Gå til innhold

Vær så snill og skjerm barna deres mot nyhetene og bildene de viser ...


Mamma`n til Will& Ailo

Anbefalte innlegg

Barn får med seg utrolig mye og kan bli veldig skremt av det de kan se og høre på nyhetene nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke se på nyhetene så lenge snuppa er våken ihvertfall, og hun blir straks 2...er ikke sikker på hvor mye hun skjønner men vet aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine så det tidligere. Jeg var ikke klar over tilstandene da jeg slo på tven. Eldste var veldig opprørt og lurte på hva som hadde skjedd. Måtte ha en vanskelig prat med henne. Hun er bare fire:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MIn søster er redd nå, sittet å niglodd på tven i heledag, klarer ikke å slappe av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn på 3 år har "måttet" sett på nyhetene i dag gitt, for jeg ville gjerne får meg med dette her! Og han tok det ikke så stort innover seg, men vi forklarte at det hadde skjedd noe fælt i oslo i dag, og at mange hadde fått vondt, men at politiet og sykehuset skulle hjelpe alle sammen. Han tok det greit, lurte på om oslo ville bli frisk igjen, og da svarte vi at selvsgat vil oslo bli frisk, emn at det ville ta lang tid.

 

Ungene har rett på å vite synes jeg, og såfremt man forklarer og ikke skaper stress rundt situasjonen, så vil de akseptere det tror jeg, ihvertfall sover min sønn søtt nå, ikke noe mareritt eller engstelse i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ett voksent menneske som eier en pc,og jeg klarer derfor godt å få med meg nyheter uten å påtvinge dette til mine barn. Om pc ikke er tilgjengelig så har jeg en smart telefon som kan oppdatere meg.

Men jeg har hatt en snakk med eldste på 7 om dette,samt latt henne se noen bilder på nett.

 

Hvorfor føler dere at der MÅ se nyheter på tv mens små barn er der?

Uforståelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjermer barna ved å informere de på en måte de kan takle, ikke ved å frata dem informasjon det da får på annet vis.

 

Synest det er greit at barn får lære at ikke alle er snille, og at de godt kan være litt redde for ting og mennesker.

 

Mine barn blir tidlig lært opp til å være kritisk, men også tolerante. Barna mine lever i samme verden som meg, men de trenger ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 4-åring har sett en del av det som var på tv idag. Han synes først og fremst det var spennende med alle brannbilene og sykebilene. Prøvde å forklare litt, men han var ikke interessert i å høre på - kun se på alle de store bilene.

Jeg skjermer mitt barn mot mye, men ser faktisk an situasjonen. Er jeg redd når jeg ser på noe, ville nok han blitt redd. Jeg var IKKE redd eller oppskaket når nyhetene sto på....men delte hans interesse for de store bilene og fikk med meg nyhetene.

 

Jeg bruker skjønn...min sønn har ikke tatt noen skade av de minuttene han gadd å stå foran tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe rart at du ikke var redd, du er voksen! Og du vet hvordan verden er, det vet ikke et lite barn. Jeg blir overrasket over at noen av dere syns det er greit og tror at barn ikke blir skremt av å se blodige mennesker og raserte bygg på tv ..

 

Hvorfor trenger barn å vite om terror, kan de ikke få lov til å leve i barneverden når de er små, de blir fort nok store.

 

Gi meg noen gode grunner til at barn skal få vite om vold og terror ? Er det ikke vår jobb som foreldre å skjerme/beskytte de mot det?

 

Lar dere barna deres spille voldlige spill og se voldlige filmer ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man kan kreve at butikkene snur avisene idag, mange barn kjøper lørdagsgodteri idag og de fortjener ikke å se blodige mennesker på forsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ville aldri falle meg inn å gjøre noe så idiotisk som å skjerme barna mine mot det som har skjedd! De har øyne, de har ører, og de er sensitive på stemninger.

 

I alle butikker er det aviser med skremmende bilder, det er skrikende overskrifter som beskriver det som har skjedd, og undertekster. "Alle" voksne snakker om det som har skjedd (og de fleste barn på mer enn 6-7-8 år også), de får input over alt rundt seg. Kan snappe opp bruddstykker fra samtaler mellom to i en butikk, en kommentar fra en ubetenksom venninne til mor, være innom en bestefar som ikke har tenkt på å skru av nyhetene. De har venner, er hjemme hos andre som gjerne har nyhetene på hele tiden Osv. Og de senser nok at vi foreldre er preget av at noe har skjedd, at vi stadig søker nytt, spør hverandre om det er noe nytt...

 

Hva er vel bedre enn at barna får informasjonen om det som har skjedd hjemme? Sammen med foreldrene som kan forklare alt på en god måte først, en måte som er tilpasset deres alder og akkurat sitt/sine barn? La barna spørre om alt de måtte lure på, forberede dem på at de kan se bilder som virker skremmende. For det ER skremmende!

