaken var litt bitter, men ellers skal det gå greit å få ned ;-) Litt tidlig ute, men var så ivrig! Vurderte å sende mail til viking-garn, men det var vel mest fordi jeg håpet på en stooor garngave. Men det var helt på slutten, så jeg tok det opp og endret litt på det, Skal se i et annet hefte (hvor samme oppskrift er) og se om samme feilen er der. Nå er det salg på drops-garn, alpakka kvaliteter, 25 % ut året. Passer bra at jeg hadde tenkt å strikke sjal i alpakka i julegaver da ;-)

#51 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2011 - 20:52

Jeg er veldig imponert over den one piecen :) Jeg ville fortsatt sendt mail jeg. At du har tatt det opp og endret litt har jo ingenting å si. Er jo ofte det er litt feil i oppskrifter her og der. Synes særlig det er et problem når jeg kjøper enkeltoppskrifter på nettet og antar at de ikke har samme ressurser til å prøvestrikke alle oppskriftene. Men når det er helt feil så bør de jo få beskjed! Bra at du ikke synes grapefruktjuicen er så ille. Da er det vel ikke noe i veien for å begynne å drikke litt allerede nå :) Jeg så det at det er salg - og funderer litt på om jeg ikke har bruk for litt alpakka etterhvert!

#52 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2011 - 21:02

Hmm, kjente pulsen gikk litt ekstra når jeg så at det var innlegg fra deg! Er så spent! Vet du har null tro, men jeg håper jo selvfølgelig du tar feil. Fått tr? Glemte å sjekke oppskriften på butikken. Vil sjekke der også, for da har jeg enda mer grunn til å klage. Er igrunn ikke så god på sånt! Men en mail skal vel gå greit. Trekker tilbake det jeg sa om grapefruktjuice.... Ble egentlig vondere og vondere. Syns særlig ettersmaken og smaken i munn etter å ha drukket det smaker dritt! Hvordan går det forresten med slanking og kostholdet? Trener du? Vet du om steder på nett man kan laste ned aerobic-videoer? Jeg er jo igang og veldig spent på når resultatet kommer! Du har alltid bruk for alpakka vet du! Tror jeg skal kjøpe litt. Usikker på hvilken farger. Kanskje litt av hvert.. Lei av å strikke i hvitt, brunt og beige!

#53 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2011 - 21:05

Hmm, kjente pulsen gikk litt ekstra når jeg så at det var innlegg fra deg! Er så spent! Vet du har null tro, men jeg håper jo selvfølgelig du tar feil. Fått tr? Glemte å sjekke oppskriften på butikken. Vil sjekke der også, for da har jeg enda mer grunn til å klage. Er igrunn ikke så god på sånt! Men en mail skal vel gå greit. Trekker tilbake det jeg sa om grapefruktjuice.... Ble egentlig vondere og vondere. Syns særlig ettersmaken og smaken i munn etter å ha drukket det smaker dritt! Hvordan går det forresten med slanking og kostholdet? Trener du? Vet du om steder på nett man kan laste ned aerobic-videoer? Jeg er jo igang og veldig spent på når resultatet kommer! Du har alltid bruk for alpakka vet du! Tror jeg skal kjøpe litt. Usikker på hvilken farger. Kanskje litt av hvert.. Lei av å strikke i hvitt, brunt og beige!

#54 Frk Hansen

Frk Hansen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2011 - 21:49

Hehe, ikke noe nytt herfra. Har innstilt meg på at IKM antakelig er i morgen ut fra tankegangen om at EL-slim kommer litt før EL. Værsågod: detaljer.. Jeg synes som sagt grapefruktjuicen tok seg litt opp etterhvert. Det vil si, etterhvert følte jeg ikke at jeg var på nippet til å brekke meg når jeg drakk den... Slanking og kosthold går ikke så bra her. Jeg var ordentlig flink før ferien og gikk vel ned 3-3,5 kilo på noen uker - noe jeg var godt fornøyd med. Så kom ferien og så kom det noen uker her i høst der det skjedde veldig mye og det var vanskelig både å få trent og å få spist ordentlig. Så nå tror jeg jeg er tilbake der jeg var før jeg begynt før ferien.. Men bestemte meg i helga for å ta ordentlig tak i det igjen. I starten er målet å få til tre treningsøkter i uka og å slutte å kjøpe godteri. Det siste er det vanskeligste, for når jeg kommer i gang med treningene lurer jeg meg selv ganske lett til å tro at det er greit med en sjokolade om dagen... Men nå er altså målet å være flink i åtte uker frem til jul. Og nå er det "sagt høyt" så nå må jeg vel gjennomføre også :) Hvordan går det med deg?

