Gå til innhold

Oppkalling etter besteforeldre?


Januarjente <3

Anbefalte innlegg

Hva med å kalle opp barnet etter besteforeldrene sine? Er det for nært, syns dere? Noen som har erfaring? Jeg tenker på det samme navnet, ikke bare samme forbokstav el...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er nydelig jeg. :D Foreldre blir litt teit, men besteforeldre er bare stas. Jeg er selv oppkalt etter farmor! Riktig nok lå hun for døden da jeg ble født, men jeg tror ikke det har stor betydning, og for meg har det vært en ære. Jeg ville gjerne oppkalt min sønn etter pappa. Mange synes det blir rart og forvirring osv, men det er jeg ikke enig i. Gjør det! Absolutt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke oppkalt etter besteforeldre selv, men synes det er greit å gjøre det - ihvertfall om ungen ikke får samme etternavn som den personen den er oppkalt etter. Synes det blir upraktisk hvis to i samme familie har helt samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte familier er det jo tradisjon at annenhver generasjon heter f. eks. William og Mads som far og sønn Nygaard i Aschehoug forlag, der disse navnene visstnok går flere generasjoner tilbake.

Da blir det gjerne jr og sr, og det kan jo være en koselig tradisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på..

Greit hvis besteforeldrene bor langt unna/ man har lite kontakt eller de er døde..

Også greit å kalle poden Anders etter bestefar Ole Anders som bare blir kalt Ole. Da blir jo forskjellige navn brukt i praksis.

Så om navnet ikke blir brukt (også om alle kaller bestemor Birgitte for mamma/mormor eller Bitten) er det vel greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes barna skal få et eget navn, men gjerne oppkalling i en annen form av navnet. F.eks. hvis bestefar het William så kan barnebarnet hete Wilhelm. Har lite til overs for navn som plutselig dukker opp i etterkant av oppkalling som f.eks. Lille-Per, Vesle-Turid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom baby i magen denne gang er en gutt, vil han oppkalles etter min far.

 

Jeg var usikker på hvordan min far ville reagere på å få et barnebarn oppkalt etter seg, så spurte ikke før etter andre gutt hadde fått navn. Min far var imidlertid veldig positiv, det var egentlig en tradisjon i hans familie at annethvert ledd fikk dette navnet, men iom jeg ble jente, og fikk jenteutgaven av navnet, ble det ikke like naturlig å kalle min sønn dette.. ikke før jeg nå har bestemt meg for at det er dette jeg virkelig vil.

 

Var veldig i tvil da gutt nr 2 skulle få navn, så valgte å spørre min far etter gutten hadde fått navn, i fall han ville like det, og bli skuffet for at vi kanskje allikevel tok et annet navn. Barnefar skal også kalle opp en oldefar av seg som mellomnavn dersom vi nå får gutt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinen min er oppkalt etter bestemor som lever i beste velgående, jeg synes det er veldig koselig. Det er riktignok mellomnavnet til begge to da og dermed blir det ingen forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår oppriktigtalt ikke hvordan det skal være et problem. Hvis man oppkaller noen så gjør man det jo nettopp fordi man setter pris på den personen som har det navnet i utgangspunktet...og det er vel bare en hyggelig gest? Ikke lever vi evig heller, så før eller siden vil det bare være en bærer av navnet..

Min sønn er oppkalt etter min bestefar. Han døde flere år før sønnen min kom til verden. Grunnen til at vi valgte navnet var at 1. vi likte det og 2. bestefar var en veldig fin mann, og dermed ble det litt for å "hedre" hans minne. Skjønner noen ser ulikt på det, men om jeg var oppkalt etter en av mine forfedre som ble beskrevet som et fint menneske, så ville jeg bære navnet mitt med en ekstra stolthet, fordi det ligger historie bak..

 

Så, nei - jeg synes ikke det er rart. Bare koselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...