Gå til innhold

å revne ved fødsel..


Kaisa75

Anbefalte innlegg

Jeg har født to ganger tidligere, begge gangene var det naturlige fine fødsler (kun brukt lystgass). Det eneste problemet jeg har er at jeg har revnet en god del begge ganger. 2. grads. Er det noen som har opplevd å revne mye ved første fødsel, og så har klart å unngå det når de fødte igjen??

 

Jeg har bl.a. hørt snakk om vaskekluter og at jordmor har holdt igjen huden i det mor dytter. Dette har jeg ikke fått tilbud om før.. Håper at det kan gjøre en forskjell denne gangen...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Den finske metoden" viser til veldig gode forskningsresultat ift å ikke revne under fødselen. Da støtter jordmor vevet i utdrivingsfasen, og forsøker å hindre barnet i å komme ut alt for fort (la hodet stå litt i åpningen slik at vevet når å tøye seg). Har hørt om denne metoden i noen år, og fikk også anbefalt å etterspørre dette under fødsel av en lege der jeg jobber.

 

Jeg fødte en stjernekikker sist, og til tross for at jordmor gjorde en iherdig innsats på å støtte, fikk jeg grad 2+ rift innvendig, flere ytre rifter pluss et klipp. Satser på at det ikke blir så mye denne gang;)

 

Kjenner en annen som fikk grad 3 rift første gang, og ingenting andre gang, da de brukte finskegrepet/metoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk totalruptur ved første (grad 4)... et helvete! :(

 

Så kom nummer to (5 år etter) og JM kom bort til meg og sa: "Jeg skal gjøre ALT jeg kan for at det ikke skal skje igjen!" Måtte den gangen sy bare noen "skjønnhetssting" fordi de brukte finske-metoden. Snakk om at tiden etter ble mye lettere og bedre...

 

Så jeg satser på at de klarer det denne gangen også!! :)

 

Lykke til, både med fødsel og alt som skal skje! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å ta bringebærkapsler jeg. Det skal vistnok også hjelpe med modning slik at man blir mer tøyelig, revner mindre og at livmora trekker seg raskere sammen etter fødselen. Har ikke prøvd det før, så det blir spennende å se.

Høres ut som denne finskemetoden kan være noe å ta opp med jordmor ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips jenter! Litt av en historie Tinemor83! Hvis du klarte det etter en sånn første fødsel, så må det vel være mulig for meg også, om jeg bare får en like flink jordmor.. Oppmuntrende! :-) Lykke til til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg hadde totalruptur under min første fødsel, da jeg skulle ha nr to ble jeg anbefalt keisersnitt, ettersom det er stor mulighet for at det samme skal skje flere ganger. Jeg er fra et lite sted, og er tilknyttet et lokalsykehus i nærmeste by, der tok jormødrene "min sak" opp med en spesialist i fødselskader fra Ullevål, og hun hadde sagt at i sånne tilfeller råder man mor til å ta keisersnitt, i de tilfeller mor ikke vil ta ks prøver man å overtale mor til dette.

Jeg var i utganspunktet forberedt på en vanlig fødsel, med den innstilling at ingen fødsel er lik, men etter råd om ks tok jeg imot dette rådet og minstemann kom til verden med et planlagt ks i fjor.

Anbefaler alle som har hatt totalruptur grad både 3 og 4 til å undersøke dette, det er ingen spøk å ende med analinkontinens og andre etterplager etter en sånn fødsel, heldig for meg er ikke jeg av de som sliter med dette, men har absolutt hatt mine plager etter første fødsel.

NB! Det er ikke alle jordmødre og gynokologer som mener at ks er noe alternativ, da ingen fødsler er like, jeg var heldig at jordmødrene på mitt lokalsykehus var på kurs i fødselsskader noen måneder før jeg skulle vurderes for ks eller vanlig fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde totalruptur under min første fødsel, da jeg skulle ha nr to ble jeg anbefalt keisersnitt, ettersom det er stor mulighet for at det samme skal skje flere ganger. Jeg er fra et lite sted, og er tilknyttet et lokalsykehus i nærmeste by, der tok jormødrene "min sak" opp med en spesialist i fødselskader fra Ullevål, og hun hadde sagt at i sånne tilfeller råder man mor til å ta keisersnitt, i de tilfeller mor ikke vil ta ks prøver man å overtale mor til dette.

Jeg var i utganspunktet forberedt på en vanlig fødsel, med den innstilling at ingen fødsel er lik, men etter råd om ks tok jeg imot dette rådet og minstemann kom til verden med et planlagt ks i fjor.

Anbefaler alle som har hatt totalruptur grad både 3 og 4 til å undersøke dette, det er ingen spøk å ende med analinkontinens og andre etterplager etter en sånn fødsel, heldig for meg er ikke jeg av de som sliter med dette, men har absolutt hatt mine plager etter første fødsel.

NB! Det er ikke alle jordmødre og gynokologer som mener at ks er noe alternativ, da ingen fødsler er like, jeg var heldig at jordmødrene på mitt lokalsykehus var på kurs i fødselsskader noen måneder før jeg skulle vurderes for ks eller vanlig fødsel.

