Gå til innhold

Hvem skal jeg kontakte for å få økomisk hjelp for å betale bhg/sfo? Kommunen eller barnevernet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, jeg er ikke 20:24, men jobber i barnevernet. Jeg har prøvd å forklare lenger oppe her. Økonomi alene eller at man er alenemor gir ikke automatisk hjelpetiltak fra barneverntjenesten. Det skal foreligge forhold ved barnets omsorgssituasjon eller atferd som tilsier hjelpetiltak fra barneverntjenesten. Ferdig med den saken. Hvordan barneverntjenesten har vurdert din sak, du som har fått støtte til barnehage kan ikke jeg uttale meg videre om, bare hva som er vanlig og i følge lov om barneverntjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg får stønad til barnetilsyn på ca 1200 kr, og utdanningsstønad på ca 500 kr mnd. Men pga gjeld, så får jeg ikke endene til å møtes.. Når jeg da må ut med over 4000 kr i bhg/sfo så tar det jo omtrent alt av inntekten jeg har. Har en husleie på 7000 kr + strøm, så lever absolutt ikke fett for å si det sånn....

 

Det er altså gjelden som sluker pengene mine, som gjør at jeg ikke får betalt ting til rett tid, og blir hengende igjen hele tiden.

 

Jeg får la være å snakke med barnvernet da, siden dere sier det ikke er god nok grunn. Selv om barna ikke får noe ekstra utenom det daglige brød for å si det sånn...

 

Men da kan kommune hjelpe kanskje? Skjønner ikke hvordan jeg skal klare dette selv...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med gammel gjeld, bør du vel kontakte kreditorene dine og forsøke å få satt ned gebyrer/renter eller lignende? Men du må vise at du har betalingsvilje, men ikke betalingsevne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et banklån, tror du de godtar det da? De har vært vanskligere før... de snakket med meg om å få en kausjonist for da blir lånet billigere, men det får jeg ikke tak...

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUSK å søk om bostøtte gjennom kommunen (husbanken) !!!

Vi har husleie på 8000, men får bostøtte på 4000.. Det er til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt kommunens gjeldrådgiver (ofte samlokalisert med NAV). De tar kontakt med bhg/SFO for utsatt frist mens de hjelper deg med å ordne nedbetalingsavtale på gjelden din. De hjelper deg med å sette opp budsjett og råd i forhold til hvordan du skal prioritere.

 

Det er ikke barnevernets oppgave å betale utgiftene dine til barnepass fordi du prioriterer å dekke gammel gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det du spør om, men hvordan kunne du finne på å begyne å studere når du ikke har økonomisk mulighet til det? Høres ut som du bør begynne å jobbe snarest, og heller legge studiene på is til du har mulighet til det. 2 barnehage/SFO-plasser koster 4-5000 kroner pluss. (dersom du ikke får søskenmoderasjon og/eller nedsatt pris i din kommune). Du får dekket mellom 2500-3200 av dette, avhengig av pris. Da gjenstår det 1500-1800 kroner. Det er i høyden dette du kan få dekket fra sosialkontoret. Tviler på du kan få dem til å dekke gammel gjeld.

 

Et annet forslag, dersom det yngste barnet et lite, er å finne en dagmamma. Da får du kontantstøtte i tillegg.

 

Tror du bør se litt på muligheter for inntjening, sosialkontoret er absolutt siste utvei (etter at du ahr forsøkt å redusere utgifter/øke inntketer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ studere nå, siden jeg er alenemor og mottar OS. Har ingen utdannelse, så hvordan skal jeg klare meg alene med en fillejobb pga manglende utdanning når jeg ikke får OS mer? Jeg får jo dekket bøker og skoleavgift, så betaler ikke noe for det. Jeg jobbet første året mens jeg fikk OS, og fikk mindre penger da enn nå som jeg studerer. Jeg kan rett og slett ikke legge bort utdannelsen, den får jeg aldri mulighet til å ta opp igjen selv senere...

 

Barna er store, en i skolealder og en som går siste året på skole, så får ikke kontantstøtte om jeg velger dagmamma.

 

Jeg trenger hjelp til å betale bhg/sfo, og får jeg det skal jeg klare meg.. men er alltid på minus pga denne regningen...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for den blir trukket automatisk når jeg får inn penger, men bhg/sfo regningen får jeg i posten, så det er den jeg blir sittende igjen med...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal de ellers være mens jeg er på skole? en på snart 5 være hjemme alene? Nei, det går jo ikke... Syns eldste på 7 år er for ung til det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ok.du skrev at en var i skolealder og den andre gikk siste året på skole.. Så tenkte de var eldre enn det:)

 

Men synes du skal gjøre som andre har skrivet her, ta deg turen til nav og få hjelp til å sette opp budsjett og se på gjeldsordning. De har satser på hva man min skal klare seg på, og ligger du under det har ikke banken eller andre kreditorer anledning til å trekke penger fra kontoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett å er det gjelden som er problemet, ikke barnehage/SFO-regningen. Du må se på de pengene du har totalt hver måned. Summen du skal betale for bhg/SFO er regninga minus det du får dekket fra NAV.