#55 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 18 oktober 2011 - 22:06

Så flink du er som tar tak i det igjen da! Du kan jo tenke sånn at hvis du ikke hadde slanket bort de kiloene før ferien, så hadde det vært en enda større jobb nå! Går vel så som så her. Kostholdet har jeg igrunn ikke gjort noe med. Syns det er veldig vanskelig å finne gode alternativer. Var inne på vektklubben i sommer og fant noen oppskrifter, så laget noen av de. Handlet inn en HAUG med grønnsaker, men så kom jo sommerferien da..... Skulle ønske jeg kunne komme igang med sånn jeg spiste før jeg møtte samboeren. Da spiste jeg ganske sunt, men uten at det var noe stress. Treningen går litt opp og ned. Målet er 3 ganger i uka, men sist uke ble det bare èn. Trente idag og igår, så denne uka burde det gå bra. Gleder meg til jeg blir litt mer avhengig av trening! Håper jeg kommer så langt, da er det litt lettere. Men bør finne meg noen treningsvideoer snart. Har ikke merket noen resultater enda, men har ikke turt å veie meg enda heller. Helst skulle jeg tatt bort 10-12kg, så det holder nok ikke bare med fram til jul for min del. Huff, når jeg skriver det, så blir jeg bare deprimert av å se det store tallet! Sykt svangerskapskvalme hadde gjort seg nå.... Vi får prøve å oppmuntre hverandre her! Om vi fokuserer mest på trening og ikke på graviditet så kanskje det klaffer fortere ;-) (er jo lov å håpe)

#56 Lollo83 <3

Lollo83 <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 288 Innlegg:

Skrevet 22 oktober 2011 - 13:31

Det er bare å stå på med kostholdet og trening, jenter! Og avhengighet av trening kommer nok snart, Babysyk. =) For noen år siden hatet jeg å jogge, men bestemte meg for at jeg bare måtte begynne å like det (fordi det var den enkleste måten for meg å trene en stund). Tvang meg selv til å ikke tenke negativt om det i noen uker (jogget 3-4 ganger i uken da) og plustlig MÅTTE jeg ut. Fikk helt abstinenser om jeg ikke fikk meg en skikkelig joggetur. Heheh.. så det er bare til å holde ut.Nå gleder jeg meg bare sinnsykt mye til jeg kan kaste på meg joggeskoene og komme meg fortere frem enn en snegl. Kunne sikkert ha trent noe, og burde sikkert gjort det nå i sv.skapet, men jeg har ikke hatt overskudd til det. Og jeg gidder ikke å begynne med det nå som det bare er 4 uker igjen.. Kommer sterkt tilbake med både kosthold og trening når lille er ute. Så flott at du skal være kjempeflink frem til jul, Frk Hansen! Jeg heier på deg! Det er lettere å være flink i julen også når man har gått ned en del før jul. Blir liksom så kjipt å måtte ta det igjen om en stapper i seg usunn mat i julen.. Men det er jo også viktig å kose seg da! Jeg gikk på Grete Roede kurs for noen år siden og tok av 8 kg før jul. Var veldig påpasselig med hva og hvor mye jeg spiste i julen og det kom bare på 1 kg da. Så var superfornøyd med det! Har en del kg som skal av nå, har allerede lagt på meg 16 kg (og jeg hadde 6-7 kg for mye fra før av), så det er nok å ta av her og.. Hvordan gikk det med Vikinggarnet, Babysyk? har du sendt mail til de ang oppskriften? Tror jeg også hadde gjort det. Utrolig irriterende når man må rekke opp igjen og modifisere en oppskrift på egenhånd. Her har det ikke blitt så mye strikking den siste uken, men var hos en venninne i går kveld og da fikk jeg kommet meg litt videre på siste leggisen i Fana-mønster. Tror egentlig de er litt store, men får heller bare gjøre de ferdig og så prøve de på venninnen som skal få de før jeg endrer noe. Kan hende de må syes inn litt.. Jaja... Ha en flott helg, jenter!