 

Skriver under på denne. Jeg revnet med første, grad 3B. Ting gikk forsåvidt greit etterpå. Så ble jeg gravid med nummer to, og ble fortalt at jeg kunne velge selv, men hvis alt hadde gått så bra så anbefalte de vaginal fødsel og klipp for å avlaste. Vel, det gikk ikke helt som jeg hadde tenkt, og lukkemuskelen min er betydelig svekket (jeg lever som normalt altså, har klart å trene meg til OK funksjon). Altså, jeg revnet ikke utover klippet, kun et par pyntesting, MEN, lukkemuskelen ble tøyd til ytterste og svekket. Med et klipp som ikke grodde skikkelig og plager ellers, blir det definitivt KS på meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm:

prøvde å legge dette inn i sted, men.. det ble borte..

 

Om noen skulle ha behov så finnes det er interessegruppe i Nofus, A-inko som er for personer som lever med avføringslekkasje. Medlemmene er pr i hovedsak kvinner som har revnet ved fødselen:

Du finner mer informasjon om på nettsiden www.nofus.no og info om avføringslekkasje under sykdommer/inkontinens/ anal inkontinens.

 

ønsker en kontakt med andre samme situasjon, kan en be om å få kontakt med en likemann - se info ang det under Om oss/likemann

 

Kontakt A-inko ved å sende e-post [email protected]

 

Jeg fikk et nytt liv da jeg meldte meg inn i Nofus og på deres lukkede medlemsforum.

 

Hilsen

 

Madam Ink

 

http://madam-inks.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble klipt, rivnet en 2 grad og to-tre 1grad. Mange sting, rent bortsett fra det har blitt klipt over litt av den naturlige flipp, slik at jeg tisser skeivt, og ofte på låret:-P har jeg ingen problem med å skulle føde igjen;-) rivner jeg igjen, skal det nok gå bra;-) var litt vondt i starten etter, men det gikk fort over;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så liiivredd for å revne under fødsel... Venter min første. Hvordan overlever en smertene? Får en noe lokalbedøvelse dersom en ikke har epidural som gjerne kan hjelpe litt? Forestiller meg at smerter når en revner eller blir klippet må være enorme:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed under første fødsel at "noen er bare ikke så tøyelige". Og så klippet de. Jeg fikk lokalbedøvelse og merket ikke noe til det.

 

Dermed dropper jeg alt som heter tøying og strekking og oljer denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en får lokalbedøvelse og klipper så vil man vel ha mye større sjanse for å unngå stygge rifter? Sår fra en har klipt er jo mye lettere å sy fint sammen har jeg hørt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja var derfor de klippet, for å ha kontroll på retning osv. Har ikke hatt

Noen problemer i ettertid. Men var visst bare grad en.

 

Kommer til å be om at de klipper nå og, for å

Begrense skaden (er vel ikke blitt mer tøyelig på to år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så liiivredd for å revne under fødsel... Venter min første. Hvordan overlever en smertene? Får en noe lokalbedøvelse dersom en ikke har epidural som gjerne kan hjelpe litt? Forestiller meg at smerter når en revner eller blir klippet må være enorme:-(

 

Du kjenner ikke så mye til det om du revner. Jeg fikk andregrads rift, og det var ikke vondere å revne enn det var med resten av fødselen (sannheten er at for de fleste kvinner så er det grusomt vondt å føde, men det er kun noen timer av ditt liv og lite i den store sammenheng - dette klarer du fint :) Mye av smertene glemmes når babyen er ute. Og så er man ofte veldig sprek etter en naturlig fødsel, jeg var i dusjen etter 20 min ).

 

Jeg trodde de var gått bort fra å klippe da naturlige revner tilheler bedre enn klipte områder? Det er vel kun dersom det er snakk om et "styringsklipp", for å forhindre revning bakover mot anus? Jeg ble ikke klipt når jeg fikk andregrads rift. Og babyens hode lå og sprengte i åpningen i tre kvarter før jeg klarte å skvise ham ut så noen er nok ikke bare så tøyelige som andre :P Jeg ble imidlertid sydd veldig pent og utseendet har ikke endret seg nedentil :)

 

Men kommer til å kjøre på med wedela fødselsforberedende olje denne gangen + lese om finskemetoden da jeg føler at åpningen faktisk er trangere nå enn før første fødsel...

Endret av Madolyn&Muffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to ganger tidligere, begge gangene var det naturlige fine fødsler (kun brukt lystgass). Det eneste problemet jeg har er at jeg har revnet en god del begge ganger. 2. grads. Er det noen som har opplevd å revne mye ved første fødsel, og så har klart å unngå det når de fødte igjen?? Jeg har bl.a. hørt snakk om vaskekluter og at jordmor har holdt igjen huden i det mor dytter. Dette har jeg ikke fått tilbud om før.. Håper at det kan gjøre en forskjell denne gangen...

 

Hei :)

 

Eg rivna masse med 1 mann. Sydde i 1,5t etterpå.

Men 2 mann ba eg om god hjelp når babyen skulle ut, og blei "holdt igjen" i ca ti min. Da er eitt enormt press mens da står på, men sooo verdt da i etterkant. Fekk eitt pyntesting ;) no med 3 mann ba eg om da samma og fekk kun pyntesting. JM holdt igjen 4 pressrier og brukte varme kluter.

 

Lykke til!:) denna gongen går da nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mammantil2prinser

Uff ja det gruer jeg meg til! :(

Husker og har det på film når jeg brøler at jeg sprekker! D va så sinnsykt vondt! :(

 

Håper virkelig jeg slipper det denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...