Gå til innhold

delt foreldreansvar, flytting innenlands med barnet?????????????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kan jeg flytte hvor jeg vil med barnet uten fars samtykke, innenlands altså.....noen som vet om jeg feks kan flytte med barnet fra gjøvik til trondheim uten av far kan nektew?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ????? Seriøst!?????????

Var ganske så sikker på at man ikke kunne flytte ut av kommunen (uten i verste fall dermed også å flytte fra barnet) uten den andre foreldrenes samtykke, dersom man har delt foreldreansvar UAVHENGIG av hvem som har hovedomsorg..!??

 

Det anonym 00:33 sier er jo fullstendig ABSURD, om det stemmer!?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lett litt på nettet og i følge barnelovparagraf 37 kan man flytte hvor man vil innenlands altså så lenge barnet ikke har delt bostedadresse og det er den barnet har bostedadresse hos(hovedomsorgforelder) som flytter..

men fant bare linker fra 2008

trodde og at det fantes en eller aen ny lov som sa man ikke kkunne flytte mer enn 2 timer unna eller noe sånn...men dette gjelder vel kanskje bare samværsforelder siden det da går utover barnehage/skole som barnet går i som velges av den foreldre barnet bor fast hos..om du skjønner

 

hvis det er riktig at man bare kan flytte er jo dette superbra for den som ønsker å flytte hvertfal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har vært fremmet forslag om regler for dette, men det er vel ingenting som er vedtatt.

Så joda, det er bare til å flytte i vei...

 

Jeg lever med en mann som har sine barn boende på en annen kant av landet, fordi moren ville flytte. Hun mente selv at hun ville ha det best der, og da hadde ikke far mye han skulle ha sagt. At barna ikke får sett sin far så mye var tydeligvis ikke så nøye, mors velvære kommer foran barnas.

 

(Og nei, ingen utdannelse eller jobb var grunnlag for at hun måtte flytte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i prinsippet flytte hvor du vil innenfor landets grenser, MEN det må være mulig å opprettholde et tilfredsstillende samvær.

 

Hilsen en som nylig har diskutert dette med advokat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved delt foreldreansvar kan du flytte med barnet hvor du vil innenfor Norges grenser så lenge barnet har fast bostedsadresse hos deg og dere ikke har 50/50-deling, MEN: Du har 6 ukers varslinpslikt til far.

Og i løpet av disse 6 ukene kan far ta deg for retten enten for å kreve 50/50 eller hovedomsorgen slik at barnet ikke kan flytte (har en venninne som er igjennom det nå og skal i retten i neste uke).

 

Personlig mener jeg at det er litt ego å flytte barnet langt vekk fra far og fra hjemstedet. Men det er bare min personlige mening og ikek det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, får da håpe det, eneste grunnen til at jeg bor her 7 timer i bil fra all min familie og venner er pga jobben til sambo. Vi har to barn, og hadde det blitt slutt mellom oss hadde jeg glatt flyttet hjem igjen, rett og slett fordi vi ikke har noe nettverk her, vi er "hjemme" mange ganger i løpet av året til vanlig også, så hadde sambo driti seg ut og vært utro (kan ikke se for meg at vi skal gå fra hverandre av noen annen grunn, hehe) så hadde jeg klart flyttet med barna, ikke for å straffe ham, men for å gi dem et nettverk. Så hadde heller han måtte reise litt. Men det hadde kanskje ikke vært lov? Det har jeg ikke tenkt på!!! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble slutt mellom venninna mi og mannen for to år siden. Så ville hun flytte tilbake til hjemstedet og da gikk han til sak. Det har tatt lang tid og iløpet av denne tiden kan hun ikke flytte. Og nå skal det omsider avgjøres.

 

Jeg tenker litt sånn at om man bosetter seg et sted og får barn der så burde man bli det også etter samlivsslutt slik at barna kan ha jevnlig kontakt med begge foreldrene. Og så får man sørge for å ha nettverk, og opparbeide seg et nettverk, der man bosetter seg.

 

Det er heller ikke gitt at mor får hovedomsorgen så å flytte er ikke bare bare om man vil ha barna med seg. Far har også rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er nok det som er "ulempen" med delt foreldreansvar. Jeg har fullt foreldreansvar, far vil ikke ha samvær. Og jeg skal flytte 4 timer unna han nå.

 

Men han har lagd kvalm og sier jeg ikke får lov. Så han har koblet inn advokat. Men han kommer ingen vei så lenge han ikke vil ha samvær og jeg har full foreldrerett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har barnet bosatt hos seg, kan flytte innenlands, men plikter å varsle 6 uker i forveien, se §42. Flytting angår barnets rett til samvær, slik som loven er formulert, kan det tolkes som at samværsforelder også plikter å varsle 6 uker i forveien:

 

......skal den som vil flytte, varsle den andre seinast seks veker før flyttinga.

 

 

Barnets rett til samvær rammes, enten det er den ene eller den andre som flytter langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte hvor du vil innenlands uavhengig av om dere har felles foreldreansvar eller bare den ene har det. Det er kun dersom det er felles foreldreansvar og bostedsforelder vil flytte utenlands at den andre må gi samtykke. 6 ukers varslingsplikt er det uansett om dere har felles foreldreansvar eller ikke, for det handler om samværet.

 

Gjør dere kjent med denne siden:

 

http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor_advokaten/39116

 

Her finnes svar på det meste ang barn og foreldre. Og de svarene er riktige og ikke så villedende som de du får på BiM/DiB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er flere hensyn må må tas. Det hjelper ikke å bo nær samværsforelder dersom man ikke får jobb i det distriktet og må leve på sosialstønad.

 

Jeg er ferdig å studere til sommeren. Bf bor i en nabokommune, men det finnes ikke jobber å få her. Ergo må jeg flytte for å finne jobb. Dersom bf går til sak, så får jeg store problemer i forhold til en ny arbeidsgiver. De kan da gå tilbake på jobbtilbudet dersom jeg ikke kan flytte i så lenge det pågår sak.. Håper inderlig ikke at dette blir aktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...