#57 MaMi Angel <3

MaMi Angel <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 205 Innlegg:
  • StedAkershus

Skrevet 23 oktober 2011 - 11:15

HEI JENTER!!!!!!!!!!!!!! Snakk om å følge lite med på hva som skjer og leve helt i sin egen boble......... :o) Så utrolig moro å se at en ny strikketråd er på plass, og jeg har akkurat oppdaget den :o( Har ikke lest gjennom hele tråden, det får jeg ta en annen gang... Nå bare måtte jeg skrive litt til dere. Og jeg lover å følge nøyere med fremover ;o) Siden sist har det skjedd veldig mye hos meg. Det har vært mye drama, for å si det mildt. Husker ikke helt, men jeg rakk vel å si at det var tvillinger på gang hos oss??? Jepp, to stykk... Sjokket lå ganske tungt over oss en periode, men det roet seg ned ganske greit etterhvert. Jeg ble jo vanvittig kvlam en periode og ble jo også innlagt på sykehuset for intravenøs veske. Ble heldigvis bare en natt på sykehuset, og de tok ultralyd slik at jeg visste at begge hadde det bra. Hadde en tidlig ultralyd i uke 12, hvor det ble konstatert at det var bare en morkake og eneggede tvillinger. Så da ble det bestemt at jeg skulle ha tett oppfølging fra sykehuset. Ganske greit syntes jeg. Etter dette fikk jeg ferie og bare slappet av, kvalmen ga eg litt og jeg kjente at jeg begynte å glede meg litt. Fikk 50 % sykemelding for å starte litt rolig på jobb igjen, og for å kjenne hvordan kroppen fungerte etter sykehusoppholdet og kvalmen. Jeg jobbet en dag og så hadde jeg time til kontroll hos spesialist på sykehuset. Jeg var da i uke 16. Der ble det oppdaget at babyene led av tvilling transfusjonssyndrom (TTTS). JEg fikk ny time 4 dager etter for å sjekke om det var noe endring. På denne ultralyden ble det konstatert en endring i kritisk negativ endring og jeg ble henvist til Rikshospitalet dagen etter. TTTS vil si at en tvilling får mere næring enn den andre, og det rammer bare eneggede som deler morkake. Uten behandling dør som regel begge to. Den som får mest næring dør av hjertesvikt og den minste dør av mangel på næring. Vel, på Rikshospitalet ble det bestemt at jeg måtte opereres, og dette er noe de ikke gjør i Norge så jeg skulle sendes til Hamburg i Tyskland. Det var en stor endring fra dagen. De måler dette med å se på mengde fostervann rundt begge fostrene. Ca 1 1/2 time etter jeg kom hjem fra Riksen satt jeg med flybillettene til Tyskland. Dette var en fredag, og søndag reiste jeg og min mann nedover. Eldstedattera vår var allerede sendt på campingtur med farmor, men minstejenta hadde jo akkurat begynt på tilvenning på SFO. Våre nabovenner var på ferie og vi visste rett og slett ikke hva vi skulle gjøre. Heldigvis har jeg verdens beste pappa, så han kom fra nord på en dags varsel og ble her for å passe lille jenta vår. <3 Vi kom til Hamburg søndag ettermiddag og ble innlagt på sykehuset. Det ble tatt prøver og tester og vi ble forberedt på at det ble operasjon neste dag. Jeg måtte faste hele dagen og vi ble operert ca kl 1630 mandagen, en uke etter at TTTS ble oppdaget. Gikk fort i svingene kan man jo si. Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse, så både jeg og mannen min fikk se alt. De stikker en nål inn i magen inn i fostersekken til den største (også kalt recepient). Gjennom røret stikker de et kamera og en laser inn. Så går de over morkakens overflate, det hele mens vi ser alt live på en tv-skjerm. Så man kan jo si at vi fikk et godt bilde av babyene :o) Oppi alt var det en fantastisk opplevelse. Eneggede tvillinger med delt morkake har jo begge festet navlestrengen på samme overflate, og det er da noen blodårer som er knyttet til hverandre. De fleste balanserer dette bra, mens ved TTTS så klarer ikke fostrene å balansere fordeling selv. Disse blodårene som er forbundet mellom de to blir da brent og kuttet. På den måten får de hvert sitt område på morkaken til disposisjon. Etter operasjonen er det bare å vente. Vi fikk oppgitt 70 % sjanse for at begge overlevde og 90 % at den ene overlevde. Første to døgn er de kritiske, men heldigvis overlevde begge to :o) Ja, forresten, begge to er jenter... :o) Det fikk vi sett ganske tydelig i Tyskland ;o) Vi kom hjem onsdagen etter operasjonen og har siden hatt tett oppfølging fra Riksen. Har vært på mange ultralyder siden da. Nå er vi kommet til uke 28, dvs runder 28 fullgåtte uker i morgen. Alt står bra til med begge jentene i magen og vi har fått beskjed om at nå kan vi slappe helt av. Jeg har vært sykemeldt helt siden dramaet startet og får ikke lov til å jobbe eller stresse noe. Har vært en tung høst, men nå begynner jeg endelig å smile og glede meg til de små kommer. Har termin i januar, men regner egentlig med at de kommer før jul :o) Vi vet ikke neda om det blir KS eller vaginal fødsel, det skal avgjøres om en uke, det kommer litt an på noen blodårer som muligens ligger over åpningen. Mye utstyr er på plass, men mangler enda litt. Har vært litt tilbakeholden med å styre med det oppi alt. Så til strikkingen... He he.. Jeg har da sent men godt klart å bli ferdig med buksen til min nevø. Strikket jo en i merino ekstra fine. Ble veldig bra, og søstra mi ble kjempeglad for den. SÅ tenkte jeg at jeg kanskje skulle ta noe til mine egne to. Så jeg gikk igang med en dress i et nytt type garn kalt Lerke (tror det er nytt) fra Dale garn. Litt bomullsaktig. Men jeg må jo ha to....Jeg holder på med nr 2, men det går ganske sakte med denne. Desverre oppdaget jeg at man skal hekle krage og knapperad, og hekle kan jeg ikke... Så da har jeg meldt meg på heklekurs.. Jepp, nå skal jeg klare  å lære meg det :o) Skal legge ut link til dressen litt senere, hvis jeg finner den. Huff, dette ble visst veldig langt. Ja ja, sånn går det når man ikke følger med.. He he Klem til dere alle :o)

