Gå til innhold

Hvordan få barn til å ta medisin når de absolut IKKE vil? Gi meg tips, kjære kloke damer :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Minsten her på 5 er helt håpløs å få i medisiner.

Eneste som er mulig er stikkpiller, men det er jo ikke alle medisiner man kan gi på en sånn måte.

Det er snakk om hostesaft, antibiotica og sånt når det virkelig er behov for det. Det er ikke så ofte heldigvis, for han er ikke mye syk, men nå har han hostet så mye de siste dagene at han til slutt brekker seg, og han nekter plent å ta hostesaft.

Han hyler og skriker så man skulle tro han ble mishandlet :S Og nekter å drikke det... Han har også fått flytende antibiotika pga halsbetennelse tidligere, og det var det samme da også...

Vi må "krangle" og "kjempe" med han i nesten en time før han til slutt blir med på det, og da står han rett etterpå å brekker seg og begynner å kaste opp :( Jeg syns så synd på han, det er grusomt å se at han misliker det så fælt... Jeg føler meg slem når jeg må gi han medisiner, men så er det jo desverre sånn noen ganger at det faktisk er til det beste da...

Hva kan jeg gjøre?

Vi har prøvd å knuse tabletter og blande med saft, syltetøy, sjokoladepålegg og sånne ting, med det spytter han bare ut...

I går hadde han 39 i feber, og da ga jeg han paracet i form av stikkpiller, og det går greit... Men jeg trenger råd her nå, jeg får så vondt av han når han tydeligvis opplever det så grusomt å måtte ta medisiner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i helsevesende og er kanskje litt mer en gjennomsnitt interessert i kropp og sånt. Mine barn har derfor mange bøker om kroppen og bakterier og medisiner o.s.v. Hvis de skal ha medisin snakker vi om bøkene de har lest og jeg tror de ser før seg bildene på de stygge, sinte bakteriene og hvordan medisinen jager de vekk.

 

Kanskje du kan kjøpe en bok å se om det går bedre. Det er ikke lett når barnet ikke vil nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å få tak i en sprøyte og la ham gjøre det selv? Det funket vanvittig bra på 3-åringen her. Hun tar det meste, så lenge hun får gjøre det selv! La han få være med å knuse tabletter og velge hva det skal blandes i. Men nå kan dere allerede ha ødelagt litt ved å tvinge ham, men det er verdt er forsøk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fornuftige er å si at "dette må du, samme om du liker det eller ikke". Ingen diskusjon. Ungene venner seg som regel raskt til det bare foreldrene er konsekvente og ikke åpner for diskusjon.

Slutt å krangle. Stikker han av så hold ham fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo ikke tvinge opp munnen hans, tvinge han til å svelge, og tvinge han til å ikke kaste opp igjen... Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det :(

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg prøve. Men på spørsmål om hvorfor han ikke vil, sier han at det er fordi det smaker vondt... Og det smaker vel ikke annerledes om han får ta det selv i sprøyte?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme problemet med min gutt på 4 år. Eneste jeg får i han er stikkpiller, men også der må jeg tvinge meg på =/

 

Nå tok han mandlene for et par mnd. siden. Da fikk han et lite glass med sånn likeglad medisin. Han smakte selv litt på det, men han drakk ikke alt. Så da måtte jeg bare ta han på fanget og helle det i munnen hans. Problemet er jo at det er lett å spytte ut etterpå. Så siden han tok mandlene har jeg hatt problemer med alt av medisiner som er flytende. Tilogmed ibux som jo smaker greit.

 

Når han var liten så gikk han en del på antibiotika (ved 1 års alder), da var det sprøyte og non stop som gjaldt (sprøyte inn ved kinnet så de bare må svelge). Heldigvis ikke vært så syk de siste årene, så hvis vi må gjennom en slik kur til aner jeg ikke hvordan jeg skal få det til.

 

Min hadde også hoste her for en stund siden, men var ikke sjans i havet å få det i han. Men nå er jo ikke det en slik livsviktig medisin, så da fikk han bare hoste da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dem ikke skremt da?

Men kanskje det er det som "må til"?

Hmmm... Skal ta det opp med sambo i ettermiddag.

Det er ikke min sønn, det er hans, så jeg føler ikke at jeg kan ta sånne avgjørelser for hans barn, men jeg syns det var en veldig god ide, så jeg skal snakke med sambo om det :)

Takk!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det ingen diskusjoner om medisiner. Barna vet at dette bestemmer de ikke selv, og tar det nå uten å mukke.

 

En 5 åring klarer fint å svelge tablettene hele, selv minsten på 2,5år svelger tablett hel. Og paracet kan du enten gi som smeltetablett eller dele en vanlig "voksen" paracet slik at han kan svelge den som en vanlig tablett.

 

Om det er medikamenter du er nødt til å gi flytende, så holder du barnet fast bakover. Med den ene armen bak den og den andre låst i et fast grep. Så har du medikamentet i sprøyte, og gir litt og litt innerst i munnen. Da må de svelge, og du får i barnet medisinen. Hold barnet bakover.

 

I tilegg får barna forklaringer på hvorfor de får medisiner, og de vet hvorfor det er nødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst: sett opp skjema med feks klistremerker, merk av alle dagene han skal ta medisin, og kryss av etter hvert. Så får han et grafisk bilde av at dette faktisk tar slutt en gang, og at det er mulig å komme i mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lov å holde fast unger sånn? Tror sambo hadde kvalt meg om jeg hadde gjort det med hans sønn....

Men hvordan får jeg han til å slutte å kaste opp etterpå da? Det føles noen ganger som han "gjør det med vilje" for å trasse :s

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få lov til å ta sprøyte selv er en god ide:)

 

Ellers har vi hell med denne metoden.

 

Datteren min later som om hun er ett dyr (f.eks en tiger, katt, slange, hva som helst hun har lyst til å være egentlig) og så leker vi litt rundt det. Hun lager syrets lyder, gjør triks, krabber på gulvet osv. Men så blir dyret sykt og jeg (dyrepasseren) må gi det stakkars dyret medisiner og kos. Dette er en lek vi måtte leke hver gang hun skulle ta medisiner, og hun visste at leken alltid endte med at hun skulle få medisiner. Bruker ca ti min på dette,og jeg synes det er verdt det fremfor å holde henne fast og tvinge henne.

 

et annet triks er å gjemme en bitteliten boks med medisinen og noen rosiner, nonstop eller lignende og ha en "skattejakt".

 

Før hun ble så gammel at vi kunne leke med henne for å få henne til å ta medisiner måtte vi holde henne fast og tvinge det i henne. må man så må man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun synes det smaker høgg hun også, men det blir på en måte gøyere å få gjøre det selv. Også drikke litt vann etterpå. Står forresten i ene spl.boken min her og at man ikke skal tvinge dem, med mindre ingenting annet funker. Men med sprøyte kan de sprøyte det inn langt bak og da smaker det mindre vondt.

 

Anonym litt lenger oppi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste i en brosjyre på apoteket en gang at man kan holde barnet for nesen, for da må barnet åpne munnen for å puste og svelge medisinen.

Men det får ikke jeg meg til å gjøre altså. Man må nok være kreativ og konsekvent som flere nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vetikke med hostesaft og flytende medisin, men tabletter har jeg en liten ide på.

 

jeg tok vanlige medisiner (de forferdelige tablettene som unger nekter og ta som oftes). mamma moste de mellom to skjeer og blandet den med syltetøy. da gikk det ned på høykant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...