Gå til innhold

Hva er det med foreldre som ikke tar vare på barnas hygiene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg har lært mitt barn at vi klipper negler på tær og fingrer vi dysjer eller bader uansett hvor drit de synes det er, vi vasker hender før vi spiser og etter toalett besøk eller om vi har vært ute og kommer inn, vi grer håret og har på oss rene klær dersom vi skal ut.

 

selvsagt blir de skitne på klærene når vi er ute, men før vi går ut av huset skal alle klær være rene og man selv skal være ren og pen.

 

Personlig hygiene er viktig for seg selv og andre mennesker man skal omgås.

 

jeg er ikke helt nazi på dette, men har fks noen venner som fks legger barnet uten og skifte bleie eller i det hele tatt sjekke bleia, de klippe sjeldent negler på barna og et par cm lange negler på barnet, spessielt gutt er ikke fint og kan bli ubehagelig på føttene, de dysjer/bader barna kansje en gang i uken,lar de gå i samme body som dagen før og som de sov i, eller fks strømpebukse som har youghurt flekker på låret.

 

Jeg sjekker over klærene lukter de eller har flekker så går de rett til vask og barnet mitt får rene klær, barnet mitt bader annenhver kveld, alt etter hva vi har gjort i løpet av dagen, jeg grer håret og setter i klemme eller hårstrikk/hårbøyle/pannebånd.

Uansett hvor drit barnet synes det er eller skriker fordi det ikke vil så må man, slikt er det. det er bare og finne en måte og få barnet til og godta det slik det ikke blir mye drama. Har selv hatt drama med greing av håret men hun godtar det nå og vet vi gjør det forsiktig, det var skrik og skrål når vi skulle vaske håret, men hun har sett at når vi tar i balsam så blir håret mye greiere og gre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg.

Her er det bad stort sett hver kveld. Mye løping og fotball i bhg kvalifiserer til mye svetting og støv.

Aldri lange negler og alltid rene klær og velstelt.

Kan møkke seg til hele dagen, og være barn, men vi legger oss rene, og starter dagen velstelt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker dette fra jeg var liten, foreldrene mine tok med seg meg og søskenflokken... flyttet til en hytte, uten vann, vaskemaskin, do +++.. ja, u name it. Ingen naboer.

Vi barna skjønte jo ikke hvorfor barnevernet kom inn i bilde... Da jeg var 17 leste jeg brevet fra barnevernet der det stod at det var på hygiene og pga at vi virket så "innesluttet"...

 

Vi hadde det IKKE bra hjemme, vi bodde ikke slik man skal bo, faren min hadde alkoholproblemer, og var ikke frisk... Moren min kjempet så hardt.. men klarte ikke mer...

 

Ikke at det har noe med dette å gjøre, men kom til å tenke tilbake.. Uansett, jeg syns om hygiene er viktig!! Gjør det samme som dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff tenk på barna, må da være ekkelt for de! Tenker ikke foreldrene på det? Kjenner noen som lar ungen sove i strømpebukse og body han har gått med hele dagen, og dagen etter bruker han de samme klærne igjen. Da lurer jeg på, vasker de han ikke om morgen, eller vasker de han og så tar skitne klær på igjen?

 

Mine kan godt gå i samme bukse og genser som dagen før hvis klærne er rene og ikke lukter, men ikke i samme underklær, dvs body, strømpebukse, t-skjorte, truse, sokker. Og iallefall ikke bruke samme klær om dagen som de har brukt om natta!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til noen som er slik du forklarer når det gjelder dårlig hygiene.

 

Men hadde jeg det hadde jeg reagert likt som deg!

 

Du er ikke nazi, det du nevner er jo en selvfølge at foreldre passer på og gjør! Dersom barnet virkelig må legge seg med halvfull bleie, kan det jo fort bli sår og ikke minst lukter det av fulle bleier over tid. Stakkars.

 

Negler klipper vi ofte, det samles skitt under neglene og de klorer seg lettere opp pga tørr hus og kløe med litt lengde på neglen.

 

Gutta her tar et kveldsbad hver kveld, det er en del av kveldsrutinen og blitt viktig for dem i så måte. Vasker håret gjør vi 2-3 ganger i uka, alt ettersom behov.

 

Klærne blir skitne i barnehagen, så de vasker jeg hver dag. De er ute, i sandkasser,på tur, støvete sklier o.l.

 

Ellers håndvask ved mat og etter dobesøk.

 

Ingen sure miner og synes det er superviktig å ha gode, faste rutiner på enkelte ting så barna lærer god hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg passer på at barna mine har god klær, men om 5-åringen insisterer på å bruke en kjole med en flekk på så får hun bruke den. Det er ikke uhygenisk med en flekk.