#58 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 23 oktober 2011 - 12:01

HEI MaMi snuppa!! SÅ GODT Å SE DEG!! Så nicket ditt på tråden, og kjente liksom hjerte hoppe. Satt å leste innlegget ditt med hjertet nesten i halsen og en tåre i øyekroken!!! Det var litt av en oppdatering! Du har kommet med endel sjokkerende innlegg du ;-) Først graviditet, så tvillinger, og nå dette! Dere har virkelig fått gjennomgå, det må jeg bare si! Dette må ha vært tøft for hele familien sikkert! Nå som du har kommet så langt på vei, så er du nok på trygg grunn. Men de har å holde seg inni magen din en gooood stund til! Blir nesten litt målløs, og vet ikke hva jeg skal si! Men veldig hyggelig å høre fra deg! Du er sprek som går igang med heklekurs midt oppi dette! Og to dresser!! Så dlink du er. Er det litt tykke kjøredresser? De blir sikkert kjempegode å ha til de små nurkene på vinteren! Mannen din er vel igang med å tegne inn nytt bad han nå, med snart 5 jenter i hus ;-p TTTS, er det et syndrom som bare har utslag i magen, eller har det påvirkning også når de blir født? Eller ble de på en måte kvitt det under operasjon? Vet ikke om du fikk lest det, men vi har blitt prøvere ;-) Er i vår 2.pp nå, så dette er skikkelig spennende! Og NERVEPIRRENDE. EL er om ca en uke, så nå har jeg hatt en liten hvileperiode hvor ingenting spennende skjer! Gir deg en stor klem og er veldig glad for å se deg!

