Gå til innhold

skolestart og 22 juli


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har snakket veldig lite med barna våres om det som skjedde 22 juli. Største på snart 7 år vet at det har skjedd noe og at han er i fengsel. Jeg ser ikke noe grunn til å forklare mer enn jeg må.

 

Men hva kan jeg forvente når de begynner på skolen om 3 uker? Vil de prate mye om dette da? Eller har det meste da gått i "glemmeboka" for de små?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må forvente at dette blir et tema. Det er ikke bare snakk om en nyhetssak, men et vendepunkt i norsk historie. Noe som for evig og alltid vil bli husket som en verdens verste massakrer utført av et enkeltindivid. Norske historiebøker vil ble skrevet om, saken vil bli nevn på nytt og på nytt, igjen og igjen. Hyppig de nærmeste årene, mindre hyppig etterhvert.

 

Jeg personlig synes det virker litt naivt å ikke forklare barna om det som har skjedd (eller minimalt om det) i den tro at dette ikke er noe de vil få høre om gjentatte ganger på skolen. Uansett om du liker det eller ei, så er dette noe barna må lære å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over her, så vet hun at det har skjedd noe. Men i mine øyne er ho litt liten til å blir forklart i detaljer om hva som virkelig har skjedd.

 

3 åringen min vet ingenting. Ho skjønner jo ikke kvekke alikvel nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, da har vi nok ulikt syn ;-) Både min 8 åring og min 6 åring (snart 7 år) vet om hva som er skjedd, og har fått en god del detaljer. Gutten min på 4 år er også informert, men har ikke fått så mange detaljer. Han har bare fått vite at en slem mann har laget en bombe som eksploderte i byen kongen bor i, og at noen mennesker ble drept av det, og at den samme slemme mannen skjøt mange mennesker som var på en øy. Og at den slemme mannen nå sitter i fengsel for det han har gjort. De store barna vet en god del mer, bla annet antall døde, de har sett bilder, vet hva gjerningsmannen heter osv. Jeg synes ikke barna er for små, men det må selvsagt tilpasses deres nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min søster på¨5 og 8 vet at en mann bombet noen bygg i oslo og at mennesker ble drept. og så at han gikk og skøyt uingdom på en øy. men at han nå er i fengsel og at det er trygt igjen. også gikk vi i rosetog + la roser foran domkirken og de vet grunnen til det. regn med at det blir tema på skolen. så kansklje lurt å informere litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min to treåring vet også om bomben i oslo og at han skøyt folk på en øy.. og at den slemme mannen sitter i fengsel. og vi har vært og lagt roser i byen osv. han har sett bilde av mannen og sier "æsj".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er fælt å si til de små under 5år ihvertfall.Stakkars små.Joda de må jo få vite siden det blir tema i bhg og skoler,men på en anen måte har du lyst å skjerme dine søte små fra sånne forferdelige ting.De er bare barnet ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja men de større barna snakket om det foran han så er det da greit at jeg sier hva som har skjedd så han ikke bare går rundt i redsel. bedre å prate om det på en ordentlig måte hjemme først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er det det.Vi er veldig åpen om alt.Men det der er så vondt å vanskeligå fortelle om.Ihvertfall til så små.Verden skal jo liksom være trygg for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet skal begynne på skolen vil jeg absolutt fortelle litt om dette. De aller fleste skolene i landet planlegger markeringer i forbindelse med skolestart og da er det jo greit at ungene vet hva som har skjedd!

 

Er enig i at barnehagebarn ikke trenger alle detaljer, min 4 åring har ikke det, men hun har blitt fortalt den forenklede versjonen. Selv barn må få vite at verden ikke alltid er rettferdig og at det finnes både syke og slemme mennesker. Man begynner i det små også forstår de mer etterhvert.

 

Synes nesten synd på de barna som blir vernet og vernet for all verdens styggedom, for et sjokk det må bli for dem når de plutselig finner ut sannheten, de må jo bli vettskremte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små får visst med seg mer enn vi tror uansett. Jeg har en 7-åring som vet en del om det som har skjedd, både etter å ha fått med seg litt nyhetssendinger (ikke det verste) og etter samtaler vi har hatt med ham om dette.

 

Jeg har også en på 2,5 som jeg ikke trodde hadde fått med seg noe, men her en dag så vi bilder fra rosehavet i Oslo, og da peker hun og roper OSLO!

 

Poenget mitt er vel at de får med seg noe uansett virker det som, så da er det vel fint om vi kan være der og forklare, alt etter alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært opp til meg, så hadde barna mine blitt skjermet mot alt vondt, men vet jo at det ikke går ;)

 

Har så klart forklart kort versjonen som skrevet over. Snakket om bombingen i Oslo, og at mennesker har dødd, men snakket lite om skytingen på Utøya. Jeg synes det er helt fryktelig, og vet ikke hva jeg skal si selv engang. Hvordan forklare noe jeg ikke forstår selv?

 

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...