Når det gjelder bading så bader ungene en gang i uken. Dette fordi de har ømfintlig hud og spesielt yngste var veldig plaget med kløe da vi badet oftere. De vaskes med klut hver dag.

Bleier sjekkes og skiftes om det trengs og selvfølgelig ny bleie før sengetid.

Håret blir gredd, men vil de ikke ha i klemmer så slipper de det. Synes ikke hårklemmer og strikk har noe med hygiene å gjøre (da har vi selvfølgelig også hårklipp som er grei uten dette).

Hygiene er viktig, men det å ha finkjemmede, totalt flekkfrie barn er ikke et mål på hygiene. Unger blir skitne og lever fint med litt flekker her og der.

 

Synes ikke du høres nazi ut, men jævlig slitsom og småhysterisk - Iiiik barnet har en flekk på bodyen, da kan det ikke gå ut før det har skiftet body.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg. Hygiene er viktig, men jeg må innrømme at jeg er ikke verdens flinkeste på å klippe neglene til barnet mitt, men de blir aldri lange.

 

Vi tar bad når det trengs og nå som hun går i bhg blir det omtrent hver dag. Vasker hender før og etter måltid, ansikt etter måltid.

 

Vi tar på henne rene klær hver dag og også før vi skal ut, men skal jeg bare en kjapp tur i butikken og hun bare har litt merker av sand på knærne så skifter jeg ikke på henne av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett enig med deg, men akkurat det med håret er lett å si at de bare må godta.. Min mellomste frøken på snart 2 år nekter å ha hårpynt i. Hun river det ut før det har ¨gått 2 sekunder. Hun forlater badet striglet og med håret i fin sløyfe, og før hun har gått 2 meter er det ute. Så da ser hun litt lurvete ut.. Jeg setter strikk/sløyfe og spenne i håret 4 ganger før vi drar til barnehagen, og da er det slutt på min innflytelse...

 

Ellers skjønner jeg ikke at det er mulig å legge barn uten ny bleie etter en grundig vask. Det er på grensen til omsorgssvikt mener jeg!

 

Skifter undertøy hver dag, og ellers ved flekker eller lukt. Men nekter å legge rene klær til vask. Vi vasker nok som vi gjør. Eldste min er en forsiktig liten sjel som sjelden blir skitten på klærne fordi hun ikke leker voldsomt. Det er begrenset hvor skitten du blir av å leke med dukker en hel dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg synes du overdriver litt, hi. Små barn blir skitne, og det er ikke verdens undergang. :)

 

Vi har en gutt på 2. Vi vasker selvsagt hender før vi spiser mat osv., men samtidig bruker vi gjerne bodyen fra dagen før om igjen, eller en bukse med en liten flekk på. Bade gjør vi 2-3 ganger i uken, avhengig av hvor skitten han er. Små barn trenger ikke å bade hver kveld, det er faktisk sunnere for huden å ikke bli vasket så ofte. Bleien sjekker vi selvfølgelig før han legger seg, og skifter alltid før natten uansett.

 

Men hvis du traff på oss, ville du vel tenkt at vi var fryktelig urenslige du, da, siden vi kanskje har noen flekker på klærne til gutten vår (som for øvrig skal rett i barnehagen/sandkassen for å lage nye flekker)? Hvis du tenker det, vil jeg si at du er overdrevent renslig og har et problem. Hvis du derimot tenker at sånn ønsker jeg ikke å ha det selv, men jeg ser ikke noe problem i at andre har slike rutiner, vil jeg si at du har støv på hjernen, men det er jo lov. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er det med å lære barna rutiner med håndvask, for det er direkte helsefarlig både for en selv og andre om man ikke har den rutinen.

 

Ellers er tannpussen viktig, også rutiner her.

 

Synes det er naturlig og deilig å bade/vaske ungen før sengetid: Tenk hvor deilig vi selv synes det er å gå til sengs og lukte godt. dessuten blir et slikt kveldsbad, som en del av leggerutinen, en innledning til at kroppen slapper av og forbereder seg på å sove.

 

At en unge er litt skitten i ansikt/ekstremiteter og klær i løpet av dagen, ser jeg absolutt stort på: de skal ha lov å være barn. Man får heller spyle av det verste :-)

 

Hadde imidlertid en venninne engang som aldri kammet håret til jenta si. Jenta hadde tette krøller og håret hennes tovet seg faktisk. Det så helt fryktelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - alt med måte. Snupp på 3 bader 2 ganger i uka og ellers ved behov. Hun kan godt gå i de samme klærne et par-tre dager på rad (ikke truser og sokker selvsagt). Det er faktisk nemlig slik at hun ikke alltid skitner seg til, selv om hun er aktiv i leken.