 

Ja, barn er uskyldige, men de er ikke dumme. De forstår at noe skjer, og de har krav på å bli informert på sitt nivå. Det er opp til foreldrene å vurdere hvor mye de tåler, og på hvilken måte informasjonen best kan presenteres for dem. Du har enda bare små barn Mamma'n til Will & Ailo, det er kanskje enklere å skjerme dem da, jeg vet ikke, men vi har informert alle våres i hvertfall. Ja, hun på snart 2 år skjønner jo ikke noe, men de andre forstår. Også 4-åringen. I stede er vi varsom med hva vi lar dem se, det er jo ikke nødvendig å la dem se på tv når de aller verste bildene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig - jeg har litt andre meninger enn deg, mamma'n til Will og Ailo.

 

Jeg er av den formening at barn fanger opp ting, og at de da trenger en forklaring som kan virke logisk etter alder.

 

Ett av mine klareste barndomsminner er fra den gangen en voksen jeg kjente døde, og jeg ikke fikk være med i begravelsen. Derfor har mine barn deltatt i alt når de har opplevd død i familien(og det gjelder alle oldeforeldrene). Greit det er mer fredelig enn dette, men likevel. Ulykker og slikt som skjer i dag, er DØD. Og barn trenger å vite når de likevel forstår at noe skjer.

 

Jeg mener ikke at barn som forstår skal måtte sitte pal ved TV'en i disse dager, men de skal ikke skjermes totalt utfra hvordan vi voksne tenker at barn tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en forskjell på å skjerme barna og la nyheter stå på hele døgnet Alva:)

Noen barn kan skjermes,noen barn kan man se nyhetene sammen med.

Men alt for mange foreldre(eller besteforeldre/tanter og onkler/barnevakter) lar tv stå på hele dagen etter slike katastrofer og hysjer på barn som stiller spørsmål.

Så lenge dere er varsomme med hva barna får se så skjermer jo dere og i en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her svarte jeg kanskje mest på utsagnet lenger nede om:

 

"Gi meg noen gode grunner til at barn skal få vite om vold og terror ? Er det ikke vår jobb som foreldre å skjerme/beskytte de mot det?"

 

Men selvsagt, vi skjermer jo dem til en viss grad, ser den. Det er likevel stor forskjell på å late som om ikke noe har skjedd slik HI får det til å høres ut er det mest riktige, og å informere dem og la dem se nyheter på tv om dette (om enn noe sensurert for de verste scenene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i Drammen og er av samme årskull som Therese Johannesen. Tror dere virkelig våre foreldre skånet oss for nyheten om hennes kidnapping, eller tror dere dette var et tema det ble snakket MYE om? Plutselig begynte foreldrene våre å vokte oss som hauker, og vi fikk ikke gå noen steder uten at en voksen fulgte oss. Vi skjønte jo at noe hadde skjedd. Skulle de bare hysjet det bort?

 

Barn trenger ikke se de jævligste bildene, men de trenger å forstå at det har skjedd noe fælt. Alle voksne er urolige, snakker om dette og mange er også triste og lei seg. Syns det er viktig å forklare barna med barnespråk at det har triste ting som gjør at de voksne er sinna, lei seg, redde osv osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med at de skal få slippe å se bildene som vises men det er bedre at barna (som er store nok) får en forklaring av sine foreldre enn at de får høre det på skole og barnehage og kanskje i et annet format enn det foreldrene kunne gitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen, og greier helt fint å selv bedømme hva mitt barn skal skjermes for og ikke, noe jeg regner med at de aller fleste også greier..

Mitt barn er snart ti år, og har fått med seg ganske mye om tragedien, kan selvfølgelig lese. Derfor skjermer jeg ikke, men vi ser på sammen, jeg svarer på spørsmål og vi snakker endel om det som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å skjerme på.

En måte er å hindre informasjonen- altså sperre.Så har vi å la all informasjon flyte fritt og ukritisk.

Jeg mener at alt imellom er å skjerme.

Man velger hva barna får se,snakker med dem og fungerer som ett filter.

Mulig jeg har misforstått betydningen av ordet men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supernytt er en fin informasjonskilde for barn som er gamle nok til å se på det. Dette i kombinasjon med at foreldrene forklarer og svarer på evt spørsmål barna måtte ha, mener jeg er en fornuftig måte å håndtere dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man snakke med barna om hva som har skjedd og svare på spørsmål de har om dette, men nyheter og bildene de viser der er ikke beregnet for barn men voksene .

 

Man må tilpasse etter barnets alder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog Atle Dyregrov (?) forklarte akkurat på tv hvordan man skulle gå fram i forhold til barna.

 

Vi skal være ærlige og direkte, men ikke gå i detaljer. De må få en forklaring på foreldrenes reaksjoner, men man skal tilpasse det vi sier i forhold til barnas alder.

 

Om det var flere som nettopp så det, vær snill og fyll inn det jeg ikke fikk med meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...