Flere som er helt besatt av at en fødsel er en total blottlegging og umyndiggjøring av underlivet vårt??
Skrevet 12 mars 2011 - 17:32
Snarvei til forumene
Skrevet 13 mars 2011 - 12:17
Skrevet 22 mars 2011 - 14:25
Skrevet 02 mai 2011 - 09:59
Skrevet 03 mai 2011 - 21:56
Skrevet 07 mai 2011 - 22:48
Skrevet 23 mai 2011 - 14:23
Skrevet 29 juni 2011 - 18:40
Skrevet 10 september 2011 - 09:26
Skrevet 20 september 2011 - 13:01
Skrevet 23 oktober 2011 - 11:08
Skrevet 07 desember 2011 - 18:00
Skrevet 07 desember 2011 - 18:38
Skrevet 18 mars 2012 - 22:33
Jeg satser egentlig på at når tiden kommer for å skreve og presse så glemmer jeg helt at jeg er redd for bare lar kroppen gjøre jobben sin. Syns likevel det kan være greit å snakke med en psykolog, gjerne en kvinne som har født selv. Jeg vil også være så åpen som mulig om at jeg har angst og er redd, og satser på at det blir tatt litt hensyn når jeg skal føde. Jeg skal uansett ikke være kliss naken før babyen kommer ut!
Jeg syns de som ikke forstår seg på angsten og følelsene ikke burde uttale seg i det hele tatt, jeg personlig syns bare det er verre å ikke bli tatt seriøst. Går angsten for langt kan det skygge over all fornuft, så det er ikke nødvendig å prøve å finne rasjonalitet her.
Dette innlegget har blitt redigert av KajaBB: 18 mars 2012 - 22:36
Skrevet 22 mars 2012 - 20:40
Det er jo faktisk det mest naturlige i verden! Og tenk på hvor bra vi har det m velutstyrte sykehus, flinke leger og jordmødre og all mulig hjelp etterpå. Mens i andre land fødes det på jordgulv uten smertelindring...
Ang det å blotte seg helt, så tenkte jeg også en del på det i forkant av forrige fødsel - men jeg skal love deg at de tankene forsvinner helt når du står i situasjonen! Det blir på en måte det minst viktige...man har nok av andre ting å fokusere på og tenke på. Og man har jo en skjorte på som dekker rompa... De første timene satt jeg i badekar og det var veldig ok. Man er sånn tilstede i den spesielle situasjonen, og man vet jo at jordmødrene og legene ser dette hver eneste dag!
Grensen for meg gikk da jeg etter 15 timers fødsel fikk spørsmål om en gruppe studenter kunne komme inn og se. Da ropte jeg "NEEEEEEEI", hehe...Syntes det var ganske frekt av de å spørre - men alle skal jo lære et sted...
Lykke til - uansett om det blir KS el naturlig fødsel. En naturlig fødsel som går som normalt kan være en kjempeflott opplevelse - hvor du opplever kroppen din på en helt ny måte.
Skrevet 22 mars 2012 - 20:55
Mye annet og legge energien i. Og ikke minst bekymre meg over..
Skrevet 25 mars 2012 - 18:12
Jeg følte faktisk at min intimsfære ble mer invadert under et planlagt ks enn den ble under en komplisert vaginal fødsel.
Det er mange årsaker til angst, og jeg vil absolutt ikke bagatellisere angst for underlivet under fødsel. Jeg har selv fødselsangst, men av andre årsaker (= tidligere traumatisk fødsel med påfølgende angst for at barnet skal dø). MEN tro ikke at et ks er problemfritt, at det ikke innebærer at du må gi slipp på deg selv, finne deg i intime spørsmål og handlinger. For slik er det faktisk ikke.
Skrevet 23 mai 2012 - 14:55
Skrevet 29 mai 2012 - 18:02
men det er jo nødvendig da, for å kunne få ut babyen.
og ved ks er jo like gale det, vil faktisk vi verre.
der de kutter deg åpen, roter i livmor, muskler og romsterer for å få ut babyen.
nei du. dersom du ikke liker tanken på å føde- ikke bli gravid!
Skrevet 06 juni 2012 - 17:14
Når du føder vaginalt har du stort sett full kontroll selv under nesten hele fødselen. Kanskje absolutt hele fødselen, hvis alt går bra. Ja, du har smerter og blir sliten, men sjansen er faktisk stor for at det fører til at du blir så bestemt og tydelig i beskjedene dine som du aldri har vært før! Jordmor må undersøke deg for å se hvor langt fødselen har kommet, men det er ikke verre enn en vanlig underlivsundersøkelse. Har du varslet på forhånd om at du er "sjenert" så kan hun ta hensyn og f.eks. dekke deg til med et teppe eller laken. Jeg fikk i hvert fall tilbud om det. Du får alltid beskjed om hva de gjør med deg, og hvorfor, og spørsmål om det er greit.
Og som sagt: Du trenger ikke ligge naken og skreve! Jeg gjorde det ikke i det hele tatt under noen av fødslene. Ikke engang på slutten da jeg presset ut babyen. Rett og slett fordi det ikke føltes naturlig. Det hjelper at tyngdekraften bidrar litt, og derfor føles det som oftest best å være oppreist, gjerne bevege seg litt rundt. Jeg sto oppreist på kne i senga, med ryggen til jordmor når barnet kom ut. Hun så bare sykehusskjorta mi og beina mine, og fanget opp barnet når det kom. Men det var ikke fordi jeg ikke ønsket å blottlegge meg, bare fordi det føltes som den stillingen som passet best.
Etterpå føltes det godt å legge seg ned på senga, med "bleielaken" under rumpa og laken over. Hadde fortsatt skjorta på, men åpnet den raskt da jeg fikk tilbud om å få barnet på brystet! Den flotte babyen min var virkelig alt jeg brydde meg om da, kunne ikke tenkt mindre på hvem som så hva! Likevel tok jordmor og barnepleier fortsatt hensyn ved å la et laken ligge over underlivet mitt. Da morkaken også var født varslet jordmor om at hun gjerne ville se litt hvordan det så ut.
Hun sjekket blødningen, skiftet "bleielaken" under meg om det var hemoroider, trykket og klemte litt forsiktig, forklarte hvorfor. Ikke at vi hørte etter stort, vi så på barnet, vi ;-)
Fikk beskjed om at en liten rift burde syes, og jeg sa det var greit. Fikk lokalbedøvelse (spray). Etter det fikk jeg tilbud om å ta på en "bleie" (du blør en del, så det føles som du trenger det) og en slik engangstruse. Tok takknemlig i mot hjelp til å ta på den!
Så fikk jeg en ren skjorte, varmere teppe, hjelp til å sette meg litt opp, noen puter, mens de stelte barnet litt. Etterpå var det tid for å bli kjent med barnet. Vi fikk et brett med rundstykker, te, kaffe, en blomsterkvast og et flagg ("gratulerer som foreldre!") og hjelp til å legge barnet ved brystet. Så fikk vi være alene i en time eller to, før vi ble trillet inn på rommet vårt.
Høres dette så ille ut, da?