 

Se over din totale økonomi:

 

Inntekter:

12 607 OS

2500 (stønad til barnetilsyn)

bidrag, kanskje 2-4000 kroner?

pluss bostøtte

pluss skolepenger, bøker

Husk at du kan tjene et par tusenlapper uten at det går ut over OS'en.

Annet?

Totalt skulle du ha mulighet for å få inn godt over 20 000 per måned og betale et ubetydelig beløp i skatt. Sjekk også muligheten for redusert barnehagebetaling hos din kommune.

 

Utgifter:

(det må sette opp selv).

 

Så: Sikre at du får max inntekt, og ordne med utsettelse/redusert betaling med dine kreditorer til du er ferdig med utdannelsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tvangstrekk da? Siden du ikke kan stoppe det? Kreditor kan ikke kreve mer i mnd.innbetaling enn at skyldner har til å dekke nødvendig livsopphold jfr. dekningloven.

 

Som sagt, ta kontakt med gjeldsrådgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.du skrev at en var i skolealder og den andre gikk siste året på skole.. Så tenkte de var eldre enn det:)

 

Men synes du skal gjøre som andre har skrivet her, ta deg turen til nav og få hjelp til å sette opp budsjett og se på gjeldsordning. De har satser på hva man min skal klare seg på, og ligger du under det har ikke banken eller andre kreditorer anledning til å trekke penger fra kontoen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer ut enn inn for å si det sånn... og det er banklån som trekkes automatisk, ikke gjeldstrekk. Men de er ikke så villige til å gjøre noe med det...

 

Ja, jeg får snakke med nav om gjeldsrådgivning, for dette går ikke mer...

 

Er heldig om jeg får handlet inn det vi trenger i løpet av en mnd for å si det sånn...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faaan da sure grinate folk.

Kan dere ikke bare svare på det hun lurer på,dere trenger da ikke blande dere i alt det andre????

 

Ta kontakt med Nav, BV å sosoalen en gang til å be om hjelp,legg alle kortene på bordet. Synes det er veldig rart hvis ikke du skulle få noen form for hjelp når økonomien står til så dårlig. Er det ikke noe som heter økonomisk rådgiver??? Mener di kan hjelpe til å finne en løsning til dine problemer,evt slette div gjeld eller utsette div gjeld osv. Jeg fikk iallefall slik hjelp men det er mange år siden å jeg hadde ikke barn en gang på den tiden. Tror det var en økonomisk rådgiver det heter.:)

 

Lykke til hååper du får hjelp. Synes det er veldig rart om du ikke skul få et når du har barn.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil du skrive et budsjett her??

 

Kansje noen kan hjelpe deg å se om noe kan kuttes ut osv?

 

Trenger alt av inntekt og alt av utgifter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du kontakt med barnevernet og sier til dem at du har dårlig økonomi kan det slå uheldig ut om du bor i "feil" kommune. Husk at de praktiserer og tolker ulikt fra kommune til kommune, og i verste fall kan de se på deg som uskikket omsorgsperson på grunn av det.

Hør med alle andre først, og se om du ikke kan spe på inntektene med en deltidsjobb eller noe. Jeg ville mye heller gjort det enn å kontakte dem med økonomiske problemer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har høye boutgifter så kan du jo senke standarden på det området for en stund. Det hjelper mer enn du tror!

 

Om du har foreldre eller søsken som har mulighet, kan du si opp plassen i SFO og heller betale dem litt for å passe på eldste etter skolen er slutt. SFO er ikke en nødvendighet, det er luksus for en i din situasjon.

 

Ellers så kan du sette opp meny for en mnd fremover, og handle kun det du trenger. Da kan du spare mye i forhold til om du handler 2-3 ganger i uken. I tillegg så kan du evt. kutte ut å kjøpe dolly pizza eller mc Donalds. Ett måltid der koster omtrent det samme som 3 hjemmelagede middager om du planlegger godt.

Og ikke minst: Hvilken butikk handler du i? Mitt beste tips der er å styre unna Meny og Spar, og heller handle på Obs, Kiwi, eller Rema. Er minst en tusenlapp å spare der i mnd om du er bevisst og ikke minst VILLIG til å redusere.

Og ikke for å være frekk, men kunne det vært en ide og redusere porsjoner også? Jeg vet jo ikke hvor mye du spiser, men det er mange som kan trenge å tenke på det av forskjellige årsaker....

Popcorn er bedre og billigere enn chips, smågodt +++ hvis du lager det selv som snacks. 1 pakke Coop som er mer enn nok til minst 5 gryter koster 10-11 kroner på Obs.

 

Om du ikke bor langt vekke fra studiestedet kan du slutte å ta buss eller trikk og begynne å gå i stedet. Om du har bil så selger du den, og vips har du fått et par tusenlapper ekstra i mnd siden du slipper bomavgifter, parkeringsavgifter, og bensin + periodevise reparasjoner.

 

Skru av lyset når du ikke er i rommet, lyset trenger heller ikke være på når du ser på tv. Filmer blir forsåvidt mye bedre når du har lyset av også ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...