Jeg er enig i at man har på rene klær når man skal ut av huset, men er det en liten flekk på buksa eller kjolen, så vasker jeg rett og slett bare av den flekken og vi bruker plagget en gang til.

 

Håndvask før mat og tørking av hender etter i tillegg til etter dobesøk er en selvfølge.

 

Negler klipper vi forøvrig alltid ETTER bading. Det er så mye enklere og mer behagelig å klippe negler som er bløtt opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vasker ungene og skifter bleier og klipper negler, og skifter klær minst en gang for dagen, men jentene mine, særlig den eldste, blir skitten og våt så fort de slippes ut eller sitter og spiser. Hun kan finne vann i ørkenen og er den ungen i bhg som alltid er mest møkkete.Skal litt til å holde henne 100% ren hele tiden da. Det hender jeg overser en flekk på klærne med vilje fordi jeg ikke gidder skifte for gang nr 10 den dagen og dessuten vet jeg at det tar ca 10 min før en ny flekk er kommet uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes og det er mange som er sløve på negleklippen. Her har vi gjort det 1-2 ganger i uka, og det er aldri noe skriking eller noe styr rundt neglklipp.

 

Ekkelt med skitne, ustelte negler. Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg HI! Min datter har ofte overnattingsgjester her som jeg merker har andre holdninger til hygiene. Når man f. eks skal hjelpe de å stelle håret, og det er fult av dritt, er stivt og stinker merker man at det er lenge siden det er vasket. Eller svarte renner under neglene, og man spør om de har gravd i jord og de svarer at dt gjorde de for noen dager siden begynner mann å lure. Jeg mener det er foreldres plikt å lære barna god hygiene. Hvem vil leke med et barn som er skittent og lukter vondt? Unger kan jo fort være slemme og stenge ute barn av mindre grunner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det samme som HI, men barna bader sjeldnere. Dusjer romper i badekaret hver morgen. I tillegg er jeg nøye på å fjerne ørevoks ytterst i øregangen. Det er det ekleste jeg ser. En periode hadde vis tore problemer med å klippe tåneglene til eldstebarnet, hun sparket som en gal, og det var rett og slett en farlige jobb, selv om pappaen tviholdt føttene hennes.

Så noen har det nok verre enn andre. Man kan ikke gre håret skikkelig på en 2.5 år gammel jente som er helt rabiat feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel forskjell på barn med flekker på klærne og de som lukter vondt p.g.a. uvasket hud og hår? Jeg skifter ikke klær på mine bare fordi de blir litt flekkete.. Dagens klær brukes den dagen og så skifter vi neste dag.

Klær med små flekker på er ikke uhygienisk!! Dersom det kommer en liten gulp på bodyen til minsta, tørker jeg den bort. Stor gulp skiftes fordi hun skal slippe å være våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig

Det eneste vi glemmer til tider er neglene, det er ekkelt...skitt under neglene liksom..men kommer som regel på det!

Men har hendt at minste jenta har godt i barnehagen med skitne negler...:/

Ellers er det nye klær fra innderst til ytterst hver dag, og full bading/dusj annenhver kveld.

Tannpuss 2 ganger daglig.

Dette er vel helt normalt for de fleste vil jeg tro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansatt i barnehage har jeg klippet mange negler, både på fingre og tær.. Lange negler fulle av dritt og sørgerender, usj!!! Halvrevne negler på tær, tenk hvor ekkelt er når en strømpebukse skal på??

Frem med saken og "spritet" den etterpå...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også ansatt i barnehage. Jeg klipper ikke negler på jobb!! Jeg sier fra til foreldrene at de får gjøre det, med tanke på at barnet kan finne på å klore med eller uten vilje. Ikke vår jobb å fikse med den type hygiene på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader/dusjer ikke barna hver dag.. men passer på at de dusjer/bader med gjevne mellomrom.. Klær skiftes om de blir skitne.. men de kan godt ha samme body i to dager om det ikke er flekkete.

 

Negler klippes en gang i blandt... men ikke ukentlig...

 

Hår klippes når det er tid for det.

 

Jeg har aldri mottat klager.

 

Dessuten er det ikke bra for barnehud å vaskes med såpe hver dag.. selv ikke sensitiv såpe. (bare til ettertanke)

 

Nå som mine eldste barn har nådd tenårene, er jeg nøye med at håret ikke er fett, og deodorant brukes.. (på nyvasket hud) og at klær vaskes... men på små barn er ikke kropslukten den samme som på tenårings-slanter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...