Gå til innhold

Hva mener egentlig naboen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er i konflikt med naboen - dvs hun er i konflikt med meg fordi hun ønsker at grensetrærne (som står med stammene akkurat på hennes side, så det er hennes trær) skal vokse ubegrenset mens jeg mener at de bør holdes på et nivå som gjør at de skjermer innsyn. Ikke mer. Hun snakker ikke med meg lenger. Svarer ikke når vi voksne eller barna hilser. Nekter å snakke om noe som helst og bare går sin vei hvis vi prøver. Jeg fortsetter å hilse når det er naturlig, for jeg har ingen intensjon om å være uvenner. Synes det bare er tåpelig at vi ikke kan diskutere og komme frem til løsninger.

 

Mens vi har vært på ferie har hun beskjært de flere meter. Skjermer ikke lenger for innsyn. De er nok nærmere 3 meter nå (vi ligger et nivå høyere opp). I tillegg har hun trukket noen tau/snorer langs grensa, for å holde greiner inne på sin side av tomta. Jeg har nemmelig pleid å klippet/sage av lange greiner som går inn på vår side.

 

Tanker om hvorfor hun kan ha gjort det? Og noen tanker til hva jeg bør gjøre/si? Trærne er beskjært og vi får mye mer sol inn på tomta vår. Trærme står rett øst-vest, så lager mye skygge hos oss. Jeg er egentlig veldig fornøyd med at hun har beskjært, kanskje ikke så mye men det vokser jo som ugress. Og at hun prøver å holde greiene inne på sin side - er det for å demonstrere eller være snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme hva hensikten var. Du har fått inn mer sol - og selv om hun i utgangspunktet var vanskelig, så hadde jeg svelgt kamelen og takket. Da vil hun kanskje oppfatte deg som et koselig menneske og gjenta det neste år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve at trærne ikke er høyere enn 2 meter. Og den retten har du etter Norges lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hørt om før. Dersom hun mener det er hennes trær, men de står samtidig for nær din grense, så er der begrensninger på hvor høye de kan bli. De skal være en viss høyde de kan ha, alt ett hvor nær grensen på tomten de står.

 

Mener det var noen som tok dette til høyesterett for mange år siden, og naboen som fikk skygge fikk medhold.

 

hihihih... vil du være slu og ond, så er det bare å grave opp røtter på din side og salte dem, eller slå noen stifter med kobberspiker inn i stammen på alle trærne. Da dør de, og du slipper å krangle. Og ingen kan si hva som har skjedd, for kobberspiker forsvinner mens treet dør. Salt trekker jorden til seg . hihihihi :) JEg har gjort det med salt med et nabotre, og det er bare bortevekk i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det nok ikke. Utgangspunktet er 2 meter, men så er det mange andre hensyn som spiller inn. Bla skjerming for innsyn. Så jeg kan nok ikke kreve de 2 meter, men ville nok vunnet frem med høyde som er akkurat nok til å skjerme innsyn. Ikke mer. Men rettsak er ikke alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...