#59 Babysyk85

Babysyk85

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 642 Innlegg:

Skrevet 23 oktober 2011 - 12:11

Lollo, oppi gledet over å se MaMi igjen, glemte jeg helt å svare deg da! Jeg har alltid sett for meg deg som en ganske slank og veltrent jente, så det var litt overraskende å lese at du hadde noen kilo for mye. (utenom nå i graviditeten da selvfølgelig). Du skal vel amme lille? Da raser nok kiloene av kroppen, både de du har fått nå og de du hadde fra før. Det skal jo være veldig effektiv vektreduksjon ihvertfall. Det er ihvertfall mitt håp i forhold til meg selv. Men selvfølgelig ikke bare derfor jeg skal amme da ;-) Har ikke blitt at jeg har fått sjekket det andre heftet i viking-garn. Har glemt av hele greia. Får dra innom til uka, og så skrive mail om den ikke er rettet opp der heller. Har begynt på tilhørende tøfler/sokker, og de ser skikkelig store ut. Plutselig her om dagen var det et par tøfler til samboer på pinnene også, men de går superfort å strikke, så er halvveis på nr 2 nå. Elsker sånne prosjekter!! Gleder meg til jeg blir like avhengig av trening som du er Lollo! Og at kiloene er borte. Kan godt ha et par ekstra kilo, men nå er det for mange! Frk Hansen, en stund siden sist. Har en følelse av at det ikke gikk helt veien denne gang! Det er i så tilfelle veldig leit! Hadde virkelig et håp denne gang! Gir deg en trøsteklem jeg!

#60 MaMi Angel <3

MaMi Angel <3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 205 Innlegg:
  • StedAkershus

Skrevet 23 oktober 2011 - 15:13

Så spennende Babysyk, gleder meg til å følge deg på ferden... Krysser alt for at det klaffer ganske snart :o) Det har vært en ganske heftig høst, så nå ønsker vi bare å ta det med ro frem til de små kommer. Bygge på hus, ny bil, joda, mannen min har nok å finne på fremover ;o) De dressene jeg strikker er slike hentesett. Står i katalogen som heter Nr 226 baby hentesett. Er den første dressen som vises inni, tror den har nr 22607. Fikk ikke til å linke til den siden, men katalogen finnes på denne siden http://www.dalegarn....st.php?hType=62 Har strikket i den minste str, og så igjen brukt pinne 3,5 i stede for 4 for å få den enda litt mindre. Den første dressen har jeg strikket i lilla (ganske lys) og med hvit kant, mens dress nr to er lys rosa og mørkelilla kant. Ble ganske fine begge to, men jeg er da ikke ferdig med noen. Er jo greit å strikke så smått uten å bruke pinne nr 2, men egentlig kjedelig å strikke to like. Og jeg måtte jo selvsagt gå for en dress :O))) Ja ja. Det heklekurset er noen timer en kveld for å lære basic maskene, håper det holder slik at jeg blir ferdig. Prøver å strikke mest mulig frem til det, er om en uke, slik at jeg kan gå igang med å hekle kantene mens jeg husker hvordan man hekler ;o)) TTTS kan bare oppstå i magen og kommer aldri tilbake når man er operert. Men, det kan komme bivirkninger av dette. Først og fremst for tidlig fødsel, og det er også en risk for nevrologiske skader. Sistnenvnte må sjekkes etter fødsel. Så vi blir nok fulgt opp en stund etterpå også. Prøver å ikke tenke for mye på dette nå, får ta en ting av gangen. Men heldigvis har vi fått beskjed om at fra neste uke, når vi går over i 3 trimester så er vi ikke i risikogruppen, men regnes som vanlig tvillinggravide. Håper og krysser fingrene for at vi klarer å komme over uke 34, da er lungene ferdig modnet og alt vil se mye mere lovende ut. :o) Lykke til med prøving til både deg Babysyk og Frk Hansen. Har jeg tatt feil ang prøving der også??? Klem fra meg