Gå til innhold

jeg blir snart far, men når får jeg vite det?


ungkarn

Anbefalte innlegg

Jeg var i et kortvarig forhold som resulterte i en graviditet. BM vil ikke ha noe som helst kontakt med meg under graviditeten, og har sagt at hun skal si i fra etter fødsel.. Dette er litt vanskelig for meg å forholde seg til, ettersom termin nærmer seg med stormskritt, og jeg stoler ikke helt på henne. så jeg lurer på hvor lenge etter fødsel får jeg beskjed? kan jeg komme på besøk på sykehuset? er dette fullstendig opp til BM og bestemme? Hva sier loven?

 

er det noen slags tidsfrist? hva er vanlig? jeg vil selvsagt ha beskjed så fort som mulig.. og se barnet så fort som mulig.. men hva har jeg krav på?

 

Jeg er innstilt på å vise forståelse for henne, og ikke buse inn på sykehuset, hvis hun har hatt en vanskelig fødsel og trenger tid alene etc. Men samtidig så vil jeg jo se barnet så fort som mulig..

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Hei !

 

Dessverre er det helt opp til mor når du skal få vite at barnet er født. Hun er ikke pliktet til å gi beskjed til deg når fødselen er overstått.

 

Når barnet vel er født, skaff deg en advokat slik at dere kan komme fram til videre avtaler...

 

 

Lenke til kommentar

hei ungkarn : )

føler virkelig med deg i denne vanskelige situasjonen. desverre er verden sånn at far ikke har spesielt til rettigheter når det kommer til å ikke være sammen med barnets mor, under svangerskap, fødsel og resten av tiden. er selv forlovet med en som har et barn fra før, hvor det ble slutt før barnet var født, og han har null rettigheter bortsett fra at han får se barnet. får ikke høre noe om hvordan det går med barnet, hverken lege, tannlege, barnehage, skole osv. håper du får en løsning !! mitt tips, kontakt advokat snarere enn senere - ønsker ikke deg det samme som vi styrer med i forhold til hans tidligere barn.

Lenke til kommentar

takk for fine svar:) En ting til som det hadde vært kjekt og vite, er egentlig hva jeg bør forvente.. Vil helst prøve og unngå advokat etc. og gjøre det jeg kan for å få et vennskapelig forhold til mor. men saken er sånn at jeg har ingen anelse om hva jeg bør forvente. altså hva som er vanlig i sånne situasjoner.. altså hvis man ser bort fra loven, rettigheter og tenker mere vanlig folkeskikk. men det er det kanskje ikke så mange som er kloke på heller? ettersom det sikkert varierer veldig mye..

Lenke til kommentar

Tror hva man "bør " forvente i en slik situasjon er veldig individuelt, og alt avhenger hvordan hun ønsker å forholde seg til deg. De aller færreste ønsker advokater o.l, og de aller fleste ønsker også en far til barnet sitt. Du har da rettigheter du også, og har krav på samvær med barnet ditt. Jeg er noe usikker på hvor man henvender seg i forhold ti dette..

 

Har du prøvd å prate med henne om dette? Kan jo være hun er mer rasjonell etter fødsel, og ønsker å dele dette med deg, og vil at du skal være deltakende. Håper det for din del! Hvis ikke har du desverre ingen annen mulighet enn advokater o.l, men er veldig enig med deg at det beste er å være venner..

 

Synes for øvrig du virker som en veldig oppegående mann som viser stort ansvar. Ønsker deg lykke til med alt!

Lenke til kommentar

takk for det :) og for et fint svar.

 

Men som du sier er det jo ikke lett å si hva man "bør" forvente. Men hun har sagt hun skal kontakte meg når barnet er født, og at det blir samvær. hvor mye og hvordan vil hun ikke diskutere før etter barnet er født. og hun vil ikke ha noe kontakt før etter barnet er født. Men jeg blir irritert hvis hun, eller ev. foreldrene venter en god stund etter fødselen med å kontakte meg. Bør jeg ikke kunne forvente å i det minste få en sms samme dag, eller dagen etter fødsel?

 

Jeg tør rett og slett ikke kontakte henne igjen for hun blir bare sur og det bare skaper dårligere stemning. I tilegg har jeg lovt å ikke gjøre det. men dette er litt vanskelig å forholde seg til fordi det kan jo hende at barnet allerede er født, hvis det kom litt tidlig og hun venter med å si ifra. ..

Lenke til kommentar

Annonse

Du bør ta kontakt med familievernkontoret i byen mamman bor. de kan fortelle deg om rettighetene dine. hvis du er ført opp som barnefar vil du også få beskjed av nav da farskapet skal fastsettes.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dette er virkelig trist! Det er alt for mange fedre som blir nektet kontakt med barnet sitt. Det er som om mødrene glemmer at det tar to for å lage ett barn. Det er faktisk sånn at mor ikke har enerett på barnet! Blir så irritert når jeg hører slikt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Dette er virkelig trist! Det er alt for mange fedre som blir nektet kontakt med barnet sitt. Det er som om mødrene glemmer at det tar to for å lage ett barn. Det er faktisk sånn at mor ikke har enerett på barnet! Blir så irritert når jeg hører slikt.

 

Altså, her nekter ikke mor far kontakt med barnet, barnet er ikke født enda! Mener du at en mann som mor ikke vil være i forhold med lenger, har krav på å se henne mens hun er gravid, være med på legetimer og høre om hennes intime detaljer, plager osv? Og være med på fødselen? Mor her har sagt at det blir samvær, men hun vet ikke hvor mye. Og det kan man aldri vite med et nyfødt barn .- kanskje får barnet kolikk, kanskje tar ikke barnet flasket og må ammes fullt i noen måneder. Og så videre. Far har ingen krav på å ha kontakt med MOR, kun med barnet. Mest praktisk er det at far kommer på besøk de første ukene, så ser man i fellesskap hvilken ordning som fungerer etterhvert. På BARNETS premisser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...